Het grote Linux probleem-hardware topic

Pagina: 1
Acties:

• LollieStick
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20-05 23:59
Ik heb toestemming van Jotti om dit topic te openen. :)

Zoals iedereen weet, is er hardware die niet of niet goed werkt in Linux. Om voorbeelden te noemen:

HP Scanjet 4470c scanner werkt helemaal niet
Microtek Phantom parallel schijnt niet goed te werken

Doel van dit topic is om nieuwe gebruikers te laten zien welke hardware ze wel en niet kunnen kopen voor een Linux systeem. Natuurlijk staat het vrij om met meningen te komen en sugesties hoe we fabrikanten kunnen pushen om Linux drivers te maken.

Ik zal even opsommen wat hier niet gewenst is, alleen voor de duidelijkheid:

Alle NOS en GoT FAQ-regels
Lijkt me logisch dat je je aan de regels houdt zoals deze in de FAQ genoemd worden.

Geen intimiderende namen
Namen als M$ zijn niet gewenst. Er zijn mensen die zich er aan ergeren, waaronder ikzelf. Afkortingen mag je best gebruiken, maar niet in de zin van het hierboven genoemde voorbeeld. ;)

Flamen tussen distributie-liefhebbers
Als er iets is waar mensen een hekel aan hebben is het onderling bekvechten. Dit is dan ook niet welkom in dit topic. :)

Mag ik helpen als iemand een driver-probleem heeft of deze niet kan vinden?
Jazeker mag dat! Nog liever: graag! Dit voorkomt onnodig hardware-gerelateerde topics.

Maar LinuxUser, wat mag er dan nog wel?
Je mag in principe alles, zolang het maar binnen de perken blijft. :)

[ Voor 0% gewijzigd door LollieStick op 19-08-2002 21:50 . Reden: toevoeging aan mini-faq ]

Verwijderd

Ik wil daaraan toevoegen dat op dergelijk geflame getroll streng gemodereerd.

LinuxUser maakt het in de op een na laatste zin goed duidelijk. Wij als NOS-mod's treden streng op in dit soort topics, die om de een of andere reden altijd schijnen uit te nodige tot het plaatsen van flames/trolls.

Tot slot wil ik nog opmerken, dat zogenaamde "grote" topics geen gemeengoed in NOS zullen zijn en zeker ook niet zullen worden. Zoals aan het begin van deze topic al staat, moet er voor dergelijke topics eerst toestemming gevraagd worden, aangezien ze anders onherroepelijk op slot gaan.

Ontopic:

Mijn scanner werkt niet onder GNU/Linux. Dat ding heb ik al weer een hele tijd. Het is een Umax astra 610P.

• 2P
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18-04 09:08

2P

:wq

offtopic:
Alleen Linux? Waarom niet Linux & BSD en evt. andere Non-Windows OS' ??

ontopic:
Compaq Presario 1230: Compaq 56k modem werkt niet.
Het gaat hier dus om een laptop met ingebouwde modem (volgens Windows is het een Compaq modem). cat /proc/pci laat niets zien over dat er een modem aanwezig zou zijn.

[ Voor 0% gewijzigd door 2P op 19-08-2002 01:42 . Reden: reply op LinuxUser ]

• LollieStick
offtopic:
Omdat het topic dan te veel uit een zou kunnen vallen. BSD gebruikt andere kernels dan Linux die mogelijk meer of minder ondersteunen

Van welk merk is deze modem? Zou je eventueel met cat /proc/pci kunnen zien (als het een PCI kaart is)

• Jordi
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Jordi

#1#1

Ik heb er zelf geen, maar die o-zo leuke LiveDrives worden niet ondersteund in Linux. Beetje jammer als je net een niet-zo-heel-cheape SB Live/Audigy Platinum aangeschaft hebt. Creative had wel beloofd om ooit es een binary driver uit te brengen (beter binary dan geen driver zeg ik altijd maar) die dat wel zou ondersteunen. Naja, we weten allemaal wat daar van terecht is gekomen...

Het zal wel niet, maar het zou maar wel.

• Buffy
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 26-12-2024

Buffy

Fire bad, Tree pretty

Voordat ik ADSL had heb ik een Dynalink 56K PCI modem (DYN1456PM) gekocht.

Bleek een Conexant RS56-PCI chipset te hebben wat hem totaal nutteloos maakt voor Linux (is niet eens een linmodem).

En zelfs onder windows deed de modem het slecht :(

Had ik kunnen weten, koste slechts 55 gulden :)

That which doesn't kill us, makes us stranger - Trevor (AEon FLux)
When a finger points at the moon, the imbecile looks at the finger (Chinese Proverb)

Verwijderd

Ik heb een HP 4200C scanner, doet het ook niet.

Was een krijgertje, ik 'beloon' de fabrikanten die dingen voor linux bruikbaar maken, ook al kost dat evt wat meer; ik controleer dus voor ik iets koop.

Oh ja, ik had zo'n beetje de eerste asus k7v333 (begin maart), en die deed het niet naar behoren: geen dma, dus geen dvd-playback.
Alle te nieuwe hardware is in principe niet ondersteund in complete distros.

Oh ja, waar ik wel benieuwd naar ben: welke videokaarten doen het niet (2d grafisch voor desktop), en dan heb ik het niet over de nieuwste, maar bv over de kaartjes die je (al dan niet geintegreerd op het mobo) tegen kunt komen in bv. 2e hands PII's of AMD K6(2)'s, die je tegenwoordig voor heel weinig kunt hebben.

