Watercooling

Pagina: 1
Acties:

• XyRuS
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 01:41
Hallo,

Allereerst wil ik mij even voorstellen omdat ik compleet nieuw ben op het forum (en met watercooling), Naja zoals je mischien al heb gezien heet ik xyrus, 13 jaar en woon in Zierikzee. (hehe nu einde van die zooi :) ) En toen me vraag, ik wil graag met pa me pc (bijna) geluidloos maken dus ja 2 opties peltiers of waterkoeling. Het is peltiers + waterkoeling geworden maar nu hebben we natuurlijk onderdelen nodig zoals een pomp etc. Behalve een koelblok en een radiotor want die slopen we uit een geiser (kan dit?). De harde schijf hoeft niet gekoeld te worden alleen de cpu dus wat hebben jullie voor tips

Groeten xyrus
P.S. Sorry in het typen van een verhaal ben ik niet goed !

Verwijderd

Welkom!

Koelblok zou ik toch in de winkel of hier een selfmade blok op het forum kopen,radiator kan denk wel als ie maar in de kast past.Check ook de WC faq op tweakers.net

• Whuzz
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21-02 11:17

Whuzz

Dodgeball!

Even vooraf: Het is niet de bedoeling dat we onze posts beginnen en eindigen met een groet. Er wordt zóveel gepost dat het alleen maar onnodig tiepwerk is :)

Als het je puur om een minimum aan geluid gaat zou ik niet aan peltiers beginnen. Een peltier houd de CPU extreem koel, maar produceert uiteindelijk wél extra warmte die je radje dus weer moet wegwerken. En dat betekend dat je radiator meer airflow nodig heeft -> meer lawaai.
Waterkoeling zonder peltiers werkt prima en je kunt er ook nog eens prima mee overklokken. Als je echt extreem lage CPU-temps wilt en extreem wilt overklokken, dan is een peltier een goede optie.

Dodge, Duck, Dip, Dive and... Dodge!

• -=MOL=-
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 27-11-2019

-=MOL=-

R.I.P. TEC 172W 23-10-2002 :(

Ik denk niet dat waterkoeling voor jou een goede oplossing is, en zeker een peltier niet. Ik weet niet of je al een beetje bekend staat met dit soort systemen, maar als ik het zo lees niet echt.

Waterkoeling is leuk, maar kost best wat. Wat je imo beter kan doen is een goede CPU koeler kopen en alle fans in het systeem op 7 of zelfs 5 volt laten lopen. Hoe je dat moet doen kun je lezen in de faq, of vinden met de search. Een goede koeler voor je CPU is ook te vinden met de search of in de actieve topics hier.

Wil je toch gaan waterkoelen, ja daar komt best wat bij kijken. Info ook hier te vinden via de search of actieve topics.

Dan peltier koeling. Heb je hier weleens over nagedacht of iets over gelezen?? Ik denk het niet. Ik heb sinds een tijdje een peltier in mijn pc zitten. Hier het topic daarover: [rml][ DH Cooling] Peltier topic. Pas op PICS!!![/rml]/

Misschien dat je er iets aan hebt.

Veel suc6 met het geruisloos maken van de pc.

[Asus A7V266-E][AMD XP 1700+ (water cooled)][Hercules GF3 Ti500][256 MB Crucial DDR][SB Live 5.1][2 x 40GB][3com 3c905ctx-m]

• XyRuS
ja ik ben hier al zeker al geruime tijd aan het lezen en verstand is er niet veel bijgekomen dus dacht ik laat ik het eens vragen (trouwens bedankt dat jullie leuk reageren) en die peltiers dat snapte ik dat er aan de ene kant warmte ontstond en de andere kant kou en die warmte wou ik dus weg werken met een water systeem? en overclocken wil ik later dus dan moet ie goed koud zijn (begrijp ik) en trots op me systeem wil ik dan ook zijn :D

• -=MOL=-

-=MOL=-

Je hebt mijn reply dus maar half gelezen???

Klik eens op de link die ik neer heb gezet. Voor een peltier moet je dus ook heel je moederbord en cpu gaan isoleren. Verder is een peltier duur, en de voeding ervoor ook. Het rendement wat je ervan hebt is minimaal, je moet het leuk vinden.

Ga nou eerst maar eens met waterkoeling, of extreme luchtkoeling aan de gang ofzo.

En als je niks kan vinden over waterkoelen, dan heb je niet goed gezocht.

Lees verder de FAQ eens door, daar staan ook interessante dingen voor je in.

[Asus A7V266-E][AMD XP 1700+ (water cooled)][Hercules GF3 Ti500][256 MB Crucial DDR][SB Live 5.1][2 x 40GB][3com 3c905ctx-m]

• Whuzz
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21-02 11:17

Whuzz

Dodgeball!

Ik zou zowiezo niet aan een peltier beginnen zonder eerst ervaring op te doen met waterkoeling, tenzij je erg handig/technisch bent...

Dodge, Duck, Dip, Dive and... Dodge!

