Toon posts:

Oc-en en koelen, welke koeling te gebruiken?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een P4, 1.6. met alleen de standaard cpu koeler.

Ik krijg m'n pentium ge-oc'd naar 2.0 ghz. Deze config draait stabiel, mits het buiten geen 32 graden is (momenteel heb ik 'm dus weer even teruggezet).
Momenteel zijn de temps als volgt: systeem 41, cpu 48.

De noodzaak om extra te koelen is wel duidelijk, maar mijn vraag is, hoe te koelen? Gewoon extra luchtkoeling en zo ja welke koelers en waar plaatsing en
ook extra koeling voor
- hd's (maxtor),
- gpu (leadtek winfast ti gf 2 64mb ddr),
- geheugen (512 mb DDR samsung pc2700)

Of toch waterkoeling en zo ja, hoe zet je zoiets in elkaar (ik heb nergens een echte duidelijke stap-voor-stap beschrijving kunnen vinden (ik wil geen complete sets, daar ik gelezen heb dat het zelf samenstellen veel goedkoper is en dat de prestaties ook nog veel beter zijn)

In totaal wil ik eigenlijk niet meer dan zo'n € 200 kwijt zijn.

Wie kan me helpen?

Verwijderd

Voor soort vragen moet je even zoeken. Maar goed, je hebt iig een dikke lucht koeler nodig. Als je dan nog niet tevreden bent kun je eventueel case fans aanschaffen. Als je case temp bijv 40 graden is raad ik je aan dit te doen. Je case temp moet de 27 a 28 graden kunnen halen dan.

Edit: btw, voor 200 euro koop je makkelijk een Alpha of Thermalright. Of die Thermalright er voor de p4 is weet ik niet. Die alpha wel iig. Daar kies je een fan bij die je wil. Herrie of geen herrie? Dat moet je zelf bepalen. Voor 200 euro is waterkoeling ook haalbaar met een rad van de sloop (kachelrad moet je hebben, liefst koper)

www.waterkoeling.nl

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 19 augustus 2002 @ 13:59:
Voor soort vragen moet je even zoeken. Maar goed, je hebt iig een dikke lucht koeler nodig. Als je dan nog niet tevreden bent kun je eventueel case fans aanschaffen. Als je case temp bijv 40 graden is raad ik je aan dit te doen. Je case temp moet de 27 a 28 graden kunnen halen dan.

Edit: btw, voor 200 euro koop je makkelijk een Alpha of Thermalright. Of die Thermalright er voor de p4 is weet ik niet. Die alpha wel iig. Daar kies je een fan bij die je wil. Herrie of geen herrie? Dat moet je zelf bepalen. Voor 200 euro is waterkoeling ook haalbaar met een rad van de sloop (kachelrad moet je hebben, liefst koper)

www.waterkoeling.nl
Dank je. Op www.waterkoeling.nl heb ik al gekeken. Er staat inderdaad welke onderdelen je nodig hebt, maar ik ben nergens een duidelijke uitleg tegengekomen, zelfs niet op Toms HG, etc. En het blokje voor de watercooling?

Verwijderd

Het blokkje is vaak erg duur. Erg goede blokjes zijn die van DangerDen (.com). Nu zijn die krengen nergens te krijgen en waar je ze wel kunt krijgen zijn ze erg duur. Nu is er een jongen hier op het forum die ze nagemaakt heeft. En wat is nu het leuke, ze zijn beter dan de echte! En goedkoper! 40 euro ipv 70 a 80 euro..

Een stap voor stap heb ik niet voor je, maar er is hier wel een search. Daar kun je het ZEKER in vinden.

In deze draad kun je een waterblok bestellen. Ik heb er zelf al 2 en ze zijn echt geweldig! [rml][ wc] inkoopactie self made wc-blok?[/rml]

Daar posten dat je er ook 1 wil. Hij maakt ook blokjes voor GF4's en chipsets. Er staan ook plaatjes van het blokje. Voor de chipset en GF4 is nog geen ontwerp. Even wachten dus nog..

Edit: volg verder alle draadjes over waterkoeling... Ik heb al mijn wijsheid (ok, tis niet veel ;) )grotendeels hier van het forum.

