AMD nog slim??

Pagina: 1
Acties:

• Duckpower
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23:01
Over ongeveer een maand ga ik een nieuwe computer kopen en na al wat informatie te hebben gezocht, ben ik mij aan het afvragen of het nog wel nut heeft om een AMD Athlon XP (2200+) te kopen. Dit, aangezien binnenkort de Barton te verwachten is en aan het eind van het jaar ook de Desktop ClawHammer (volgens de AMD Roadmap) komt.

Wat is volgens jullie verstandiger: volgende maand een Athlon XP 2200+ (of evt 2400+, ligt aan prijs) kopen of toch voor een Intel 2,26 GHz gaan? Het prijsverschil tussen de AMD of de Intel is ongeveer EUR 100,-, in het nadeel van Intel. Het voordeel bij Intel is dat de P4 er nog niet zo heel lang is en nog ver door kan schalen. De P4 blijft nog langer bestaan, maar is dat een belangrijke factor?

Het is niet mijn bedoeling om een AMD vs Intel flamewar te starten. De afweging die ik hier schets vind ik moeilijk te maken en ik wil graag weten waarom jullie een bepaalde keuze zouden maken.

"If I have seen farther than others, it is because I was standing on the shoulder of giants." - Isaac Newton

• Rashann
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21:30

Rashann

Zoek de hond...

Tja, ik zou het zo ook niet weten, maar let wel op: Vanaf de 3Ghz P4 worden andere stroomsterktes en meer wattage ge-eist van het moederbord, dus let wel op of het moederbord dat aan kan indien je een P4 koopt...

(Zie: Pentium 4 3GHz mogelijk incompatible met Socket 478)

If nothing is written below, I was the last to reply...

Verwijderd

ik zou er wel rekening mee houden dat het voetje voor de pentium 4 ook van voetje kan gaan veranderen. het gerucht gaat dat ze andere pinnetjes nodig hebben voor de 3 gigahertz. dus als je dan gaat kijken valt het voordeel wat jij noemt even weg voor de pentium 4. voor de rest zijn ze beide erg snel dus dan moet je even kijken naar wat je verder wil. ik ben niet voor amd en ook niet voor intel, maar ook niet tegen 1 van hen. ( dit om het flamen tegen te gaan :) )

• Burning_acid
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Burning_acid

Brandend_zuur :?

ik zou gewoon voor de AMD gaan, gewoon omdat die stukken goedkoper is dan een Intel. En de clawhammer en de Barton gaan waarschijnlijk toch stukken duurder kosten dus als ik moest kiezen : AMD XP 2200+/2400+ :)

een leven? kewl.... waar kan ik dat downloaden? | specs:http://specs.tweak.to/4608

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Burning_acid schreef op 19 augustus 2002 @ 23:09:
ik zou gewoon voor de AMD gaan, gewoon omdat die stukken goedkoper is dan een Intel. En de clawhammer en de Barton gaan waarschijnlijk toch stukken duurder kosten dus als ik moest kiezen : AMD XP 2200+/2400+ :)
dat is niet helemaal zo, oke processoren zijn bijna gelijk, maar als je kijkt naar high performance moederborden, kom je pas in het prijsverschil :)

Verder, ik heb hier een p4 en een AMD xp staan, beide goed gekeurt, alleen ik vind mijn Amdtje toch iets sneller, daarmede ik ook deze als workstation hebt gekozen voor mezelf..

Eigenlijk, Wat wil je zelf.. :?

3-fase Victron 3x MP 6.5kVA | 30kWh Voltsmile LFP | MPPT 450/100 + 2x MPPT | VM-3P75CT Grid Meter

Verwijderd

je kan altijd wel blijven wachten.....niet echt veel nut

• sharkzor
  • Laatst online: 19-08 14:18
ik ben altijd al een amd aanhanger geweest, maar nu weet ik het gewoon niet meer.
die amd's worden steeds heeter. steeds grotere coolers met meer lawaai....
en dan nog die via sjipset die me echt de strot uitkomt.

een intel zet je inelkaar en dan draait t.

intel kan je nu ook nog eens enorm overclocken (is gewoon ziek, hoever!).

ik wil eigenlijk wel weer eens recent benchmarks zien tussen de snelste amd en intel proc's en daarin ook het prijsverschil in meenemen.

• MightyMauz
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13-06-2024

MightyMauz

Team Green

Het enige wat misschien het wachten waard is, is de Hammer. Voor de rest zijn er de normale evoluties aan de gang. Alles wordt met de maand gewoon sneller en wachten op iets snellers heeft dus geen zin.
Het kan zijn dat er door de komst van de Hammer dingen gaan veranderen, maar het hoeft niet, het kan ook floppen.

Thinkpad X220 Tablet | Canon 600D + Canon EF-S 15-85mm f/3.5-5.6 IS USM

• Duckpower
weareborg schreef op 19 augustus 2002 @ 23:14:
(...)

ik wil eigenlijk wel weer eens recent benchmarks zien tussen de snelste amd en intel proc's en daarin ook het prijsverschil in meenemen.
Op tweakers.net staat een review van de Athlon XP2200+ en de P4 2,26 GHz met DDR. Daarin blijft de Athlon in de meeste benches de P4 voor.

[ Voor 0% gewijzigd door Duckpower op 19-08-2002 23:38 . Reden: link toegevoegd ]

"If I have seen farther than others, it is because I was standing on the shoulder of giants." - Isaac Newton

• Waterlelie
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22-03-2023

Waterlelie

CHTH

waarom neem je niet gewoon zoals ik?, mo veel te duur die nieuwe moddelen terwijl je het verschil tussen een 1800\1900 en 2200\2400 niet merkt (je merkt het pas vannaf 30% verschil...

G502_Roccat Taito_Asrock Z77 Extreme4_3770K@4.5Ghz_Samsung 750 512Gb_WD 2TBGreen_600W OCZ_MSI gtx980ti_16GB_ASUS VG278H_Philips Fidelio X2HR

• Duckpower
Vorkie schreef op 19 augustus 2002 @ 23:12:
[...]