• XyRuS
pa is vrij technisch en nu schep ik niet op hoor

• FragFrog
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:40
Heb je wel enig idee waar je het over hebt, XyRuS? Een peltier installeren is niet iets dat je eventjes bedenkt, en bovendien volstrekt overbodig tenzij je een echte die-hard overclocker bent die wil patsen met zn ultra 1337e koeling ;)

Verder zijn processors geen speelgoed, een beetje verkeerd installeren van je koelblok kan al een dode proc opleveren. Whatever je doet, gebruik in ieder geval goede koelpasta (Artic Silver is tha bomb >:)) en zorg dat je weet waar je al de onderdelen gaat plaatsen. Een radiator past meestal wel in een miditower, maar als je daar ook nog een beetje reservoir bij wil wordt het al erg krap.

Hou er ook rekening mee dat die radiator actief gekoeld zal moeten worden, tenzij je een echt groot exemplaar neemt. Mijn ervaring is dat je waterkoeling eerst zelf stil zal moeten maken, door stille fans en een stille pomp te kopen (Eheim bijvoorbeeld).

Enne, lees de faq. 'T is een grote lap tekst, maar de enige manier om hier niet de ergenis van medetweakers op te wekken :)

[ Site ] [ twitch ] [ jijbuis ]

• -=MOL=-

-=MOL=-

XyRuS schreef op 19 augustus 2002 @ 12:18:
pa is vrij technisch en nu schep ik niet op hoor
Je pa kan wel vrij technisch zijn...

Maar, jij??? Kan je lezen of niet?

Heb je bijvoorbeeld op de link geklikt die ik je hierboven heb gegeven. kijk daar voor de gein eens naar. dan zie je wat je ongeveer nodig hebt voor peltier koeling.

Zet dat dus maar uit je hoofd. Geef je nu weer een reply zonder gelezen te hebben, dan meld ik het bij een moderator op het forum hier.

Zoals anderen ook al zeggen. Een peltier is niet zomaar iets wat je ff installeert ofzo. Je zult je complete moederbord/cpu moeten isoleren ivm condens (WATER) wat er anders op je moederbord/cpu komt. En ga zo nog maar even door.

Waterkoeling inbouwen kan iedereen opzich wel, zolang je maar goede spullen koopt en een beetje handig bent.

• XyRuS
nou ik weet nu al zeer zeker dat de peltier verledentijd is en tsja een n00b begrijpt niet gelijk alles en ik weet ook niet waar de faq staat :$

Verwijderd

Een Pelt zou ik ook niet doen. Je moet ook een extra voeding hebben. Als je die niet zelf kunt maken moet je hem kopen. Ok, geen probleem, maar die krengen zijn echt duur!

De faq: Frequently Asked Questions DOC

Met waterkoeling heb je koeling zat, echt waar. Peltiers zijn echt voor de wat meer ervaren oc'ers. En kost ook mega veel stroom trouwens..

Edit: Welkom op GoT trouwens! ;)

• bart_vd
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 24-02-2023
Bovenaan :).

• XyRuS
ah harstikke bedankt :D toch nopg aardige mensen die normale replies geven

Verwijderd

......je pa kan misschien wel zo technisch zijn dat ie met een zwitsers zakmes een auto uit en in elkaar kan zetten maar dan kan het nog steeds zo zijn dat hij de ballen van pc's snapt :P .... ik weet niet hoe slim JIJ bent maar op 13 jaar lijkt het me sterk dat je al veel van deze zooi weet (of je moet natuurlijk briljant zijn ofzo) dus vraag ook es hoeveel tijd je "papa" er in wil steken, aangezien je zeker voor waterkoeling en peltiers aardig wat tijd kwijt bent en je ook een kant en klaare kast (dus zonder pc) kan kopen met de hele waterkoeling zooi ingebouwd.

goh, trouwes, is vapochill oid geen optie voor deze jongeman? nietzo veel verstand van :+

(dit alles was IMHO (in my hones opinion ;))

• FragFrog
Denk dat voor deze jongeman een stille luchtkoeler nog wel voldoende is, overclocken moet je rustig mee beginnen, je eerste auto is ook geen ferrari ;)

Maar aangezien'ie daar zelf anders over denkt... Je kan hier, hier en hier bijvoorbeeld complete sets kopen, ideaal voor beginners :)

• Epsilon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:31

Epsilon

FragFrog schreef op 19 augustus 2002 @ 18:26:
Denk dat voor deze jongeman een stille luchtkoeler nog wel voldoende is, overclocken moet je rustig mee beginnen, je eerste auto is ook geen ferrari ;)

Maar aangezien'ie daar zelf anders over denkt... Je kan hier, hier en hier bijvoorbeeld complete sets kopen, ideaal voor beginners :)
correctie, beginners met geld :)

Voor de topicstarter: Ga eerst maar eens met luchtkoeling aan de gang. Waterkoeling is stikduur als je het kant en klaar wil kopen. Verder is coolen en overclocken een art. Je kan het wel leren, maar de feeling moet er zijn. Je hebt vast geen 300 euro om zo even te besteden aan waterkoeling spullen neem ik aan.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 19 augustus 2002 @ 14:18:
Een Pelt zou ik ook niet doen. Je moet ook een extra voeding hebben. Als je die niet zelf kunt maken moet je hem kopen. Ok, geen probleem, maar die krengen zijn echt duur!

De faq: Frequently Asked Questions DOC

Met waterkoeling heb je koeling zat, echt waar. Peltiers zijn echt voor de wat meer ervaren oc'ers. En kost ook mega veel stroom trouwens..

