Moet je een Maxtor hd 7200 rpm koelen?

Pagina: 1
Acties:
  • 81 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb twee maxtor hd's in raid op mijn mob aangesloten, ik vind ze echter te warm worden, nu heb ik gehoord dat je deze schijven moet koelen. Heeft iemand hier ervaring mee?

Moeten ze ook echt gekoeld worden? (momenteel kan ik ze niet vastpakken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

moet niet, ik zou het wel doen

Deze werken wel lekker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het is alvast beter om ze te coolen zodat ze langer meegaan, maar dat hangt ook van de huidige airflow van de case af. Welke case heb je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Verwijderd schreef op 19 augustus 2002 @ 21:17:
Ik heb twee maxtor hd's in raid op mijn mob aangesloten, ik vind ze echter te warm worden, nu heb ik gehoord dat je deze schijven moet koelen. Heeft iemand hier ervaring mee?

Das dan wel heeeeellll errrggg heet !!

Ik zou gewoon 2 TT hardcano's of 2 coolermaster dc-4002 coolframe's kopen !!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boer Krelis
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

boer Krelis

Artificial Ignorance

pfieuw, da's dan flink heet. koelen maar. ik doe het met een 80mm casefan die (mbv ducktape en karton en ijzerdraad -ik geef niet zoveel om aesthetiek-) de lucht vanuit de pc naar buiten zuigt. de hd hangt in een 5,25" houdertje in een soort tunnel. Meteen bevorderlijk voor de temperatuur in je kast...

Quoten is geweldig... - boer Krelis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een A-open kast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cactusman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-09-2020

cactusman

nu met extra naalden

ik heb zelf mijn maxtor 7200 toeren n iet gekoeld en hij werkt al een jaar en hij is volgens fanspeed 100 % bij nu zomers een mobo temp van 50 graden. maar de twee schijven kan je beter een eind uit elkaar zetten en op de kop weghangen.

euhmmmm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
chefke schreef op 19 augustus 2002 @ 21:21:
ik heb zelf mijn maxtor 7200 toeren n iet gekoeld en hij werkt al een jaar en hij is volgens fanspeed 100 % bij nu zomers een mobo temp van 50 graden. maar de twee schijven kan je beter een eind uit elkaar zetten en op de kop weghangen.
Ja ik heb ze ook nog onder elkaar zitten i.v.m de lengte van de kabels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

ik vind dat Maxtor sowieso niet koel blijft
zelf zou ik hem wel koelen als het een schijf is waar je op rekent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouter
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
misschien een stomme vraag... maar wat is beter; aan de onderkant of aan de bovenkant koelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

. w o u t e r . schreef op 19 augustus 2002 @ 21:23:
misschien een stomme vraag... maar wat is beter; aan de onderkant of aan de bovenkant koelen?
volgens mij de kant waar de print zit (de onderkant)
omdat hier de chips zitten, en deze over het algemeen het meest gevoelig zijn voor warmte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb 2 7200 rpm schijfies en ik heb 5 4cm sunon fans die in de 5.25" bay afdekplaatjes gemonteerd zitten mijn ibm wordt "maar" 34 celcius met een lucht temp buiten de kast van 30 en de oudere maxtor heeft geen temp sensor dus geen idee maar koel genoeg om na een defrag aan te raken en op te pakken mocht dat nodig zijn.
Er word al sinds jaar en dag aangeraden 7200 rpm schijven te koelen, niets moet maar beter is het wel.
De kritische temp van hd is iets van 55 celcius dus vrij laag... oppassen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scatman_II
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:22

Scatman_II

R9500 Pro >:)

Verwijderd schreef op 19 augustus 2002 @ 21:17:

download es een progje als speedfan, in die maxtors zitten als het goed is temp sensoren....

OC / CM - Begint eer ge Bezint

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik zou ze idd wel koelen, extra koeling is nooit mis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carel
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 08-09 15:54
Wat vooral belangrijk is, is dat je ze niet boven elkaar monteerd , dus dat ze op elkaar zitten, want dan wordt het echt te gek gewoon, over het algemeen kan het geen kwaad om ze gewoon zonder koeling te gebruiken , maar let er wel gewoon op dat er wel een beetje airflow is, want schijven zijn heel erg afhankelijk van de temp in je kast, maar das ook logisch :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borry
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13-09 16:02

Borry

prutsen is mijn leven

Ik heb zelfs vier Maxtor's.
Deze heb ik in een beugeltje geplaatst en er een fan uit een oude pc-voeding voor gezet die tussen de schijven doorblaast, zo blijven ze lauwwarm, zelfs in deze hitte van vandaag.

