Een optokopler aansturen

Pagina: 1
Acties:

• MaxiTitan
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17-07 17:26

MaxiTitan

Een echte vaderlander.

Topicstarter
Hallo mede tweakers,

Mijn opa heeft een vraag, wie kan hem helpen.

Ik quote zijn vraag even.
Met de stuurspanning van een videorecorder, scartpen 8 t.o.v. 21 (ca. 11 V), wil ik een optokopler 4N35 sturen. Deze op zijn beurt een NPN-transistor. In de collector aansluiting, aangesloten op 25 V, is een relaiswikkeling can 3400 Ohm (6 omschakelcontakten) opgenomen. Over de wikkeling van de blusdiode. De emitter ligt tegen massief. Om de stuurspanning uit de videorecorder zo weinig mogelijk te belasten wordt in serie met de ingangsLed van een optokopler een weerstand van 2600 Ohm opgenomen. Deze belasting veroorzaakt op de stuurspanning een spanningval van ca 1 V. De uitgang van de optokopler wordt met de basisaansluiting van de transistor verbonden.
Stuurspanning aanwezig: relais bekrachtigd.

In welk schema en met welke aanvullende componenten kan de gewenste schakeling worden gerealiseerd?
Misschien kunnen jullie hem helpen want electronica ligt niet echt "in mijn straatje".

Bij voorbaat dank.

No plan survives first contact with reality.

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 03-08 14:16
av>ce

• w00Dy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08:57

w00Dy

Make soap, not war

en wat is er de bedoeling van ?

dat de televisie aanspringt ofzo ?

Verwijderd

Dit lijkt mij de bedoeling:

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/lodio/opto4N35.png

• MaxiTitan
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17-07 17:26

MaxiTitan

Een echte vaderlander.

Topicstarter
w00Dy schreef op 19 augustus 2002 @ 13:15:
en wat is er de bedoeling van ?

dat de televisie aanspringt ofzo ?
Nee maar het gaat om een soort switch-boxje tussen de 3 video's en de tv gebruikmakend van de scart aansluitingen.

En exter bedankt voor het schema'tje ik zal het aan mijn opa laten zien of dat dat is wat hij wil.

[ Voor 0% gewijzigd door MaxiTitan op 20-08-2002 17:47 . Reden: iets toegevoegd ]

No plan survives first contact with reality.