[excel] Scheidingsteken moet komma zijn, geen punt

Pagina: 1
Acties:
  • 3.486 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaikelG
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21-08-2024
... dat is dus juist het punt :-)

OK nu serieus: Probleem is het verwerken van data die vanaf een computer komt met een punt als scheidingsteken op een computer met nederlandse Excel, waarin dus een komma als scheidingsteken is ingesteld.
Het is en blijft een NL computer en ik kan de windows instellingen dus niet gaan wijzigen qua scheidings teken. Het is niet mijn computer en het is een terugkomend probleem.

Mijn eerste idee was gewoon vervangen van alle punten naar komma's, maar dat gaat alleen goed bij waarden onder de nul. Dus 0.356 wordt keurig 0,356 wat vervolgens als getal verwerkt kan worden. So far so good.

Nu de grote maar: bij bijvoorbeeld 1.334 wordt bij deze actie omgezet naar 1334! Erg onlogisch maar toch is het zo.

Ik heb dit geprobeerd te ondervangen door:
* Celeigenschappen eerst op "tekst" ipv standaard. -> Geen resultaat
* Vervangen van specifiek "1." naar "1," idem voor "2." etc etc. -> dit werkt bij handmatige uitvoering prima, maar vanuit een macro opeens weer niet :?

Heeft iemand enig idee hoe ik dit gewoon in excel kan oplossen? Liefst niet met bewerkelijke omwegen zoals exporteren naar tekst , omzetten / vervangen en importeren .....
mijn dank !

^^ 4 mega pixels - BF1 / Discord: bierrrrrtje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 15841

Je moet natuurlijk wel het onderscheid maken tussen:

1) de . (of ,) als decimaalseperator, en
2) de . als duizendtalsperator

Normaliter zal Excel zelf 'snappen' welke van de twee gebruikt is.
Waaruit worden gegevens geexporteerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boss
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 00:05

Boss

+1 Overgewaardeerd

zal toch lastig worden.... misschien opslaan naar tekstbestand en dan met notepad ofzo de . vervangen door ,
En anders toch echt je landinstellingen...

The process of preparing programs for a digital computer is especially attractive, not only because it can be economically and scientifically rewarding, but also because it is an aesthetic experience much like composing poetry or music.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaikelG
Anoniem: 15841 schreef op 19 augustus 2002 @ 12:57:
Je moet natuurlijk wel het onderscheid maken tussen:

1) de . (of ,) als decimaalseperator, en
2) de . als duizendtalsperator

Normaliter zal Excel zelf 'snappen' welke van de twee gebruikt is.
Waaruit worden gegevens geexporteerd?
Bij het zelf typen snapt excel het natuurlijk wel ja.

De data zijn aanwezig in een .xls file die gegenereerd is op een computer die aan laboratorium apparatuur hangt, engels dus.

Mijn probleem is dus dat excel de punt ineens als een duizendtal-separator gaat zien als er een getal hoger dan 0 voor die punt staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coffeemonster
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 29-04 17:36
Vreemd, want Excel zou normaal gesproken de conversie probleemloos moeten uitvoeren. Weet je zeker dat in het originele bestand op de 'Engelse' computer geen vreemde dingen gebeuren? (getallen als tekst ofzo). Als er alleen getallen met drie decimalen worden gegeven, zou je kunnen proberen om er eerst een 0 achter te plakken en dan te converteren/zoek-en-vervangen.

Look for something long enough and you will find it; look for something without understanding, and it will find you.
A normal day at the stock exchange

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaikelG
offtopic:
Hey die Arjen, ook ff druk met je werk ;)

Getallen als tekst zou niet echt een probleem moeten zijn denk ik, want het maakt niets uit of ik de cel-eigenschappen laat staan op standaard, of deze eerst handmatig op tekst of getal zet. Alles geeft hetzelfde resultaat.

De getallen zijn wel steeds met 3 decimalen maar ik begrijp je optie met er een 0 achter plakken niet helemaal. Het ging om het getal vóór de punt, als dat hoger is dan 0 dan gaat het mis en worden het duizenden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coffeemonster
offtopic:
Yep, erg druk, vandaar even wat anders :)

Die optie met die extra 0 erachter gaat erom dat je in plaats van 1.334 (lijkt op 1334) 1.3440 hebt staan. Dan zou de duizendtallen-scheiding niet meer kloppen en misschien interpreteert Excel dit anders. Maar check eerst de instellingen op de Engelse pc, want de conversie van punt naar komma hoort normaal gesproken zonder problemen te gaan. Kijk ook eens wat er gebeurt als je het bestand op een andere Nederlandse pc opent.

