[monitor] vaag vervagings-probleem

Pagina: 1
Acties:

• ro__
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12-01-2008

ro__

WalkDont'Walk.......

Topicstarter
Sinds vandaag heb ik in één keer een heel raar probleem met m'n oude vertrouwde Sony GDM-F400 19" monitor [ruim 3,5 jaar oud, dus geen garantie meer - destijds een hele bom duiten gekost: 2000+ pieken].

Het probleem:
Als ik een tijdje zit te werken wordt het scherm ineens onscherp.
Echt heel wazig, maar ineens begint het te blurren en wordt alles vaag op het scherm. Het gebeurt niet na een vaste tijd; soms snel, soms vrijwel meteen na aanzetten en soms pas na een uur ofzo.
De blur verdwijnt weer na aan-/uitzetten van de monitor, maar dat is natuurlijk geen oplossing als het blijft terugkomen [plus iedere keer die stroompiek bij het aanzetten van de monitor].

Het is echt om niet goed van te worden, want het lijkt net of je scheel gaat kijken en je probeert constant te focussen [wat dus niet lukt]. :/

Weet iemand waar dit aan kan liggen, of dit makkelijk [zelf?] te verhelpen is, of eventueel door Sony [zijn ze soepel in de garantie?] of een ander bedrijf voor niet al te veel geld te repareren is? Het lijkt alsof er iets niet goed vastzit.

Het ligt niet aan de kabel of de videokaart, of zelfs aan de ingang, want - de monitor heeft 2 aansluitingen: D-Sub en BNC - op beide ingangen blijft hetzelfde probleem als ik tussen input switch [dus van m'n 'mainframe' naar m'n 'server']. Verder is de monitor alweer een hele tijd niet verplaatst en is er uberhaubt weinig mee gesleept.

Nog wat info:
1600x1200x32bits@85Hz op een GeForce1 DDR [Elsa Erazor X2->Quadro] en in deze setup draai ik al jaren met volle tevredenheid. :)

• ro__

ro__

WalkDont'Walk.......

Topicstarter
ff ideetje: zou het kunnen liggen aan een soort van oververhitting?
De achterkant voelt nl. best warm aan.
Als hij even af heeft gestaan duurt de 'blur-opkomst' langer.
Ook al heb ik hier verder nog nooit last van gehad...

Zou het helpen hem een keer open te halen en er een hoop stof uit te blazen?

Verwijderd

zou idd warmte en stof kunnen zijn maar ik denk dat hij toch aan het overlijden is

• nAFutro
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17-04-2020

nAFutro

hmm

je hebt nieuwe drivers? althans dat hoop ik voor je anders is het bijna exit monitor

• mOrPhie
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17-08 18:37

mOrPhie

❤️❤️❤️❤️🤍

Het kan inderdaad wat met warmte te maken hebben.

Zover ik weet heeft deze sony ook een Aperture grill. Nou, een Aperture grill is dus heel gevoelig en kan in de loop der jaren door wamrteverschillen en dagelijks gebruik een beetje op raken. Je zou het slijtage kunnen noemen. Als je de monitor dus heel vaak gebruikt, zal deze slijtage eerder voorkomen. Deze slijtage doet de Aperture grill dus gevoelig maken voor warmte en het kan dus voorkomen dat de lijnen van de Aperture grill verschuiven en daardoor het "blurring" veroorzaken. Ik heb dit probleem namelijk vaker gezien bij vrienden van mij.

Of er iets aan te doen is, weet ik niet, maar ik ben bang dat dit echt het einde is van je monitor, mits het 'tgene is wat ik hierboven beschrijf natuurlijk. Wat ik je voorlopig aan kan raden is de instellingen van de monitor (service menutje) terug naar de fabrieks-settings en vanaf daar even de OSD-settings zo goed mogelijk instellen. Probeer ook de birghtness wat lager te zetten, dit houdt de beeldbuis koeler (hoewel die nog steeds warm wordt natuurlijk).

Succes ermee

Een experimentele community-site: https://technobabblenerdtalk.nl/. DM voor invite code.

• mOrPhie

mOrPhie

❤️❤️❤️❤️🤍

Verwijderd schreef op 20 augustus 2002 @ 00:26:
zou idd warmte en stof kunnen zijn maar ik denk dat hij toch aan het overlijden is
StraracZ schreef op 20 augustus 2002 @ 00:28:
je hebt nieuwe drivers? althans dat hoop ik voor je anders is het bijna exit monitor
eehm, sja, geef de jongen dan informatie waar hij iets aan heeft :{

Een experimentele community-site: https://technobabblenerdtalk.nl/. DM voor invite code.

