LiteOn AA280 mobo sloopt m'n Maxtor 40GB?

Pagina: 1
Acties:

• Artz
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 01-04 13:20
In een ECS K7S5A had ik altijd een Maxtor 40GB (5T040H4) op Primary Master en een wat oudere Samsung 17GB op Slave. Omdat ik een beetje ruimtegebrek kreeg besloot ik een Maxtor 80GB (6L080L4) te kopen. Ik wachtte even met inbouwen tot ik m'n nieuwe mobo (LiteOn AA280, KT333) zou krijgen.
Ik krijg dus m'n nieuwe mobo, installeer alles, 80GB op primary en 40GB op slave. Na een paar dagen begonnen de rare hang ups. In windows (XP) liep hij zomaar vast. Kon muis nog bewegen maar dat was het dan. De HDD led ging uit, dan een tijdje weer aan, dan weer een tijdje uit maar zonder enig ratelend geluid. Er zat niks anders op dan de pc uit te zetten. De harddisk maakte een flinke tik (schrijfkop?). Dit ging een tijdje zo door, het was niet elke dag maar zeker 2 x in de week. Ik dacht dus, er is iets met die 80GB. Die 40GB werkte immers al sinds september 2001 zonder enige problemen. Wat later kreeg ik toen de 'SMART status bad' error in de bios. Het bleek dus de 40GB te zijn. Het maxtor diagnostic progje er over heen. En ja hoor, errors. Was niks meer aan te doen. Dus ik als een gek m'n data overzetten en daarna m'n HD ingeruild voor eenzelfde exemplaar.
Dan denk je, één keer, kan gebeuren. Echter de hangups kwamen sinds de inruil, zo'n 2 maanden geleden, nog regelmatig voor.
Dus ik Win98se installeren, zelfde probleem. Dan maar Win2000 derop. Zelfde probleem.
Vandaag zet ik de computer aan, e-mailtje tikken. Hang up.. Computer maar weer uit, en na het aanzetten had ik wéér een SMART status bad error. En het was wéér de 40GB.
Is het mogelijk dat dit board op de één of andere manier niet goed omgaat met de Primary Slave? LiteOn is redelijk nieuw in de mobo wereld en sinds de eerste bios (30-4-2002) is er geen nieuwe geweest. Ik heb geen zin om elke 2 maandenn een nieuwe hd te halen. Is het verstandig om een nieuw board te kopen of heb ik enórme pech met héél toevallig twee slechte versies van dit type harddisk?

Specs:
AOpen HX-08, 300W
LiteOn AA280 (KT333)
AMD XP1800+
256 DDR SDRAM, Dane-Elec
Maxtor 80GB (6L080L4)
Maxtor 40GB (5T040H4)
Pioneer DVD-116
LiteOn 16102B
SB Live 5.1
Leadtek GF2 MX400
Realtek 8139(A)
Adaptec AVA-2904 SCSI kaart

• Flappie
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10:48
Ik denk een mobo probleem. Trouwens nog nooit gehoord van LiteOn moederborden. Zo maar eens vene gaan zoeken :)

• Nulnulnix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09-09-2025

Nulnulnix

BOFH

Ik heb nog nooit gehoord dat een Mammaplank je Harde schijf kapot maakt. Dat lijkt mij niet erg waarschijnlijk.
Waarschijnlijk een brakke firmware van de harde schijf. Fujitsu heeft daar onlangs ook nogal problemen mee gehad (vraag maar na bij Compaq). Exact het zelfde verhaal! Fujitsu (en Compaq) hebben inmiddels een update van deze firware beschikbaar.
Kijk eens bij Maxtor op de Website...

Je hebt toch nog garantie op je schijven??? Meldt het dus bij Maxtor, zodat zij inzicht kunnen krijgen/oplossing kunnen bieden voor je probleem...

We have just one world, but we live in different ones...

• Termi
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01-04 19:15
Lijkt me aan dat de ide controller van de mobo :), fouten maakt of zo iets :(. Misschien kijken of lite-on een nieuwe bios heeft.

Maxtor zal waarschijnlijk geen bios uitbrengen :? Ik vraag me af of hun schijven wel een rom hebben zoals de bios :+...

• Artz
Waarschijnlijk een brakke firmware van de harde schijf.
Die eerste 40GB had ik reeds sinds september 2001, de tweede heb ik net 2 maanden. Zou Maxtor er onderhand niet achtergekomen zijn dat het een brakke firmware zou zijn?
Lijkt me aan dat de ide controller van de mobo , fouten maakt of zo iets . Misschien kijken of lite-on een nieuwe bios heeft.
Daar zit dus aan te denken, zoals gezegd is er maar één bios..
Ik ga maar eens kijken naar een nieuwe mobo..

• Johnny E
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 07:29

Johnny E

Dôh !!

Hele leuke theorie maar een IDE controler maakt echt je HDD niet kapot, denk eerder dat het een ongelukkige samenloop van omstandigheden is en dat je een slecht Schijf te pakken had.

Het is wel mogelijk dat je Voeding de boel laat knallen maar dan had je andere symptomen gekregen.

Specs!

• Artz
Het verhaal heeft een staartje gekregen. Ik heb dus die 40GB leeggehaald en nogmaals het diagnostic progje erover heen gehaald. Is ie opeens error free. Check ik de 80GB blijkt ie een SMART status bad error te hebben!
Kunnen er foute bestanden op de schijf staan die deze error veroorzaken? En hoe kom ik er achter welke bestanden precies de boosdoener zijn?

• _MaLa_
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18-12-2022
raar probleem id na clean install denk je dat het goed moet lopen :)]

gooi gewoon os op 80 gb en test die schijf effe helemaal op bad clusters enz... en hang dan pas die 40 gb erbij..

• Artz
_MaLa_ schreef op 19 augustus 2002 @ 16:10:
raar probleem id na clean install denk je dat het goed moet lopen :)]

gooi gewoon os op 80 gb en test die schijf effe helemaal op bad clusters enz... en hang dan pas die 40 gb erbij..
Het probleem is dus dat ik te weinig ruimte elders heb om em helemaal te formatten en te testen, en ik ga geen gigabytes branden..

• Artz
Met de Advanced Test van Powermax is het mogelijk de schijf te fixen.
Er wordt gezegd dat er bestanden verloren kunnen gaan. Ik heb het gevoel dat een aantal bestanden de errors veroorzaakt. Pakt het progje alleen die bestanden aan of is er ook kans dat ik andere dingen verlies?

• Johnny E
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 07:29

Johnny E

Dôh !!

Check ook eens je IDE kabel wellicht dat die de errors veroorzaakt.

Specs!

Verwijderd

Ik had een jetway moederboord met de zelfde problemen, alleen sloopte hij 3 cd-rom spelers en een brander dan alleen op de secundery IDE poort 8)7 .
toen heb ik een ABIT BF6 gekocht en de problemen waren opgelost. :)
Pagina: 1