Beste cdrom voor audio-rippen?

Pagina: 1
Acties:
  • 172 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• RestlessCitizen
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19-07 18:30

RestlessCitizen

Oud is vaak al nieuw genoeg

Topicstarter
Weet iemand wat een goede cdrom-speler is voor het rippen van audio-cd's?
Ik heb nu een Toshiba 32speed die er nix van bakt. M'n SONY-brander gaat al een stuk beter, maar gaat de fout in bij krasjes. M'n standaard hi-fi cd-speler heeft met diezelfde krasjes geen moeite.

• Devian
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 06:52
Koop een Kenwood 72x cdrom speler...die kost zo'n 275,-....maar ript daarvoor ook audio-cd's op zo'n 60x!!!! En das snel!!..Verder natuurlijk een uitstekende kwaliteit en is het geld meer dan waard!!! ( keb zelf de 40x versie)

https://wren.co/join/Devian

• RestlessCitizen

RestlessCitizen

Topicstarter
Goede raad is duur...
Anybody else?

• Chemist
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 07-11-2025
Ik ben nog steeds errug tevreden met mijn plextor 40Tsi (17-23x)

Just because I'm paranoid, doesn't mean they're not watching me

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Plextor doet het zeer goed ja, maar mijn Pioneer 10xDVD doet het altijd minstens op 10x (redelijke score vind ik).. heb je ook meteen een DVD-speler :)

Verwijderd

<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Op 19 oktober 2000 13:07 schreef skinhead het volgende:
Koop een Kenwood 72x cdrom speler...die kost zo'n 275,-....maar ript daarvoor ook audio-cd's op zo'n 60x!!!! En das snel!!..Verder natuurlijk een uitstekende kwaliteit en is het geld meer dan waard!!! ( keb zelf de 40x versie)[/quote]Hmmm maar hij ript geen mp3's op 60X hoor....afhankelijk van je processor en cd rom bepaalt de snelheid van codering.De processor bepaalt vaak uiteindelijk hoe snel je ript...want er moeten immers berekeningen gedaan worden door de processor om te coderen
Ik haal met een scsi 40x plextor en een pII350 zo'n 6.6 x mp3 rippen met audiocatalyst....dus niet eerst naar wav...maar gelijk coderen naar mp3 :)

Verwijderd

toshiba 40x SCSI :) ript op 15x via AudioCatalyst in 1x naar mp3 ook nie eerst naar WAV

Verwijderd

met wat voor processor??dat is het cruciale hiero!!!

• Wekkel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-06 12:06

Wekkel

De downloadkoning

Toshiba 72x is gewoon het snelste, veruit, punt. De Plextor is een aardige allrounder met 22-24 maal in Audiograbber. Hoe snel dat allemaal naar mp3 gaat bij direct encoderen is hier overigens niet interessant, dan wacht de cdrom speler toch op de CPU en is de snelheid van de CDrom veel minder belangrijk.
De Toshiba is alleen errrug slecht met CDRW's

Verwijderd

dual p3 550 :)

Verwijderd

<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Op 19 oktober 2000 14:06 schreef Wekkel het volgende:
Hoe snel dat allemaal naar mp3 gaat bij direct encoderen is hier overigens niet interessant, dan wacht de cdrom speler toch op de CPU en is de snelheid van de CDrom veel minder belangrijk.
De Toshiba is alleen errrug slecht met CDRW's[/quote]hmm maar dit topic gaat toch over audio rippen van cd rom? hoezo is dan de snelheid dan niet belangrijk??ik bedoel als het topic "Wat is de snelste cd rom" was dan had je gelijk ja.. ;)

Verwijderd

<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Op 19 oktober 2000 14:06 schreef Saiyan het volgende:
dual p3 550 :)[/quote]ja gek he? dat het dan met 15X gaat...duh! :P

Verwijderd

Met m'n Plextor 32 speed heb ik tot 30x audio grab gehaald, beter dan Plextor 40MAX.