Eigenlijk, Wat wil je zelf.. :?
Door betere prijs-/prestatieverhouding wilde ik eigenlijk altijd voor een AMD gaan, maar aangezien het (bij gebruik van DDR voor de P4) verschil niet supergroot is (EUR 100,-) en het feit dat de AthlonXP bijna EOL is, begon ik te twijfelen.

• Duckpower
Waterlelie schreef op 19 augustus 2002 @ 23:34:
waarom neem je niet gewoon zoals ik?, mo veel te duur die nieuwe moddelen terwijl je het verschil tussen een 1800\1900 en 2200\2400 niet merkt (je merkt het pas vannaf 30% verschil...
Misschien merk je het verschil (nu) niet, maar het is de bedoeling dat het een jaartje of vier mee gaat en daarom wil ik een redelijk high-end systeempje hebben.

• Waterlelie
  • Laatst online: 22-03-2023

Waterlelie

CHTH

[quote]Duckpower schreef op 19 augustus 2002 @ 23:36:
[...]

Misschien merk je het verschil (nu) niet, maar het is de bedoeling dat het een jaartje of vier mee gaat en daarom wil ik een redelijk high-end systeempje hebben.[/quote

stel dat ie 1800 dan 3 jaaar meegaat, dat geld dat je dan bespaart hebt kun je dan in een nieuwe proc + mobo steken...

G502_Roccat Taito_Asrock Z77 Extreme4_3770K@4.5Ghz_Samsung 750 512Gb_WD 2TBGreen_600W OCZ_MSI gtx980ti_16GB_ASUS VG278H_Philips Fidelio X2HR

Verwijderd

ik draai nu p4 2.26..doet het perfect, en griezelig makkelijk over te klokken.
blijft ook lekker koel, ook bij dit hete weer (2.26@ 2.7 box koeler 48 graatjes)
ik heb in ieder geval geen spijt van!

Verwijderd

[quote]Waterlelie schreef op 19 augustus 2002 @ 23:39:
[quote]Duckpower schreef op 19 augustus 2002 @ 23:36:
[...]

......is de bedoeling dat het een jaartje of vier mee gaat en daarom wil ik een redelijk high-end systeempje hebben.[/quote

das wel heel lang he?...dan maakt het zeker niet meer uit...merk jij verschil tussen een k6-2 533 en een p2-450 als je er nu mee werkt??

• nAFutro
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17-04-2020

nAFutro

hmm

ik zou voor de Intel gaan. Je hebt een solide produkt welke heel goed over te klokken is naar een niveau waar nog geen AMD te bekennen is. verder vind ik AMD maar achter de feiten aanlopen, heb er echt spijt van dat ik een AMD heb genomen ipv een Intel.

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 00:46

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Als je niet gaat overklokken lijkt me de keuze simpel: AMD.

Overklokken kan de P4 erg goed, maar de nieuwe Tbred revisie schijnt het ook goed te zien. HardOCP heeft een Tbred op bijna 2,5GHz draaien en dan heb je de performance van een P4 3,06GHz. De reviews die in de komende dagen van de nieuwe 2400+ en 2600+ zullen verschijnen, zullen meer duidelijkheid over de overklokbaarheid geven.

• likkepot
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 06-12-2024

likkepot

Ghehe ghe heehe!

3.06 ghz is erg woei
Ik ga bestellen ;)

nikszolekkeralss.exe

• Duckpower
StraracZ schreef op 19 augustus 2002 @ 23:53:
ik zou voor de Intel gaan. Je hebt een solide produkt welke heel goed over te klokken is naar een niveau waar nog geen AMD te bekennen is. verder vind ik AMD maar achter de feiten aanlopen, heb er echt spijt van dat ik een AMD heb genomen ipv een Intel.
Waarom heb je er spijt van, dat je een AMD genomen hebt ipv een Intel? \

• DjGeRo
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:18
Femme schreef op 20 augustus 2002 @ 03:02:
Als je niet gaat overklokken lijkt me de keuze simpel: AMD.

Overklokken kan de P4 erg goed, maar de nieuwe Tbred revisie schijnt het ook goed te zien. HardOCP heeft een Tbred op bijna 2,5GHz draaien en dan heb je de performance van een P4 3,06GHz. De reviews die in de komende dagen van de nieuwe 2400+ en 2600+ zullen verschijnen, zullen meer duidelijkheid over de overklokbaarheid geven.
Bij een multiplier van (15*165)!

Ik denk dat je voor 100 euro minder toch beter voor de AMD kan gaan.. en over 2 jaar (als het nodig is) voor 150 euro een nieuwe erinklikken..
Intel is (vind ik) te duur... Je gaat steeds meer voor de naam betalen en dat is nutteloos.
En ja ze zijn goed te OC-en, maar wat dan nog :)
Om de P4 ver te oc-en heb je ook weer een duurdere vooler nodig etc...
De kosten in het geheel.. zijn wel wat duurder, ook de mHz-stunten staan mij niet zo aan.. wachten op de Hammer zou misschien ook nog een optie zijn?
Vooral door die review op HardOCP denk ik dat je beter ff kan wachten (bijvoorbeeld op de 2800+), ik denk dat ze over een aantal maanden wel beter te oc-en worden :)

• Aham brahmasmi
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21-12-2025
Ik ben AMD-fan. Twee jaar geleden een K7 Athlon 550 gekocht en ik werk er nu nog mee, maar het wordt toch tijd om te upgraden. Nu ben ik ook een beetje aan het twijfelen of ik moet wachten op de Hammer, of dat ik nu voor betrekkelijk weinig geld een Athlon XP koop. Toen ik mijn Athlon 550 kocht was ik er vrij vroeg bij... en ik heb er geen spijt van gekregen. Ik weet niet of ik dat met de Hammer ook ga doen... het gebruikelijke dilemma is dat er bepaalde features (bv. DDR-II) nog niet in de eerste Hammers zullen zitten, en het misschien toch slimmer is om niet de allereerste uitvoering van de volgende generatie processor (K8) van AMD te kopen (hetzelfde geldt uiteraard voor een 'vroeg' hammer-mobo).

