Beeld opnemen op de PC (om op CD te zetten)

Pagina: 1
Acties:

• sus
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13-08 22:15

sus

is druk :+

Topicstarter
Ik wil graag een aantal video-opnames die ik heb (staan op VHS) op CD zetten.
Wat wil ik:

• De beeldkwaliteit gelijk blijven (of iets minder, das niet zo erg).
• Ik wil ze op de PC terug kijken, het liefst fullscreen. Het zal dan gaan om 800*600 beeld.

Wat heb ik:
• AMD K6-2/550
• ATI Rage 128 (met comp. TV in, maar die pakt mijn video-signaal niet, wel van viedocamera)
• een gig of 30 aan ruimte (@ 7200rpm schijf)

Ik zat er al aan te denken om dit m.b.v. een TV-kaart te doen, bv van haupage (winTV/GO). Maar, kan dat hier wel mee? En zo ja, welke progs dan? Liefst onder win2k, maar onder linux mag ook (al ben ik daar nog vrij n00b :D )

• boer Krelis
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

boer Krelis

Artificial Ignorance

kijk es hier:
http://www.hauppauge.com/html/wintv_pci_datasheet.htm

en dan zie je onderaan in het specsoverzicht wat de GO kan.

als je een 4-koppen recorder hebt zou ik voor de stereo versie gaan, en je moet sowieso SVHS nemen ipv composiet. Capturen doe je met VirtualDub, eerst in HuffYUV formaat (lossless) en dan een mooie 2-pass divx5. probeer wat filters om ruis eruit te halen.
Om je videosignaal bij je svhs-in te krijgen: ga naar de lokale stekkerdealer en haal een scart-stekker met stereo audio en svhs aansluitingen.....

hoe zit dat trouwens met die ati? heeft die geen svhs-in? als de kwaliteit van je vhs-opnamen niet supersterk is kun je ook gewoon composieten.

Quoten is geweldig... - boer Krelis

• sus

sus

Topicstarter
boer Krelis schreef op 19 augustus 2002 @ 20:55:
kijk es hier:
http://www.hauppauge.com/html/wintv_pci_datasheet.htm

en dan zie je onderaan in het specsoverzicht wat de GO kan.

als je een 4-koppen recorder hebt zou ik voor de stereo versie gaan, en je moet sowieso SVHS nemen ipv composiet. Capturen doe je met VirtualDub, eerst in HuffYUV formaat (lossless) en dan een mooie 2-pass divx5.
Om je videosignaal bij je svhs-in te krijgen: ga naar de lokale stekkerdealer en haal
een scart-stekker met stereo audio en svhs aansluitingen.....
Die scartstekker heb ik, want ik heb net geprobeerd om via mijn ATI op te nemen. Alleen, op de een of andere manier krijg ik vanaf de videokamera wel beeld en geluid, maar vanaf de video alleen geluid. (dat is dan wel composiet). Heb nl. geen S-VHS op mijn ATI.

Daarom zit ik te denken aan een losse PCI kaart waar je gewoon je coaxje op aansluit (en dus TV/Video kan kijken). Dat beeld is dan toch op te nemen lijkt me ?

Mijn vraag is dus:

Hoe zit het met de kwaliteit van het beeld en geluid? Gaan die veel achteruit (als ik hem op 800*600 opneem) ?
En welke software heb ik dan nodig. (Ik zie hier VirtualDub, kan ik dan later opzetten naar bv DivX. Of is dat niet nodig. Het gaat om stukjes van +/- 15 mins, die toch appart op CD moeten. Heb dus 800MB tot mijn beschikking.

• boer Krelis
  • Niet online

boer Krelis

Artificial Ignorance

800*600 is nog altijd meer dan 752*5.. (zoiets is VHS)
met de software die erbij kun je vast wel native resoluties opnemen, de vraag is of je lossless in die resolutie kan opnemen ivm met je schrijfsnelheid naar je HD. Mij lukte het niet om beter dan vijfhonderdnogwat bij driehonderdnogwat te capturen tenzij ik het comprimeerde. Maar het principe van je oplossing zou moeten werken als je een coax-kabel legt van video naar pc, die GO lust dan het van de coax opgepikte geluid door naar je soundcard als ik me niet vergis.
Probeer niet alles in een keer door te plannen. Gewoon kopen die kaart, en dan vindt je naderhand wel software die precies doet wat jij wilt. Alstie gewone windows-capturedrivers installeert (waar ik vanuit ga) ligt er een zee van softwaremogelijkheden open. Ik prefereer VirtualDub vanwege de fijne filters. Stuur anders een mailtje naar Hauppage om te vragen hoe dat zit met die capturedrivers...

• Duck-Twacy
  • Laatst online: 27-10-2024

Duck-Twacy

I'm hit!

Zoek is op Pinnacle (Miro) DC10+

Reken wel op 5 Mbyte per seconde video SVHS kwaliteit. De harddisk mag niet haperen, want dan raakt geluid en video uit sync (en je krijgt drop outs).

Overigens oogt SVHS nog steeds een beetje korrelig op de PC.

2 crush your enemies, 2 win the Tournament

• sus

sus

Topicstarter
hehe, ik weet het die DC10+, maar weet je hoe duur dat ding is ??

Daarom was ik op zoek naar een andere oplossing die iets goedkoper is (en kwaliteit is ook niet zo enorm belangrijk hoor ik net. Als het beeld maar met geluid te zien is op de PC met een dusdanige kwaliteit dat het te volgen is...

• boer Krelis
  • Niet online

boer Krelis

Artificial Ignorance

ja daar heb je echt geen DC10 voor nodig
heb je al reactie gehad van Hauppage?

• Gerritjuh
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13-08 22:45
800x600 is nog boven de specificaties voor Digital Video en met jouw computer gaat dat niet lukken denk ik. Als je nu eens op 352x288 gaat capturen dan heb je het VCD formaat, dat is ietsie pietsie minder als een goede VHS opname. SVHS zit ergens op 640x480 dacht ik. Heel veel informatie kun je vinden op www.vcdhelp.com.

Opnemen via een antenne aansluiting zou ik nooit doen, alleen maar verlies, dus neem altijd een tv-kaartje met vhs/svhs ingang.

"If it ain't broke, don't fix it!"

• sus

sus

Topicstarter
Heb inmiddels de kaart gekocht, maar ik krijg helemaal geen beeld vanaf de viedorecorder. Heb hem laten scannen naar kanalen (via cable en antenna). Uiteraard wel met een band in het apparaat die op PLAY stond ;)

Heb wel bij 2 kanalen geluid (goed), en bij een een beetje beeld. Moet hem afstemmen. Maar daar ben ik dus nu al een dag mee bezig, heb alle fijnafstellingen gehad, en nog doet hij het niet.

Iemand een idee wat nu te doen ???

• boer Krelis
  • Niet online

boer Krelis

Artificial Ignorance

misschien heb je in je videorecorder een instelling om het tape-signaal via SCART of de antenneuitgang te versturen. Mijn videorecorder heeft dat, het is een functie om antieke tv's zonder SCART te kunnen gebruiken.

• sus

sus

Topicstarter
inmiddels is het probleem opgelost. Heb de nieuwste drivers van de site gehaald, en hij deed het in 1x.
Pagina: 1