• Martijn
  • Laatst online: 21-08 12:12
Ik heb een Afreey 50x, spelertje van 100 piek, en die ript op 33x zonder problemen...:P

Verwijderd

<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Op 19 oktober 2000 14:20 schreef I alone het volgende:
Met m'n Plextor 32 speed heb ik tot 30x audio grab gehaald, beter dan Plextor 40MAX.[/quote]yeah right....converteren naar wav files zeker...rechtstreeks mp3 rippen op die snelheid lijkt me sterk...tenzij je een dual thunderbird heb oid

Verwijderd

jah zow goed is da toch nie :)

ik rip met dit systeem:
- 2x PIII 550 (512KB cache) procs onboard
- 256 MB ECC Memory Up to 512-MB on System Board (4 DIMM sockets)
- Mainboard with Intel 82440BX PCI Chipset
Intel pro 10/100 mbit ethernet onboard
VGA onboard, 2 MB Integrated 32-bit PCI Graphics (CL GD54M30) Cirrus Logic
Integrated PCI dual channel Ultra2 SCSI (Adaptec 7890)
includes 68-pin connectors; Integrated dual-channel
bus-mastering PCI IDE interface
- Extra ADAC AMI RAID met 16MB cache
- IBM 9 GB 80-pin SCA SCSI, Model DGHS 7200 RPM 4.17 ms
- 32x teac SCSI2 CDROM
- Extern SCSI kastje met 2.1 gig ULtrawide HD IBM
- Diamond Stealth 32 MB PCI
- COMPAQ 18 GB 10.000 rpm U2W HD (LVD)
- 40x Toshiba SCSI3 CDROM
- 4x12 SCSI2 Plextor Writer No Rewriter
- Thirteen: Two front accessible 3.5" drive bays; Six internal 3.5" (1" or 1.6")
SCA drive bays (requires ALR SCA drives); Five front accessible 5.25" drive bays.
All bays located behind two locking doors. (5x 5"1/4 and 6x 5"3 hotswop)
- 400-Watt Hot-Plug ready Power Supply with option for second 400-Watt
Hot-plug ready power supply with Loadshare Capability
- 1.44-MB 3.5" floppy drive; integrated controller supports a 1.44-MB device

• DynaMikeY
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21-08 10:06

DynaMikeY

1976 Kever 1300

Ik hou het ook op Plextor Ultraplex40 :)
(hangt aan een perfect NCR 810 PCI kaartje van 85 piek)

Met instelling 'Unbuffered Burst Copy' in AudioCatalyst heb ik grabsnelheden van 26-27x gehaald. Ik doe geen on the fly encoding, maar intermediate wav files; dit scheelt m.i. een aardige slok op de borrel.

Banaan (W11): Ryzen7 5800x / Asrock B550M Pro4 / Radeon RX7800 XT / 32GB DDR4 / 1TB M2 980Pro + 2TB WDBlue M2 + 1TB SSD 970Pro | AnaNAS (UnraidOS): - Core I5-10500T (2.3GHz) / Asrock H510-M / 32GB DDR4 / 1x 1TB SSD + 250GB M2 + 1x 6TB HDD + 7x 4TB HDD

• Opa
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21-08 18:20

Opa

Nu Multifocaal!

Ik heb ook een Afreey 50x, heb ik speciaal voor DAE gekocht omdat een of ander Duits blad hem hiervoor goed vond.
Inderdaad ript hij met 27x gemiddeld (Duron 650/128MB). Als je met Exact Audio Copy of Audiograbber 1.7 ript, krijg je nul fouten.
Ik heb gisteren toevallig de mijne doorgelicht in de nieuwste CDSpeed en die meldt ook nul fout. Go figure.

(Vorig jaar bij Alternate gekocht, voor 98 inc)
De 56x schijnt nog iets beter te zijn.

Hyundai ioniq Electric 8/2020 > Zeekr X Long Range 8/2024

• RestlessCitizen

RestlessCitizen

Topicstarter
Mensen, mensen!
Ik ben een geduldig mens, snelheid is minder belangrijk.
Waar het mij om gaat is het foutloos rippen naar wav in geval van een krasje. Op een gewone hi-fi cd-speler hoor je geen fout, maar m'n geripte wavjes slaan nogal eens over.
Is er een cdrom/dvd-speler die beter is met foutcorrectie dan gemiddeld?

Verwijderd

dus dan heb je aan de plextor 40 x scsi een hele goede cd rom :)

