<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>
Op 19 oktober 2000 14:47 schreef MarcellusMaximus het volgende:
Mensen, mensen!
Ik ben een geduldig mens, snelheid is minder belangrijk.
Waar het mij om gaat is het foutloos rippen naar wav in geval van een krasje. Op een gewone hi-fi cd-speler hoor je geen fout, maar m'n geripte wavjes slaan nogal eens over.
Is er een cdrom/dvd-speler die beter is met foutcorrectie dan gemiddeld?[/quote]Als het om zowel audio kwaliteit als CD-roms die niet in een spagaat gaan bij een krasje - dus skippende wav'jes - is er nog wat meer om rekening mee te houden. ( Denk ik hoor.. )
Puristische audio kwaliteit , wat betekent als je een losse voorversterker zonder toonregeling, zo'n dure buizen of mosfet eindversterker hebt en dure boxen (meer dan Hfl 1000,= per stuk), kun je verschil horen ( hah als je dat wilt

) tussen grabben op 2/4 speed en volle snelheid. Zelfde geldt voor branden. De gebruikte CD-rom maakt dan niet zo heel veel meer uit. Meestal zijn branders beter in het grabben met perfecte error-correctie. t'Is maar wat je met de wav'jes wilt. Klassieke muziek grabben en afspelen op een peperduur systeem met van die hoge radiator achtige boxen ( je weet wel met die koelkast-magneten en folie).. ? dan moet je grabben en branden op 2 speed.
Snel rippen , op SCSI spelers is ook zo wat. Alle SCSI cdrom's die ik heb getest (Toshiba, pioneer, ASUS, Plextor..) gaan volledig in een spagaat als er een echte beschadiging (leesfout) optreedt. De speler probeert elke sector 10x te lezen, en hangt ondertussen via de SCSI-controller zowat het hele systeem op. Maakt niet uit wat voor controller.. elke busmaster controller doet dat.
IDE CD-roms daarentegen doen een stuk makkelijker. Ik heb zeer veel waardering tijdens het rippen voor m'n AOpen gevalletje (40x, inmiddels semi-antiek).
Vergeleken met m'n Ultraplex(32xSCSI) is'ie langzamer, maar doet het veel beter op beschadigde audio ( en data!!) CD-rom's. En hangt het systeem ook niet op.
Conclusie van Hooi, die zemelaar :
Op super snelheid rippen ( meer dan 20x ) is best wel leuk, en branden op 12x ook, maar je kunt met een echt goed audio systeem horen dat de audio kwailteit minder is. Moet je wel speciale oortjes hebben

Beter is op 2speed rippen/branden met goud CD's
En IDE CD-roms doen het beter als je foutloos wilt rippen, vooral Aopen.
Snel rippen schijnt het makkelijkst te gaan met Plextor SCSI.
Nou schiet maar, vast hebben een hoop mensen vet kommentaar !!!!!!