Een P4 met socket 478 kopen lijkt mij _in ieder geval_ nutteloos, omdat de 3,0+ GHz P4's (met Hyperthreading) toch weer een andere socket krijgt. Ook heb ik nog nooit gemerkt dat een P4 snel is... ik heb met meerdere P4's gewerkt maar ze waren allen in veel opzichten niet merkbaar sneller dan mijn Athlon 550 (programma's als Word en IE starten er zelfs langzamer op dan op mijn A550).

Ik denk dat ik zelf nog even wacht tot de XP 2400+ of 2600+ Thoroughbred's er zijn. Dan kan je ook meteen een mobo kopen met (KT400 chipset?) USB 2.0 en AGP 8x. Deze laatste features lijken mij wel erg belangrijk als je wilt dat je pc nog lange tijd meegaat. AGP 8x is belangrijk als je een nieuwe videokaart wil kopen en USB 2.0 zou in de toekomst ook vrij handig kunnen zijn.

Later, als de prijzen van de Hammer wat gezakt zijn, denk ik dat ik het een goed idee is om een Hammer te kopen. Het 'ergste' wat er zou kunnen gebeuren is dat de Hammer het echt heel goed gaat doen (heel snel is) en niet duur, waardoor het in dat geval beter zou zijn geweest om nog net iets langer te wachten.

Dilemma's dilemma's.... :) ik denk dat ik toch niet langer wacht want de XP proc+KT333 mobo's zijn nu al zo goedkoop... :Y)

Verwijderd

Op dit moment ius het beetje lastig kopen, allereerst komen er over 1 of 2 weken weer nieuwe speedgrades op de markt die de prijs drukken. daarnaast heeft AMD eindelijk 0.13micron onder de knie , dus als je bijv een 1800 kan kopen die 0.13 is dan kan je die vrij makkelijk boven de 2200MHz schroeven, dat zou denk ik het snelste en goedkoopste zijn.
maar het is eigenlijk op dit moment niet zo dat je iets verkeerds kan kopen

succes

Verwijderd

De grote vraag is eigenlijk wat je er mee wil gaan doen? en hoe cijfer geil je bent als het om computer gaat.

Koop je nu het snelste van het slelste is het morgen weer veroudert en zijn er weer mensen die iets veel snellers hebben dan jij, of het zelfde als jij hebben, maar dan 100 euro goekoper ofzo. Dus als je nu iets wilt kopen zou ik daar niet maanden mee wachten. Misschien is het wel verstandig nog minimaal 1weekje te wachten tot er meer reviews zijn van de AMD XP2400+ en XP2600+

op HardOCP staat een review van de AMD XP2200+ en die komt aardig in de buurt van Intels PIV 2,533Hhz proc. en kijk je dan in de prijswatch dan kost een AMD XP2200+ 225,- euro en de PIV 2,533 519,- euro (en dat is dus wel een erg groot verschil) de nieuwe XP2400+ en XP2600+ staan in de lijst voor 250 en 385 euro.

Het geld wat je bespaart kun je dan sparen om een nieuwe pc iets eerder te kopen of je koopt een grotere HD, een beter videokaart(voor games kan je beter 100euro meer uit geven aan een videokaart dan 100euro meer aan een CPU), een beter moederbord met RAID er op ofzo kan ook leuk zijn.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 20 augustus 2002 @ 16:42:
Op dit moment ius het beetje lastig kopen, allereerst komen er over 1 of 2 weken weer nieuwe speedgrades op de markt die de prijs drukken. daarnaast heeft AMD eindelijk 0.13micron onder de knie , dus als je bijv een 1800 kan kopen die 0.13 is dan kan je die vrij makkelijk boven de 2200MHz schroeven, dat zou denk ik het snelste en goedkoopste zijn.
maar het is eigenlijk op dit moment niet zo dat je iets verkeerds kan kopen

succes
een XP1800+ draait op 1533mhz hoor! die heb je denk ik echt niet zo maar op 2200Mhz lopen.

• 418O2
  • Niet online

418O2

u mad?

ik zou w88 op de 2700+, naar het schijnt heeft die 333mhz fsb, dat is een extreme vooruitgang.

• thettes
  • Laatst online: 09-05-2025
Ik zou echt wachten, ik denk dat de clawhammer een revolutionaire cpu is, en daarvoor zou ik het wachten wel over hebben. Intel heeft zijn prescott core dan ook mooi op orde. Als je toch echt binnenkort een pc wil, zou ik voor de athlon gaan (2200 of 24200 zoals je al zei) omdat die naar verwachting goed presteert (wacht wel ff op benchmarks) en het de eerste goede 0.13 micron amd cpu is.

Verwijderd

Viper, Moet je eens kijken naar de overclock resultaten voor de nieuwe 2200 die komen gemiddeld toch wel richting de 2.1/2.2 GHz. dat is de eerste CPU van AMD die van het 0.13 procede gebruik maakt, ze gaan nu ook de lager geclockte chips van dit procede voorzien, waardoor het helemaal niet zo gek is wat ik gezegt heb.

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:56

The Third Man

The Third Jellyfish

een XP1800+ draait op 1533mhz hoor! die heb je denk ik echt niet zo maar op 2200Mhz lopen.
Hij bedoelt 1800 MHz = 2200+

• SG
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20-08 12:04

SG

SG surft naar info hardewaren

Verwijderd schreef op 19 augustus 2002 @ 23:09:
ik zou er wel rekening mee houden dat het voetje voor de pentium 4 ook van voetje kan gaan veranderen. het gerucht gaat dat ze andere pinnetjes nodig hebben voor de 3 gigahertz. dus als je dan gaat kijken valt het voordeel wat jij noemt even weg voor de pentium 4. voor de rest zijn ze beide erg snel dus dan moet je even kijken naar wat je verder wil. ik ben niet voor amd en ook niet voor intel, maar ook niet tegen 1 van hen. ( dit om het flamen tegen te gaan :) )
En velen vergeten ook dat iNtels Northwood ook al op zijn tenen loopt 3,2Ghz is de grens voor stock speed

Dan krijg je de prescott, zou hiervoor ook een andere mobo/socket voor nodig zijn?