Verwijderd

een krasje wordt op een hifi cdspeler gemaskeerd dmv error correctie en in het ergste geval interpolatie van de muziek (aan elkaar breien van info voor de kras tot na de kras dmv van voorspelling.
Ik heb zelf bijvoorbeeld ook de afreey 50x en die grabbed als een speer en KRAZZY we weten nu wel dat als je naar mp3 ript dat dan de cpu de bepalende factor is dat hoef je niet 10 keer te herhalen. Het gaat hier over rippen naar WAV. Een cdromspeler (een goede zoals afreey of plextor) ript de data exact zoals ie op de cdspeler staat. Zit er een kras in dan maakt dat niet superveel uit zolang het maar niet in de richting van de tracks is. In principe moet met error correctie (die niet die interpolatie) die ook door cdromspelers gedaan wordt een gaatje van 1 milimeter diameter doorsnee in je cd niet hoorbaar zijn. Als er dus een kras van 2 milimeter of langer in cirkelrichting op de cd staat dan krijg je een tik of zelfs gekraak in de muziek. Dan kun je beter dmv een digitale uitgang (spdif ofzo van hifi speler of je cdrom (als ie dat heeft) opnemen via een digitale ingang met je geluidskaart (moet ie dat wel hebben uiteraard).
Voor een goede ripper raad ik je afreey 50x of asus 50x aan of als je scsi hebt de plextor

• RestlessCitizen

RestlessCitizen

Topicstarter
Kijk, dáár heeft een mens wat aan!
Zaterdag maar weer eens naar de PC Dumpdag!

• eymey
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:52
<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Ik haal met een scsi 40x plextor en een pII350 zo'n 6.6 x mp3 rippen met audiocatalyst....dus niet eerst naar wav...maar gelijk coderen naar mp3 :)[/quote]Plex 40x is OK - heb ik ook, maar audiocatalyst? .... WHAAAAAAAAAAAA :r
Is die niet op die verrotte Xing techniek gebaseerd die alles boven de 16 khz. eruit ropt? Neem dan iets dat op fraunhofer is gebaseerd. :)

Maar goed, dit was ff een kleine vlaag van off-topic modus.....

Marstek Venus 5.12kWh v154, CT002 V118, CT003 V118 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.

Verwijderd

Koop niet die Kenwood! Die ript namelijk niet helemaal exact. Storagereview heeft over verschillende CD-ROM's een review geschreven, en de conclusie was dat je die KEnwood 72x NIET moest hebben als je audio wilt rippen. Plextor heeft een roemruchte historie van audiorippen, en ze worden qua snelheid alleen maar verslagen door de Kenwood, maar dat is dus geen optie(als je een beetje audiofiel bent.

Mp3's rippen is dus heel wat anders. Hier is de CPU de limiterende factor, als je echt de cream-of-the-crop encoder gebruikt, zoals ik, haal ik op mijn P3-560 slecht 1,2x! Maar dat ligt dus aan je CPU! Wav rippen gaat met mijn -oude- plextor zelfs al op 15x!

Beste encoder: frauenhofer radium mp3 codec, zoek maar eens op in www.google.com ofzo. Lame is ook heel goed. In combinatie met WinDAC of Audiograbber is de frauenhofer echt te gek!

Verwijderd

Correctie, asus 50x en affreey 50x kicken plextors kont wat betreft snelheid en foutloos rippen van audio.
De ik heb zowel de asus 50x (m'n vader) als de afreey 50x (ikzelf) als de plextor (een goede vriend) getest met verschillende audio cd's. Bekraste, gebrandde en nieuwe audio cd's
Asus 50x is het snelst maar ook het luidruchtigst.
Afreey 50x heeft laagste cpu belasting en is op 1 na snelste en is iets minder luidruchtig dan de asus.
Plextor maakt net nog iets minder herrie maar is ook de langzaamste van de drie.
Als je prijs kwaliteit bekijkt en je geen opstijgend vliegtuig naast je bureau wilt hebben moet je voor de afreey 50x gaan. Klinkt nog steeds als een stofzuiger maar als ie in een paar minuten een cdtje ript maakt dat niet zo heel veel uit.
Ik had die asus eerst zelf maar ben overgestapt op de afreey omdat die iets lichter betreffende belasting is naast m'n writer.

• Garrett
  • Laatst online: 14-08 21:51

Garrett

Watercooler

Ik weet niet hoe sommigen erop komen dat een Plextor 40x SCSI ript op 17-23 speed :( :(, maar mijne gaat "all the way up" naar 40.41 speed met DAE!!! en foutloos!!!! :) :) :)

Ik HAD eerst hetzelfde probleem, maar toen ik bij de properties van mijn cdrom de functie "SYNC DATA TRANSFER" had aangevinkt (Device Manager) was het probleem opgelost, en nu leest ie dus op maximale snelheid :) :) :)

Zelfs met cd speed 99 ( www.cdspeed2000.com ) zie ik bij de DAE benchmark dat ie "begint" op 18.65 speed en "eindigt" op 40.41 speed...