Edit: Welkom op GoT trouwens! ;)
wiezo wil jij een modpost :+ (nomffi)

gewoon veel lezen enz. dan kom je er vast en zeker uit! TIP-> kijk ook veel foto's hiero leer je ook van!

Verwijderd

Yoho topicstarter, welkom hier op GoT. Je leest het al, veel kritisch publiek hier ;)

Ook ik (was en ben) een behoorlijke n00b op het gebied van waterkoeling (dat ondanks 8 jaar intensief compuhobbien). Daarom heb ik, ook na het lezen van veeel topics hier op GoT, besloten om kant en klaar spul te kopen. Een setje waar mijn oog op gevallen is vindt je op www.cooltech.info (de easy kit).
Oke, goedkoop is het zeker niet maar ik weet in ieder geval dat ik met deze set mijn systeem goed, veilig en stil kan koelen. Mocht ik het op mijn heupen krijgen en tzt toch zelf aan het hobbien willen slaan heb ik ten eerste al wat ervaring opgedaan en ten tweede gezien hoe het hoort te werken.

Voor iedereen die nu gaat roepen dat complete sets duur zijn... ja, jullie hebben gelijk.....

Oh ja, laat die peltz lekker achter wege. Je wilt al het gezeik met condensatie en extra voedingen echt niet als je net aan WC begint... je moet niet alles in 1 x willen, hou wat te wensen over

• XyRuS
Hallo,

Het is zeker niet te bedoeling dat het 300 euro gaat kosten ;) daarom zat ik te denken aan een radiotor uit een oude geiser (ligt vast nog wel bij iemand in de buurt) nou dat scheelt alweer de pomp heb ik al een eheim die uit het aquarium komt (die er niet meer) het waterkoelblok lijkt me ook niet erg duur als je het zelf maakt (ga nou niet gelijk zeggen dat het niet lukt want ik kan het toch altijd proberen..)ehh ohja de slangen lopen we toch even naar de aqua shop dat moet geen probleem zijn de slang klemmen hebben ze wel bij de praxis en dat is (denk) ik alles om een klein systeem te bouwen :) maar nu wil ik nog 1 ding kwijt ik vindt het erg laag dat ik door sommige mensen wordt afgekraakt wegens mijn leeftijd... Bedankt Mauritz voor jou LEUKE reactie

Verwijderd

Verwijderd schreef op 19 augustus 2002 @ 19:40:
[...]

wiezo wil jij een modpost :+ (nomffi)
Modpost? Waar heb jij het nou weer over? Wat is er mis met mijn reply? :? Ik help hem, dat doen mensen op GoT geloof ik. ;)

Topicstarter: Laat je niet gek maken. Als jij wil waterkoelen dan kan dat. Overklokken is retesimpel, mits je maar ff goed leest van tevoren. En dat je 13 jaar bent maakt geen f#ck uit. Spring iet in het diepe, maar weet wat je doet. Geen kunst aan. Maar ga niet met pelts in de weer, want dat is iid wel teveel van het goede.

/me leest bemoederende (mooi woord!) replies. Beetje kinderachtig niet?

:z

Verwijderd

epsilon schreef op 19 augustus 2002 @ 18:34:
[...]

correctie, beginners met geld :)

Verder is coolen en overclocken een art. Je kan het wel leren, maar de feeling moet er zijn. Je hebt vast geen 300 euro om zo even te besteden aan waterkoeling spullen neem ik aan.
Epsilon, dit valt me toch echt een beetje tegen van je.. Welke feeling? Coolen een "Art"? En wat weet jij nou van zijn portomonee? Laat hem lekker en help hem liever. Nofi, maar ik vind wel dat je een beetje kleinerend bezig bent. Nogmaals, niet boos worden, nofi ;)

• Notehoutelade
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Kijk anders effe op www.waterkoeling.nl.
Daar heb ik zelf ook veel info kunnen vinden, en misschien kun je daar wat 2dehands kopen op hun forum :)

• XyRuS
kijk hier kan nog is wat mee! dus er zijn nog wel gave mensen hier op het forum super ! en van die peltiers jullie geef ik helemaal gelijk teveel werkdit is het 2e forum waar ik word geaccepteerd sommige andere forums wordt ik gewoon weg geband omdat ze denken dat ik nix kan eerst was ik een normaal iemand op gsm gebeid die de unlocker moest zoeken maar nu unlock ik zelf voor iedereen dankzij het forum als het me lukt van die waterkoeling komen hier zeker foto's te staan (duurt nog wel even hoor) maar volgens mij hebben mensen ook zoiets dat ze denken heb je er weer zo 1 die gelijk alles wil weten en daarna niet meer terug komt of die wil het weer in 1 dag af hebben

• XyRuS
Verwijderd schreef op 19 augustus 2002 @ 21:09:
[...]