Verwijderd

starlight starscan 4800 scanner doet het helemaal niet. maar die is zooooo oud dat niemand die meer zal hebben. en terecht, cheap-ass makro kreng is het. misschien moet ik ook maar een nieuwe kopen.

• odysseus
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23:07

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Een kijkje op deze site doet ook wonderen op dit gebied :).

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

Verwijderd

ik krijg mijn parallelle primax D600 scanner nog niet helemaal werkend, is wel een prioject bezig daarvoor zag ik, maar dat schiet niet zo op

Verwijderd

Mijn Lexmark Z51 werkt niet onder Linux. Niet dat dat ding uberhaupt lekker werkt ;) kon ook geen drivers vinden... anderen die ook Lexmark's hebben konden voor hun Lexie ook al geen driver vinden..

Verwijderd

Digitale camera: Kodak EZ200. Er is alleen Windows software voor te krijgen helaas, ik heb recent niet meer gezocht maar tot voor kort was er geen ondersteuning in Linux.
Mwa, goede reden om een nieuwe, betere camera aan te schaffen nadat ik heb vastgesteld dat er support voor Linux is. Kodak als firma heeft afgedaan voor mij In een correspondentie over support van de camera in Linux kreeg ik (per abuis) een mailtje die voor intern gebruik was. Die was ronduit beledigend.

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 19-08-2002 13:21 . Reden: oeps, foutje ]

• LollieStick
Heeft iemand een idee, wat we zouden kunnen doen om voor ons besturingssysteem op te komen? Allen gebruiken we het liefst Linux, dan vind ik ook dat we er voor op moeten komen. Dit topic is net 1 dag online en heb nu al verschijdene hardware stukken gezien die niet werken.

E-mail zou kunnen, maar of dat werkelijk veel effect heeft?

• FastBunny
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20-05 11:01

FastBunny

Give it the Works !

Linux Mandrake wil me Onbaord Crystal lan ding niet herkennen, ook niet als ik em los kies uit de lijst waar toch de juiste driver staat, en ja hij staat in de bios aan :P(is van een IBM PC 300GL) |:(

Server: Dell PowerEdge R610, 48GB DDR3 1333MHz, 3 x 4TB IronWolf RAID5, Dell H700, VMware ESXi 6.0
Laptop: Dell Latitude E6510, Intel i5-560m, 8GB RAM, 128GB Samsung SSD, 250GB 7200rpm, 15.4" WUXGA FHD
PSN: FastBunny_NL

• LollieStick
Misschien moet je plug and play os uitzetten in je bios. wil wel eens helpen :)

Verwijderd

Verwijderd schreef op 19 augustus 2002 @ 13:06:
Mijn Lexmark Z51 werkt niet onder Linux. Niet dat dat ding uberhaupt lekker werkt ;) kon ook geen drivers vinden... anderen die ook Lexmark's hebben konden voor hun Lexie ook al geen driver vinden..
Da's grappig. de Lexmark Z51 bij mijn ouders (RH-7.3) werkt wel zeer goed... Het kan dus wel... Ik zou zeggen, open een topicje over de configuratie, want dit ding is zeker werkens te krijgen.

Ontopic: Alle HP4x00 scanners. :(. Heb je eindelijk eens een scanner die er 8) uitziet, doet ie het niet onder het 8)-ste OS ter wereld! :(.

Verwijderd

LinuxUser schreef op 19 augustus 2002 @ 13:53:
Heeft iemand een idee, wat we zouden kunnen doen om voor ons besturingssysteem op te komen? Allen gebruiken we het liefst Linux, dan vind ik ook dat we er voor op moeten komen. Dit topic is net 1 dag online en heb nu al verschijdene hardware stukken gezien die niet werken.

E-mail zou kunnen, maar of dat werkelijk veel effect heeft?
Emailen heeft best nut, mits:
• het een ZEER NETTE email is. Woorden als 'fuckzooi' of 'klote' horen hier dus niet in thuis. Wil je een email sturen, zorg dan dat deze 100% politiek correct is en ook compleet en correct. Een schoolvoorbeeld van een fout mailtje is:
Wrom ondersteunne julie linuks nie, klojo's! Ik wil speks!
Een iets betere brief zou bijvoorbeeld zijn:
Na aanschaf van uw zeer goed aangeschreven product X.Y.Z is het mij tot op heden niet gelukt om drivers voor het Linux operating system voor dit product te vinden. Na nadere vragen aan enkele experts bleek hier inderdaad geen driver voor te bestaan en dat uw bedrijf tot op heden geen informatie heeft verstrekt over het product, waardoor driver ontwikkeling zeer moeilijk tot onmogelijk is. Graag zou ik van u horen of het mogelijk zou zijn om deze productspecificaties openlijk ter beschikking te stellen aan de gemeenschap, waarmee dan linux drivers zouden kunnen worden ontwikkeld door derden. Indien dit niet mogelijk is, zou ik graag horen (indien mogelijk) waarom dit niet mogelijk is.
In Schandalige move van MS - NO OS verboden heb ik enkele politiek correcte mailtjes neergezet, gebruik zoiets als voorbeeld. Op die manier krijg ik van de meeste bedrijven een positieve respons terug. Dat resulteert niet meteen in drivers (wat had je dan verwacht? ;)), maar heeft wel het beste effect, denk ik. Het gaat om de correctheid, de toon en de objectiviteit van het mailtje. Stel je niet op als linux-31337-h4X0r3r die net z'n eerste linux heetf geboot, maar stel je op als een objectief gebruiker die al lanegere tijd het product onder linux wil gebruiken.