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/r.h.weustink/tweakfiles/maxtor.jpg

The fact that Jellyfish have survived for 650 million years despite not having a brain is GREAT NEWS for stupid people!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hmmm....
ik heb dus ook een maxtor 40 gig 7200 rpm... en bij mij wordt ie als ik ut goed lees (of ik ben scheel) 50 c............. zie ik dat goed? (de temp staat toch achter HD0?)
Afbeeldingslocatie: http://home.wanadoo.nl/wbg/1.JPG
(en nu staat ie zelfs op 56 c)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• actieman
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22:02
hmmz ik heb 2 van die maxtors in raid staan bovenachterin mn HQ08 met 2x80mm panaflo outtake er achter.

zal temp es meten.

k temparatuur op hdd is 41C, case temp is 40...

[ Voor 0% gewijzigd door actieman op 19-08-2002 22:03 . Reden: temp meten ]

On a midnight patrol through the kingdom of the wicked

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Terw_Dan schreef op 19 augustus 2002 @ 21:33:
[...]

volgens mij de kant waar de print zit (de onderkant)
omdat hier de chips zitten, en deze over het algemeen het meest gevoelig zijn voor warmte.
het gaat juist om de platters, deze mogen niet te warm worden. de elektronica kan wel wat hebben, meestal graadje of 80 a 90

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borry
  • Laatst online: 13-09 16:02

Borry

prutsen is mijn leven

Ik heb er een koortsthermometer tegenaan geplakt (niet in de luchtstroom) en die geeft 32 graden aan. SpeedFan werkt bij mij niet omdat alle vier de schijven in raid-array's draaien.

The fact that Jellyfish have survived for 650 million years despite not having a brain is GREAT NEWS for stupid people!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PASware
  • Laatst online: 21:38
Ik heb een very simpele hdd koeler die ik onder mijn hdd vast heb gemaakt, Kost zowat niks en koelt echt ongelovelijk goed. Toen ik nog geen koeler erop had werd de schijf aan de bovenkant behoorlijk heet en nu er een koeler eronder hangt wordt hij niet meer warm.

Ik heb deze:
Afbeeldingslocatie: http://www.akasa.com.tw/akasa/fans/hd002_pic.jpg

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLuna
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 01-06-2023
mijn Maxtor D740X 7200 rpm 60 Gb wordt gestressed naar een dag aan te hebben gestaan 49 graden... }) Daar blijft ie ophangen. Maar als ik hem aan ga raken en ik kijk naar Speedfan dan schiet hij naar de 50 en eenmaal op die temperatuur zie je een flammetje komen als icoontje bij de HDD :*)

Specs | P5Q-E P45| C2D E8400 E0 @4.0GHz | Scythe Mugen | TWIN2X4096-8500C5DF | GTX260-216 Black Edition | Dell UltraSharp 2209WAf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mijn maxtor is met kast open 50 graden stressed max, en met kast dicht 60 graden, maar doet et nog altijd perfect, heb em al maandenlang draaien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catchingfire
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12-09 16:49
PASware schreef op 19 augustus 2002 @ 22:04:
Ik heb een very simpele hdd koeler die ik onder mijn hdd vast heb gemaakt, Kost zowat niks en koelt echt ongelovelijk goed. Toen ik nog geen koeler erop had werd de schijf aan de bovenkant behoorlijk heet en nu er een koeler eronder hangt wordt hij niet meer warm.

Ik heb deze:
[afbeelding]
Ziet er leuk uit:
- wat is het merk/type
- waar hebben ze 'm?
- wat is het verschil in temperatuur?

