Gentoo custom kernel - keyboard werkt niet??

Pagina: 1
Acties:

• Solarsparc
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 02:43
Hey,

Ik heb een enorm vreemd probleem met Gentoo: ik heb een nieuwe kernel gecompileerd, omdat ik wat opties miste. De basis was voor zover ik weet de config (en de source) van de huidige kernel (2.4.19-rcnogwat) - ik heb alleen de extra opties geselecteerd.
Daarna geboot, hoppakee - geen keyboard. Tijdens het booten floept het volgende voorbij:

code:
1
keyboard: Timeout - AT keyboard not present?(ed)

Toen maar een make mrproper gedaan en helemaal opnieuw begonnen, zelfde probleem.
Het gekke is dat de kernel die tijdens de install gemaakt is, het probleem niet heeft.

Heeft iemand enig idee wat er aan de hand kan zijn?
Het keyboard is overigens PS/2, fabrikant: logitech.

Verwijderd

Doet je keyboard het voor het booten nog wel :? (bios)

Ik gok namelijk dat dit niet echt aan je kernel ligt.

• Solarsparc
Yep, die doet het nog wel - ik kan gewoon met "del" naar de bios. Ik heb de kernel config al 100x doorgezocht maar ik kan niets vinden wat relevant is en niet aan staat...
Als ik de oude (originele) kernel boot dan doet ie het gewoon weer :?

Ik ben een beetje aan het zoeken geweest, misschien moet ik een seriele interface enablen in de kernel, of uberhaupt iets van ps/2? Ik kan echter niets vinden in deze menuconfig.

Verwijderd

Welke kernelversie is die nieuwe die je hebt gecompiled?

• Tomaat
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13-05 13:50
'2.4.19-rcnogwat' leer lezen jongen ;)

• balk
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:06
heb je wel je nieuwe kernel naar je /boot gecopieerd? Heb je daar aan voorafgaand wel /boot gemount? (gentoo mount standaard /boot niet)

Hoe heb je de oude config gebruikt? Zit het stekkertje er wel helemaal goed in? Heb je al een ander keyboard geprobeerd?

• AlterEgo
  • Niet online
Probeer een andere versie van de kernel: dus niet gentoo-sources,
of zet ACPI uit in de kernel.

De ACPI-patch in de gentoo-kernels veroorzaakte bij mij exact hetzelfde probleem. Ik draai nu 2.4.19 vanilla.

Verwijderd

Tomaat schreef op 19 augustus 2002 @ 11:45:
'2.4.19-rcnogwat' leer lezen jongen ;)
Dat was volgens hem de basis voor de kernel die hij nu gecompileerd heeft. Vandaar dat ik wilde weten wat het nu precies was :)

Ik denk idd dat het aan ACPI ligt.

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 19-08-2002 12:40 . Reden: APCI->ACPI ]

• Solarsparc
Ik heb net ff 2.4.18 gebouwd, met de laatste ACPI patch, en nu werkt m'n keyboard weer - en m'n PC gaat automatisch uit na een halt.
Ik moet zeggen dat Gentoo zo nu en dan toch wat steekjes laat vallen tov van andere distributies - met al hun beta dingetjes erin.

Verwijderd

Solarsparc schreef op 20 augustus 2002 @ 00:17:
Ik heb net ff 2.4.18 gebouwd, met de laatste ACPI patch, en nu werkt m'n keyboard weer - en m'n PC gaat automatisch uit na een halt.
Ik moet zeggen dat Gentoo zo nu en dan toch wat steekjes laat vallen tov van andere distributies - met al hun beta dingetjes erin.

Hier kies je toch echt zelf voor hoor :o

Als jij gewoon een plain kernel.org kernel wil hebben, dan kan je die zo emergen als je wil. Bovenstaande is niet echt een goed argument in ieder geval. :)

• intoxicated
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

intoxicated

Haaaai :w | ALT-S

Solarsparc schreef op 20 augustus 2002 @ 00:17:
'emerge vanilla-sources', et voila, een stock-2.4.19 zonder patches e.d. Wel opletten omdat er bijv. geen XFS-support bij zit :)

"Anyone who does not agree with me is mentally sick, and should be shot I'm afraid to say."
- Pastor Richards @ VCPR

• Solarsparc
Ja ok agreed, maar de standaard instelling (die ik dus ook gebruikt heb) emerge't altijd van cvs waar mogelijk, dus voor dat je het weet heb je een volledig beta systeem. Tuurlijk, ik moet beter opletten, maar toch :)

BTW: ik hang op dit moment aan ISDN dus "ff een nieuwe kernel emergen" is er voor mij niet bij :'(

Verwijderd

Kernel heb je naar alle waarschijnlijkheid al lang binnengehaald ;)

Je haalt kernel binnen + allerlei patches. Als je dus een stock-kernel wil, dan heb je die waarschijnlijk al lang binnen gehaald. Hoewel deze inmiddels op 2.4.19 zit, terwijl de rest van de Gentoo kernels gebasseerd zijn op een 2.4.19PRE

• intoxicated
  • Niet online

intoxicated

Jup, wanneer je een recente Gentoo-installatie hebt, heb je gentoo-2.4.19-r7. Daarvoor heb je de 2.4.18 stock-kernel gedownload. Als je specifiek de 2.4.18-kernel uit de vanilla-ebuilds kiest, zou je niets hoeven downloaden. Tenzij je vanaf stage-3 hebt geïnstalleerd, dan heb je alleen een /usr/src/linux directory, zonder dat de archives zich in je /usr/portage/distfiles bevinden. Dan kan je dus niet overstappen op een stock-kernel zonder 'm te downloaden.

"Anyone who does not agree with me is mentally sick, and should be shot I'm afraid to say."
- Pastor Richards @ VCPR

• Solarsparc
Ok ik heb dus 2.4.18 geinstalleerd met ACPI, maar nu startte X niet meer - na een uurtje prutsen maar es opnieuw gecompileerd zonder ACPI en ja hoor, X start meteen weer. Voor mij even geen ACPI meer (hoewel het feilloos draait op m'n laptopje), ik probeer wel APM en anders druk ik die powerbutton wel gewoon iedere keer 4 seconden in... :S

• balk
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:06
Solarsparc schreef op 20 augustus 2002 @ 00:35:
Ja ok agreed, maar de standaard instelling (die ik dus ook gebruikt heb) emerge't altijd van cvs waar mogelijk, dus voor dat je het weet heb je een volledig beta systeem. Tuurlijk, ik moet beter opletten, maar toch :)
fout. emerge gebruikt een CVS achtig systeem voor z'n buildscripts. Zo kunnen de maintainers makkelijk de buildscripts onderhouden. Deze buildscripts zijn bedoeld om gewoon gangbare 'stable' versies van software te compileren. Dus niks geen software uit cvs (op een enkeling na dan) maar gewoon stabiele versies.

just to inform you :P

• intoxicated
  • Niet online

intoxicated

Overigens kun je bij Gentoo voor enkele projecten wel CVS-ebuilds downloaden. Een voorbeeld is KDE-CVS van Dan Armak, http://www.gentoo.org/~danarmak/kde-cvs.html

Maar dat is natuurlijk je eigen keuze. Bij Gentoo verplicht niemand je om sowieso je software constant te updaten, het is volledig je eigen keuze om dat te doen. Als je tevreden bent met de huidige versie van een bepaald stukje software, kun je dat zelf uit /var/cache/edb/world halen, zodat het niet meer wordt ge-update.

- Pastor Richards @ VCPR

Pagina: 1