Als je een product wilt kopen, zorg dan dat je contact hebt met een bedrijf en vraag expliciet naar de beschikbaarheid van linux drivers. Ook al zijn die drivers third-party, over het algemeen weten bedrijven best wel of er linux drivers zijn en zo ja, waar. Ze geven overigens zelden tot nooit support op die drivers, maar daarvoor is de gemeenschap. ;). Zijn er geen drivers, stel dan bovengenoemde vraag - waarom niet? Geen interess van ontwikkelaars (geldt soms voor kleiene bedrijven met onbekende producten), bedrijf onwillig (vele voorbeelde, alhoewel de lijst steeds kleiner wordt :o), licentieproblemen (nvidia)?

• LollieStick
Je hebt helemaal gelijk Beelzebubu. Zie ook mijn openingspost waarin ik dit expliciet aangegeven heb. Licentieproblemen hoeft geen probleem te zijn, er zijn drivers aanwezig die je kunt downloaden. De hardware werkt goed in geval van nVidia.

Feit van onwilligheid vind ik wazig. Een kernelmodule maken voor hardware is toch niet teveel gevraagd? Je hebt betaald voor het product en als je om de een of andere reden naar een ander besturingssysteem gaat, mag je toch ook wel wat service verwachten?

Ik heb dus het probleem zoals in het voorbeeld wordt genoemd. Bij de Microtek zit ik met conflicten en de Scanjet werkt dus helemaal niet. 2 mailtjes naar HP geeft niet echt aan dat HP mee wil werken aan het ontwikkelen van Linux drivers.

Eerlijk gezegd vind ik het nog niet eens nodig dat ze er software bijleveren, de software is er toch wel (gimp etc. )

edit:

Denk dat ik maar eens met HP ga bellen, wil krijgen waar ik voor betaald heb!

[ Voor 0% gewijzigd door LollieStick op 19-08-2002 14:45 . Reden: Toevoeging ]

• LollieStick
Resultaat van het telefoontje naar HP:

Helaas kunnen wij Linux niet ondersteunen omdat het voor ons niet rendabel is. U bent een van de 100 mensen die voor Linux-support contact met ons opneemt.

Hierbij een oproep:

Alle HP scanner eigenaren contact op te nemen met HP. Dit lijkt mij dan het enige wat tot een succes kan leiden. E-mail support raadt ik af omdat je dan een auto-reply op trefwoord terug krijgt. Geen succes dus. Het beste is om een telefoontje te plegen. Telefoonnummers vind je op de site van HP.

Verwijderd

Mijn vorige week gekregen HP5100c scanner doet het prima anders hoor :)

• LollieStick
Welke back-end gebruikl je daarvoor? Zoui je daar een linkje van kunnen plaatsen? Ik heb op sourceforge, google, freshmeat en GoT overal al gezocht om dit ding aan de praat te krijgen, zonder succes. Nu wil mijn vader dus een Windows XP licentie gaan aanschaffen. Dat lijkt mij niet de bedoeling, mede omdat Microsoft zo juist krijgt wat ze wil.

Verwijderd

Je kunt hiervoor een kernelpatch vinden op ftp://people.redhat.com/t...inux25/linux-ppscsi.patch (Deze is voor kernel 2.4). Daarmee krijg je de mogelijkheid om ppscsi (par port scsi emulation) aan te zetten. Daarnaast heb je de ook in deze patch zittende epst module nodig. Als je die beide laadt krijg je bij het laden van die modules een extra scsi device (/dev/sg3 in mijn geval) en die werkt dan weer met sane. Zet die andere ppscsi modules dan NIET aan, aagezien deze niet compileren dan wel niet laden en de boel lijken te breken. Ik heb dit met succes toegepast op een 2.4.19-XFS kernel.

• connected
  • Laatst online: 04-02 22:07

connected

tja daarnet deed ie nog :P

ik heb eeb via epia mobo en ik heb een heel irri probleem dat linux redhat 7.3 steeds terug vliegt naar het login scherm

Verwijderd

Mijn Canon FB-320P scanner (een oudje) werkt niet onder Linux, maar ik mis hem niet echt. Ook mijn Dell Laptop Intern modem (3com) werk niet.
Goede drivers voor het touchpad op mijn Dell Laptop zou ook fijn zijn.

Ik weet het, het is alleen voor hardware hier maar ik zou zo graag een echte Linux Client voor Lotus Notes zien, dus geen wine gedoe.... :(

• LollieStick
Ik vind dat het gewoon belangrijk dat als je een apparaat koopt, hetzij intern/extern, je gewoon ook de service die er bij hoort koopt wat veel bedrijven dus gewoon achterwege laten als het om Linux gaat.

Voorbeeld: de HP scanner die wij gekocht hebben destijds voor 400 gulden. Dure scanner, mag je toch ook wel wat ondersteuning verwachten, toch???

HP doet zelf ook mee in het Linux wereldje maar om drivers te bakken doen ze lekker niet mee. Zonde hoor, had altijd goeie ervaringen met HP. :(

Janjanjansen:

De Microtek scanner werkt nu. Ik dacht dat de 5200c scanner ook een USB was maar dat blijkt dus niet zo te zijn. De Microtek was wel een paralelle scanner en die werkt nu perfect. Ik bedank je in ieder geval daarvoor. De HP zal wel een raadsel blijven. Als er geen driver voor de HP komt, neem ik geen HP weer. Dan wel een scanner die wel goed gesupport wordt. HP probeerde me zelfs zover te krijgen dat ik Windows weer ging installeren 8)7
Verwijderd schreef op 19 augustus 2002 @ 01:24:

Mijn scanner werkt niet onder GNU/Linux. Dat ding heb ik al weer een hele tijd. Het is een Umax astra 610P.
Is dat een USB of een paralelle scanner? Als het een paralelle is kan je de backend die Janjanjansen hier plaatste kunnen proberen, werkte voor mij perfect. USB zit ik zelf ook mee te kl*te dus dan zou ik je helaas niet mee kunnen helpen.