X399 Taichi; ThreadRipper 1950X; 32GB; VEGA 56; BenQ 32" 1440P | Gigbyte; Phenom X4 965; 8GB; Samsung 120hz 3D 27" | W2012SER2; i5 quadcore | Mac mini 2014 | ATV 4g | ATV 4K

• styno
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20-08 12:46

styno

Koffie? Hmmm, ja, lekkerrr

Hmmm, wij tweakers hebben er belang bij dat processors zo goedkoop mogelijk en vooral zo snel mogelijk zijn. Doordat er twee fabrikanten zijn die elkaar hierin opjutten (VIA niet meegerekend) blijven de prijzen laag en worden regelmatig nieuwe producten op de markt gezet.

[hypothese mode]
Als we nu aannemen dat de meeste bedrijven en n00b gebruikers een Intel kopen moeten wij tweakers DUS wel een AMD kopen zodat we de zeker zijn van lage prijzen en steeds snellere processors.
[/hypothese mode]

Of is dit iets te kort door de bocht? :)

Climatechange is a super-wicked problem, but:
"The stone age came to an end not for lack of stones. And the oil age will come to an end not for lack of oil." -- Sheikh Yamani, Saudi oil minister
8xLG Neon MonoX 290Wp SMA SB2100TL / MY SR '22

• SG

SG

StraracZ schreef op 19 augustus 2002 @ 23:53:
Zoals het ook soms intel tegenzit zit het nu ook AMD tegen maar problemen kunnen worden opgelost en dan scheuren ze ook weer op volle snelheid.

Dus als AMD met de nieuwe T-bred steppings komen die wat probleemloos geproduceerd worden hopelijk ook met lagere Vcore.
Dan is de Northwood niet zo zeer de OC wonder meer. Nu nog wel maar dat kan drastisch veranderen.

En de Xprating formule is een stapje conservatiever gemaakt dus
2400+ == 2500+
2600+ == 2700+
2700+ == 2900+
Ofzoiets.

Maar ja op dit moment is een P4 'n goede koop op de topmodelen na
(Tenzij $ geen rol speeld)

X399 Taichi; ThreadRipper 1950X; 32GB; VEGA 56; BenQ 32" 1440P | Gigbyte; Phenom X4 965; 8GB; Samsung 120hz 3D 27" | W2012SER2; i5 quadcore | Mac mini 2014 | ATV 4g | ATV 4K

• tozzke
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:34

tozzke

aka tozzert

als je nu al zegt dat je over een maandje hem gaat kopen.. waarom niet iets langer wachten op bijv de 2700+ idd

Verwijderd

Tozzman schreef op 20 augustus 2002 @ 18:34:
als je nu al zegt dat je over een maandje hem gaat kopen.. waarom niet iets langer wachten op bijv de 2700+ idd
En waarom daarna niet nog een maandje wachten op de 2800+ goh en als je toch zo veel gedult hebt waarom wacht je daarom niet gewoon nog even iets langer.

Wachten heeft nooit zin, want je moet er gewoon rekening mee houden dat als jij een computer koopt dat zodra jij er thuis achter zit, het internet er mee op gaat, jij ergens kan lezen dat er een nieuwe sneller CPU te krijgen is morgen.

Nog heel ff wachten op reviews van de XP2400+ en 2600+ raad ik je wel aan, want die komen deze week nog (als het goed is). Wachten op de XP2700+, omdat die misschien 333mhz ondersteunt zou ik niet doen, want het zijn alleen maar geruchten dat die 333mhz gaat krijgen. AMD heeft nog niet eens gezegt dat ze in de toekomst 333mhz gaan ondersteunen

Verwijderd

Mnemonic schreef op 20 augustus 2002 @ 18:18:
[...]

Hij bedoelt 1800 MHz = 2200+
Oke oke, als hij de XP 2200+ bedoelde zou het misschien haalbaar zijn, maar dan nog is het ver voor de AMD, zeker voor de eerste versies van de 0.13 mn. Was het niet Ome Tom die hem nog maar net boven de 1900Mhz kreeg. De geresiveerde versie van de Tbred beloooft beterschap, maar eerst meer reviews zien over de overklokbaarheid van AMDs nieuwe telgen.

Maar volgens mij heeft de topic start niet z'n behoeft aan overklokken (correct me if I'm wrong) En wil hij dus nu (dus niet over 2maanden) een nieuwe pc hebben en dan lijken mij de XP2200 en XP2400 de beste koop

Verwijderd

Je moet natuurlijk ook niet enkel kijken naar de prijs van de processor. Als je een intel koopt zal je best pc1066 rimm nemen aangezien een pIV veel bandbreedte nodig heeft. Hierdoor zal de kost van je totale systeem ook stijgen. Door een amd te nemen kan je meer in andere onderdelen steken( zoals harddisks in raid wat ook veel zal veranderen aan de snelheid van je pc) en zo krijg je een pc die zeker evengoed is als een systeem met een intel.

Verwijderd

ik zou w88 op de 2700+, dat is niet zo gek lang meer

nu gaan er weer mensen zijn die zeggen dat je kan blijvan wachten, maar :

1) Dan heb je een proc met 333 MHz FSB (Enorme vooruitgang)
2) Dan heb je hoogstwaarschijnlijk een mobo met een KT400 chipset, en kan er dus waarschijnlijk ook DDR-II in
3) Dan heb je waarschijnlijk een mobo die een clockspeed ondersteunt tot 3.5 GHz ofzo, dus kan je er over enkele jaartjes bv een 3600+ in doen. Als je nu nog een mobo koopt, dan geef je jezelf geen enkele mogelijkheid mee om te upgraden, en dan wordt het opnieuw een hele nieuwe compu.
4) Dan heb je onboard USB 2.0, wat DE nieuwe standaart wordt (afgezien van firewire dan, maar er zijn weinig mobo's die dat standaart hebben, dus....)
5) Dan heb je een mobo met 8x AGP. Nu nog niet belangrijk, maar misschien wel eens de NV30-NV40 uitkomen (Wel toekomstmuziek, maar je zei dat ie 4 jaar moet meegaan)

zo, das mijn mening. Nog ff wachten

• styno
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20-08 12:46

styno

Koffie? Hmmm, ja, lekkerrr

Tja en tegen die tijd zijn er weer zoveel vernieuwingen aangekondigd dat je weer zo'n lange lijst kunt opstellen met redenen waarom je zou willen wachten.