Edit: Over pompen voor je wc setup: Sicce vs Eheim
Edit: Diverse info: waterkoeling vraagjes
Edit: Altijd handig dit soort topics: [rml][ AMD] [ WC] te hoge temps > waardoor ?[/rml]

Verwijderd

ZALMAN!

een zalman 6500CU is een goede OC cooler (Daar denken anderen anders over...) Een colega van me pa heeft een 1.8 draaien op 2.5 stressed op 36 C

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 19 augustus 2002 @ 14:24:
Het blokkje is vaak erg duur. Erg goede blokjes zijn die van DangerDen (.com). Nu zijn die krengen nergens te krijgen en waar je ze wel kunt krijgen zijn ze erg duur. Nu is er een jongen hier op het forum die ze nagemaakt heeft. En wat is nu het leuke, ze zijn beter dan de echte! En goedkoper! 40 euro ipv 70 a 80 euro..

Een stap voor stap heb ik niet voor je, maar er is hier wel een search. Daar kun je het ZEKER in vinden.

In deze draad kun je een waterblok bestellen. Ik heb er zelf al 2 en ze zijn echt geweldig! [rml][ wc] inkoopactie self made wc-blok?[/rml]

Daar posten dat je er ook 1 wil. Hij maakt ook blokjes voor GF4's en chipsets. Er staan ook plaatjes van het blokje. Voor de chipset en GF4 is nog geen ontwerp. Even wachten dus nog..

Edit: volg verder alle draadjes over waterkoeling... Ik heb al mijn wijsheid (ok, tis niet veel ;) )grotendeels hier van het forum.

Edit: Over pompen voor je wc setup: Sicce vs Eheim
Edit: Diverse info: waterkoeling vraagjes
Edit: Altijd handig dit soort topics: [rml][ AMD] [ WC] te hoge temps > waardoor ?[/rml]
Dank je! Naar die links ga ik eens even kijken! Als ik het aandurf zal ik eens vragen naar info over de zelfgemaakte waterblokjes. Heb je nog tips over waar ik aan een radiator kan komen, wat het beste gebruikt kan worden als reservoir en of gpu / hdd waterkoeling een goede zet is?

Verwijderd

Verwijderd schreef op 19 augustus 2002 @ 14:59:
[...]

Dank je! Naar die links ga ik eens even kijken! Als ik het aandurf zal ik eens vragen naar info over de zelfgemaakte waterblokjes. Heb je nog tips over waar ik aan een radiator kan komen, wat het beste gebruikt kan worden als reservoir en of gpu / hdd waterkoeling een goede zet is?
In het topic over de zelf gemaakte waterblokjes staat veel info. Ok, het zijn veel pagina's, maar begin gewoon bij de laatste en werk dan terug. Of het wel veilig is hoef je je geen zorgen over te maken. Hij heeft het al eerder gedaan en iedereen was superblij met zn blokkies. Waaronder ik.

En rad kun je kopen (klein, goed, duur, niet vies) of bij de sloop halen. Bij de sloop geven ze ze bijna weg. Somigen zijn heel erg goed. Neem een koperen (alu rad en koper blok geeft corrosie problemen! Andersom ook.) Nadeel van rads van de sloop is dat ze vaak goot zijn en veel te groot. Als je lang genoeg zoekt heb je zo een kleintje trouwens hoor.

Voor je resevoir: Tupperware rulez! Maar goed, ik vind dat lelijk. Je kan ze ook kopen icm met een Eheim pomp. Die passen op elkaar dan. Bij aquecomputer.de verkopen ze hele gave reservoirs! Met lichtjes enzo. Kleine tankjes zijn het. De grootte van het reservoir maakt niet uit. Sommigen denken dat je water afkoelt, maar na enig rekenen zul je zien dat het water daarvoor te snel stroomt. Wat wel zo is, is dat het water er langer over doet om warm te worden bij een groot reservoir. Logisch, want je hebt immers meer water. Lagere temps zul je niet halen. Er stelt zich een evenwicht in namelijk.

Over HD, VGA en Chipset koeling: Helpt niet voor een hogere oc. Je proc zal warmer worden omdat er meer warmtebronnen zijn. Logisch toch? Het is wel stiller natuurlijk, want op de vgakaart en de chipset zitten geen fannetjes meer.

Edit: Met hogere oc bedoel ik de proc. Als je overal wc op toepast. Je vga kun je dan ook verder overklokken. Punt is dat er minder koeling is voor de proc doordat er andere apparaten warmte toevoegen aan het water.
Pagina: 1