maps zonder copyrights?

Pagina: 1
Acties:

• freeco
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 28-08 14:03
Ik ben op zoek naar een foto/illustratie van de wereldbol (europa vooraan), 1 van europa en 1 van belgië, om te verwerken in een flashanimatie waarin steeds verder wordt ingezoomd op de geographische plaats. Snappie? :)

Iets in de aard als www.MapQuest.com zou volstaan, maar daar staan natuurlijk wél copyrights op...
Heeft iemand een idee hoe ik dit zou kunnen verwezenlijken?

Verwijderd

/me zou een atlas onder de scanner leggen

Verwijderd

stockphotos dus..
mja dan moet je wel wat euro's neerleggen...

Verwijderd

Verwijderd schreef op 19 augustus 2002 @ 23:46:
/me zou een atlas onder de scanner leggen
Dan is z'n probleem met copyrights nog niet opgelost ;)....

• freeco
als ik nu een atlas inscan en dat wat onherkenbaar maak? Enkel de contouren overhouden, dan kan niemand toch weten waar ik dat gehaald heb? Gelden daar dan ook copyrights op?

• nAFutro
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17-04-2020

nAFutro

hmm

freeco schreef op 19 augustus 2002 @ 23:52:
als ik nu een atlas inscan en dat wat onherkenbaar maak? Enkel de contouren overhouden, dan kan niemand toch weten waar ik dat gehaald heb? Gelden daar dan ook copyrights op?
meestal is het verhaal van niets uit deze uitgave mag gepubliceerd blablabla, dus ook niet als je het misvormd tot iets anders.

[ Voor 0% gewijzigd door nAFutro op 19-08-2002 23:54 . Reden: [b] ]

Verwijderd

eigenlijk wel, maarja als je niet meer kan zien wat het origineel is, dan kunnen ze ook moeilijk zeggen dat jij het gejat heb...

• Justice
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07-08-2025
beter goed gejat dan slecht verzonnen :) De kans dat bosatlas achter je aan komt vanwege een flash animatie lijkt me vrij nihil.

Human Bobby

• Yellow|A
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Yellow|A

Allotaja of rock and rollah

Ik zou de bosatlas inscannen er vervolgens leuk in flash de kaart overtrekken. Hardere lijnen ipv ronden je hebt binnen een halfuurtje een prachtige kaart...

er rust tenslotte geen copyright de vorm van europa :)

|{ brrr }] |

• freeco
het zal wel de enige, goedkoopste manier zijn, denk ik...
toch wel wat werk, maar je moet toch iets voor je vakantiejob overhebben heh ;)

• crisp
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

crisp

Devver

Pixelated

Gewoon overtekenen :+
Ik vraag me wel eens af: ik neem aan dat ik copyrights over mezelf heb (ze mogen mij dus niet zomaar klonen enzo), maar als iemand nu een foto van me maakt, mag ik die persoon dan ook aanklagen?
In hoeverre moet een kopie afwijken van het origineel wil het buiten de copyrights vallen?

Intentionally left blank

• Menthix
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01-09 19:56
I principe mag een vreemde niet zomaar foto's van je maken zonder toestemmin ja... of ze mochten nie zomaar gepubliceerd worden zonder je toestemming, zoiet. Is n iedergeval wel een wet op. Maar in de praktijk houd de rechter natuurlijk ook niet erg van mierenneukerij lijkt me :).

Menthix.net | Contact Me

• Hangloozz
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 13-07 17:24

Hangloozz

{ @$%&# }

op de installatie cd van Illustrator 7 staat een rechtenvrije EPS van de wereldkaart :)

verder:
[google]world globe map illustrator[/google]

www.jurgroessen.nl

• freeco
wij hebben ooit es een spreekbeurt rond privacy gehad op school. Bij wijze van anekdote vertelde die spreker dat de webcam die in 1 van onze klassen stond, eigenlijk een inbreuk was op onze privacy en we een vergoeding konden vragen aan de school voor het publiceren van die beelden op het internet.
De spreker vermeldde er wel bij dat we dat best niet deden, aangezien het onze punten waarschijnlijk niet ten goede zou komen ;-)

• crisp
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

crisp

Devver

Pixelated

De vraag was dus eigenlijk in hoeverre je een kopie mag maken als het afwijkt van het origineel. Een MP3 bijvoorbeeld bevat ook lang niet meer de originele data (90% wordt weggefilterd), maar levert nog steeds juridische problemen op.
Is het nu zo dat de kopie niet meer mag 'lijken' op het origineel. En wie bepaald uiteindelijk of het wel of niet lijkt?

