[wc] electrolyse, voorkomen door aarden????

Pagina: 1
Acties:
  • 223 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Tijgert
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20-02 01:36

Tijgert

Let the Zen flow. Shit a leak!

Topicstarter
Een man van de radiateurenshop vertelde me dat je electrolyse tussen b.v. koper en aluminium kunt voorkomen door het zaakje goed te aarden.

kan dit kloppen?

Medion X40 watercooled laptop, i9+4090, met Eluktro bios, 32GB DDR5 6400, 2x8TB MP600 Pro XT, 32" UHD monitor en wat kekke Logitech spullen.

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08-02 23:24

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Ja hallo we zijn hier geen helpdesk :P
Ik moet zeggen dat ik gehoord heb van het fenomeen dat alu en koper niet samen gaan in een waterkoeling. of aarden een oplossing is weet ik niet, want ik vraag me af of het door electrolyse komt.

Maar anyway, ga zelf eens op zoek, en gooi hier niet zomaar een vraag neer.

Verwijderd

Volgens mij niet.. Je moet een metaal gebruiken dat minder edel is dan de rest. Zink geloof ik. Zit altijd op buitenboordmotoren voor boten.

Of mis ik nu iets?

Verwijderd

Verwijderd schreef op 19 augustus 2002 @ 22:24:
Volgens mij niet.. Je moet een metaal gebruiken dat minder edel is dan de rest. Zink geloof ik. Zit altijd op buitenboordmotoren voor boten.

Of mis ik nu iets?
Klopt volgens mij wel hoor!! Maar dan moet je alsnog iets aan de neerslaande zouten doen die in je water komen. Of tenminste het zink om de zoveel keer verwijderen en vervangen. Als er namelijk veel zink of gereageerd metaal in je water zit krijg je volgens mij na een tijdje behoorlijke problemen met je pomp namelijk.

Verwijderd

Het is natuurlijk niet handig om alu en koper te gebruiken. Alu-Alu en koper-koper scheeld een hoop gezeik..

• Tijgert

Tijgert

Topicstarter
Het was maar een vraagje, mijn setup is natuurlijk geheel koper.
Maaja, weet ik veel dat somige (1 maar) zo eikelig reageerd...

Medion X40 watercooled laptop, i9+4090, met Eluktro bios, 32GB DDR5 6400, 2x8TB MP600 Pro XT, 32" UHD monitor en wat kekke Logitech spullen.

• Devil
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Devil

King of morons

Tijgert schreef op 19 augustus 2002 @ 22:21:
Een man van de radiateurenshop vertelde me dat je electrolyse tussen b.v. koper en aluminium kunt voorkomen door het zaakje goed te aarden.

kan dit kloppen?
Je moet hem op de - pool van een spanningsbron aansluiten. Dan schijnt het beschermt te zijn (moesten we vroeger leren bij scheikunde)

After all, we are nothing more or less than what we choose to reveal.

• Tijgert

Tijgert

Topicstarter
En moet je dan het koperen deel of het aluminium deel aansluiten op de - pool?

• FragFrog
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:40
Vermoed allebei, en vervolgens een diode met de + pool in je water hangen... Negatieve ionen gaan dan dat ding opvreten oid :)

Dit geheel onder het voorbehoud dat het een lange tijd geleden is da'k dit geleerd heb/zou moeten hebben ;)

[ Site ] [ twitch ] [ jijbuis ]

Verwijderd

Tijgert schreef op 20 augustus 2002 @ 09:33:
Het was maar een vraagje, mijn setup is natuurlijk geheel koper.
Maaja, weet ik veel dat somige (1 maar) zo eikelig reageerd...
Niks van aantrekken joh..

• Tijgert

Tijgert

Topicstarter
Sodeju, die kop van jou zie ik ook in elke topic 10x terug zeg! heb je geen leven?

;) ;) ;)

(dan zou je kunnen zeggen: "Nou, als jij dat zo vaak ziet dan zit jij er ook wel veel op", en voila, ben ik :X )

• Epsilon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:31

Epsilon

Verwijderd schreef op 19 augustus 2002 @ 22:24:

Of mis ik nu iets?
zink niet

magnesium is minder edel dan alu

Verwijderd

Het is dus geen electrolyse, electrolyse is met een vloeistof en stroom, op je water in je waterkoeling staat hopelijk geen stroom.

Het probleem is dat er een reactie optreed met de O2 in het water als er een minder edel metaal als koper in zit. Dit heeft met de electronen te maken, alu heeft electronen teveel of tekort (ik weet het niet meer precies maar het staat vast in je Binas bij de redoxreacties)

Hierdoor wordt koper ook wel half-edel genoemt omdat het eigenlijk niet roest behalve als ie ergens electronen kwijt kan / vandaan kan halen. Om roesten te voorkomen bij andere niet edele metalen worden meestal opofferingsblokken eraan gemaakt zoals bij buitenboordmotoren, dit metaal roest dan als eerste voordat de rest roest door de vrije overdracht van electronen.

Aarden zou dus mischien wel werken maar ik denk dat je er dan alleen maar een opofferings metaal aan kan maken anders heeft het weinig nut.
Pagina: 1