Multiboot WinXP/win98 GEEN bootmenu

Pagina: 1
Acties:

• Stefke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 04-09 14:38
Heb al de nodige posts doorgelezen, alsook de FAQ, maar toch lukt het niet...

Mijn HD is als volgt ingedeeld:

Part 1: NTFS
Part 2: FAT32

Op 1 moet XP komen, op 2 moet win98 komen. Beide zijn primaire partities. Nu heb ik partitie 2 actief gemaakt en win98 geinstalleerd, daarna heb ik met de winXP-CD opgestart om XP te installeren op partitie 1 met nieuwe format, maar er komt geen enkele melding of optie over multibootditofdat.

Repairen met de WinXP-CD lukt ook niet: als ik daarmee inlog en bootcfg doe, dan ziet dat programma win98 niet, terwijl die win98-partitie vanuit de repairprompt gewoon te zien is! Ik kan dus win98 o pde zichtbare partitie niet toevoegen aan het opstartmenu..

Ik kom dr niet uit dus, het was mij ondertussen duidelijk dat je eerst win98 moet installeren en daarnaast winXP moet zetten en dat er dan een multibootmenu werd aangemaakt, maar dat is dus niet het geval nu :?

Verwijderd

Je zit nu te werken met twee primaire partities; het xp-bootmenu snapt dat niet. Of de bootbestanden van 98 en xp op dezelfde schijf zetten (dus niet de complete installatie, maar wel o.a. de command.com van 98 en de ntldr van XP. Of je moet een andere bootmanager gebruiken die wel met meerdere primaire partities overweg kan.

• jazz
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23-08 01:58
win98 moet op je primaire partitie zitten, en xp op je secundaire. je enige oplossing is van je primaire partitie FAT32 te maken en van je secundaire partitie NTFS (of allebei FAT32 als je compatibiliteit verkiest over user-rechten management). in elk geval eerst win98 installen ja :)

• Stefke
Verwijderd schreef op 19 augustus 2002 @ 23:45:
Je zit nu te werken met twee primaire partities; het xp-bootmenu snapt dat niet. Of de bootbestanden van 98 en xp op dezelfde schijf zetten (dus niet de complete installatie, maar wel o.a. de command.com van 98 en de ntldr van XP. Of je moet een andere bootmanager gebruiken die wel met meerdere primaire partities overweg kan.
Maarre, iedereen heeft het toch altijd over 2 partities? Als ik voor bijv. win98 GEEN primaire partitie maak werkt het al helemáál niet

Nja, met PartitionMagic (PQBoot) lukt het wel, maar ik wil eigenlijk gewoon dat opstartmenuutje, dat is het meest clean

• jazz
maak voor 98 een prim. part. en voor xp een ext. dos.

• Stefke
overklokje schreef op 19 augustus 2002 @ 23:50:
win98 moet op je primaire partitie zitten, en xp op je secundaire. je enige oplossing is van je primaire partitie FAT32 te maken en van je secundaire partitie NTFS (of allebei FAT32 als je compatibiliteit verkiest over user-rechten management). in elk geval eerst win98 installen ja :)
Nja, ik heb winXP alleen op NTFS staan omdat dat een win-only partitie is, die hoef ik vanuit win98 nooit te zien, en ik ben onder de indruk dat NTFS efficienter is (dus waarom niet)

Verwijderd

stefijn schreef op 19 augustus 2002 @ 23:50:
[...]

Maarre, iedereen heeft het toch altijd over 2 partities? Als ik voor bijv. win98 GEEN primaire partitie maak werkt het al helemáál niet

Nja, met PartitionMagic (PQBoot) lukt het wel, maar ik wil eigenlijk gewoon dat opstartmenuutje, dat is het meest clean
2 partities is geen probleem, maar als je de xp bootmanager wilt gebruiken, dan moeten de BOOTfiles van beide systemen op 1 primaire partitie staan. Je \windows directories kunnen dus zonder problemen op andere partities staan....

Verwijderd

Installeer gewoon op win XP een bootmanager, zoals PQBoot. Zet deze bootmanager standaard op XP met een time-out van 3 seconden.
Als je je computer opnieuw boot (moet dat, ik heb nu een uptime van 10 dagen), krijg je dan 3 seconden een bootmenu tezien, waarin je de op testarten partitie kiest. Kies je niks, dan start ie in 3 seconden automatisch de standaard partitie.