Intentionally left blank

• Yellow|A
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Yellow|A

Allotaja of rock and rollah

In dit geval is het echt orgineel, het continent europa rechtenvrij .. er is maar een manier om het aftebeelden (een manier als in, het is het of het is het niet).

|{ brrr }] |

• freeco
crisp schreef op 20 augustus 2002 @ 00:29:
De vraag was dus eigenlijk in hoeverre je een kopie mag maken als het afwijkt van het origineel. Een MP3 bijvoorbeeld bevat ook lang niet meer de originele data (90% wordt weggefilterd), maar levert nog steeds juridische problemen op.
Is het nu zo dat de kopie niet meer mag 'lijken' op het origineel. En wie bepaald uiteindelijk of het wel of niet lijkt?
Dit is echt wel een moeilijke zaak: in principe moet je voor alles wat je gebruikt schriftelijke toestemming hebben van de auteur. Ook al verwerk je iets tot het onherkenbaar is, in principe moet je nog altijd de toestemming hebben. Maar als het origineel echt onherkenbaar geworden is, kan niemand natuurlijk klacht indienen.
Je mag ook iets met copyrights gebruiken, als je alles gedaan hebt om de oorspronkelijke eigenaar te vinden, maar je er niet in geslaagd bent. Dan moet je dat wel nog vermelden...

Verwijderd

/me ziet ook heel veel flash en weer-kaarten van NL en Europa dus... niet zo`n probleem.

edit:
een hele oude bosatlas is echt veel mooier dan die nieuwe

• cutter
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 28-09-2025

cutter

Wannabe i7 fanboy

freeco schreef op 20 augustus 2002 @ 00:39:
[...]

Dit is echt wel een moeilijke zaak: in principe moet je voor alles wat je gebruikt schriftelijke toestemming hebben van de auteur. Ook al verwerk je iets tot het onherkenbaar is, in principe moet je nog altijd de toestemming hebben. Maar als het origineel echt onherkenbaar geworden is, kan niemand natuurlijk klacht indienen.
Je mag ook iets met copyrights gebruiken, als je alles gedaan hebt om de oorspronkelijke eigenaar te vinden, maar je er niet in geslaagd bent. Dan moet je dat wel nog vermelden...
Als het niet herkenbaar is, is het ook geen kopie meer.

Weet je de maker niet te vinden dan http://www.fotoanoniem.nl/fotoanoniem/index.html vind je hier alle info.

Als ik een foto van crisp maak kan daar portretrecht op zitten. http://home.hetnet.nl/~friakunst/Informatieblad34.pdf zie hier.

Verwijderd

Bleef alles maar beperkt tot de rechten van de auteur. Doordat internet nu echt ontdekt is door organisaties die zeggen op te komen voor de belangen van hun leden, kun je overal claims op verwachten. Ook de providers zijn nu bezig met een gezamenlijke actie om zelf controles uit te voeren op mogelijk misbruik van beeld- en geluidskwaliteit te weren.
Hier een kleine opsomming van organisaties :
Sena
Buma
Architecten
Beeldende kunstenaars
Componisten
Tekstdichters & musici
Fotografen & Filmers
Grafische ontwerpers
Illustratoren & Striptekenaars
Industriële vormgevers
Schrijvers, dichters & Journalisten
Spellenbedenkers
Uitvinders

Overigens : 30% van foto's wordt nog maar ontwikkeld. Professionele archivering van cultuur etc. wordt steeds moeilijker.
Pagina: 1