I love watercooling

Verwijderd

Niet alle cdrom spelers hoeven hetzelfde te zijn. Zo kunnen er batches plextor zijn die sneller zijn dan andere batches. Zelfde bij Afreey 50x. Van de afreey moet je in ieder geval een vinden met een firmware groter of gelijk aan 11 want anders is ie trager. En daarboven zit ook nog wel wat verschil maar doen ze allemaal gemiddeld 27x dae.

Verwijderd

<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Op 19 oktober 2000 14:47 schreef MarcellusMaximus het volgende:
Mensen, mensen!
Ik ben een geduldig mens, snelheid is minder belangrijk.
Waar het mij om gaat is het foutloos rippen naar wav in geval van een krasje. Op een gewone hi-fi cd-speler hoor je geen fout, maar m'n geripte wavjes slaan nogal eens over.
Is er een cdrom/dvd-speler die beter is met foutcorrectie dan gemiddeld?[/quote]Als het om zowel audio kwaliteit als CD-roms die niet in een spagaat gaan bij een krasje - dus skippende wav'jes - is er nog wat meer om rekening mee te houden. ( Denk ik hoor.. )

Puristische audio kwaliteit , wat betekent als je een losse voorversterker zonder toonregeling, zo'n dure buizen of mosfet eindversterker hebt en dure boxen (meer dan Hfl 1000,= per stuk), kun je verschil horen ( hah als je dat wilt :) ) tussen grabben op 2/4 speed en volle snelheid. Zelfde geldt voor branden. De gebruikte CD-rom maakt dan niet zo heel veel meer uit. Meestal zijn branders beter in het grabben met perfecte error-correctie. t'Is maar wat je met de wav'jes wilt. Klassieke muziek grabben en afspelen op een peperduur systeem met van die hoge radiator achtige boxen ( je weet wel met die koelkast-magneten en folie).. ? dan moet je grabben en branden op 2 speed.

Snel rippen , op SCSI spelers is ook zo wat. Alle SCSI cdrom's die ik heb getest (Toshiba, pioneer, ASUS, Plextor..) gaan volledig in een spagaat als er een echte beschadiging (leesfout) optreedt. De speler probeert elke sector 10x te lezen, en hangt ondertussen via de SCSI-controller zowat het hele systeem op. Maakt niet uit wat voor controller.. elke busmaster controller doet dat.

IDE CD-roms daarentegen doen een stuk makkelijker. Ik heb zeer veel waardering tijdens het rippen voor m'n AOpen gevalletje (40x, inmiddels semi-antiek).
Vergeleken met m'n Ultraplex(32xSCSI) is'ie langzamer, maar doet het veel beter op beschadigde audio ( en data!!) CD-rom's. En hangt het systeem ook niet op.

Conclusie van Hooi, die zemelaar :
Op super snelheid rippen ( meer dan 20x ) is best wel leuk, en branden op 12x ook, maar je kunt met een echt goed audio systeem horen dat de audio kwailteit minder is. Moet je wel speciale oortjes hebben :)
Beter is op 2speed rippen/branden met goud CD's

En IDE CD-roms doen het beter als je foutloos wilt rippen, vooral Aopen.

Snel rippen schijnt het makkelijkst te gaan met Plextor SCSI.

Nou schiet maar, vast hebben een hoop mensen vet kommentaar !!!!!!

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Ieders mening wordt gerespecteerd, vooral als er een mooie inzichtelijke redenering bij staat, zoals bij deze.

Ik ben blij, dat mijn oortjes de verschillen niet meer horen :)

• Opa
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21-08 18:20

Opa

Nu Multifocaal!

Hooi meent: <BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Beter is op 2speed rippen/branden met goud CD's[/quote]Enkele punten:
1. Langzaam rippen (als je dat kan instellen in je Ripper) is prima.

2. 2 speed branden raad ik AF.
Reden: Raar maar waar: De huidige CD-R zijn niet meer geoptimaliseerd voor 1-2 speed maar voor 4-12 speed of voor 8-16 speed.
Brand dus minstens 4 speed en als je een antieke brander hebt, koop dan CD-R van een fabrikant die uitdrukkelijk 2speed ondersteunt. Zo een cd zal dan NIET 12 x ondersteunen.

3. Goud? Voor data ja. Er zijn uitzonderingen maar voor Audio kan je beter een blauwe of anders groene CD-R gebruiken. TDK ReflexX (niet die speciale Audioversie!) zijn prima geschikt hiervoor.
Zie ook Erik Deppe's site. Dan zie je dat de eerste plaats voor blauwe of groene (Fuji 700 MB is donkergroen) cd's is. Leuk trouwens dat die zwarte cd-r op plaats 3 staat.
Kijk ook ff op http://www.marantz.com/product/professional/cdrecorder/whichcd.html . Vooral die laatste zin.

