[Debian] Geen geluid uit te krijgen..

Pagina: 1
Acties:

• Paradise
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
Na een hoop geklooi met vele suggesties van Jotti ben ik nog steeds niet uit 't volgende probleem gekomen.

Ik probeer wat geluid te krijgen uit m'n Aureal Vortex geluidskaart. Ik heb in de
kernel Sound Card support aangezet, en de Aureal Vortex driver van Sourceforge.net gedownload. Deze is geinstalleerd zoals ik dat altijd heb gedaan, en lijkt te werken.

code:
1
2
3
4
superwrak:/
           CPU0
[...]
  3:          0          XT-PIC  au88xx

Echter, hij werkt niet. Als ik in XMMS een Mp3 probeer af te spelen blijft ie gewoon hangen. Er gebeurt niks. Dus probeerde ik het eens in mpg123, en kreeg ik de volgende foutmelding voorgeschoteld:

code:
1
2
libao - OSS cannot set rate to 44100
Can't find a suitable libao driver. (Is device in use?)

Met mijn libao driver is voor zover ik weet niks mis.. (al heb ik daar nooit eerder iets over gehoord)

code:
1
2
3
4
5
superwrak:/usr/src/linux# dpkg -l libao*
[...]
un  libao-dev      <none>         (no description available)
ii  libao0         0.7.0-3        Cross Platform Audio Output Library
ii  libao2         0.8.2-1        Cross Platform Audio Output Library

En het meest vreemde is nog, dat er via motv en xawtv wel geluid uit m'n geluidskaart komt. Hij moet dus werken, en aan de driver kan het (volgens mij) ook niet liggen. OSS support is ook in de kernel mee gebakken.

Overigens heb ik ook gewoon de /dev/dsp en /dev/audio files, met de juiste chmod instellingen. Root of normal user zijn maakt niks uit, steeds dezelfde error.

Uit de search had iemand dit probleem ook ooit eens, maar een echte oplossing heeft men nooit gevonden.

Wie komt dit bekend voor óf is een super-intellect en kan mij vertellen wat ik over 't hoofd zie? Ik ben helemaal uitgepraat namelijk.. :'(

Debian versie: 3.0r0
Kernel: 2.4.19
Geluidskaart: 00:03.0 Multimedia audio controller: Aureal Semiconductor Vortex 1 (rev 02)
Subsystem: Diamond Multimedia Systems Sonic Impact A3D
Flags: bus master, medium devsel, latency 64, IRQ 3
Memory at 41100000 (32-bit, non-prefetchable) [size=128K]
I/O ports at 2430 [size=8]
I/O ports at 2438 [size=8]
Capabilities: [dc] Power Management version 1

• LollieStick
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20-05 23:59
Kijk eens wat dmesg geeft als je mpg123 gedaan hebt

Verwijderd

Heb je wel de CVS-versie van de driver genomen?

Als je "cat /dev/random > /dev/dsp" doet, krijg je dan wel geluid ?

Verwijderd

Ik heb een vortex2 en draai redhat. Ik heb in het begin ook een beetje zitten zoeken om er geluid uit te krijgen. Toen bleek dat het pad naar de includedirs in de makefile niet werkte, zodat ie niet lekker compileerde.

De regel in de makefile:

INCLUDEDIRS = -I/usr/src/linux/include

Moest zijn:

INCLUDEDIRS = -I/usr/src/linux-kernelversie/include

dus in mijn geval:

INCLUDEDIRS = -I/usr/src/linux-2.4.9-34/include

Na die file zo gesaved te hebben en opnieuw te compileren werkte het perfect.