[ Voor 0% gewijzigd door LollieStick op 19-08-2002 16:42 . Reden: Update en kick is overdreven ;) ]

• AlterEgo
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Creative Webcam Go Plus (winbond 996xCF) : er is een alpha-driver gemaakt , gebaseerd op reverse engineering, maar beeld komt er niet uit.

En een V.90 Sitecom HCF winmodem, dat officieel niet werkt met de drivers, maar dat in de praktijk wel vaak doet. Het nare is dat ie soms en willekeurig de verbinding ophangt.

Verwijderd

00:08.0 VGA compatible controller: S3 Inc. 86c764/765 [Trio32/64/64V+] (rev 54)
Deze S3 kaart krijg ik niet onder X 4.1 aan de praat. De computer waar hij inzit gebruik ik als test machine voor Diverse besturingssystemen. Ik heb op die machine kernels met de preemptibel patch en XFS filesystem patch. Ook test ik verschillende nieuwe versies van programma's uit.

Maar bij het configuren met XF86Config zegt hij als ik de kaart uit de lijst haal. Unsupported this card wil probably only work wilt the standaard vga driver.

Als ik die driver uitkies krijg ik op 8 bit kleurendiepte nog geen fatsoenlijk beeld. Als ik de s3virge driver kies knalt X eruit met een fatal server error.

• LollieStick
Je zou, als je een breedband verbinding hebt XF 4.2 kunnen downloaden. Mijn S3 werkt daar wel mee, mits dat kaartje beter is dan deze want mijn server crasht er zelfs in textmodus op :(

Verwijderd

LinuxUser schreef op 19 augustus 2002 @ 14:39:
Je hebt helemaal gelijk Beelzebubu. Zie ook mijn openingspost waarin ik dit expliciet aangegeven heb. Licentieproblemen hoeft geen probleem te zijn, er zijn drivers aanwezig die je kunt downloaden. De hardware werkt goed in geval van nVidia.
Klopt - maar in de vorm van closed source modules. En voor nvidia is dat rendabel. Afaik is de HP 4x00 scanner ook een extern aangekocht chip-product, en kan HP daarom geen specificaties vrijgeven. Alle andere scanners (zoals de HP 5100c) werken wel, met opensource drivers. Voor HP is het niet rendabel om geld uit te geven aan Linux drivers die closed source drivers (zie hoeveel moeite het nvidia kost!). Vandaar dat er geen officiele support is... :{.
Feit van onwilligheid vind ik wazig. Een kernelmodule maken voor hardware is toch niet teveel gevraagd? Je hebt betaald voor het product en als je om de een of andere reden naar een ander besturingssysteem gaat, mag je toch ook wel wat service verwachten?
Exactly my point - helaas denken fabrikanten daar anders over.
Eerlijk gezegd vind ik het nog niet eens nodig dat ze er software bijleveren, de software is er toch wel (gimp etc. )
Nog beter - men levert GIMP mee. Men levert toch ook Photoshop (of een derderangs kloon daarvan) mee voor windows?

Verwijderd

En over die 4x00 scanners: http://www.linux-usb.org/ is je vriend, er staan reverse engineered drivers aldaar. ;).

Verwijderd

Verwijderd schreef op 19 augustus 2002 @ 14:02:
[...]

Da's grappig. de Lexmark Z51 bij mijn ouders (RH-7.3) werkt wel zeer goed... Het kan dus wel... Ik zou zeggen, open een topicje over de configuratie, want dit ding is zeker werkens te krijgen.
Hoe lang geleden is het dat je dit aan de praat hebt gekregen? Het is nu niet meer van belang aangezien m'n 24/7 (behalve bij onweer >:)) workstation nu XP draait. Maar goed, toch bedankt voor je reactie.

Verwijderd

Paar maand geleden, toen ik RH-7.3 installeerde met RH's config tooltje voor printers...

Ennuh, een beetje vent draait toch minstens een dualboot, en echte mannen draaien linux. :+. :P.

• Bart Coppens
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 25-11-2021
Mijn USB CanoScan N670U werkt niet. Ik heb gechecked, maar er zijn zo te zien geen (werkende) drivers voor. Heeft iemand een idee of die ooit ondersteund zal worden?

Copyright Auteur heeft Tweakers.net BV geen exclusieve licentie op bovenstaande post verleend. Voorafgaande en uitdrukkelijke schriftelijke toestemming van Tweakers.net BV is dus niet noodzakelijk voor het vermenigvuldigen van bovenstaande post

• LollieStick
Zou het mogelijk zijn om bedrijven die geen ondersteuning bieden aan te klagen wegens:

- discriminatie: ik voel me soms wel eens gediscrimineerd alleen omdat ik een ander OS gebruik en daarom niet in aanmerking kom voor ondersteuning?

Het is toch te zot voor woorden dat je verplicht bent om Windows te gebruiken alleen omdat dat het meest gebruikte OS is? Feit is dat als er niets aan gedaan wordt, het ook nooit zal gebeuren en Linux altijd op de achtergrond zal blijven liggen als een 'minderwaardig besturingssysteem' terwijl Linux net zo volwassen begint te worden als Windows.

Ik had het graag zo gezien:

Ik koop een product: Logitech Cordless Keyboard Itouch

Sluit het het toetsenbord aan op het systeem. CD er in, installeren van een programma. Klaar!

