Toon posts:

water cooling wat heb ik nodig ??

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

ik ben een kast aan het maken waar twee mobo's, 6 hdd's en nog wat andere warmte uitstotende componenten in komen te zitten. nu will ik mijn proc's en hdd's met water koelen, ik dacht aan zo'n soort opstelling :

Afbeeldingslocatie: http://www.ckvrdz.nl/_private/ruben/watercooling.gif

en dan heb ik nu een paar vraagjes.
1. is dit haalbaar en zo ja
2. hoe sterk moet de pomp zijn
3. hoeveel warmte moet zo'n radiator kunnen verwerken
4. welke diameters moet ik denk je voor de leidingen gebruiken.
5. welk merk / type onderdelen kan ik het best er voor gebruiken.
6. waar kan ik een beetje goedkoop aan zulk soort spullen komen

alvast bedankt,
ruben

Verwijderd

1. Ja als je het allemaal goed planned en een grote kast hebt wel.
2.600-1500liter per uur
3.Veel.
4.Die die het beste bij je pomp,radiator en blokken passen
5.Eheim pomp,radiator van de sloop,blokjes moet je zelf weten.Je kan bijv een relatief dure Danger Den 3 nemen of je kan een namaakmodel van hier op GoT krijgen. (Imhotek gloof ik)
6. OCshop en XXLcases en nog heel veel andere winkels,gebruik de search :)

• BounceMeister
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Verwijderd schreef op 18 augustus 2002 @ 23:20:
ik ben een kast aan het maken waar twee mobo's, 6 hdd's en nog wat andere warmte uitstotende componenten in komen te zitten.
Kun je niet beter en straalkachel kopen dan, in plaats van al die hardware? ;)

Ik zou oppassen met het parallel schakelen van waterkoelblokken op de hdd's en cpu's. Wanneer de een een lagere weerstand heeft voor het water, dan zal er bij de ander minder water doorstromen, het water zoekt immers de weg van de minste weerstand.

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-01 07:49
BounceMeister schreef op 19 augustus 2002 @ 09:36:
[...]
Ik zou oppassen met het parallel schakelen van waterkoelblokken op de hdd's en cpu's. Wanneer de een een lagere weerstand heeft voor het water, dan zal er bij de ander minder water doorstromen, het water zoekt immers de weg van de minste weerstand.

Inderdaad.. Ik denk dat in serie schakelen een betere optie is.. Het water wat in een koelblok gaat is nauwelijks warmer dan het water wat eruit komt... (paar tiende van een graad verschil).

• ravenger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 03-02 15:35
mja opzich kan je paralel schakelen, maar ik denk dat je er dan voor moet zorgen dat de diameter van de slangen 3x kleiner zijn dan de slangen die je gebruikt van bijv de radiator naar de pomp volgens natuurkunde dan...

Verwijderd

Topicstarter
Twynn schreef op 19 augustus 2002 @ 10:10:

[...]

Inderdaad.. Ik denk dat in serie schakelen een betere optie is.. Het water wat in een koelblok gaat is nauwelijks warmer dan het water wat eruit komt... (paar tiende van een graad verschil).
als ik het goed begrijp is het water wat je verstuurt ongeveer even warm als dat wat je terug krijgt, komt dit doordat het zo snel word rondgepompt? als dat zo is dan kan ik em inderdaad best wel in serie zetten. ik wou em paralel maken omdat ik dacht dat de tempratuur van het water dan te hoog zou zijn bij het laatste onderdeel wat gekoeld moet worden.

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-01 07:49
Verwijderd schreef op 19 augustus 2002 @ 12:18:
als ik het goed begrijp is het water wat je verstuurt ongeveer even warm als dat wat je terug krijgt, komt dit doordat het zo snel word rondgepompt? als dat zo is dan kan ik em inderdaad best wel in serie zetten. ik wou em paralel maken omdat ik dacht dat de tempratuur van het water dan te hoog zou zijn bij het laatste onderdeel wat gekoeld moet worden.

Dat begrijp je helemaal goed :)
Pagina: 1