Epsilon, dit valt me toch echt een beetje tegen van je.. Welke feeling? Coolen een "Art"? En wat weet jij nou van zijn portomonee? Laat hem lekker en help hem liever. Nofi, maar ik vind wel dat je een beetje kleinerend bezig bent. Nogmaals, niet boos worden, nofi ;)
maar portemenee is niet zo groot dat ik alles top kan krijgen hoor in me kast maar dat kan natuurlijk in delen niet alles hoeft in 1 maand af een tweaker (mag ik mezelf al zo noemen?) wil toch alles blijven verbeteren

Verwijderd

XyRuS schreef op 19 augustus 2002 @ 21:20:
[...]

maar portemenee is niet zo groot dat ik alles top kan krijgen hoor in me kast maar dat kan natuurlijk in delen niet alles hoeft in 1 maand af een tweaker (mag ik mezelf al zo noemen?) wil toch alles blijven verbeteren
Ghehe, ik ben student. Geld is iets wat altijd te kort is ;) Ik spaar gewoon wat langer, werkt ook.

• Arnout
  • Laatst online: 17-02 21:41
Maaruh... betaalt je pa 't of moet je 't zelf betalen? Dat maakt nogal wat uit! :)

(hint: 't is je pa's computer, dusss)

• XyRuS
hont het is mijn eigen computer pa heeft ook zen eigen computer

• Jack Flushell
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 06-02 12:17
Whuzz schreef op 19 augustus 2002 @ 10:33:
Even vooraf: Het is niet de bedoeling dat we onze posts beginnen en eindigen met een groet. Er wordt zóveel gepost dat het alleen maar onnodig tiepwerk is :)
(..)
Typwerk... dat kan me niet veel schelen, maar het lezen...

• Notehoutelade
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Volgens de faq mocht je toch wel groeten in je eerste post, of vergis ik me nu?

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08-02 23:24

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Notehouteladekast schreef op 19 augustus 2002 @ 22:00:
Volgens de faq mocht je toch wel groeten in je eerste post, of vergis ik me nu?
Je vergist je :)

Topicstarter: ik snap dat je pa technisch is enzo, maar geloof MOL nou maar, je wilt teveel in een keer. Ik dacht eerst ook dat ik effe een pelt bij mijn waterkoeling zou gaan doen, maar dat valt toch tegen hoor. Als je zo graag wilt gaan waterkoelen, laat het hele Peltier gedeelte maar weg. Als je als beginner wilt gaan waterkoelen, dan denk ik dat je het beste een kant en klaar blok ken kopen, denk aan merken als Swiftech of DangerDen. Een kant en klaar blok is wel wat duurder, maar het ziet er heel strak uit en het past gegarandeerd. Voor een pomp zul je even moeten kijken, geliefde merken zijn Sicce en Eheim. Voor de radiator kun je denk ik het beste een Blackice kopen, of je moet de sloop op willen gaan.
Vergeet natuurlijk ook niet om effe de DHOC FAQ te checken, daar staat heel veel nuttige shit in en links. Daar hebben zelfs ervaren gebruikers nog plezier van :)

Al met al wens ik je veel succes op GoT

• XyRuS
hebedoel je je wilt te veel in 1 keer die peltier heb ik al laten vervallen na alle reacties? maar ik koop liever geen compleet systeem ik wil het eerst zelf proberen te maken wil het niet lukken kan je altijd nog een compleet iets kopen toch? en ik snap ook best dat over het systeem van mezelf zeker wel 4 5 mischien wel 6 maanden overheen kunnen gaan

• FragFrog
XyRuS schreef op 19 augustus 2002 @ 20:46:
.. maar nu wil ik nog 1 ding kwijt ik vindt het erg laag dat ik door sommige mensen wordt afgekraakt wegens mijn leeftijd... Bedankt Mauritz voor jou LEUKE reactie
Ook goed, wij kraken niet meer af als jij leestekens ed. gaat gebruiken ;)

Goed dat je zo enthousiast bent, want dit gaat wel even duren. Maar ik raad je toch aan een blok te kopen, zelf maken is eigenlijk alleen te doen wanneer je de apparatuur ervoor hebt, iets wat je niet in iedere schuur zal tegenkomen :)

Bovendien weet je dan ook zeker dat je een blok hebt dat goed op je mamaplankje aangesloten kan worden, en dat goed koelt.

• XyRuS
Ik geef je helemaal gelijk een FragFrog. Minder kans dat hij gaat lekker en hij koelt (denk ik) beter. En mischien is het nog wel goedkoper dan zelf maken omdat het dan een keer mis kan gaan. Trouwens dit bericht typen is moelijk met bibberhanden, onweer is eind van de straatingeslagen. Zo me eerste bericht met leestekens is af. Goed he?

• -=MOL=-

-=MOL=-

Zeker goed. Verder wil niemand je hier afkraken, zie het eerder als opbouwende kritiek :P

Verstandig dat je hebt gekozen voor het weglaten van een peltier.

Je hebt al een pomp, slang, verloopjes en klemmen haal je om de hoek. Wat rest is een waterblok, een radiator en een fan voor op je radiator.

Als ik jou was zou ik bij www.oc-shop.nl of een andere OC shop een raditor en een koelblok bestellen.

Dit ivm het passen. Ik heb ook een black ice raditor en die past perfect in een kast. Verder hoef je geen moeite te doen om de slangaansluiting passend te maken met verloopjes ofzo, want die zijn gewoon goed!

Een waterblok maken is imo erg moeilijk wil je het goed doen, of je moet een CNC freesbank tot je beschikking hebben! Koop dus een kant en klaar blokje.

Nog een goede tip: als je een waterblok van koper neemt (dat is imo beter) neem dan ook je radiator van koper, anders krijg je problemen.