• fraggie
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10-10-2022
iedereen heeft het fout, je beeldbuis heeft sluiting tussen de focus en de G2 draden in de beeldbuis. (is weg te halen door middel van hoge spanning door de katoden heen te jagen , maar de vraag is of de beeldbuis het overleeft.. (6/10 geven de geest)

Verwijderd

Dit lijkt idd exact op de symptomen die ik had op mijn vorige monitor. Het zal ook wel niet erg lang emer duren voordat sommige kleuren tijdelijk weg gaan vallen. En dan zet je hem op een dag aan en komen er vonken uit...dat was tenminste bij mij zo, ook na 3,5 jaar..

• mOrPhie

mOrPhie

❤️❤️❤️❤️🤍

Frag_lag schreef op 20 augustus 2002 @ 00:49:
iedereen heeft het fout, je beeldbuis heeft sluiting tussen de focus en de G2 draden in de beeldbuis. (is weg te halen door middel van hoge spanning door de katoden heen te jagen , maar de vraag is of de beeldbuis het overleeft.. (6/10 geven de geest)
Zo, nogal zeker van je zaak, echter hetgeen jij nu verteld zou moeten duidelijk op een continu blur-beeld. Wat hier dus niet het geval is.

• fraggie
Nope, , hoeft niet! kan ook alleen gebeuren als ie warm is..
En de reden dat ik zo zeker ben is omdat ik dus 2.5 jaar die krengen gerepareerd en afgeregeld heb. heb,philips,samsung,sony,Ibm,Daewoo(ja die hebben ook monitoren)Acer , etc.
(philips 17" heeft er best vaak last van , vooral diegene die Dell verkoopt (type 1025,1024,770,771)

Verwijderd

Btw naar mijn idee heeft elke crt monitor een aperture grill. De grill is een raster waar de elektronen door heen komen en beeld maken op je monitor (tot zo ver mijn uitleg :) )

En dus wat ik zei dat het door de warmte komt word ook door morphie bevestigd.
De stof die in je monitor zit kan extra warmte veroorzaken.
Maar ik blijf toch bij mijn punt dat de monitor op zijn punt staat te overlijden.

Verwijderd

Ik had een DELL 1025HE, die heeft dus zoals ik al zei de geest gegeven na die symptomen. Nu heb ik een 19" DELL P992 (Sony Trinitron). Ik hoop dat die langer mee gaat...

• ro__

ro__

WalkDont'Walk.......

Topicstarter
Hij is inderdaad gedurende die 3,5 jaar dagelijks gebruikt met gemiddeld zeker 8 uur per dag, ook in het weekeinde. Kun je wel intensief gebruik noemen ja. Ik zet hem wel altijd uit als ik voor langer dan een half uur achter m'n computer vandaan kruip + de auto-power-off staat ook op een half uur.

Nou, ik ga vandaag dus maar proberen hem - heel voorzichtig - open te maken om alles schoon te blazen. Tot nu toe gaat het goed, maar hij heeft ook de hele nacht uitgestaan en is nu na een half uur toch alweer aan het opwarmen.
Nog tips voor hoe mijn monitor te openen? Want ik weet dat dat heel voorzichtig moet i.v.m. hoogspanning [moet'ie dan eerst x uur uitstaan ofzo?].

Ik vind het gewoon raar dat dit nu ineens gebeurt [al had ik de laatste tijd wel soms last van 10 seconden schokkerig wegtrekken naar groen waarna het eindigde met een soort van harde degauss]. Eergisteren blurde er nog niets... Ik had gisteren een cd-mapje bovenop de monitor liggen [en dus de warmte enigszins tegenhield], maar ook met dat mapje eraf bleef'ie het doen...

En als hij echt aan het overlijden is zou ik dat wel een naaistreek van Sony vinden [daarom zeker maar 3 jaar garantie... hebben ze gewoon ingecalculeerd :( ]. Een nieuwe monitor is wel het laatste wat ik op dit moment kan gebruiken, met mijn budget voor de komende tijd. ;(

[ Voor 0% gewijzigd door ro__ op 20-08-2002 08:26 . Reden: typfoutje ]

• ro__

ro__

WalkDont'Walk.......

Topicstarter
OK, ik heb net de kap eraf gehaald [zoals verwacht kwam het probleem na een tijdje terug...], maar nu durf ik dus niets aan te raken i.v.m. hoogspanning.
Kan ik veilig de stofzuigerslang er voorzichtig opzetten, bijv. op de achterkant van de beeldbuis, die het meeste onder het stof zit [al valt het best mee].