Mijn idee: gewoon kopen op het moment dat je hem nodig/wilt hebben anders wordt het nooit wat.

Climatechange is a super-wicked problem, but:
"The stone age came to an end not for lack of stones. And the oil age will come to an end not for lack of oil." -- Sheikh Yamani, Saudi oil minister
8xLG Neon MonoX 290Wp SMA SB2100TL / MY SR '22

Verwijderd

Ik ga voor een p4 2,5 gigh. Ik heb nog een maand om het bijelkaar te sparen. dus de prijs zal dan wel weer inmiddels wat gezakt zijn.

Ik neem een intel omdat, ik er een jaar of 2/3 mee wil doen en hem na een jaar ofzo nog es flink kan overclocken naar de 3 gigh en dan weer makkelijk een jaar mee kan gaan in de game wereld.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 20 augustus 2002 @ 19:35:
ik zou w88 op de 2700+, dat is niet zo gek lang meer

nu gaan er weer mensen zijn die zeggen dat je kan blijvan wachten, maar :

1) Dan heb je een proc met 333 MHz FSB (Enorme vooruitgang)

Is door AMD nog niet bevestigd

2) Dan heb je hoogstwaarschijnlijk een mobo met een KT400 chipset, en kan er dus waarschijnlijk ook DDR-II in

DDR-II komt voorlopig nog niet, dus wat heeft hij er nu aan?

3) Dan heb je waarschijnlijk een mobo die een clockspeed ondersteunt tot 3.5 GHz ofzo, dus kan je er over enkele jaartjes bv een 3600+ in doen. Als je nu nog een mobo koopt, dan geef je jezelf geen enkele mogelijkheid mee om te upgraden, en dan wordt het opnieuw een hele nieuwe compu.

kan je er over enkele jaartje een 3600+ indoen????
de Hammer komt eind dit jaar met een 3400+ over enkekel jaartjes wil je een CPU met 5000mhz hebben, dan ga je niet een oude CPU kopen

4) Dan heb je onboard USB 2.0, wat DE nieuwe standaart wordt (afgezien van firewire dan, maar er zijn weinig mobo's die dat standaart hebben, dus....)

onboard misschien nog niet, maar bijna elke nieuw mobo is wel te verkrijgen met USB 2.0

5) Dan heb je een mobo met 8x AGP. Nu nog niet belangrijk, maar misschien wel eens de NV30-NV40 uitkomen (Wel toekomstmuziek, maar je zei dat ie 4 jaar moet meegaan)

Voor een GF4 of RADEON 9700 de bottleneck van je pc worden kan je nog een helehoop andere dingen upgrade aan je pc. 4 jaar met je pc doen is lang, erg lang, ik zou van 3 jaar uit gaan.

zo, das mijn mening. Nog ff wachten
iedereen zijn eigen mening

• SG

SG

Als je al een redelijk systeem hebt en je kan wachten dan is wachten wel op zijn plaats ik kan wachten met mijn TB1400 want die doet ook alles maar dat niet zo heel snel maar wel nog voldoende als ik mee aan een of andere traagheid erger dan is het hoogtijd om te upgraden.

Ik upgrade op het moment dat ik er een behoefte aan hebt door omstandigheden bijvoor beeld een heel leuk nieuw spel met te zware eisen voor mijn huidige systeem nao dan ga ik gericht upgraden dus de eerste bottleneck('s) die ik tegen kom wordt geupgrade

• Duckpower
Verwijderd schreef op 20 augustus 2002 @ 19:05:
Je moet natuurlijk ook niet enkel kijken naar de prijs van de processor. Als je een intel koopt zal je best pc1066 rimm nemen aangezien een pIV veel bandbreedte nodig heeft. Hierdoor zal de kost van je totale systeem ook stijgen. Door een amd te nemen kan je meer in andere onderdelen steken( zoals harddisks in raid wat ook veel zal veranderen aan de snelheid van je pc) en zo krijg je een pc die zeker evengoed is als een systeem met een intel.
Als ik een Intel neem, dan wordt het een systeem met DDR, anders wordt het allemaal een beetje duur. En dan scheelt het ongeveer EUR. 100,-

• Duckpower
Styno schreef op 20 augustus 2002 @ 18:20:
(...)

[hypothese mode]
Als we nu aannemen dat de meeste bedrijven en n00b gebruikers een Intel kopen moeten wij tweakers DUS wel een AMD kopen zodat we de zeker zijn van lage prijzen en steeds snellere processors.
[/hypothese mode]

Of is dit iets te kort door de bocht? :)
Dit lijkt mij iets te kort door de bocht. ;) Er zijn volgens mij niet zoveel tweakers, dat AMD daarvan zo groot kan worden als ze zijn en veel n00b-gebruikers die een goedkope comp willen, nemen wel een AMD (Duron bv). En Intel blijft de procs ook wel sneller maken, als er geen AMD oid meer is hoor. De prijzen zullen dan wel gaan stijgen.

• Duckpower
SuperG schreef op 20 augustus 2002 @ 20:24:
Als je al een redelijk systeem hebt en je kan wachten dan is wachten wel op zijn plaats ik kan wachten met mijn TB1400 want die doet ook alles maar dat niet zo heel snel maar wel nog voldoende als ik mee aan een of andere traagheid erger dan is het hoogtijd om te upgraden.