Driver:
au88xx-1.1.2.tar.gz

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 20-08-2002 03:09 . Reden: Driver ]

Verwijderd

Een symlink genaamd /usr/src/linux aanmaken was makkelijker geweest en behoort eigenlijk ook gewoon aanwezig te zijn ;)

Overigens is de CVS versie een heel stuk beter, dan alle andere downloadbare versies. Ik vroeg dan ook niet voor niks of het de CVS versie is/was ;)

Verwijderd

Inderdaad is de symlink makkelijker, maar ik wilde toch ff 'the root of the problem' aangeven. Die symlink was dus bij mij niet standaard aanwezig (out of the box) en dan zal ik wel niet de enige zijn bij wie dat zo is ;)

Redhat 7.2 was dat...

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 20-08-2002 03:25 . Reden: dist ]

• deadinspace
  • Laatst online: 09:26

deadinspace

The what goes where now?

Koen Roumen schreef op 20 augustus 2002 @ 02:28:
code:
1
2
libao - OSS cannot set rate to 44100
Can't find a suitable libao driver. (Is device in use?)
Kan het niet zijn dat deze kaart geen 44100 Hz ondersteund (maar alleen 22050 of 48000 Hz ofzo)?
OSS kan dat namelijk niet remixen; de applicaties moeten dus zelf support hebben voor de mixing rates die de geluidskaart ondersteunt.
ALSA kan dit remixen wel, dus als dit het probleem is dan is ALSA gebruiken ipv OSS misschien een oplossing (als er ALSA drivers voor zijn, thatis).

• Paradise
  • Niet online
LinuxUser schreef op 20 augustus 2002 @ 02:34:
Kijk eens wat dmesg geeft als je mpg123 gedaan hebt
Niks bijzonders, geen errors of iest in die richting.
Verwijderd schreef op 20 augustus 2002 @ 02:36:
Heb je wel de CVS-versie van de driver genomen?
[/b]
Ik heb gewoon de laatste driver van deze pagina geplukt. Die heb ik voorheen ook altijd gebruikt, al was dat met andere kernels, maar dat werkte destijds prima.

Als je "cat /dev/random > /dev/dsp" doet, krijg je dan wel geluid ?
Nee, wel een boel vieze tekens in beeld ;)
Verwijderd schreef op 20 augustus 2002 @ 03:06:
[...]

Na die file zo gesaved te hebben en opnieuw te compileren werkte het perfect.

[/b]
Die file ziet er bij mij het zelfde uit, alleen staat mijn kernel ook in /usr/src dus dat kan 't niet zijn.
deadinspace schreef op 20 augustus 2002 @ 04:14:
[...]

Kan het niet zijn dat deze kaart geen 44100 Hz ondersteund (maar alleen 22050 of 48000 Hz ofzo)?[/b]
Dat zou kunnen, maar lijkt me sterk hoor. Volgens mij gebruikte ie in Winamp toen ik nog Windows draaide ook gewoon 44100 Hz.. :/

• im_ik
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 28-12-2025

im_ik

dat ben ik dus

das toevallig ik heb ook debian + een vortex2
je moet:
-een 2.4 kernel bouwen met soundcore aan. (in de kernel !!!! dus geen module)(source in /usr/scr/linux)
-kernel booten.
-je aureal driver bouwen
-driver inladen..

met cat /dev/sndstat kan je zien welke audio driver aan welke audio funcites zit..(mixer,pcm,synt,etc) :)

Atari Terminator AI - LegoBlockX3 = ᒢᐩᐩ.ᒡᒢᑊᒻᒻᓫᔿ.ᣳᣝᐤᣜᣳ.ᐪᓫᣗᔿᑊᣕᣔᐪᐤᣗ.T008ᖟ

• LollieStick
  • Laatst online: 20-05 23:59
Heb je al gekeken of ALSA je kaart ondersteund? De alsadrivers zijn sowieso beter als de OSS (in de meeste gevallen). Je zou ook kunnen kijken of de module uberhaupt geladen is (cat /proc/modules) maar dat denk ik wel gezien xawtv wel geluid geeft.

