Sorry, maar volgens mij zijn hier wat misverstanden

daarom zal ik het voor de zekerheid even uitleggen

.
Eerst heb/had je GSM, dat is te vergelijken met een gewone telefoonlijn. Net als met de telefoonlijn kun je een dataverbinding opzetten via die lijn. Met de gsm kan dat dus ook maar, maar met een max snelheid van 9,6 kbit/sec. Dat schiet dus niet echt op, tevens moet je betalen voor het aantal minuten dat je verbonden bent met je provider.
GPRS is een upgrade van het huidige GSM netwerk. Die maakt wat hogeren snelheden mogelijk. ongeveer 2 a 3 kbyte/sec. En in tegenstelling tot GSM betaal je voor de hoeveelheid data je verzend. Je rekent dus af voor de hoeveelheid bytes je verstuurt/verzent.
Bij UMTS, een compleet nieuw netwerk, zal dat ook zo zijn.
Okee, we heben nu de verinding met een dataprovider, of het nu via GSM, GPRS is of UMTS, dat maakt in feite niks uit, het enige verschil is de snelheid, en de kosten.
Nu hebben we nog een medium nodig, zo heb je telefoons met een pop3 programma zodat je je mails op kan halen via die data lijn.
WAP is daar ook een voorbeeld van. Omdat het gewone HTML te groot werd op de manier waarop het toen gebruikt werd, en tevens ook te uitgebreid is er WML gekomen, WAP dus. WAP is dus geen netwerk!! I-mode werkt op dezelfde manier als WAP, het is ook een afstammeling van het HTML.
En WAP en I-mode zullen allebei uiteindelijk heel dicht bij het huidige HTML gaan zitten, en de Telefoons zullen ook geavanceert genoeg worden om dat weer te geven.
Ik hoop dat het wat duidelijker geworden is

owja, niet te veel op de typfouten letten