• XyRuS
Ik denk dat je mij ook gelijk een Black Ice Radioator aanbeveelt? Of wat kan ik beter kopen?

• -=MOL=-

-=MOL=-

XyRuS schreef op 20 augustus 2002 @ 17:44:
Ik denk dat je mij ook gelijk een Black Ice Radioator aanbeveelt? Of wat kan ik beter kopen?
Ik raad hem idd aan. Waarom, omdat hij netjes schoon is en je dus geen verloopjes ed hoeft te maken.

Een rad. van een auto (kachelradiator) werkt meestal wel iets beter, maar ze zijn meestal vies, en de slangaansluiting past 9 van de 10x ook niet.

Kies zelf een black ice uit waarvan je weet dat hij past. Dus niet de 2 nemen als je hem achterin je bigtower wil ofzo. De site van oc-shop die ik eerder gaf heeft er info over. Je kunt hen ook mailen met eventule vragen!

• Epsilon

Epsilon

Verwijderd schreef op 19 augustus 2002 @ 21:09:
[...]

GRRRRRR :P

nee hoor, commentaar is altijd goed, want dan kan ik daar in het vervolg wat aan doen. Idd, als je de post zo op het eerste gezicht leest zou je het als kleinerend kunnen zien (had ik nog niet gezien, maar na het nog een keer lezen heb je idd wel gelijk).

Over de portemonnee: als je 13 bent mag je net gaan folderen wat behoorlijk klote verdient (ik heb het ook gedaan :) ). Hij is dan een halfjaar aan het sparen voordat hij een simpel kant en klaar systeempje kan betalen (blok, pomp, radiator, slang en toebehoren).

Over die "Art": Tweaken (waar coolen een onderdeel van is) moet je in je hebben. Er zijn zat computer freaks, zelfs hardware geeks (om het zo maar ff te noemen), maar er zijn maar weinig "echte" tweakers. Onder een tweaker versta ik iemand die zijn comp, hou snel hij nu ook is, sneller probeert te laten lopen. Ik hoor namelijk van heel veel mensen de reactie: "Mijn systeem is snel zat, ik heb het niet nodig". Dat is niet de tweakers spirit. Dan kan je nog zo'n snelheidsfreak zijn, de tweakers spirit heb je, of heb je niet. Mensen die het niet hebben en toch een sneller systeem willen, kopen een nieuw onderdeel oid.

Ik beweer niet dat de topicstarter het niet heeft, maar ik beweer wel, dat niet iedereen het heeft. Mijn beste vriend vind mijn gedoe met de koeling enzo allemaal prachtig en hij doet zelf ook wel een beetje aan koeling enzo. Hij heeft gewoon de spirit niet om een tweaker te zijn.

De topicstarter kan een echte tweaker zijn cq worden, maar hij kan ook nu ff een hype hebben en over een paar maanden zoiets hebben van "mwa, hij is snel zat nu".

pffftt, Mijn bijdrage voor vandaag :Y)

• AtomicShockwave

AtomicShockwave

epsilon schreef op 20 augustus 2002 @ 19:21:
[...]

GRRRRRR :P

nee hoor, commentaar is altijd goed, want dan kan ik daar in het vervolg wat aan doen. Idd, als je de post zo op het eerste gezicht leest zou je het als kleinerend kunnen zien (had ik nog niet gezien, maar na het nog een keer lezen heb je idd wel gelijk).

Over de portemonnee: als je 13 bent mag je net gaan folderen wat behoorlijk klote verdient (ik heb het ook gedaan :) ). Hij is dan een halfjaar aan het sparen voordat hij een simpel kant en klaar systeempje kan betalen (blok, pomp, radiator, slang en toebehoren).

Over die "Art": Tweaken (waar coolen een onderdeel van is) moet je in je hebben. Er zijn zat computer freaks, zelfs hardware geeks (om het zo maar ff te noemen), maar er zijn maar weinig "echte" tweakers. Onder een tweaker versta ik iemand die zijn comp, hou snel hij nu ook is, sneller probeert te laten lopen. Ik hoor namelijk van heel veel mensen de reactie: "Mijn systeem is snel zat, ik heb het niet nodig". Dat is niet de tweakers spirit. Dan kan je nog zo'n snelheidsfreak zijn, de tweakers spirit heb je, of heb je niet. Mensen die het niet hebben en toch een sneller systeem willen, kopen een nieuw onderdeel oid.

Ik beweer niet dat de topicstarter het niet heeft, maar ik beweer wel, dat niet iedereen het heeft. Mijn beste vriend vind mijn gedoe met de koeling enzo allemaal prachtig en hij doet zelf ook wel een beetje aan koeling enzo. Hij heeft gewoon de spirit niet om een tweaker te zijn.

De topicstarter kan een echte tweaker zijn cq worden, maar hij kan ook nu ff een hype hebben en over een paar maanden zoiets hebben van "mwa, hij is snel zat nu".

pffftt, Mijn bijdrage voor vandaag :Y)
met foldertjes gooien ben je geen half jaar bezig voor een simpel systeempie hoor :P Maar dan moet je wel zo gek zijn om met dit nederlandse kutweer het ook echt te gaan doen 8)7
Maar ik denk dat als het alleen om de watercooling gaat, het budget niet zo heel groot hoeft te zijn. 120 Euro is een krantengooier toch geen half jaar mee bezig?