Het kan ook zijn dat je een geluidsserver draait en dat de driver van je kaart niet threaded is (kan niet door meerdere programma's tegelijk in gebruik zijn). In dat geval, moet je de geluidsserver stoppen of geen X-server starten en kijken of je dan wel gewoon geluid uit je speakers kunt pushen.

suc6

• Paradise
  • Niet online
im_ik schreef op 20 augustus 2002 @ 10:54:
das toevallig ik heb ook debian + een vortex2
je moet:
[...]
Allemaal gedaan. Maar nog steeds geen resultaat... :|
met cat /dev/sndstat kan je zien welke audio driver aan welke audio funcites zit..(mixer,pcm,synt,etc) :)
Mjah zijn allemaal verbonden aan m'n Aureal kaart, maar 't werkt niet..
LinuxUser schreef op 20 augustus 2002 @ 11:30:
Heb je al gekeken of ALSA je kaart ondersteund? De alsadrivers zijn sowieso beter als de OSS (in de meeste gevallen). Je zou ook kunnen kijken of de module uberhaupt geladen is (cat /proc/modules) maar dat denk ik wel gezien xawtv wel geluid geeft.
Alsa ondersteund 'm niet :/ Module is wel geladen, zoals je zelf ook al vermoedde ;)
Het kan ook zijn dat je een geluidsserver draait en dat de driver van je kaart niet threaded is (kan niet door meerdere programma's tegelijk in gebruik zijn). In dat geval, moet je de geluidsserver stoppen of geen X-server starten en kijken of je dan wel gewoon geluid uit je speakers kunt pushen.
suc6
Doesn't work either.

Nog meer suggesties iemand? :)

• im_ik
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 28-12-2025

im_ik

dat ben ik dus

klinkt meschien stom maar:
-speakers in goede uitgang
-versterker van speakers aan ?? (zit om mijn vortex geen versterker !!)
-staat je volume ook aan ?

Maar als je sndstat oke...dan zou het moeten werken..
ik gok dat je een mixer eve moet apt'en en je pcm en je master volume omhoog
moet zetten..

Atari Terminator AI - LegoBlockX3 = ᒢᐩᐩ.ᒡᒢᑊᒻᒻᓫᔿ.ᣳᣝᐤᣜᣳ.ᐪᓫᣗᔿᑊᣕᣔᐪᐤᣗ.T008ᖟ

• Paradise
  • Niet online
im_ik schreef op 20 augustus 2002 @ 14:30:
klinkt meschien stom maar:
-speakers in goede uitgang
-versterker van speakers aan ?? (zit om mijn vortex geen versterker !!)
-staat je volume ook aan ?
Dat klinkt inderdaad vrij stom, want zoals ik eerder al zei werkt het geluid via m'n Tv kaart wel gewoon ;)
Maar als je sndstat oke...dan zou het moeten werken..
ik gok dat je een mixer eve moet apt'en en je pcm en je master volume omhoog
moet zetten..
De Mixer van de geluidskaart werkt ook niet. In Kmix zie ik alleen de mixer van m'n Tv kaart, en niet die van de geluidskaart.

• Paradise
  • Niet online
Je gaat 't niet geloven, maar 't werkt. Ik heb alles er weer af gedonderd, en opnieuw geinstalleerd. Waarschijnlijk zat 't probleem in de kernel config, ik heb namelijk dit keer de modules die nodig zijn voor de Tv kaart geinstalleerd zonder behulp van een handleiding. De vorige keer heb ik wel een handleiding gebruikt, en waarschijnlijk zal ik ergens een module hebben gebruikt die niet nodig was / voor conflicten zorgde.

Iedereen heel erg bedankt voor z'n hulp iig!

Verwijderd

Hmzz, dat "cat /dev/random > /dev/dsp" vreemde tekens op het beeld geeft moet niet kunnen :)

Maar goed, het werkt allemaal weer :)
Overigens raad ik in het vervolg toch echt de CVS versie aan, van diezelfde sourceforge-pagina :)
Pagina: 1