DDR-RAM niet compatible met mainboard?

Pagina: 1
Acties:

• Knal127
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 12:38

Knal127

Een raar geval...

Topicstarter
Ik heb vandaag mijn nieuwe moederbord (Chaintech 7 vjl-apogee) geïnstalleerd met 2 x 256 MB DDR 2100 RAM- geheugen (van Kingston, type KVR266X64C2/256). Bij het opstarten van het systeem komt er op het beeldscherm op de plaats waar normaal gesproken de hoeveelheid MB RAM-geheugen staat allerlei rare tekens (overigens, onderaan in het scherm ook)en vervolgens na enkele seconden schakelt het systeem zichzelf uit. Het lijkt mij dat het type geheugenmodule(s) niet goed zijn voor dit moederbord maar ik kan hierover op internet geen info vinden. Ook weet ik niet waar de term "ValueRAM" wat op de geheugenmodules staat op slaat.

Wie weet hier meer over?

Verdere systeemgegevens: 350 W Enermax-voeding, 1200 Mhz AMD Duron, Akasa AK824 CPU-cooler, Asus V7700 64MB GeForce2 Ultra, Maxtor 40GB ATA133 7200 RPM, Plextor 16x10x40 CD-Writer.

Wat bedoel je "t is tijd?" t is altijd tijd......¿-¿......

• SH007
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Dat ValueRAM is een 1 of ander verzinsel van Kingston. Het is gewoon heel goed geheugen, zoals al het Kingston geheugen.
Ik zou gewoon even (laten)testen met ander geheugen, dan weet je zo of het aan het geheugen ligt :)

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Ben je er ook zeker van dat de reepjes goed in de slotjes zitten vastgeklemd? Vaak heb je daarvoor meer kracht nodig, dan je zou verwachten. Probeer anders ook de BIOS te resetten :)

• Knal127

Knal127

Een raar geval...

Topicstarter
Ik heb ook nog geprobeerd om het systeem met 1 module op te starten maar t wil niet. het maakt ook niet uit in welke DIMM slot de module zit

• Knal127

Knal127

Een raar geval...

Topicstarter
B.T.W. is er uberhaupt verschil tussen DDR- SDRAM en DDR- DIMM geheugenmodules?

• SH007
  • Niet online
Knal schreef op 19 augustus 2002 @ 19:06:
B.T.W. is er uberhaupt verschil tussen DDR- SDRAM en DDR- DIMM geheugenmodules?
nee :P
De "goede" naam is:
DDR-SDRAM DIMM (PC2100)
Het is alleen nogal moeilijk voor winkels om consequent in deze namen te zijn...

PS. gebruik in het vervolg deze knop, ipv 2x achter elkaar te posten: Afbeeldingslocatie: http://images.tweakers.net/forum/templates/got/images/icons/edit.gif

• Knal127

Knal127

Een raar geval...

Topicstarter
Kan het misschien iets te maken hebben met de CL-klasse? ik heb geheugenmodules gezien met CL2, 2.5 en 3.0. Kan dit verschil enig invloed hebben op de wisselwerking met het moederbord?

een ander punt is; als de PC even niet onder spanning heeft gestaan en je start het systeem dan op is het beeld wel normaal maar kom je mbv van de DEL-toets BIOS niet in, vervolgens schakelt het systeem zich uit en wanneer je dan weer opstart krijg je die rare tekens op t beeldscherm te zien

Verwijderd

Is je grafische kaart goed aangedrukt ? <-- is het sluitmechanisme goed dicht geklikt
wat voor voeding heb je ?

• Knal127

Knal127

Een raar geval...

Topicstarter
ik kan alles zien op mn beeldscherm dus lijkt het me wel dat die wel goed vast zat. ik gebruik trouwens een 350 Watt voeding van Enermax

• SH007
  • Niet online
Knal schreef op 19 augustus 2002 @ 19:34:
Kan het misschien iets te maken hebben met de CL-klasse? ik heb geheugenmodules gezien met CL2, 2.5 en 3.0. Kan dit verschil enig invloed hebben op de wisselwerking met het moederbord?

een ander punt is; als de PC even niet onder spanning heeft gestaan en je start het systeem dan op is het beeld wel normaal maar kom je mbv van de DEL-toets BIOS niet in, vervolgens schakelt het systeem zich uit en wanneer je dan weer opstart krijg je die rare tekens op t beeldscherm te zien
DDR is CL2.5 of CL2 ;)

zie ook: Technische PMG FAQ: Geheugen

Je kunt modules met verschillende CL-klassen(zoals jij het noemt) zonder problemen mengen(staat ook in de RAM FAQ)

• Knal127

Knal127

Een raar geval...

Topicstarter
ik had voor de zekerheid (k heb niet zoveel verstand van geheugenmodules) 2x dezelfde geheugenmodules genomen, de CL is btw 2.0

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

BalusC schreef op 19 augustus 2002 @ 18:55:
Probeer anders ook de BIOS te resetten :)
Al geprobeerd :?

Verwijderd

of gewoon een ander moederbord :)

heb dat moederbord al enkele malen in m'n handen gehad... en ze zijn allemaal een beetje onstabiel.... ook met safe settings.

hier geld blijkbaar weer "goedkoop is duurkoop"

• Gabriel-LG
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-08 21:41
probeer eens of je nog wel kunt booten, als dat wil moet je even memtest86 laten draaien... Als die geen fouten vindt is het gewoon wachten op een biosupdate.
Anders is er iets verrot aan je mobo of het geheugen (test het geheugen ook eens op een ander systeem...)
:)

• Knal127

Knal127

Een raar geval...

Topicstarter
Ik heb al diverse dingen geprobeerd maar kom BIOS ook niet in, bij nader inzien blijkt het lampje van NUMlock op het toetsenbord (wat normaal wel brand als t systeem aan gaat) niet te branden. wel knipperen alle lampjes van het toetsenbord ten tijde dat het moederbord een piep geeft. (en t ligt niet aan het toetsenbord zelf)

N.B. ik heb ook al de CMOS gereset maar dat geeft geen resultaat.

• Waterlelie
  • Laatst online: 22-03-2023

Waterlelie

CHTH

al is ander geheugen geprobeerd?

G502_Roccat Taito_Asrock Z77 Extreme4_3770K@4.5Ghz_Samsung 750 512Gb_WD 2TBGreen_600W OCZ_MSI gtx980ti_16GB_ASUS VG278H_Philips Fidelio X2HR

Pagina: 1