• Epsilon

Epsilon

AtomicShockwave schreef op 20 augustus 2002 @ 19:24:
[...]

met foldertjes gooien ben je geen half jaar bezig voor een simpel systeempie hoor :P Maar dan moet je wel zo gek zijn om met dit nederlandse kutweer het ook echt te gaan doen 8)7
Maar ik denk dat als het alleen om de watercooling gaat, het budget niet zo heel groot hoeft te zijn. 120 Euro is een krantengooier toch geen half jaar mee bezig?
nee
ongeveer 3 maanden denk ik (als je een wijk hebt van ongeveer 280 woningen).
maar met 120 euro zal je er waarschijnlijk niet komen. Dat is het probleem.

150 euro zal je toch snel uitgeven (blok 60, rad 60, pomp 20 en dan slangen en rest van zooitje. Dat is zelfs nog zonder water wetter).

Ok, het KAN wel voor 120euro, maar dan zou ik waterkoeling niet eens meer overwegen (behalven dat waterkoeling een stuk leuker is dan luchtkoeling).

• XyRuS
AtomicShockwave schreef op 20 augustus 2002 @ 19:24:
[...]

Van het is snel zat heb ik zeker niet het kan altijd sneller en stabieler. Ik hoef het waterblok niet meer te maken die heb ik vanavond in elkaar lopen knutselen. Morgen zal ik de foto's er van uploaden (hij is nog niet af). Maat hoe duur is zo'n auto radiator nieuw prijs eigenlijk?

• MM
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

MM

was: m.m

FragFrog schreef op 19 augustus 2002 @ 23:29:
[...]
Ook goed, wij kraken niet meer af als jij leestekens ed. gaat gebruiken ;)

Goed dat je zo enthousiast bent, want dit gaat wel even duren. Maar ik raad je toch aan een blok te kopen, zelf maken is eigenlijk alleen te doen wanneer je de apparatuur ervoor hebt, iets wat je niet in iedere schuur zal tegenkomen :)

Bovendien weet je dan ook zeker dat je een blok hebt dat goed op je mamaplankje aangesloten kan worden, en dat goed koelt.
Om over gaten boren in je radiator als je 'em in je kast vast wilt maken nog maar niet te spreken, he fragfrog >:)

Kant en klare setjes zijn meestal wel veilig, omdat alles daar op elkaar is aangepast, maar stel dat je een radiator van de sloop hebt, die zou wel eens een heel klein beetje lek kunnen zijn, en zo na een paar dagen steeds lekker kunnen worden, tot je letterlijk en figuurlijk nattigheid voelt :)

S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"

• XyRuS
Leterlijk en figuurlijk :D. Had fragfrog dit probleem dan? Vertel :D.

• FragFrog
Tja, sort of :)

Maar het rare is dat dat ding geleverd werd met mijn set, en ook als enige onderdeel geen goede bevestiging had. Oftewel, nattigheid. Zelfs met slangeklemmen op een gegeven moment nog, maar ducktape is geweldig spul >:)

En wat MM bedoelt: toen ik die radiator in mn kast bouwde moest ik er een paar gaten in boren om'm vast te schroeven, heb toen met boormasjien per ongeluk mn radiator beschadigt. Beetje soldeer erover en klaar :)

• XyRuS
Oeps :( Niks Kappot? En Ducktape dat ligt standaard op me monitor :D. Hahahaha.

• -=MOL=-

-=MOL=-

XyRuS schreef op 21 augustus 2002 @ 11:22:
Oeps :( Niks Kappot? En Ducktape dat ligt standaard op me monitor :D. Hahahaha.
LOL.

Ga er nu eerst maar van uit dat je die tape niet nodig hebt. Als ik in mijn watersysteem duck tape zou moeten gebruiken........ Zou ik gewoonweg niet doen. Dan maar een nieuwe rad, stukje slang of wat dan ook kopen, want tape vertrouw ik toch echt niet.

Al is duck tape nog zo goed, voor waterkoeling lijkt het me niet zo'n verstandig idee!

Verwijderd

Eek zit op de zaak en heeft zin in wat final words voor de enthousiaste die hard topic starter :D

Ik denk niet dat je word "afgekraakt" wegens je leeftijd (die je helemaal niet hoeft te vermelden dus waarom zou je als je er niet op aangekeken wilt worden) maar meer door de vraag. Je begint meteen over peltiers dus dan neem ik(en andere) aan dat je er wel wat over hebt gelezen en gesurft dus lijkt et me zo dat je geen links e.d. nodig hebt. Voor de rest lijk je wel helder slimme gozer dus lijkt me dat je een hoop zelf had kunnen uitzoeken :+
Vele hier hebben eerst tijd gekeken op het forum voordat ze beginnen met het starten van een topic of zelfs "een postje".
Concluderend: of wil je soms positieve leeftijds discriminatie aangezien je nog zo jong bent ;)
veel succes en plezier, gaat wel lukken zo te horen

goh die leestekens was een goed idee :P
en misschien maakte je ons bang met je jonge leeftijd en je grote start ;)

Verwijderd

XyRuS: Laat je niet gek maken. Toen ik 13 was zat ik ook met mijn soldeerpook in een ZX Spectrum rond te stoken, en dat heeft het ding geen kwaad gedaan.