Verder nog tips om de monitor naar een reparateur/winkel te brengen [omgeving Eindhoven]?
Het meest geschikt lijkt me een tv-reparateur, niet? Aangezien een monitor meestal terug naar de fabrikant gestuurd wordt, maar dat dat in mijn geval weinig nut heeft i.v.m. de verlopen garantie. En dan gaat het me zeker flink knaken kosten, alleen al aan verzendkosten... ;(

• woutur
  • Laatst online: 18-08 20:29

woutur

Klauwtjes uit!

Ik heb een soortgelijk probleem waarbij het onderste deel van monitor en het bovenste deel "blurren" en de kleuren lopen uitelkaar daar (rood en groen worden gesplitst en verplaatst naar twee kanten toe). Wat is hier aan de hand? Is pas recentelijk dat ik daar zomaar last van kreeg. Reparabel?

Als je niet de moeite neemt je post in net Nederlands te schrijven, neem ik de moeite niet hem te lezen.

• woutur

woutur

Klauwtjes uit!

Euuhmmm niemand een idee? Of moet ik hier weer een aparte topic over openen?

Als je niet de moeite neemt je post in net Nederlands te schrijven, neem ik de moeite niet hem te lezen.

• ro__

ro__

WalkDont'Walk.......

Topicstarter
Nou, om het verhaal even af te maken: ik zat er een jaartje langs - de monitor had ik pas 2,5 jaar. En dus viel het nog onder de garantie [pfieuw!] :)
Goed, ding dus opgestuurd naar Sony, bellen ze vandaag op: hij is niet meer te repareren, omdat de beeldbuis vervangen moet worden. Nu krijg ik kostenloos een nieuw, vervangend model met bijna dezelfde specificaties [mijn monitor wordt niet meer geleverd]: de G420

Alleen de aperture grill is wat minder [0.24-0.25 i.p.v. 0.22], maar goed, daar moet ik maar mee leven. Ik wacht op de postbode - ben ik eindelijk weer verlost van mijn leen-15"je! :9

Toch wel een nette service!

• ro__

ro__

WalkDont'Walk.......

Topicstarter
En nu is het verhaal helemaal uit: net m'n spiksplinternieuwe monitor binnengekregen :) Joehoe!!! eindelijk weer echt beeld ;)
Wel net ietsje minder scherp dan m'n vorige, maar daar ga ik niet over vallen.

Verwijderd

Ik heb een soortgelijk probleem waarbij het onderste deel van monitor en het bovenste deel "blurren" en de kleuren lopen uitelkaar daar (rood en groen worden gesplitst en verplaatst naar twee kanten toe). Wat is hier aan de hand? Is pas recentelijk dat ik daar zomaar last van kreeg. Reparabel?
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Condensatortjes op de beeldbuisprint

• Glacier
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
ro__ schreef op 13 september 2002 @ 17:25:
Nou, om het verhaal even af te maken: ik zat er een jaartje langs - de monitor had ik pas 2,5 jaar. En dus viel het nog onder de garantie [pfieuw!] :)
Goed, ding dus opgestuurd naar Sony, bellen ze vandaag op: hij is niet meer te repareren, omdat de beeldbuis vervangen moet worden. Nu krijg ik kostenloos een nieuw, vervangend model met bijna dezelfde specificaties [mijn monitor wordt niet meer geleverd]: de G420

Alleen de aperture grill is wat minder [0.24-0.25 i.p.v. 0.22], maar goed, daar moet ik maar mee leven. Ik wacht op de postbode - ben ik eindelijk weer verlost van mijn leen-15"je! :9

Toch wel een nette service!
Zeker omdat je em zelf hebt opengemaakt :)
Maar ik neem aan dat je dat niet gezegd hebt tegen Sony :P

Maar kostenloos een nieuwe monitor is idd netjes...goeie service...

Vraagje : hoeveel kostte het eigenlijk om dat ding naar Sony op te sturen? Toch wel een klein kapitaaltje denk ik :)

Verwijderd

veel plezier met je sony g420 :) ik heb m ook (echt een superbeeld man) alleen mn knip was ongeveer 600 euro lichter ;)

• fraggie
lol, told ya :))

• woutur

woutur

Klauwtjes uit!

@ Snorkeltje: condensatoren op de beeldbuisprint... is dat wat er mis mee is? Ik denk dat er eentje bij mij aangedrukt moet worden dan omdat het geen permanent probleem is namelijk. Hmmm moet toch maar eens de moed verzamelen om dat ding van mij open te schroeven.

Pagina: 1