Sim-pel

Dit werkt gewoon 100% en je kunt later gemakkelijk nog een partitie toevoegen. Tip: maak een nooddiskette!! Ik had eens een partitie (waarom de bootmanager bestanden staan) verwijderd en toen wilde ie absoluut niet meer. Je moet dan opstarten van die noodiskette, de bootmanager uitzetten. Dan start ie je standaarpartitie op zonder menu. Vanuit het dan opgestarte OS kun je je bootmanager opnieuw installeren.

• Stefke
Verwijderd schreef op 20 augustus 2002 @ 04:04:
Installeer gewoon op win XP een bootmanager, zoals PQBoot. Zet deze bootmanager standaard op XP met een time-out van 3 seconden.
Als je je computer opnieuw boot (moet dat, ik heb nu een uptime van 10 dagen), krijg je dan 3 seconden een bootmenu tezien, waarin je de op testarten partitie kiest. Kies je niks, dan start ie in 3 seconden automatisch de standaard partitie.

Sim-pel

Dit werkt gewoon 100% en je kunt later gemakkelijk nog een partitie toevoegen. Tip: maak een nooddiskette!! Ik had eens een partitie (waarom de bootmanager bestanden staan) verwijderd en toen wilde ie absoluut niet meer. Je moet dan opstarten van die noodiskette, de bootmanager uitzetten. Dan start ie je standaarpartitie op zonder menu. Vanuit het dan opgestarte OS kun je je bootmanager opnieuw installeren.
Thanx ik zal dat eens proberen. Die PQboot gebruik ik nu al, alleen heb ik m in Win98 EN in winXP moeten installeren en ik start m nu in windows op waarbij ik in een dosvenster een opstartpartitie kan kiezen.
Ik ken het programma verder nog niet zo goed, maar ik zal die optie die je noemt eens opzoeken, klinkt goed :)

• jazz
precies hetzelfde kan ook met het bootmenu van xp. die is ook met een time-out in te stellen, en zoals je zelf al zei, ziet er een stukje cleaner uit als je dat belangrijker vind.

• Stefke
jamajama, die krijg ik dus niet ingesteld ;( lees nog maar een keer dan
Nu heb ik partitie 2 actief gemaakt en win98 geinstalleerd, daarna heb ik met de winXP-CD opgestart om XP te installeren op partitie 1 met nieuwe format, maar er komt geen enkele melding of optie over multibootditofdat.

Repairen met de WinXP-CD lukt ook niet: als ik daarmee inlog en bootcfg doe, dan ziet dat programma win98 niet, terwijl die win98-partitie vanuit de repairprompt gewoon te zien is! Ik kan dus win98 o pde zichtbare partitie niet toevoegen aan het opstartmenu..

Verwijderd

overklokje schreef op 20 augustus 2002 @ 12:06:
precies hetzelfde kan ook met het bootmenu van xp. die is ook met een time-out in te stellen, en zoals je zelf al zei, ziet er een stukje cleaner uit als je dat belangrijker vind.
Wat bedoel je met cleaner?? Alsof PQBoot een of ander prutsprogramma is...

• Stefke
Hoe minder programma's hoe beter in mijn ogen, dus als ik het met een standaard ingebouwde functie goed kan doen, waarom dan nog extra programma's installeren?

Waarschijnlijk komt het omdat win98 niet op C: staat. Partitie 1 (NTFS) is de winXP C: schijf, partitie 2 (FAT32) is de win98 D: schijf. Ik zal dan waarschijnlijk win98 op C: moeten zetten, oftwel die 2 partities omwisselen. Zoiets?

Verwijderd

Nee, volgens mij zit het anders.
Er nestelt zich iets heel kleins in je MBR (master boot record). Deze verwijst naar het menu waarin de gegevens staan welke partitie je wilt opstarten. Deze stonden bij jou ooit in win98, maar die is verwijderd. In je MBR wordt dan verwezen naar iets dat niet meer bestaat.

Ditzelfde heb ik dus ook gehad met PQBoot. Ik verwijderde ook de partitie waarin de gegevens van PQBoot stonden. Ik heb toen opnieuw opgestart (zoals ik al eerder heb gepost) met de nooddiskette, het bootmenu van PQBoot uitgeschakeld zodat ie alleen de standaard partitie opstart en in deze partitie heb ik PQBoot weer opnieuw geinstalleerd.

