Temperatuur harddisk

Pagina: 1
Acties:
  • 57 views sinds 30-01-2008

• One_Gandalf
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21-03 19:04
Ik heb een 120GB harddisk van het merk IBM. Nu wil ik graag weten hoe deze schijf op temperatuurschommelingen reageert. Ik heb het programma 'SpeedFan' geïnstalleerd om de temperatuur in de gaten te kunnen houden.

Ik heb twee keer gedurende zo'n drie uur de temperatuur in de gaten gehouden. De temperatuur van de harde schijf loopt in deze tijd op van ongeveer 33 graden naar ongeveer 49 graden.

Ik wil graag weten of er in de harde schijf een temperatuurregeling zit of dat de harde schijf geen enkele maatregel kan treffen om de temperatuur te beheersen.

Ik heb begrepen dat 55 graden de grens is en dat 35 graden wel een mooie temperatuur is voor een harde schijf. Ik overweeg om de harde schijf te gaan koelen maar ben eigenlijk ook wel benieuwd in hoeverre de buitentemperatuur invloed heeft op mijn harde schijf.

• koelkast
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Zit er bij de harddisk geen speciale software voor dit soort dingen?

Verwijderd

Als er niks over temperatuurregeling in de handleiding is te vinden (bij specificaties) zal dat er ook heus niet bijzitten.

• One_Gandalf
  • Laatst online: 21-03 19:04
Ik heb de harde schijf zonder software en handleidingen gekocht.

Ik heb op de site van IBM gekeken naar de specificaties waar wel iets over temperatuurcontrole staat maar niet echt duidelijk of en hoe dit werkt.

Aangezien ik de harde schijf zonder software heb gekocht heb ik zelf het programma 'SpeedFan' geïnstalleerd dat met behulp van S.M.A.R.T. de temperatuur van mijn harde schijf kan uitlezen.

• Scarp
  • Niet online
Kan nooit kwaad om je hd wat extra te koelen, 49 is wel wat hoog (mijn seagate barracuda IV 80 GB word niet warmer dan 35). Mooiste is om 'm niet hoger dan een paar graad boven case temperatuur te krijgen en indien die temp hoog is moet die natuurlijk eerst omlaag.
Overigens kan je met MBM ook die hd temp uitlezen. Dan heb je alle temps van je systeem bijeen :)

Verwijderd

Ik heb een hdd koeler gekocht, ik ben van 51-54 graden naar 42-46 gegaan :)

• koos.d
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:08
Ik heb een 80GB van IBM daarvan zat de temperatuur rond de 50 graden. Toen heb ik een chieftec kast gekocht, nu zit er een 80mm fan voor de harddisks en nu komt de temperatuur niet boven de 32 graden :)

• blender
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
* blender zit met echt warm weer met een Maxtor D740X op 61C :(

• internetinfo
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23:11
blender schreef op 19 augustus 2002 @ 11:49:
* blender zit met echt warm weer met een Maxtor D740X op 61C :(
En dan is hij verder nog stabiel enzo?

Moet er niet aan denken, 61 graden...

• catchingfire
  • Laatst online: 21:15
zat volgens SpeedFan/MBM5 (die SMART gegevens uitlezen) gisteren op 70'C met m'n 80G Maxtor D740X Liquid Bearing...

Verwijderd

Had zelf mijn hd (ibm 60gig) ook eerst niet gekoeld. Nadat een huisgenoot met deze buitentemp, en dus binnen ook erg warm (30gr) uren had zitten gamen, leek er toch wel schade aan de schijf te zijn ontstaan. Hij maakt nu nl een hele irritante hoge fluittoon. Verder werkt hij overigens nog perfect. Bij een quantum heb ik hetzelfde gehad.
Ik weet niet of er hier mensen zijn die dit probleem herkennen en/of weten wat dit is?
Denk zelf dat het wel met de warmte te maken heeft.......(t is geen aanrader dat gefluit)

• SebaZ
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 24-07-2022

SebaZ

High Tech!

Ik heb een 80mm casefan voor mijn Maxtor HD's gezet, nu worden ze 35-40 graden i.p.v. 49 graden :9

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 05:00

Exirion

Gadgetfetisjist

Search even aub :) Deze vraag komt momenteel te vaak voorbij.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.