Omweer fotograveren met digi fototoestel

Pagina: 1
Acties:
  • 95 views sinds 30-01-2008

• Facer
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Facer

Ken net.....

Topicstarter
Ik heb een Fuijfilm 2800 Zoom gekocht maar nu wil ik omweer fotograveren maar hoe doe ik dat ?

En er zit een optie Macro op helpt die optie misschien wat ?

Verwijderd

fotograferen |:(

• Munchkin
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 04-03 10:34
Het antwoord: niet! Om onweer te fotograferen moet je een erg lichtgevoelige ccd hebben. Zo'n gevoelige sensor heeft geen enkele commercieele digi-camera (voor zover ik weet). Ik geef je meer kans met een spiegelreflexcamera waar ASA 800 of 1600 film (ook niet bepaald standaard) in doet. Vervolgens de belichtingtijd van je camera op een halve seconde of zo instellen en dan maar hopen... Foto's maken van onweer is vrij moeilijk om dat er zo weinig licht vanaf komt. Omgevingslicht (straatlantaarn o.i.d.) verknalt het al vrij snel. Nou ja, probeert het toch maar, tenslotte is het een digi-camera. Foto's nemen kost je niets...

[ Voor 0% gewijzigd door Munchkin op 20-08-2002 08:18 . Reden: typo + toevoeging ]

• Jamaicaman
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
fotograferen
Doe niet zo zielig man, wordt nederlandsleraar ofzo :r

• Titanicfanatic
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:32
Heb al een redelijke foto van onweer 's nachts anders hoor. Gewoon giga lange sluitertijden en gokken. Helaas nog niet veel kunnen oefenen, weinig leuke donderstormpjes geweest.

is dit geen GT trouwens?

Verwijderd

In het donker is het het gemakkelijkst... gewoon op 100 asa instellen en de sluiter zo lang mogelijk open (weet niet hoelang dat kan met dat toestel) en continue afdrukken en hopen dat er een bliksem opzit.
Ik fotografeer regelmatig bliksems met een spiegelsreflexcamera met 100 asa rolletjes en daarbij laat ik de sluiter tussen de 1 en 3 minuten open staan afhankelijk van de hoeveelheid strooilicht.
Overdag bliksems fotograferen is lastiger want dan moet het op reactie. Kijk voor resultaten van een gewone spiegelreflexcamera op mijn site.

Verwijderd

Helaas hebben we hier niet veel onweer 's avonds, maar ik heb 1 keer kunnen oefenen. Ik kwam er al snel achter dat mijn foto's snel overbelicht werden door de flits, dus wie zei daar ook alweer dat er weinig licht van onweer komt? Het kan zijn dat het onweer iets te dichtbij was hoor >:) Ik moest mijn diafragma gewoon iets dicht zetten en ISO100 gebruiken voor de mooiste foto's. Heb d'r 2 van de hele reeks toegevoegd, uiteraard een beetje verkleind :-)

Afbeeldingslocatie: http://members.lycos.nl/whoazzup/2001-08%20Lightening.jpg

• Arnout
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 04-03 22:50
Als je onweer wilt fotograferen met de macro functie, dan zou ik je toch eerst willen verwijzen naar de handleiding. :)

De kans is namelijk heel klein dat de bliksem zich binnen 1m van het toestel zal inslaan. :)

• Magic
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
MetHod schreef op 20 augustus 2002 @ 08:57:
Als je onweer wilt fotograferen met de macro functie, dan zou ik je toch eerst willen verwijzen naar de handleiding. :)

De kans is namelijk heel klein dat de bliksem zich binnen 1m van het toestel zal inslaan. :)
dat is waar heel veel mensen zich in vergissen, meestal word macro ook geassocieerd met automatisch, of bijvoorbeeld elke 5 seconden automatisch een foto maken. Ik snap ook eigenlijk niet waar ze macro vandaanhalen bij digicams.

Steam: Brainfrz82 | PSN: Brainfrz | Discord: Brainfrz

• Jiffy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 27-02 22:55

Jiffy

God, you're ugly!

jamaicaman schreef op 20 augustus 2002 @ 08:20:
[...]

Doe niet zo zielig man, wordt nederlandsleraar ofzo :r
..., wordt leraar Nederlands...

Dit kon ik niet laten... :+

Euh, eh, maar idd, digicams zijn nog niet echt geschikt voor het fotograferen van zoiets als onweer. Proberen kan geen kwaad, uiteraard, maar als je dat dan toch probeert, probeer het dan _buiten_ de zgn bebouwde kom te doen: minder last van omgevingslicht.

Life sucks. Then you die. Then they throw mud in your face. Then you get eaten by worms. Be happy it happens in that order...

Verwijderd

Ik zet mijn camera gewoon op bulb, ik heb een minolta 9x en een draadonspanner. Gewoon een kwestie van de sluiter open laten staan en wachten op de flits.

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 07:17

JT

VETAK y0

Zou het lukken door je sluitertijd op 15 seconden te zetten op het moment dat er een flits kan komen ?

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

Verwijderd

facer schreef op 20 augustus 2002 @ 07:51:
Ik heb een Fuijfilm 2800 Zoom gekocht maar nu wil ik omweer fotograveren maar hoe doe ik dat ?

En er zit een optie Macro op helpt die optie misschien wat ?
uhhh niet namelijk en da komt omdat dr een vertraging inzit van 1 sec ongeveer tussen dat jij de knop in drukt en hij de foto maakt dus vorget is
net ne digitale video cam is het trouwens wel prima gelukt heb trouwens de zelfde cam als jou

Fuijfilm 2800 Zoom

• Mozin
  • Laatst online: 04-06-2023

Mozin

Gewoon een gamer

Het lijkt mij wel cool om een macro foto van een lightning te hebben :). Lekker de texture van gebakken regenlucht op een strakke witte achtergrond, whoo!

Maaar goed, even serieus, het is heel moeilijk met digicam, er zit inderdaad een vertraging in die je niet hebt met de good-old traditionele camera.

Verwijderd

Ehm het heeft toch niets met de vertraging van de camera te maken? Knappe jongen als jij een foto maakt van een flits door het knopje in te drukken als je een flits ziet. Dan ben je altijd te laat... zo'n flits duurt maar zo kort... daarop kan jij niet reageren.

Wat inderdaad kan is het ding op 15 seconden sluitertijd zetten en afwachten... en dat dan elke 15 seconden herhalen :) Tot er een flits is... In zware onweersbuien heb je elke minuut wel een paar flitsen, dus dan moet het vast lukken om er eentje te pakken te krijgen :)

Een ding... je moet veel geduld hebben :)

Het probleem met digitale camera's is dat er snel ruis ontstaat. Met een gewone camera kan je een veel langere sluitertijd gebruiken. Een gewone camera kan zo een sluitertijd hebben van minuten... Bij een goede digitale camera houdt je het wel voor gezien na 30 seconden. Maar ja.. een bliksem fotograferen wil wel lukken... wil je een hele horizon met bliksems fotograferen... dan moet je toch bijna een gewone camera pakken of gaan fotoshoppen :)

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 04-03 09:52
av>gt

• kmf
  • Niet online

kmf

Bestaan al topics hierover.

PS. Lampje is mod geworden?

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.