Hoewel je van mening bent hoe minder programma's hoe beter, denk ik dat je voor PQBoot een uitzondering moet maken. Het programma is erg klein en gebruikt nauwelijks (lees: geen) resources. Het valt in ieder gevalt in het niet bij programma's als OfficeXP en DreamWeaver.

• Stefke
Ik heb geen partities weggehaald hoor, ik heb alles opnieuw geformatteerd en geinstalleerd en er staan nu alleen kale installs van win98 en XP op, omdat ik eerst wilde uitvogelen hoe ik die dualboot moest installeren.
Ik heb dus, voor zover ik kan volgen, geen MBR of andere gegevens weggehaald van een bestaand OS (alles is nieuw installed)

Dus: hoe bouw je op een volkomen lege HD een dualboot met een winXP NTFS partitie en een win98 FAT32 partitie?

Ik heb het geprobeerd en zoals het nu is lukt het niet, dus wat moet ik anders doen met het indelen van partities oid

Verwijderd

Je hebt je partities geformatteerd, de gegevens voor je winxp/win98 bootprogramma zijn dus weg. In je MBR wordt er echter nog wel naar verwezen.

Ik weet niet hoe je op een volledig lege HD (niet helemaal leeg want gepartitioneerd) een bootmenu kan hebben. Volgens mij kan het niet. Windows denkt pas na over een bootmenu als ie een ander besturingssysteem zit.

Wat ik zou doen is:
- Installeer XP op je eerste partitie;
- Installeer/draai PQBoot in WinXP;
- Installeer je overige OS-en op de andere partities.

Verwijderd

De meest eenvoudige manier om 98 en XP samen te laten booten met het Xp bootmenu:
1. maak een C: aan (hoef niet groot te zijn, paar tientallen of enkele honderden mb's - geen gb's) , formatteer als fat32
2. installeer win98 (op willekeurige drive/partitie)
3. boot van xp-cd en installeer xp (op willekeurige drive/partitie)

Je moet dus GEEN 2 primaire partities aanmaken of andere actief maken of zoiets; 1 algemene C: waar alleen een paar bootbestandjes op hoeven staan, en de rest van Win98 en XP kun je op andere partities zetten. Niet op dezelfde, dat kan problemen geven met de \program files die dan door beide OS'sen wordt gebruikt.

Suc6!

• Stefke
Nja, ik heb nu dit gedaan: *misschien hetzelfde als hierboven

1. partitie C, daarop win98 installed
2. VANUIT win98 de winXP setup opgestart
3. tijden winXP setup de 2e partitie (toch NTFS) aangemaakt

Menu werkt nu perfect, alles is lekker snel en dat zonder enig extra programma. Wel bedankt voor de tips m.b.t. MagicBoot, altijd handig om wat bij te leren :)

1 ding: onder win98 krijg ik de melding "prullenbak heeft de verkeerde indeling" en daar doet ie nogal moeilijk mee. Komt dat omdat winXP op de betreffende partitie al een prullenbak heeft aangemaakt of zo?

Verwijderd

stefijn schreef op 21 August 2002 @ 01:18:

....

1 ding: onder win98 krijg ik de melding "prullenbak heeft de verkeerde indeling" en daar doet ie nogal moeilijk mee. Komt dat omdat winXP op de betreffende partitie al een prullenbak heeft aangemaakt of zo?
Heb je dit probleem al opgelost? Ik heb er ook last van met mijn 98-XP dualboot.
Of weet iemand anders misschien een oplossing?

Verwijderd

Verwijderd schreef op 08 juni 2003 @ 23:19:
[...]

Heb je dit probleem al opgelost? Ik heb er ook last van met mijn 98-XP dualboot.
Of weet iemand anders misschien een oplossing?
voor 98 weet ik het niet, heb hier een single boot van xp. wat daar iig kan:
rechtermuisknop op de prullenbak
eigenschappen
stations onafh.
via de tabbladen op 0 procent zetten (ik weet niet precies of vinkje bij helemaal uitschakelen nou voor alle drivers tegelijk bedoeld is, heb het nooit uitgeprobeerd)
Pagina: 1