Wel wil ik je vragen of je de FAQ's (algemene FAQ en DOC FAQ) goed door wilt lezen. De volgende keer krijg je namelijk een slotje als je zo'n topic opent ;) (waarom kun je lezen in de FAQ's >:) )
Ook wil ik je vragen of je je schrijfstijl ietsjes zakelijker kunt houden. Dus beginnen met 'Hallo' en opmerkingen in de trant van:
Bedankt Mauritz voor jou LEUKE reactie
mogen achterwege blijven.

• FragFrog
-=MOL=- schreef op 21 augustus 2002 @ 12:57:
[...]

LOL.

Ga er nu eerst maar van uit dat je die tape niet nodig hebt. Als ik in mijn watersysteem duck tape zou moeten gebruiken........ Zou ik gewoonweg niet doen. Dan maar een nieuwe rad, stukje slang of wat dan ook kopen, want tape vertrouw ik toch echt niet.

Al is duck tape nog zo goed, voor waterkoeling lijkt het me niet zo'n verstandig idee!
Lekker handig, kwam er op een LAN achter dat'ie lekte :P

En 2 dagen later begaf me pomp het zonder enige aanleiding, dus niet meer naar omgekeken :)

Ohja, ducktape natuurlijk standaart LAN uitrusting, dus waarom niet :Y)

• XyRuS
Blij dat iedereen toch nog zo positief is geworden. Ik ga zometeen gelijk een foto maken van het koelblok wat ik gister voor een klein deel in elkaar gezet vanvond weer wat doen. Maar nu nog een vraag ik hoor nu al meedere keren dat een pomp het heeft begeven, nu dacht ik aan een 2e pomp zodat als de eerste wegvalt de 2e gaat pompem en mij een waarschuwing geeft zijn hier schakelingetjes voor (tuurlijk ;D). Deze heb ik helaas niet kunnen vinden niet op forum en niet met google. Dus wie is mijn redende engel :D

• XyRuS
De foto ervan. Verwacht er nog niet heel veel van hoor :D

Afbeeldingslocatie: http://members.lycos.co.uk/xyrusupload/PICT0008.JPG

Verwijderd

Past het blok op de koelvin? :? Begrijp ik het nou niet goed, of heb jij het niet helemaal begrepen? Het blok moet natuurlijk wel direct op de processor worden gezet en niet op de heatsink, of bedoel je wat anders?

• XyRuS
ai ai ai.. Dan heb ik zeker een grote fout ondergaan. Omdat ik bij iemand anders dit koelblok ook op de vin heb zien plaatsen dacht ik ook waarom niet. Maar dat maakt niet uit want zonder vin past ie gelukkig (:D) ook. Dom, Dom, Dom. Dit vindt ik toch wel een heel grote vernedering van mezelf hoor, ik schaam me

• FragFrog
En terecht! :P

Maak je geen zorgen over die 2e pomp. Nergens voor nodig, ik vergat in het begin ook wel eens mn pomp aan te zetten (word nu direct mee-aangeschakeld :Y)), maar dan liep mn pc gewoon na minuutje of 5 a 10 vast, even pomp aanzetten / rebooten en klaar.
Oftewel: mocht er iets mis mee gaan levert dat nog geen doode proc op :)

Verder vraag ik me af of je dat ding niet wat vlakker zou maken. Lijkt erop dat er nogal wat open ruimtes en onvolmaaktheden op zitten, een ideaal koelblok is volkomen egaal voor de beste geleiding, iets wat bij jou zo te zien niet zo is ;)

• XyRuS
Nou ik kan je na dit avondje garanderen dat hij helemaal vlak is :D. Morgen zal ik de autocad tekeningen plaatsen. (Maar volmaakt zal hij nooit worden maar ja dat is niemand :D)

Verwijderd

Adminbreak:
Ik heb een aantal reacties getrashed wegens volslagen nutteloosheid in dit topic. Help XyRuS een beetje, en maak er geen slowchat topic van a.u.b.

XyRuS: jouw waterblok zal in prinipe wel prima werken. Je moet 'm alleen goed vlak maken, maar dat had je al gedaan.
Wat voor proc ga je eigenlijk koelen? Ik krijg het idee dat het een slot-processor is, dus een Athlon of oudere P2/P3. In dat geval kun je natuurlijk mooi dit blok op de heatplate van de processor schroeven.

Verwijderd

Gebruik een spacer/shim om je cpu te beschermen, dit zorgt ervoor dat de druk op je cpu niet te groot word.
http://www.crazypc.com/pr...ies/accessories.htm#shims paar "makkelijke" voorbeeldjes
voor NL sites kijk bij www.oc-shop.nl en www.xxlcases.nl
weet je ook al hoe je je koelblok wil vastmaken? lijkt me beetje tricky aangezien je er niet doorheen kan boren oid om aan de PCB (mobo) te monteren zoals met de meeste WC

• XyRuS
Verwijderd schreef op 22 augustus 2002 @ 10:33:
<font color="red">Adminbreak:
Ik heb een aantal reacties getrashed wegens volslagen nutteloosheid in dit topic. Help XyRuS een beetje, en maak er geen slowchat topic van a.u.b.<hr></font>

XyRuS: jouw waterblok zal in prinipe wel prima werken. Je moet 'm alleen goed vlak maken, maar dat had je al gedaan.
Wat voor proc ga je eigenlijk koelen? Ik krijg het idee dat het een slot-processor is, dus een Athlon of oudere P2/P3. In dat geval kun je natuurlijk mooi dit blok op de heatplate van de processor schroeven.
Pentium 4 1800 MHZ.