Ik upgrade op het moment dat ik er een behoefte aan hebt door omstandigheden bijvoor beeld een heel leuk nieuw spel met te zware eisen voor mijn huidige systeem nao dan ga ik gericht upgraden dus de eerste bottleneck('s) die ik tegen kom wordt geupgrade
Dat is inderdaad ook een manier, maar we hebben op dit moment een PII-350. Werkt op zich nog wel voor internet en office maar in games en bij fotobewerking begitn het allemaal wat traag te worden.

• Duckpower
Verwijderd schreef op 20 augustus 2002 @ 18:54:
[...]

Oke oke, als hij de XP 2200+ bedoelde zou het misschien haalbaar zijn, maar dan nog is het ver voor de AMD, zeker voor de eerste versies van de 0.13 mn. Was het niet Ome Tom die hem nog maar net boven de 1900Mhz kreeg. De geresiveerde versie van de Tbred beloooft beterschap, maar eerst meer reviews zien over de overklokbaarheid van AMDs nieuwe telgen.

Maar volgens mij heeft de topic start niet zo'n behoeft aan overklokken (correct me if I'm wrong) En wil hij dus nu (dus niet over 2maanden) een nieuwe pc hebben en dan lijken mij de XP2200 en XP2400 de beste koop
In eerste instantie koop ik geen systeem om het over te klokken. Maar gezien het gemak waarmee je tegenwoordig kunt overclocken is het natuurlijk wel leuk.

Hoe lang zou het trouwens duren voor de nieuwe revisie van de T-breds overal standaard zijn? Maw wat is de inventory turnover?

• SmokeyTheBandit
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17-06 10:20

SmokeyTheBandit

DOCer met Pensioen

Verwijderd schreef op 19 augustus 2002 @ 23:12:
je kan altijd wel blijven wachten.....niet echt veel nut
Idd en helemaal op de Barton die uitgesteld is tot ruim 2003 (waarom verbaasd me dat niks :Z)

Turn it off and on again.

• PhatFish
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17-01 16:01

PhatFish

and, uhm......Moo

Het grote voordeel van een AMD nu is dat je eind volgend jaar waarschijnlijk nog een Barton erop kan prikken die iets van 3000+ is. Als je nu een Intel neemt kun je die wel lekker klokken, maar tegen een hele hoge prijs. Daarnaast heb je het probleem dat als je je Intel wil upgraden hoogstwaarschijnlijk weer een nieuw Mobo nodig hebt.

...

• SG

SG

Smokey_The_Bandit schreef op 20 augustus 2002 @ 23:18:
[...]

Idd en helemaal op de Barton die uitgesteld is tot ruim 2003 (waarom verbaasd me dat niks :Z)
Omdat de T-bred B nu wel goed schaald en de 0,13 problemen zijn opgelost dus de noodzaak voor barton is weg.

Had liever ook meteen de BArton gezien maar ja AMD ziet dat weer anders.

• Hermanvh
  • Laatst online: 17-03 10:14

Hermanvh

webOS fan, hacker, developer

Ik ben zelf een AMD-aanhanger, maar als ik ATM zou moeten kiezen zou ik voor een P4 1,6A gaan met een mobo gebaseerd op een SiS-chipset zoals de SiS 648 of 658 :9~ Die 1,6A is met standaard cooler al op 2,4 GHZ te krijgen en de SiS-chipsets zijn lekker goedkoop en rete stabiel :)

webOS all the way!

• DjGeRo
  • Laatst online: 20:18
Hermanvh schreef op 21 augustus 2002 @ 08:06:
Ik ben zelf een AMD-aanhanger, maar als ik ATM zou moeten kiezen zou ik voor een P4 1,6A gaan met een mobo gebaseerd op een SiS-chipset zoals de SiS 648 of 658 :9~ Die 1,6A is met standaard cooler al op 2,4 GHZ te krijgen en de SiS-chipsets zijn lekker goedkoop en rete stabiel :)
Mjah.. en dan NOG is de XP 2200 + maar iets duurder... en aangezien de XP 2100 + al beter presteerde dan de 2,2 (toch ?) GHz Intel is dit dus niet echt zo slim :)
Ook een 2,89 gHz (oc't) was niet sneller dan de minder verre overclockte 2100+

AMD is op dit moment denk ik slimste keus... aangezien je dan geld over houd en je vast kan sparen voor je volgende systeem :)

AMD loopt (zeker met de XP 2600 +) niet meer ver achter (of helemaal niet meer) op intel, en hun betaal je toch alleen maar voor de naam :P

Ikzelf het 1 P3 en de rest AMD's (en nog een cytrix 2 :+ ) en toch verbaast het mij hoe die AMD's dat voor elkaar krijgen om op een lagere clock zo goed te presteren :)

Wel heeft de Intel P4 (afhankelijk van welke je koopt) 512 kb cache... dit zal je misschien merken maar voor de rest moeten hun het tegenwoordig denk ik meer van de mHz-stunten hebben en hun naam als marktleider...

Edit:
Afbeeldingslocatie: http://home.kabelfoon.nl/~polet/start2.gif

Lijkt je dat niks om op te wachten :9~ (is AMD)

Edit2:
Plaatje stuk ?? hmmm....

Edit3:
Dan maar zo :)

• IkBenAlles
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 27-01-2022

IkBenAlles

1 europa

Ik zou nu juist wachten. Vooral nu AMD heatspreaders is gaan gebruiken en nieuwe core's aan het ontwikkelen is.
Zoals eerder gezegd is de 3ghz op een ander wattage.
Wel heb je bij een 2.26 ghz van pentium een groot overclockpercentage.
Maar hiervoor zou ik het denk ik niet doen.
Wachten en dan verder kijken wat beide partijen zowel intel als amd nou doen...

Samen staan we sterk!

• procyon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20-08 08:04

Verwijderd

Duckpower schreef op 20 augustus 2002 @ 22:56:
[...]