Multimedia functies moeten werken, wat dus niet het geval is. Nieuwe versie net zo, downloaden installeren klaar. Eventueel Readme volgen hoe je je kernel, XFree etc. in moet stellen.

Als het maar duidelijk aangegeven staat hoe je het het beste kunt instellen voor een besturingssysteem.

[ Voor 0% gewijzigd door LollieStick op 19-08-2002 23:30 . Reden: typo ]

• joennie
  • Laatst online: 04-08-2025

joennie

Certified SCRUM Professional

Ik heb onder vrijwel alle linux distro's grote moeite om mijn vorige scanner (mustek 600cp) aan het werk te krijgen. dit was onder windows 2000 (speciaal voor linuxuser voluit geschreven :D) al een probleem, maar onder linux deed 'ie al helemaal nix meer. verder doet mijn zeer gewaardeerde Palm m505 (usb-ding) het niet, maar hiervoor is mijn zeer lieve broertje BeelzeBuBu al bezig :D

Linux aanhanger!

• LollieStick
joennie schreef op 20 augustus 2002 @ 00:01:
Ik heb onder vrijwel alle linux distro's grote moeite om mijn vorige scanner (mustek 600cp) aan het werk te krijgen. dit was onder windows 2000 (speciaal voor linuxuser voluit geschreven :D) al een probleem, maar onder linux deed 'ie al helemaal nix meer. verder doet mijn zeer gewaardeerde Palm m505 (usb-ding) het niet, maar hiervoor is mijn zeer lieve broertje BeelzeBuBu al bezig :D
Het schijnt dat Sane je scanner ook niet ondersteunt. Op sourceforge kon ik ook niets over je vorige scanner vinden.

Wat een eer, speciaal voor mij Windows 2000 voluit :> :D

• deadinspace
  • Laatst online: 17-05 14:06

deadinspace

The what goes where now?

Verwijderd schreef op 19 augustus 2002 @ 14:16:
Als je een product wilt kopen, zorg dan dat je contact hebt met een bedrijf en vraag expliciet naar de beschikbaarheid van linux drivers. Ook al zijn die drivers third-party, over het algemeen weten bedrijven best wel of er linux drivers zijn en zo ja, waar. Ze geven overigens zelden tot nooit support op die drivers, maar daarvoor is de gemeenschap. ;). Zijn er geen drivers, stel dan bovengenoemde vraag - waarom niet? Geen interess van ontwikkelaars (geldt soms voor kleiene bedrijven met onbekende producten), bedrijf onwillig (vele voorbeelde, alhoewel de lijst steeds kleiner wordt :o), licentieproblemen (nvidia)?
Als duidelijk is dat ze geen specs of drivers willen leveren kun je - ook vriendelijk - nog duidelijk maken dat ze daarmee een klant kwijt zijn. Bijvoorbeeld:
Dat het product in GNU/Linux werkt is voor mij een vereiste. Omdat u geen medewerking hieraan wilt leveren moet ik helaas van de aanschaf van uw product afzien.
Als ze zeuren over rendabel bla: probeer mensen te zoeken die drivers willen schrijven maar specs nodig hebben. Dan kun je om specs vragen, en dan gaat het rendabel-verhaal niet op, omdat specs leveren ze niks kost.
DETONATORX schreef op 19 augustus 2002 @ 15:46:
ik heb eeb via epia mobo en ik heb een heel irri probleem dat linux redhat 7.3 steeds terug vliegt naar het login scherm

Klinkt als crashende X -> videokaart-driver probleem. Het lijkt me handiger als je daar een topic voor opent.
Verwijderd schreef op 19 augustus 2002 @ 17:27:
Deze S3 kaart krijg ik niet onder X 4.1 aan de praat. De computer waar hij inzit gebruik ik als test machine voor Diverse besturingssystemen. Ik heb op die machine kernels met de preemptibel patch en XFS filesystem patch. Ook test ik verschillende nieuwe versies van programma's uit.

Maar bij het configuren met XF86Config zegt hij als ik de kaart uit de lijst haal. Unsupported this card wil probably only work wilt the standaard vga driver.

Als ik die driver uitkies krijg ik op 8 bit kleurendiepte nog geen fatsoenlijk beeld. Als ik de s3virge driver kies knalt X eruit met een fatal server error.

http://xfree86.org/4.2.0/Status28.html#28

Probeer de "s3" driver eens.
LinuxUser schreef op 19 augustus 2002 @ 23:27:
Zou het mogelijk zijn om bedrijven die geen ondersteuning bieden aan te klagen wegens:

- discriminatie: ik voel me soms wel eens gediscrimineerd alleen omdat ik een ander OS gebruik en daarom niet in aanmerking kom voor ondersteuning?
Mja, kvind aanklagen wel wat... Amerikaans... Bovendien wekt dat weinig sympathie.
Ik zie meer heil in systematisch vragen om support. Als er maar genoeg klanten daarom vragen doen ze heus wel iets.
joennie schreef op 20 augustus 2002 @ 00:01:
Ik heb onder vrijwel alle linux distro's grote moeite om mijn vorige scanner (mustek 600cp) aan het werk te krijgen.

Zie voor een scanner die qua typenummer veel op de jouw lijkt: http://www.qbik.ch/usb/devices/showdev.php?id=314 . Daar heeft jouw zeer lieve broertje btw ook gepost, en sindsdien is het gegaan van "geen support" naar "er komen drivers" naar "het werkt", wat in ieder geval een teken is dat vragen om support helpt.