(Ik heb een Maxtor 80G 7200rpm Liquid Bearing die nu met surfen (en verder niks)volgens Speedfan 58'C is)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruuddie
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09-09 16:47
Oei, zo te merken moet ik ook maar us gaan koelen dan.
Ik heb twee Maxtors, waarvan ene (80 gig 7200 rpm liquid) nu 60 graden is met de kast open, en de 40 gig 7200 rpm zonder liquid geeft nix aan. Niet zo'n beste temp thus zo te merken. Maarja, ik heb me hd's ook op elkaar staan, en onder me onderste hd (de 80 gig) zit een plaatje om de zijkanten van het hd rack bij elkaar te houden, waardoor ik er niet zo'n Akasa koeler onder kan hangen :( Of ik zou dat (deels) weg moeten dremelen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaded
  • Laatst online: 04-09 09:17
Een klein beetje airflow langs je hd doet al wonderen. Ik heb trouwens ook een soortgelijke HD cooler zoals PASware, maar dan van Spire, ik weet niet of het dezelfde is, maar die liggen gewoon bij Exile ed. Coolt ruim genoeg voor een hd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb ook het zelfde probleem. Ik heb nu al twee HD's (een van 30 Maxtor en een van 60 GB ibm). Ik heb daarnaast nog twee cd 'roms(dvd+ plextor 16 speed). Wanneer ik nu een extra schijf moet kopen moet ik eerst een controller bij kopen. Ik heb daarom maar weinig geld over voor een nieuwe kast (huidige is een No merk midi kast) . Is er ook een mogelijkheid om een 3.5 inch bay ergens te kopen zodat ik niet die nieuwe hd (die ik van plan ben te kopen) onder mijn huidge 7200 IBM te hangen(ivm met warmte productie).

Er is op zich nog genoeg ruimte in mijn kast...

Wie o wie heeft een oplossing???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morph666
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 31-08 00:40
Mijn temps :

TEMP : 46 ( wat dit is geen id LM75 chip @ $49 )
HDD 0 : 44
HDD 1 : 43
CPU : 41

dit is op een ;

AMD XP 1800 + ( 11.5 x 136 )
512ddr ram
2 x Maxtor 6L040J2 (39.1GB)
MSI 6380 v2.0 (kt266a pro2)

temps zijn gemeten wanneer computer idle is
alleen windows media player draaid een mp3'tje af incl. visulizatie ofso :P

Me sig. klopt wel jah,
Winter temps. B) Winter Rulez!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keesk
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 12-09 11:30
Hmm volgens mij klopt van dat speedfan ook niet al te veel in nog geen seconde tijd ging de hd temperatuur 4 graden naar beneden .... (zonder koeling).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Morph666 schreef op 19 augustus 2002 @ 23:20:
Mijn temps :

TEMP : 46 ( wat dit is geen id LM75 chip @ $49 )
HDD 0 : 44
HDD 1 : 43
CPU : 41

dit is op een ;

AMD XP 1800 + ( 11.5 x 136 )
512ddr ram
2 x Maxtor 6L040J2 (39.1GB)
MSI 6380 v2.0 (kt266a pro2)

temps zijn gemeten wanneer computer idle is
alleen windows media player draaid een mp3'tje af incl. visulizatie ofso :P

Me sig. klopt wel jah,
Winter temps. B) Winter Rulez!
Met of zonder koeling?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb ondertussen Speedfan een keer gedraaid maar volgens mij geeft 'ie niet de gegevens die ik hebben wil.
[afbeelding]
Ziet het er dramatisch uit?

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 19-08-2002 23:48 . Reden: geen correcte url ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OgWok
  • Nu online

OgWok

U.N.C.L.E.

Verwijderd schreef op 19 augustus 2002 @ 21:18:
moet niet, ik zou het wel doen

Deze werken wel lekker.
€ 23 ?? Niet normaal zo'n prijs :(

MacPro Core i5 750, Mac Mini, hier en daar een verdwaalde pc.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• axis
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 26-01-2023
ik heb er twee onder elkaar in SilentDrives :+

Maxtor 20GB 7200RPM. Maar als ie de hele tijd gedraaid heeft, ik haal snel de kast open en de schijven uit de behuizing, kan ik ze nog net vasthouden... graad of 50-60 denk ik dus..

Two advices for network troubleshooting.. learn to draw diagrams in Visio, and THINK IN LAYERS!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Al die HDD koeler opties vind ik leuk en aardig maar als ze veel lawaai maken koop ik liever een jaartje eerder een nieuwe HDD omdat'ie overleden is. Tegen die tijd koop je voor het zelfde geld toch een 4 x zo grote. (Wel goede backups van 'mijn documenten' maken natuurlijk!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marteltor
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-09 09:14
PASware schreef op 19 augustus 2002 @ 22:04:

Ik heb deze:
[afbeelding]
akasa he? krijg ik binnenkort ook >:) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PASware
catchingfire schreef op 19 augustus 2002 @ 22:15:
[...]

Ziet er leuk uit:
- wat is het merk/type
- waar hebben ze 'm?
- wat is het verschil in temperatuur?