Als ik een Intel neem, dan wordt het een systeem met DDR, anders wordt het allemaal een beetje duur. En dan scheelt het ongeveer EUR. 100,-
zonde. dan zou ik toch een amd pakken als ik jou was. Als je dan toch niet te duur wilt gaan.
Ik zit trouwens met hetzelfde probleem als jou. Eerst wou ik voor intel gaan maar dan zeker met rimm. maar nu begin ik te twijfelen. Vooral wegens de weinige upgrademogelijkheden.
Ik vraag mij trouwens af of de hammer op de huidige socket zal passen.
iemand????

reactie op viper 144:

-DDR-II komt voorlopig nog niet, dus wat heeft hij er nu aan?

-voorlopig heeft hij er inderdaad niks aan maar hij wilt toch een computer die wat langer kan meegaan
al weet ik niet of er bepaalde vereisten moeten zijn aan het mobo voor ddr-II
misschien iemand anders wel??

-kan je er over enkele jaartje een 3600+ indoen????
de Hammer komt eind dit jaar met een 3400+ over enkekel jaartjes wil je een CPU met 5000mhz hebben, dan ga je niet een oude CPU kopen

-ja ok dat is wel waar maar wanneer hij bv op het einde van 2003 of misschien zelfs later een hammer koopt , misschien wel met een hogere pr-rating dan 3600+
want met een ondersteuning tot 3.5 ghz zit je nog niet aan je eind met een 3600+,
en als je er dan nog ddr-II in steekt heb je terug een behoorlijke pc en dat wou hij toch

• procyon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20-08 08:04
De hammers hebben allemaal een andere socket en DDR/DDR2 zijn niet pin compatibel.

Hammer past dus niet op de Athlon bordjes van nu

Verwijderd

dat maakt de keuze nog lastiger pffff :( ik denk dat topic starter geen computer zal ineen kunnen steken die 4 jaar mee gaat. alleen als hij er echt wel veel geld wil instoppen maar da blijkt hij niet van plan te zijn want hij neemt ddr tja. misschien voor dual gaan?? zal ook ni goedkoop zijn

• Duckpower
Nu de 2400+ en 2600+ uit zijn wordt de keuze weer makkelijker: Op de AMD site is de 2400+ slechts $ 10,- duurder dan een 2200+. Waarschijnlijk wordt het prijsverschil, als ze in de winkel te krijgen zijn, dan ook niet heel groot met de 2200+. En de 2400+ gaat wel redelijk hard in de verschillende benchmarks! Die is te vergelijken met een 2,4 P4 en die is wel een stuk duurder.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 21 augustus 2002 @ 12:55:
dat maakt de keuze nog lastiger pffff :( ik denk dat topic starter geen computer zal ineen kunnen steken die 4 jaar mee gaat. alleen als hij er echt wel veel geld wil instoppen maar da blijkt hij niet van plan te zijn want hij neemt ddr tja. misschien voor dual gaan?? zal ook ni goedkoop zijn
Ik zij toch al dat je een pc NIET kan samen stellen voor 4jaar, de normale afschrijftijd voor een pc is 3 jaar, maar dat is dan wel op zijn tandvlees.

Nog maals is dus de vraag wat je er mee gaat doen, alleen internetten, word en andere niet al te veel eisende software gebruiken, dan kan je het wel een poosje met een XP2400+ uit houden en 333mhz DDR, maar wil je de de komende 4 jaar de games op de hoogste res. draaien, kan ik je nu op een papiertje geven dat dat niet gaat lukken zonder tussen door te upgrade. Tussen door upgrade naar het nieuwste betekend ook waarschijnlijk een nieuw mobobordje! en dus kan je nu beter niet zo veel uit geven en de rest van mijn part weg zetten om over 2 jaar onderdelen te upgrade.

• Duckpower
Verwijderd schreef op 21 augustus 2002 @ 15:13:
[...]

Ik zij toch al dat je een pc NIET kan samen stellen voor 4jaar, de normale afschrijftijd voor een pc is 3 jaar, maar dat is dan wel op zijn tandvlees.

Nog maals is dus de vraag wat je er mee gaat doen, alleen internetten, word en andere niet al te veel eisende software gebruiken, dan kan je het wel een poosje met een XP2400+ uit houden en 333mhz DDR, maar wil je de de komende 4 jaar de games op de hoogste res. draaien, kan ik je nu op een papiertje geven dat dat niet gaat lukken zonder tussen door te upgrade. Tussen door upgrade naar het nieuwste betekend ook waarschijnlijk een nieuw mobobordje! en dus kan je nu beter niet zo veel uit geven en de rest van mijn part weg zetten om over 2 jaar onderdelen te upgrade.
Nu hebben we een PII-350 met 192 MB SDRam en die hebben we voor het 4e jaar. Het begint nu inderdaad wel redelijk krap te worden, maar bv Fifa 2002 en Max Payne kunnen er nog op draaien (duurt allemaal wat langer, maar het kan!).
Games gaan er zeker op gespeeld worden, maar waarom moet altijd alles op de hoogste resolutie? En als ik kijk naar spellen die tegenwoordig uitkomen is het systeem dat ik nu ga kopen toch al redelijk overkill, aangezien je met een 1200 MHz ook alles wel kunt draaien. Daarom denk ik ook, dat 3 á 4 jaar best mogelijk moet zijn.

• Wekkel
  • Laatst online: 13-06 12:06

Wekkel

De downloadkoning

Ik zit nu op 1,5 jaar met mijn huidige systeem. Een jaartje kan er nog wel bij.

• Hironshy
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 30-10-2025

Hironshy

Orooo!!!

Ik had mn PII 350 met 128 mb sdram een maand geleden vervangen. Het systeem was al 4 jaartjes oud. :P Ik upgrade mn systeem nooit, ik wacht totdat games niet meer te spelen zijn op 640x480. :D Dan wordt mn systeempje pas vervangen.

Verwijderd

Duckpower schreef op 21 augustus 2002 @ 16:30:
[...]