Hier thuis hebben we trouwens een Trust USB Scan 19200, wat een gerelabelde Mustek 1200UB is. Een jaar geleden oid wilde ik die eens uitproberen. Ik moest beta drivers van de mustek ftp downen en compilen, en dan werkte hij een beetje. Hij heeft toen een half jaar lang aan een Windows PC gehangen voor ik hem weer probeerde. Toen werkte hij in één keer perfect, zonder iets te installeren (de drivers waren opgenomen in sane).

Verwijderd

deadinspace schreef op 20 augustus 2002 @ 04:54:
Zie voor een scanner die qua typenummer veel op de jouw lijkt: http://www.qbik.ch/usb/devices/showdev.php?id=314 . Daar heeft jouw zeer lieve broertje btw ook gepost, en sindsdien is het gegaan van "geen support" naar "er komen drivers" naar "het werkt", wat in ieder geval een teken is dat vragen om support helpt.
Helaas te laat voor mij, ik had al een nieuwe scanner aangeschaft, en joennie ook. ;). Ik heb nu een epson, en joennie heeft geen scanner meer. Maar dan heb je toch het gevoel dt dat ene mailtje van jou naar Mustek toch een klein beetje geholpen heeft.

/me is erg blij met Mustek's support. _/-\o_.

• joennie
  • Laatst online: 04-08-2025

joennie

Certified SCRUM Professional

hihi die is wel leuk ja. ik heb 'm vorig jaar al verkocht. naja, ik kan nog wel een probleemproduct opnoemen (hij werkt, maar ik zeg daarna wel hoe :D)
de superdeluxe Logitech Quickcam web (usb). BeelzeBuBu heeft 'm aan het werk gekregen, maar nu komt de grap: dat ding klapt mijn volledige systemload (amd k7 classic 650 met genoeg mem) naar grote hoogte. hij zit dus blijkbaar in de kernel te klooien ofzo. niet echt een 'nette' driver, die in de 'driver-schil' van het linux/unix-model werkt dus :(

Linux aanhanger!

• Vaagharses
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22-12-2022
Mijn ericsson r380s heb ik nog niet aan de praat gekregen met FreeBSD/Linux >> het is een EPOC based os wat erin zit... en er schijnen drivers voor te zijn> maar documentatie is heel slecht enzo

Anti Geluidsmuur Front Amstelveen telt 17.800 lantaarnpalen; hoeveel heeft jouw gemeente?

• DrJamez
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21-05 11:48
Heeft er iemand de module voor een Realtek 8139B voor kernel 2.4.18 onde Debian? Ik krijg de driver met geen mogelijkheid gecompiled (ik ben ook noob)

Temper is the one thing you can't get rid of by losing it.

Verwijderd

DrJamez schreef op 21 augustus 2002 @ 13:22:
Heeft er iemand de module voor een Realtek 8139B voor kernel 2.4.18 onde Debian? Ik krijg de driver met geen mogelijkheid gecompiled (ik ben ook noob)
Dit hoort hier niet thuis. Zit al standaard bij de kernel die driver en luistert naar de naam 8139too.

Verwijderd

alle scanners gebaseerd op de gt6801 chip doen het (nog) niet op linux. Er is een project gaande, maar dat staat al maanden stil.

(veel) aldi scanners vallen in deze catagorie en laat ik nou net zo' medion ding gekregen hebben. Daarvoor apart windows kopen/installeren? nee dus!

medion md9458
artec 2000

allen usb

Verder doe alles het , behalve fatsoenlijk video capturen op de VI van mijn TNT2PRO kaart
(micronas chip, werkt gedeeltelijk, maar niet bruikbaar)

• im_ik
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 28-12-2025

im_ik

dat ben ik dus

joennie schreef op 20 augustus 2002 @ 14:15:
probleemproduct opnoemen (hij werkt, maar ik zeg daarna wel hoe :D)
de superdeluxe Logitech Quickcam web (usb). =
Ik zou hier een topic over openen, aangezien ik hem ook hem en in 1 keer
zonder prob's had draai'en. (had gechecked voor aankoop voor driver :)
Maar van hoge load heb ik geen last.

Atari Terminator AI - LegoBlockX3 = ᒢᐩᐩ.ᒡᒢᑊᒻᒻᓫᔿ.ᣳᣝᐤᣜᣳ.ᐪᓫᣗᔿᑊᣕᣔᐪᐤᣗ.T008ᖟ

Verwijderd

Jotti schreef op 19 augustus 2002 @ 01:37:
Ik heb er zelf geen, maar die o-zo leuke LiveDrives worden niet ondersteund in Linux. Beetje jammer als je net een niet-zo-heel-cheape SB Live/Audigy Platinum aangeschaft hebt. Creative had wel beloofd om ooit es een binary driver uit te brengen (beter binary dan geen driver zeg ik altijd maar) die dat wel zou ondersteunen. Naja, we weten allemaal wat daar van terecht is gekomen...
Maar Jotti, ik draai wel een sblive op rh7.3 en nou ben ik absoluut een n00b als het om linux gaat, maar geluidskwaliteit weet ik wel wat van, en deze is onder linux toch wel even 100 x beter, dus wat mij betreft blijft creative lekker aanmodderen, ze hebben al vaker bewezen dat drivers niet hun sterkste punt zijn (via 6886b probleempje) hun hardware.. erg lekker, maar, en geloof het of niet, dankzij de drivers draai ik nu linux
(beetje audiofiel)

Verwijderd

De HP PhotoSmart 215 (digicam), werkt niet :(
Das jammer aangezien ik later op linux ben overgestapt dan dat ik die digicam kocht. Nu moet ik alles via de windows pc van m'n pa doen met die digicam.

