Verwijderd schreef op 24 augustus 2002 @ 16:28:
...
Wat er volgens mij wel is, is de mogelijkheid tot het uitrekenen (of beredeneren) van de toekomst. Je hebt immers een causuaal verband tussen alle (re)acties. Maar dat wordt ook weer in de war geschopt zodra je een vorm van toeval tegenkomt (voor zover dat al dan niet bestaat). En je krijgt dan ook nog te maken met die leuke tijdsparadoxen.
En dan ben ik inmiddels redelijk offtopic...

Zo offtopic vind ik dat niet! In het NU ben ik in staat om de TOEKOMST te veranderen, door iets te DOEN. Door in het NU nieuwe inzichten te krijgen, kan ik het VERLEDEN meer waarderen.
Ik weet uit eigen ervaring dat ik mijn toekomst in zekere mate kan sturen (helaas niet berekenen, ook niet via astrologie). Door mij ergens positief op te richten, kom ik 'per toeval' in situalies terecht die leiden naar mijn doel...
Wat ik eerst misschien als 'jeugdtrauma' zag, kan ik nu zien als hulpmiddel om verder te komen in het leven. Misschien kan ik door nieuwe inzichten over het verleden, mijn toekomst veranderen.
Mijn ervaring: Ik zat erg in de put over vroeger, totdat ik wat deed, en bepaalde mensen tegenkwam. Ze gaven mij een nieuw geloof. Daardoor zag het verleden heel anders, leef ik nu heel anders, en is mijn toekomst anders. Anders dan wanneer ik in die put zou blijven hangen.
Hehe, en over de combinatie invloed en berekining gesproken...
unteraarsch schreef op 18 augustus 2002 @ 1:16
in Universum als super-computerprogramma...:
...
Veel mensen stellen zichzelf allemaal mooie filosofische vragen waar ze nooit antwoord op krijgen, dingen zoals: Is het helaal oneindig groot?? Wanneer is het ooit begonnen? En wat was er voor het begin?
Nu bedacht ik me (ooit), wat als je het universum ziet als een groot computer-programma. Een computer programma is niets meer dan een stel regels, die door de programmeur zijn gedefineerd. De programmeur beschrijft regels waarmee gegevens worden verwerkt, deze gegevens "leven" in het programma, wat voor hun "de wereld" is. Ze kunnen er niet uit en zullen zich nooit voor kunnen stellen dat er iets buiten is of hoe het er buiten zou zijn...
Mijn reply werd niet echt gewaardeerd geloof ik, en de topic werd gesloten...
http://gathering.tweakers...message/14922209#14922209
Jammer, want ik vond het een hele mooie (en herkenbare) vraag.
Om dit even OnTopic te houden:
Mijn reply was JUIST om te laten zien, dat je niet voor God KAN spelen.
En wel om te laten zien dat iedereen voor God WIL spelen.
Iedereen wil z'n eigen toekomst creeren. Iedereen wil invloed op z'n eigen leven.
Ik ook! maar het lukt niet altijd.
Maar:
Alles wat je doet: is je eigen keuze
Alles wat je veranderd: is je eigen creatie
Esta es tuya fiesta! - Het is jou feestje! -
Wat ik ook (een beetje onderwater) in mijn (niet gewaardeerde) reply aangaf...
Je doet iets, en je krijgt iets. ">Create Program"
Je mist iets, en je veranderd iets. ">Edit Program"
Je ziet iets, en je waardeerd het. ">Run Program"
Het is geen "berekenen", het is juist gebruik maken van "causale effecten"
Het is "gebruik maken" van de "regels van het universum"
Zo blijf je doorgaan met "dingen doen"
Zo blijf je doorgaan met "veranderen"
totdat het je bevalt... en dan verander je het weer.
En dit leek me OnTopic genoeg, en uiteindelijk ook hier van toepassing!
Nog een voorbeeld, die OffTopic lijkt... maar wat het niet is:
Ik vond het erg teleurstellend dat er gereageerd werd met:
Captain Proton
Leuke fantasie hebben jullie, maar hier is W&L toch echt niet voor bedoeld. In W&L verwachten we van de users een onderbouwde discussie, en geen eindeloos gefantaseer over hoe het zou kunnen zijn, niet gehinderd door enige kennis over hoe het heelal in elkaar steekt. Dit heeft nu wel lang genoeg geduurd.
Fantasie is meestal een goed hulpmiddel om nieuwe inzichten te krijgen; dat is VRIJHEID. Er zijn een heleboel mensen online die kunnen programmeren; daar is Creativiteit voor nodig, en niet altijd goed te onderbouwen. De meeste programmeurs hebben wel eens een zonnenstelseltje gemaakt. Het feit dat deze niet aan de relativiteitstheorie voldoet, maakt het programma niet minderwaardig als hulpmiddel om te leren programmeren. Zo ook een fantasie om te "leren leven". Meestal is het juist "veronderstelde Kennis" die aan het hinderen is.
WANT NIEMAND WEET WERKELIJK! HET BLIJFT WAARACHTIG!
Wetenschap, blijft een fantasie-verhaal van de werkelijkheid, hoezeer het er ook op lijkt. De ene keer is de aarde plat, daarna bolvormig. De ene keer gaat licht rechtdoor, daarna blijkt het ook krom te gaan. De ene keer hebben we drie dimensie, worden het er vier. En nu zijn we al op een stuk of 10 beland. Quantum theorie wordt een superstring. En wie weet hoe belachelijk we deze theoriën vinden over een jaar of tien..........
Ik vind dit onderbouwd genoeg!
De verandering voor mij is dat ik dus best wel teleurgesteld ben in de intelligentie van de moderator (die deze zin nu ook wel zal lezen

) En ik had daar wel wat minder stugheid in verwacht.
tien puntjes . . . . . . . . . . (jij hebt mij beinvloed dus!)
Ik heb nu eigenlijk geheel OFFTOPIC gereageerd, shame shame shame on me!!
OH WAT HEB IK GEDAAN.
Naar verwachting zal dit topic OOK wel gesloten worden. Misschien krijg ik wel een GoT-verbod
Ben benieuwd... (maar ik weet dat iig 1 persoon dit waardeerd, en dat vindt ik goed genoeg

)
Opm.: Shit weer een lang verhaal, ik zal het ook nooit leren...