Nu hebben we een PII-350 met 192 MB SDRam en die hebben we voor het 4e jaar. Het begint nu inderdaad wel redelijk krap te worden, maar bv Fifa 2002 en Max Payne kunnen er nog op draaien (duurt allemaal wat langer, maar het kan!).
Games gaan er zeker op gespeeld worden, maar waarom moet altijd alles op de hoogste resolutie? En als ik kijk naar spellen die tegenwoordig uitkomen is het systeem dat ik nu ga kopen toch al redelijk overkill, aangezien je met een 1200 MHz ook alles wel kunt draaien. Daarom denk ik ook, dat 3 á 4 jaar best mogelijk moet zijn.
Das waar, moest ik in jouw plaats zijn dan kocht ik gewoon een GA-6VTXE en nen celeron 1,3 Ghz, deze heeft nen FSB van 100 en dat is bij je P2 ook het geval dacht ik dus die latjes en je HD etc... kan je allemaal nog hergebruiken.
Dan doe je een upgrade van 200 € en als de onzekere tijden over zijn (want imho is het niet zo slim om nu een nieuwe pc te kopen omdat er echt wel veel veranderingen op til staan) dan kan je met je huidige configuratie nog een jaar à anderhalf jaartje verder en koop je je dan een nieuwe pc...

Verwijderd

aarg ik ga hier deppressief van worden.Ik ga ook een nieuwe pc kopen. want nu is het echt wel nodig bij mij is het zelfs nog erger. ik heb portable 166mhz en 48 mb ram.
en iedereen zegt hier dat het een slecht moment is aaaaaaaaaaaaargh.
je geraakt er echt niet uit god sta me bij

• Duckpower
Verwijderd schreef op 21 augustus 2002 @ 17:04:
[...]

Das waar, moest ik in jouw plaats zijn dan kocht ik gewoon een GA-6VTXE en nen celeron 1,3 Ghz, deze heeft nen FSB van 100 en dat is bij je P2 ook het geval dacht ik dus die latjes en je HD etc... kan je allemaal nog hergebruiken.
Dan doe je een upgrade van 200 € en als de onzekere tijden over zijn (want imho is het niet zo slim om nu een nieuwe pc te kopen omdat er echt wel veel veranderingen op til staan) dan kan je met je huidige configuratie nog een jaar à anderhalf jaartje verder en koop je je dan een nieuwe pc...
Op zich een leuke optie, maar de PII moet naast mijn nieuwe proc blijven bestaan. De nieuwe wordt dan mijn eigen en de oude is van m'n ouders.
Het zijn misschien wel onzekere tijden, maar volgende maand (nog ff op prijsverlagingen wachten :P) ga ik een nieuwe PC kopen. Het is nl via PC-Privé en anders moet ik nog een jaar wachten en daar heb ik heel erg weinig zin in.

Verwijderd

Duckpower schreef op 21 augustus 2002 @ 16:30:
[...]

Ik zij toch als je de res. op hoog wilt hebben en sorry hoor, maar spellen als Medal of Honnor, Grand Prix 4, Commandos 2, Jedi Knight 2 draaien echt niet meer op een PII-350. Het gaat er dus om hoe veel eisend je bent en of je dus veel games gaat spelen, want die vragen meestal het meest van je PC.

En hoe veel uur per dag breng jij door achter je pc? als je veel achter een pc zit, wil je niet de helft van de tijd zitten wachten, je zegt nu al dat het wat langzamer gaat, als je de heledag achter een pc zit die wat langzamer gaat, dan wordt je gek! Maar als jij alleen savond een uurtje achter je pc hangt om te internetten dan kan je het wel 4 jaar vol houden

volgens de belasting mag je een computer in 3 jaar tijd afschrijven (willen ze of is nu al verandert)

Verwijderd

Verwijderd schreef op 21 augustus 2002 @ 17:32:
aarg ik ga hier deppressief van worden.Ik ga ook een nieuwe pc kopen. want nu is het echt wel nodig bij mij is het zelfs nog erger. ik heb portable 166mhz en 48 mb ram.
en iedereen zegt hier dat het een slecht moment is aaaaaaaaaaaaargh.
je geraakt er echt niet uit god sta me bij
Het is altijd een slecht moment en zeker voor de komende tijd zal het een slecht moment blijven. Als ik zie wat jij nu hebt, dan ben jij niet z'n hele fanatiek computeraar als de meeste die hier op GoT zitten. En dus hoef jij denk ik ook niet het snelste van het snelste te hebben.

En wil je nu tot oktober wachten op de XP2700+ (vanwege de 333fsb) dan kan je dan weer wachten tot november, december op de Intel P IV 3Ghz, vervolgens kun je gaan wachten op de Hammer 3400+ en dan zal intel wel op de proppen komen met hun Presscot en tussen door moet ook nog eens een XP met barton core komen. Dit zeg ik niet om je nog meer te verwarren, alleen maar om duidelijk te maken dat wachten eigenlijk geen zin heeft, want er komt altijd weer iets beters na dat het ene goed ding dat is uitgekomen.

Dus als je een nieuw systeem wilt kopen, moet je kijken hoe veel geld je er ongeveer aan uit kan geven, dan ga je kijken wat je daar voor kan krijgen, kijk naar AMD en INTEL, lees dan wat reviews over de CPU's geheugen en mobo's en beslis wat het beste voor jouw is en ga dat dan kopen.
En als je eigenlijk helemaal niks snapt van computer post dan hier hoe veel geld je ongeveer wil spenderen en dan helpen de kenners je zo goed als mogelijk.

• SG

SG

Tja als er niks ander opzit omdat het allemaal weer es te traag gaat bijvoorbeeld door je rete nieuwe spel dat als een slidshow loopt dan moet je nu een keus maken voor die anderen die wat meer tijd hebben die kunnen effe wachten aangezien de Northwood op zijn einde loopt en er de Prescott op stapel staat maar dat wordt wel tot ver in 2003 wachten of op de HHT enablede Northwoods die komen wat eerder.
En op het AMD platform wachten op d eBarton/ClawHAmmer.

Mijn TB1400 is nog snel zal mijn Radeon loopt wel wat achter dus misschien eerst de G-kaart de CPU wordt iets voor later.

Of nu is het tijd om je 15"/17"prul voor een 19"/21"/TFT in te wissel en oog wil ook wat.

Pagina: 1