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Als ik hardware koop , weet ik al dat het werkt met linux.
Dat heb ik dan allang opgezocht. Als het niet werkt, dan koop ik het niet.

Een verkoper iets vragen ? Alssie er echt verstand van heeft, werkt
hij niet als verkoper bij het type zaak waar ik mijn hardware koop.
(De goedkoopste dozenschuiver die ik kan vinden). Kortom, ik vertrouw NOOIT
op een verkoper die mij vertelt wat hij denkt dat ik nodig heb.

Verder komt het voor dat drivers voor linux voor echt nieuwe hardware wat langer op zich kan laten wachten dan bij MS besturingsystemen, en dat ligt vaker aan de
beschikbaarheid van technische gegevens dan aan gebrek aan programmeurs.
Ik denk dan bijvoorbeeld aan acpi , winmodems etc.

Waar ik het meeste problemen mee heb , is hardware waar ik alleen closed source,
binary drivers voor heb. Geef de specs en de api vrij , dan kan de "community" er
zelf voor zorgen dat ondersteuning gewaarborgd blijft !

Ik vind het niet vrijgeven van technische informatie die nodig is voor het maken van een linux driver genoeg reden om geen hardware van zo'n fabrikant te kopen.

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Verwijderd schreef op 21 augustus 2002 @ 15:18:
De HP PhotoSmart 215 (digicam), werkt niet :(
Das jammer aangezien ik later op linux ben overgestapt dan dat ik die digicam kocht. Nu moet ik alles via de windows pc van m'n pa doen met die digicam.
Vervelend voor je.
Maar wat bedoel je precies ?
Kun je de camera niet aansluiten op usb met linux ?
Dan kun je altijd nog je media (compact flash ?) in
een USB aangesloten cardreader uitlezen.
En als dat niet kan kun je in ieder geval je media
in een pcmcia adapter frotten , en in een laptop met linux
werkt dat ook prima.......

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

Verwijderd

Hmmm, scanners en webcams, iemand nog andere hardware?
Enige waar ik ooit problemen mee had was een LONworks PCI kaart, voor industriele busnetwerken. Een student in duitsland had een driver voor de oude versie van de kaart geschreven, maar werkte niet. Gesytec had dezelfde chipset en leverde daar wel linux drivers bij, maar die waren totaal anders dan LONworks, waarschijnlijk andere PCI controller...
Maar ja, hardware issues zijn echt stukken verminderd de laatste paar jaar voor retail hardware.

Verwijderd

Ik zelf heb weinig problemen met hardware, vind de hw ondersteuning voor nic's / videokaarten & monitoren echt goed! Maar zodra het op USB aan komt wordt het allemaal wat minder :( Zelf heb ik net een Logitech Quickcam Express gekregen, dingt wordt wel goed detecteerd enzo, maar krijg geen beeld & ding werkt eigenlijk voor geen meter, persoonlijk ban ik bedrijven die niet bijdragen aan de linux mensen, het zei drivers uitbrengen of specs uitbrengen, geeft mij toch een beetje voldoening :]

Verwijderd

u_nix_we_all schreef op 21 augustus 2002 @ 18:07:
[...]

Vervelend voor je.
Maar wat bedoel je precies ?
Kun je de camera niet aansluiten op usb met linux ?
Dan kun je altijd nog je media (compact flash ?) in
een USB aangesloten cardreader uitlezen.
En als dat niet kan kun je in ieder geval je media
in een pcmcia adapter frotten , en in een laptop met linux
werkt dat ook prima.......
Die digicam gebruikt drivers om alles binnen te halen, en niet dat hij als een "drive" gezien word wat gewoon te mounten is.
Das het probleem, omdat HP natuurlijk geen Linux drivers maakt.

Maar die dingen wat jij zegt kunnen idd ja, met cardreader.

Verwijderd

Ik heb een gf3 en daarom moet ik de speciale NVidia drivers hebben om x te kunnen draaien :) ik heb deze dus gedl't maar krijg ze nu niet gecompiled.. ik heb de GLX als eerst gedaan, die ging goed alleen als ik de NVIDIA_kernel driver wil installeren krijg ik deze fout:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
*** hier wat compile zut***
size NVdriver
text    data    bss dec hex filename
782090  52002   52396   886506  d86ea   NVdriver

depmod: *** Unresolved symbols in /lib/modules/2.4.18-bf2.4/kernel/drivers/video/NVdriver

make: *** [package-install] Error 1

ik gebruik debian met de standaard 2.4 kernel van de woody installatie ( 2.4.18 ) ik heb ook nog een oudere versie drivers geprobeerd maar krijg hiermee dezelfde fout.. weet iemand wat ik moet doen om ze toch te installeren?

Verwijderd

Het grote 'me nVidia drivers doent nie!' topic Daar moet je zijn voor nvidia driver probs, niet hier :)

Verwijderd

owja thnx :P was ik ff vergeten dat die ook nog bestond ^_^

• LollieStick
Het schjint dus dat de ondersteuning van USB hardware nog ronduit bagger is. Relatief weinig apparaten worden ondersteund :(. Dit is toch een belangrijk kenmerk, want de wereld gaat langzaam maar zeker over op USB. Bedrijven als Logitech, HP, Canon, Kodak, etc die geen drivers maken moeten toch op de een of andere manier gepushed worden.

