Toon posts:

random 404 op eigen webserver: DNS instabiel?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal,

Ik heb een ADSL abonement bij planet.nl en heb nu een webserver thuis staan (Apache) die door een aantal buitenlandse vrienden is uitgeprobeerd, via de standaardnaam "abonneenaam.speed.planet.nl" Ze melden dat er broken links zijn, wat echter niet waar is.... er wordt op zo'n moment niks gelogd in httpd/access_log of httpd/error_log. Als ze het later weer proberen is de pagina wel te vinden, als ze browsen naar mijn ip-nummer in plaats van de naam "abonneenaam.speed.planet.nl" dan zijn er geen klachten.

Nu vermoed ik dat de DNS server van planet.nl, die naam.speed.planety.nl moet vertalen naar m'n ip-adres, instabiel is. Maar bij de helpdesk van planet zijn hierover geen klachten bekend dus ze nemen verder geen aktie.

Wat kan ik nou doen om dit op te lossen?

Tja, ik zou natuurlijk een domein-naam kunnen kopen met bijbehorende DNS service, en dat zal ik ook zeker doen als het experiment met de webserver succesvol blijkt. Maar ben ik dan van dit probleem af, of zou het probleem ook veroorzaakt kunnen worden door mijn linux servertje?

Dank,
Jurjen.

• MadMurdock
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
meld even om welke naam het gaat?

• Erkens
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

je krijgt een 404? dan werkt je server en is er niets mis met je DNS
gewoon een setting dus

Verwijderd

Topicstarter
Ah, gelukkig gewoon een setting :-) Kan je een hint geven om welke setting het kan gaan?

We hebben hier te maken met 404 voor hrefs die soms wel, soms niet gevonden worden, dus misschien afhankelijk van performance? De server in kwestie is een oud gepensioneerd bakkie met weinig CPU en weinig geheugen; de web-applicatie gebruikt Perl dus is betrekkelijk zwaar. Ik kan me voorstellen dat de bezoeker een fout krijgt als m'n servertje geen tijd/geheugen heeft om de pagina te genereren, maar 404 lijkt me dan niet de juiste status - bovendien zou ik dan iets verwachten in 1 of andere logfile.

Ik wil natuurlijk best investeren in meer hardware, maar als het probleem toch bij de ISP ligt is dat zinloos - en daar probeer ik nu achter te komen.

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

een 404 is een melding van de server dat de gevraagde bestand niet gevonden kan worden.

apache?
code:
1
2
3
in httpd.conf

DocumentRoot "/var/www/htdocs"

kijk of die bestaat etc etc dus ff httpd.conf checken

Verwijderd

Topicstarter
Aha, nu begint me wat te dagen....

"abonneenaam.speed.planet.nl" is aangemaakt als een Virtual Domain. De subdirectory waarin de gevraagde documenten worden gezocht, is een Alias.
In principe zijn de directory-instellingen niet verkeerd want het werkt bijna altijd. Soms een random 404 die niet eens gelogd wordt. Misschien is er geen apache agent beschikbaar op dat moment, of is de dubbele indirectie soms te zwaar voor deze lichte hardware. Wat voor soort foutmelding zou je kunnen verwachten als suEXEC weigert om een Perl-script uit te voeren? 500 (internal server error) dacht ik.

Misschien morgen eerst maar ff naar de winkel voor een fatsoenlijke server. Op maandag is er weinig te koop.

Jurjen.

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Verwijderd schreef op 19 augustus 2002 @ 16:16:
Aha, nu begint me wat te dagen....

"abonneenaam.speed.planet.nl" is aangemaakt als een Virtual Domain. De subdirectory waarin de gevraagde documenten worden gezocht, is een Alias.
In principe zijn de directory-instellingen niet verkeerd want het werkt bijna altijd. Soms een random 404 die niet eens gelogd wordt. Misschien is er geen apache agent beschikbaar op dat moment, of is de dubbele indirectie soms te zwaar voor deze lichte hardware. Wat voor soort foutmelding zou je kunnen verwachten als suEXEC weigert om een Perl-script uit te voeren? 500 (internal server error) dacht ik.

Misschien morgen eerst maar ff naar de winkel voor een fatsoenlijke server. Op maandag is er weinig te koop.

Jurjen.
Voor foutcode's: http://www.w3.org/Protocols/HTTP/HTRESP.html
Wat is de preciese foutmelding die je krijgt eigenlijk?

Verwijderd

Topicstarter
De preciese foutmelding is moeilijk te achterhalen, want ik krijg ze zelf niet - de bezoekers hebben het over "broken links" en "the usual 404"

Verwijderd

je kan user-friendly meldingen in je browser uitzetten...

maar idd perl zou er wel eens mee te maken kunnen hebben... (ik ken perl niet echt maar dat is serverside als ik het goed heb; misschien kan je ook de timeout dan wel instellen)

Verwijderd

Topicstarter
ik geef het op.... zit nu al een hele poos te browsen via anonymizer naar m'n eigen server en heb nog geen enkele keer een foutmelding gehad. Op deze manier kan ik niks debuggen.

Misschien later verder, als de problemen aanhouden en ik meer (betere) informatie heb.

Bedankt voor jullie hulp,
Jurjen.

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Verwijderd schreef op 19 augustus 2002 @ 17:02:
ik geef het op.... zit nu al een hele poos te browsen via anonymizer naar m'n eigen server en heb nog geen enkele keer een foutmelding gehad. Op deze manier kan ik niks debuggen.

Misschien later verder, als de problemen aanhouden en ik meer (betere) informatie heb.

Bedankt voor jullie hulp,
Jurjen.
misschien ligt het dus bij je bezoekers, en niet bij jou,
ik ken mensen die denken dat iedere keer dat ie een site niet kan vinden dat het een 404 is, terwijl het eik. een 500 is |:( terwijl het er wel onderstaat, maarja..
Pagina: 1