Verwijderd

Van welke materiaal zijn die vierkante buisjes eigenlijk gemaakt? Messing ofzo, of is het toch koper?

• XyRuS
Verwijderd schreef op 22 augustus 2002 @ 11:31:
Gebruik een spacer/shim om je cpu te beschermen, dit zorgt ervoor dat de druk op je cpu niet te groot word.
http://www.crazypc.com/pr...ies/accessories.htm#shims paar "makkelijke" voorbeeldjes
voor NL sites kijk bij www.oc-shop.nl en www.xxlcases.nl
weet je ook al hoe je je koelblok wil vastmaken? lijkt me beetje tricky aangezien je er niet doorheen kan boren oid om aan de PCB (mobo) te monteren zoals met de meeste WC
Ja dat weet ik zeker hij komt nog op een (klein) blok koper (solderen) en daar moet een stuk in vrezen zodat hij in de klem van mijn koelvin past dus geen gaten boren.

• XyRuS
Verwijderd schreef op 22 augustus 2002 @ 12:53:
Van welke materiaal zijn die vierkante buisjes eigenlijk gemaakt? Messing ofzo, of is het toch koper?
Messing met zilver soldeer aan elkaar gemaakt.

• AtomicShockwave

AtomicShockwave

XyRuS schreef op 22 augustus 2002 @ 12:55:
[...]

Messing met zilver soldeer aan elkaar gemaakt.
ik ben er eigenlijk nog niet helemaal overuit hoe je dat dicht gaat maken daar aan de zijkant, ik zag wel wat gekrabbel enzo, maar snap et nog niet helemaal

• -=MOL=-

-=MOL=-

Ik denk dat je met een P4 veel kunt doen, maar als je echt serieus wil gaan waterkoelen zou ik toch maar een normaal waterblok kopen.

Messing heb ik nog niemand mee zien werken hier op het forum, eigenschappen weet ik er niet van, maar als het bijvoorbeeld beter zou zijn dan alu, dan zou het wel bekend zijn hier denk ik.

Mijn tip: koop een blok van koper, of ga zelf aan de slag met koper/alu.

Maar, als ik het zo zie. Koop een blok. De rest van je WC setup heb je al, alleen wat slangen ed moet je nog hebben. Als je ook nog wil overklokken zul je de warmte van de cpu goed af moeten kunnen voeren. Ik denk niet dat jou zelfgemaakte waterblokje dat gaat doen.

Verwijderd

kan je het geheel visualiseren (of was je daar al mee bezig?) hoe je je blok vast wil maken, ben reuze benieuwd hoe je dat met een clip wil gaan doen, ook met de water in/outtake. tis nog beetje vaag :? voor de natuurkundige onder ons: wat is trouwes de geleidingsfactor/coeficient van messing? beter dan alu? (is messing niet iets van koper met ijzer oid?)

Verwijderd

ik dacht dat het veel minder was dan alu, maar dat roep ik nu eigenlijk maar even. is nergens op gebaseerd, maar dacht het wel. :Z

• Epsilon

Epsilon

-=MOL=- schreef op 22 augustus 2002 @ 15:21:
Ik denk dat je met een P4 veel kunt doen, maar als je echt serieus wil gaan waterkoelen zou ik toch maar een normaal waterblok kopen.

Messing heb ik nog niemand mee zien werken hier op het forum, eigenschappen weet ik er niet van, maar als het bijvoorbeeld beter zou zijn dan alu, dan zou het wel bekend zijn hier denk ik.

Mijn tip: koop een blok van koper, of ga zelf aan de slag met koper/alu.

Maar, als ik het zo zie. Koop een blok. De rest van je WC setup heb je al, alleen wat slangen ed moet je nog hebben. Als je ook nog wil overklokken zul je de warmte van de cpu goed af moeten kunnen voeren. Ik denk niet dat jou zelfgemaakte waterblokje dat gaat doen.
Messing is beduidend slechter dan alu.

CuSil = 500
koper= 390
alu= 220
messing=130

Allemaal rond die koers, weet het niet zeker. Eenheid weet ik ook niet, maar meer=beter.

• PASware
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 05:04
Je kan het beste een blok maken van koper. Voorbeeldje:
Afbeeldingslocatie: http://www.dangerden.com/images/water_blocks/Socket%20Version%20Large.gif

Aan de linkerkant zie je het blok hoe die er aan de binnenkant eruit ziet en aan de rechterkant is de "deksel" erop vast gesoldeert.

Tips:
WATERBLOCK DESIGN gedetaileerd

nog een mooie: http://www.overclockers.com/tips247/

Owjah, ik weet niet hoe je je waterblok vast gaat maken, maar via de gaten is het wel handgst. Gaten van p4 mobo zitten zover uit elkaar: 7.6 cm bij 6 cm hart op hart. (volgens epox.nl)

Laatste url:
Waterkoeling site van Dabit
En dan gaat het vooral hierom: http://www.vanderhoeven.n...ding_the_block_index.html

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

Pagina: 1