Toon posts:

[3dsmax5] shadow probleem

Pagina: 1
Acties:
  • 43 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
(ik heb het boek goed doorgelezen maar kan het nergens vinden)

Ik heb een probleem met glas, ik heb een material gemaakt (glas)(reytrace) half doorschijnend dus.. maar nou wil ik dus dat ie op GLAS niet een hele zwarte shadow dropt maar licht shaduw.. wat ie nu doet is een volle zwarte shadow op het glas.. zie:

Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~resein/prob.jpg

ik wil dus dat ie lichte shadow dropt en niet pik zwart :/ waar stel ik dit in? ik wil dus dat ie ALEEN op het glas lichte shadow dropt.. en niet op andere materials..

• s3mt3x
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 05-07 12:02

s3mt3x

I choose not to know...

Hmm ondersteunt max 5 uit zichzelf al caustics?

Nederland een bananenrepubliek? OK, maar dan wel het bijbehorende weer graag!

• Yoozer
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20-01 22:02

Yoozer

minimoog

een glas is volledig doorzichtig - niet half. maar, voor 3d programma's helpt dat niet echt. het is net als mensen zouden zeggen dat water blauw is, of dat wij allemaal zwarte lijntjes rond om ons heen krijgen.

maak het maar 99% doorzichtig. maak het refracterend - de IOR (brekingsindex) van glas ligt tussen de 1.41 en de 1.45. maak het 20% reflecterend (praktische waarde - het reflecteert alleen als de lichtstraal op een bepaalde manier binnenkomt, maar daar denkt 3dsmax niet over na.

en niet zo paniekerig zijn dat je een dubbelpost maakt; de wereld vergaat niet als het je niet lukt. koop jezelf nou maar eens zoiets als de 3ds max 4 bible (voor het modelleren is dit toch precies hetzelfde als 5, en ook voor materials) en werk daar eerst even een maand mee, dat werkt stukken beter dan te vertrouwen op de vriendelijkheid en geduld van mensen in internet-forums of om het net over te struinen naar half-decente tutorials.

teveel zooi, te weinig tijd

Verwijderd

Heb je ook al op het internet gezocht? Er zijn echt zat tutorials waarin een glas voorkomt, dus het lijkt me erg sterk dat je dat niet kunt posten.
Iets leren kost gewoon tijd, dus stop die tijd er gewoon in. En svp niet meer gaan crossposten en kicken in het '[3D] Post je stuff maar weer' topic.

Dit topic is gesloten.