(Ik heb een Maxtor 80G 7200rpm Liquid Bearing die nu met surfen (en verder niks)volgens Speedfan 58'C is)
-Akasa hdd cooler
-o.a. hiero te koop: [url=http://www.regenboog.net/docs/pd1719394443.htm]Regenboog]
-Helaas heb ik geen tempsensor erin, maar mijn schijf werd eerst aan de bovenkant erg warm, maar toen ik die koeler kreeg (inkoopactie) heb ik um eronder geschroeft en hij wordt nu helemaal niet meer warm.
Jaded schreef op 19 augustus 2002 @ 23:02:
Een klein beetje airflow langs je hd doet al wonderen. Ik heb trouwens ook een soortgelijke HD cooler zoals PASware, maar dan van Spire, ik weet niet of het dezelfde is, maar die liggen gewoon bij Exile ed. Coolt ruim genoeg voor een hd.
Ja die van spire is precies het zelfde. Pricewatch prijzen van Spire HD0540B Hard disk cooler
Deze koeler is stil (ik hoor um niet) en koelt goed!!

Zoals je kunt zien, is zo'n hdd koeler helemaal niet duur en echt aan te raden.

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PASware
Verwijderd schreef op 20 augustus 2002 @ 00:03:
Al die HDD koeler opties vind ik leuk en aardig maar als ze veel lawaai maken koop ik liever een jaartje eerder een nieuwe HDD omdat'ie overleden is. Tegen die tijd koop je voor het zelfde geld toch een 4 x zo grote. (Wel goede backups van 'mijn documenten' maken natuurlijk!)
de mijne hoor ik niet!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SebaZ
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 24-07-2022

SebaZ

High Tech!

Ik heb ook een 80mm fan vvor mijn 2 Maxtors gedaan :9
De temp was 49 graden en nu zo'n 35-40 graden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• monterey
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-05 20:48
een hd koelen kan nooit geen kwaad niet koelen wel en alleen de electronica koelen heeft niet zo veel zin daar de meeste warmte bij de platters vandaan komt.

in de meeste moderne kasten zit er voor in je hd rek een 9 cm ventilator welke groot genoeg is om 3 hd's te koelen en ze mogen in zo'n rek best een cm uit elkaar zitten,
door de lucht stroom welke zowel boven en onder de hd's stroomt zullen ze heel koel blijven.

hang een hd niet op zn kop er is geen enkele reden te verzinnen waarom je dit zou doen het lager zal er ook niet op gemaakt zijn dus gewoon op de normale horizontale manier plaatsen.

electronica in het algemeen heeft een langere levensduur wanneer de temp zo rond de 25 graden zit dus dit geld voor je hele pc hoe koeler hoe beter.

speciale racks voor hd's zoals die van coolermaster zijn leuk maar maken een vreselijke herrrie zeker als het ventilatortje na 6 maanden begint te slijten is de herrie om gek van te worden,terwijl er van een 4 cm ventilator nou niet echt voldoende airflow verwacht mag worden.

een 9 cm op een lagere spannig laten draaien is een betere optie veel airflow en geen herrie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hummhh.

Misschien wordt een Western Digital schijf toch minder warm dan. Deze WD-Expert 18 Gb 7200 rpm schijf (gewone Caviaartjes hebben geen temp sensor) wordt alleen met de (weliswaar hele grote) intake fan van de kast gekoeld, en zit samen met een 60GB Caviar 7200 rpm.

Temp meting na een uurtje op die 18 Gb scannen naar virussen in een loop met NAVirus.

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~hooi/speedfan.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BovenHond
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 06:41
Als je je maxtor niet koelt dan zou ik:
[-] Hem goed vast schroeven aan je case zodat hij de warmte daaraan kan afstaan
[-] Rekenen op een iets kortere levensduur
[-] Genieten van de stilte zonder fans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12-09 09:46
Ik ben systeembeheerder en ik vind die D740X schijfies niet zo heet worden als bijvoorbeeld IBM's, ik had laatst dus toch maar Maxtor's besteld ipv IBM want m'n collega's zijn nogal zeurderig over de geluidsproductie van pc's dus ze willen geen extra fan's.

We hebben pas een stapeltje dooie quantums gehad die nog geen 2 jaar oud waren dus misschien kan ik ze het een keer aan het verstand lullen hiero.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-09 14:05
Hier is wel veel info over te vinden.. Kijk in het vervolg eerst even in de search, en dan kom je er wel uit :)
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.