Met spanborden voor hun deuren: We want Linux drivers!!!! >:)

Vrees dat we toch zouden moeten mailen naar dergelijke bedrijven, anders komt er nix of gaat het veel te traag en is de hardware al verouderd als het pas fatsoenlijk werkt. :(

• a casema user
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21-05 15:56
Ik heb een HP 4200C scanner, doet het ook niet.
bij mij doet die het wel hoor (zelfde typenummer).

Mij mij werkt het bijna perfect. Scanner,digitale camera,webcam .. allemaal perfect.
Ik heb alleen mijn Pinnacle PCTV PRO tv-kaart nog niet aan de praat gekregen :( (loopt nog ergens een draadje van mij daarover).

Taaaa taa taa taaaa taa taa ta taaataaaaa.

Verwijderd

Aan deze kant de HP scanner 3300C
USB camera logitech
LiteOn CD-Brander (gisteren nog gekeken op de mandrake site),
SB Live kaart
Cannon BJC3000 (niet in de hoogste modus) en wat nog belangrijker is, er zijn geen geijkte kleurprofielen voor.

• Jaap-Jan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:41
Er zijn nog geen modules/ progsels voor het ophalen van foto's uit het geheugen van een Trust Familyc@m 300 flash (volgens mij wordt nog geen enkele Familycam ondersteund onder linux).

| Last.fm | "Mr Bent liked counting. You could trust numbers, except perhaps for pi, but he was working on that in his spare time and it was bound to give in sooner or later." -Terry Pratchett

• LollieStick
De familycam wordt ondersteund door gphoto2. Probeer het, mijn familyc@m 300 werkt wel goed (behalve in konqueror maar dat is een ander verhaal) Frontends kuun je wel vinden op sourceforge

• Solarsparc
  • Laatst online: 05:48
Ik heb eens een oude computer uit de kast getrokken om er een workstation van te maken. De videokaart in deze machine is een Cirrus Logic GD 5434 "Alpine" kaart met 1MB (niet lachen) geheugen. X start gewoon op, maar ik krijg de raarste artefacten over m'n scherm en een horizontale vervorming. Er bestaat een README.cirrus, die ik dan ook uitgebreid bestudeerd heb, ik heb dan ook de meest exotische opties meegegeven aan XF86Config maar niets mocht baten. Op een aantal forums kwamen ze met de volgende, zeer bruikbare tip: koop een andere videokaart.

Hmz dat ga ik dan ook maar doen... :}

PS: nee het is niet m'n monitorconfig - ik heb het met 2 verschillende monitoren geprobeerd en de H/V specs overgenomen uit de handleidingen > om eventuele voor de hand liggende reacties te elimineren ;)

• deadinspace
  • Laatst online: 17-05 14:06

deadinspace

The what goes where now?

Je kunt het proberen met de optie "noaccel" oid, dat werkte bij mijn zusjes laptop (ook een alpine meen ik) wel. Maarja, dan wordt het wel ècht traag.

• Solarsparc
  • Laatst online: 05:48
Bij mij werkte zelfs die optie niet. Maar hij doet het wel perfect in 8bit :O

• Kippenijzer
  • Laatst online: 22:36

Kippenijzer

McFallafel, nu met paardevlees

Verwijderd schreef op 21 augustus 2002 @ 14:41:
[...]
Maar Jotti, ik draai wel een sblive op rh7.3 en nou ben ik absoluut een n00b als het om linux gaat, maar geluidskwaliteit weet ik wel wat van, en deze is onder linux toch wel even 100 x beter, dus wat mij betreft blijft creative lekker aanmodderen, ze hebben al vaker bewezen dat drivers niet hun sterkste punt zijn (via 6886b probleempje) hun hardware.. erg lekker, maar, en geloof het of niet, dankzij de drivers draai ik nu linux
(beetje audiofiel)
Inderdaad... Op zich moeten de meeste functies van de verscheidene livedrives werken met behulp van de drivers die je via opensource.creative.com kunt vinden. Ik hoop het althans, in ieder geval al gelezen dat iig de FireWire van mijn AudigyDrive het moet gaan doen... Nu nog effe het moederbord omruilen voor een werkende...

• Kippenijzer
  • Laatst online: 22:36

Kippenijzer

McFallafel, nu met paardevlees

Verwijderd schreef op 22 augustus 2002 @ 23:06:
Aan deze kant de HP scanner 3300C
USB camera logitech
LiteOn CD-Brander (gisteren nog gekeken op de mandrake site),
SB Live kaart
Cannon BJC3000 (niet in de hoogste modus) en wat nog belangrijker is, er zijn geen geijkte kleurprofielen voor.
Ik wil niet lullig doen, met de meeste van deze dingen kun je gewoon aan de praat krijgen, alleen zul je er wel wat voor moeten doen, lezen. Branders werken gewoon door ide-scsi support in je kernel te bouwen en bij lilo effe hdX=ide-scsi toe te voegen, waarna cdrecord en alle frontends hem gewoon herkennen. Net als al die andere hardware die je noemt, gewoon effe wat moeite voor doen, het zal idd niet allemaal met slicky GUI tools gaan nee :)

Verwijderd

Je doet niet lullig hoor, Maar dat is eigenlijk geen probleem, want Adobe Illustrator en Photoshop werken niet onder linux. en dan houd het toch al op. :)

Verwijderd

Verwijderd schreef op 24 augustus 2002 @ 15:37:
Je doet niet lullig hoor, Maar dat is eigenlijk geen probleem, want Adobe Illustrator en Photoshop werken niet onder linux. en dan houd het toch al op. :)
Maar dat is dus software en laat dit topic nou net over hardware gaan...

• LollieStick
Verwijderd schreef op 24 augustus 2002 @ 15:37:
Ooit gehoord van The Gimp :?
Pagina: 1