Look for something long enough and you will find it; look for something without understanding, and it will find you.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 44615

Als je in configuratiescherm nu even op de landinstellingen klikt en dan het tabje getal, staat hier ook iets over het scheidingsteken. Verander dat ff naar een punt, en het moet voor de bakker zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaikelG
Anoniem: 44615 schreef op 19 augustus 2002 @ 17:14:
Als je in configuratiescherm nu even op de landinstellingen klikt en dan het tabje getal, staat hier ook iets over het scheidingsteken. Verander dat ff naar een punt, en het moet voor de bakker zijn.
Dat moet werken ja, maar dat kan ik niet toepassen voor altijd:

- de computers zijn beiden niet onder mijn beheer en moeten blijven zoals ze zijn
- de omzetting is niet eenmalig, en om nou iedere keer via configscherm te moeten omzetten is ook zo wat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaikelG
Coffeemonster schreef op 19 augustus 2002 @ 17:09:

Die optie met die extra 0 erachter gaat erom dat je in plaats van 1.334 (lijkt op 1334) 1.3440 hebt staan. Dan zou de duizendtallen-scheiding niet meer kloppen en misschien interpreteert Excel dit anders. Maar check eerst de instellingen op de Engelse pc, want de conversie van punt naar komma hoort normaal gesproken zonder problemen te gaan. Kijk ook eens wat er gebeurt als je het bestand op een andere Nederlandse pc opent.
okee ik snap het, dat gaan we eens proberen dan. 'k Laat wel horen wat het resultaat is.

Edit:
Geprobeerd maar zonder goed resultaat: ook bv 1.3456 word doodleuk omgezet naar 13456.

Ik zal nog eens kijken of er nog andere mogelijkheden zijn om de data te saven, maar het ligt in principe niet aan de file: als ik nl. zelf op mijn eigen (NL) computer dit probleem test door eerst zelf te typen 1.3456 en mijn macro te starten, treedt het ook op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaikelG
:/ kickje dan maar

misschien nog echte office guru's in the house?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coffeemonster
MaikelG schreef op 21 augustus 2002 @ 10:13:
En dank je wel :/ ;)

Excel wil inderdaad wel eens vaag reageren, zeker met macro's (ja, ik heb daar ervaring mee; kostte me veel extra tijd). Kan je anders op de Engelse computer de cellen als tekst-cellen definiëren en dan pas op de Nederlandse pc openen? Tekst-cellen zijn meestal wat stabieler in dit soort situaties.

Maar ik belijf het een vaag verhaal vinden dat de getallen niet goed worden geconverteerd. Neem anders het bestand vrijdag mee naar huis, dan kijken we er even naar :). Ben erg nieuwsgierig geworden.

• MaikelG
Coffeemonster schreef op 21 augustus 2002 @ 21:33:
[...]

En dank je wel :/ ;)

Excel wil inderdaad wel eens vaag reageren, zeker met macro's (ja, ik heb daar ervaring mee; kostte me veel extra tijd). Kan je anders op de Engelse computer de cellen als tekst-cellen definiëren en dan pas op de Nederlandse pc openen? Tekst-cellen zijn meestal wat stabieler in dit soort situaties.

Maar ik belijf het een vaag verhaal vinden dat de getallen niet goed worden geconverteerd. Neem anders het bestand vrijdag mee naar huis, dan kijken we er even naar :). Ben erg nieuwsgierig geworden.
hey NOFI :o maar het staat er wat lullig zie ik nu O-)

bestand meenemen is niet eens nodig, typ zelf maar eens zo'n paar getallen in wat tekst cellen en probeer het uit. Anders vrijdag maar verder he :)

Anoniem: 8234

MaikelG schreef op 21 augustus 2002 @ 10:13:
Heeft niks met office te maken; excel kijkt naar je regional settings.

Maar 2 regfiltjes, 1 voor engels, en 1 voor nederlands.

Engels:

Windows Registry Editor Version 5.00

[HKEY_CURRENT_USER\Control Panel\International]
"sDecimal"="."
"sThousand"=","

Nederlands:

Windows Registry Editor Version 5.00

[HKEY_CURRENT_USER\Control Panel\International]
"sDecimal"=","
"sThousand"="."

Wel excel pas opstarten nadat dit uitgevoerd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaikelG
ok, danks! Dit is wel een optie denk ik, ga eens kijken wat ik hiermee kan.

Pagina: 1