Hyundai ioniq Electric 8/2020 > Zeekr X Long Range 8/2024

• Witte
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18-08 10:09
Voor audio-grabben is er maar een: de plextor. Waarom?

- Erg snel rippen. WAV naar harddisk: >25-speed

- Foutloos rippen met behulp van ingebouwde jittercorrectie

- M.b.v. PlexTools worden audio-tracks op CD als WAV-files gezien. Dat wil zeggen dat LAME direct vanaf CD kan coderen! De snelheid dan is natuurlijk afhankelijk van de gekozen kwaliteit en processor.

Houdoe

Verwijderd

kan met ide ook. Ik heb daar de drivers voor dan kun je gewoon browsen naar de betreffende wav op je cd

Plextor is prima spul maar jullie lijken altijd te vergeten dat het wel ongeveer 3 keer zo duur is en niet eens anderhalf keer zo goed (Als het al beter is maar ik heb geen zin in zo'n discussie).

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Tsja, de Thunderbird 1000 is ook geen 1,5 keer zo goed als de T-bird 800, maar wel veel duurder. Je hebt wel gelijk, maar een power user wil graag het beste, vandaar het advies voor de Plextor. De Kenwood 72x verslaat ze echter allemaal, als het puur op audio aankomt. LAME kan trouwens ook in een keer van cd naar mp3 met Audiograbber, dan gebruik je LAME gewoon als plugin.

• wrcveen
  • Laatst online: 15-08 01:14
We hebben het steed over "rippen" maar wordt daar ook on-the-fly kopieren van audio én data cd's mee bedoeld? Dat moet ook foutloos op 12x speed kunnen zodat mijn Plexor lekker zijn werk kan doen.

Verwijderd

de kenwood 72 met TRUE X systeem.
wel 300 piek of meer maar Super goed

• Dr_Frickin_Evil
  • Laatst online: 20-08 16:39
heb je die geprobeerd dan? Vast niet, ik hoor daar nl slechte verhalen over.

• Devian
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 06:52
ik heb zelf de 40x versie en die ript op 25 - 30 x en dan ook perfect!

Een kameraad heeft de 72x versie en die doet het ook perfect...alleen ript die dubbel zo snel :)

https://wren.co/join/Devian

• whizzkey
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 24-11-2022

whizzkey

Yep

Ik heb een Creative gehad(6X destijds), +- 3/4 jaar, daarna een of ander cheap merk ter vervanging, 1/2 jaar. Toen heb ik een philips gekocht(40x geloof ik). Die gooide ik het liefst al na 2 weken door het raam. Toen plextor 40X gekocht. Heb hem nu al bijna 2 jaar. Geen enkel probleem. Ding werkt perfect. Voor mij nooit meer een andere cd-rom lezer...

Jep

Verwijderd

Ik zie hier mensen beweren dat ze met audiocatalyst on-the fly op 6.5x rippen met een PII-350 en zelfs 15x op 2xPIII-550.
Mag ik dat inieder geval zonder verdere uitleg even niet geloven ?
Ik heb zelf ook een Plextor Ultraplex40.
On-the-fly rippen gaat bij mij met Audiocatalyst 2.1 op maximaal 5x met een PIII-850, en dat ligt dus niet aan de Plextor, want die kan veel sneller. De CPU is gewoon de beperkende factor, mp3 coderen (op 192 KB VBR) is gewoon zéér veel werk.

• Garrett
  • Laatst online: 14-08 21:51

Garrett

Watercooler

Ik heb zelf een Athlon 800@1000 en een Plextor 40 speed drive.

Ik heb dus met Audiocatalyst geprobeerd om gelijk naar MP3 te rippen (dus NIET naar WAV!) en ik haal 21 speed....soms 22
niet slecht dacht ik zo.... en het maakt niet uit of ik 128 of 192 kbps kies bij MP3 :):):) :9
dus een 850 mhz proc. moet VEEL hoger kunnen dan 5 speed (:r)

I love watercooling

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Ik zal deze week eens testen met een Ultraplex 40x en een Tbird 1,2 Ghz 266 fsb. Xing gebruikt gewoon de originele MP3 standaard, en die gaat maar tot 15 Khz.

Voor hardcore CD users is er maar een, en da's de Ultraplex.
Pagina: 1