[raid3] belasting parity schijf vergeleken met data schijven

Pagina: 1
Acties:

• SambalBij
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:39

SambalBij

We're all MAD here

Topicstarter
Weet iemand toevallig hoe zwaar bij RAID3 de belasting van de parity schijf is, en in hoeverre de performance van die schijf van invloed is op de performance van de hele array?
Ik heb nu een RAID0 array met 2 18GB Atlas 10K3 schijven, maar ik heb ook nog een IBM 7200rpm U2W schijf liggen (IBM DGHS)
Een RAID5 array bouwen van die drie schijven is denk ik geen goed plan, omdat die IBM schijf trager is dan die Atlassen, en je dan de performance helemaal onderuit haalt.
Bij Raid3 heb je in feite een Raid0 array van een x aantal data schijven, en één losse schijf waar per stripe van je data array parity info wordt opgeslagen (bij raid5 wordt de parity over alle schijven verdeelt)
Die parity schijf wordt dus anders belast dan de data schijven, maar de vraag is dus, hoe zwaar (of licht :))

Iemand enig licht op deze vraag??

Sometimes you just have to sit back, relax, and let the train wreck itself

Verwijderd

Bij een RAID3 is de parity disk de bottleneck. Elke byte die op een van de twee disks weggeschreven wordt heeft ALTIJD een write op je paritydisk ten gevolge. In teorie heeft je parity disk dus twee keer zoveel writes te verwerken dan een normale disk.

MAW: zorg dat je parity disk de snelste is!