Hoe verkoop ik m'n programma?

Pagina: 1
Acties:
  • 167 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• licensed
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 24-01 20:57
Ik zit met een probleem.

Ik heb een programma voor tweede fase scholen gemaakt waarmee leerlingen hun keuzelessen kunnen kiezen. Nou blijkt er een bedrijf interesse voor het programma te hebben. Ik wil het programma best verkopen, maar heb geen idee wat ik er voor kan vragen. Het bedrijf stelde een bepaalt percentage per verkocht programma voor, maar ik heb liever een combinatie van een vast bedrag + een percentage.

Het programma is geschreven in ASP en bestaat uit aardig wat pagina's (zo'n 200). In het ontwikkelen heb ik zo'n 1,5 jaar gestoken. Het programmeren zelf heeft ongeveer een maand of 6 gekost. Het laatste jaar is het programma door mijzelf al aardig gepromoot (bijvoorbeeld folders gedrukt, etc.) dit heeft zo'n 1200,- euro gekost.

Een licentie voor het programma kost 2490,- euro voor het eerste jaar, de daarop volgende jaren kost het programma zo'n 450,- euro.

Verder heb ik een lijst van 120 scholen met contactpersonen die de sales afdeling van het bedrijf zo kan krijgen.

Heeft er iemand een idee wat je voor een dergelijk programma kunt vragen????

Alvast bedankt!! :)

• thettes
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09-05-2025
Je moet er tenminste rekening mee houden dat scholen niet zo ongelooflijk rijk zijn, en dat de rijkdom daar nog meer zal afnemen met het huidige kabinet.

• licensed
Ik verkoop niet aan een school. Het hele programma wordt verkocht aan een ander bedrijf die het vervolgens aan scholen gaat verkopen....

• MSalters
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21-08 17:14
Gezien het feit dat jij het risico gelopen hebt voor 18 maanden is ca. 100.000 Euro een redelijk bedrag. Lijkt misschien veel, maar omgerekend is dat zo'n 30 Euro per uur.
Ik zou eens kijken of ze van 150.000 Euro van hun stoel vallen. :)

Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

• MrBrown
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 11-06 15:51

MrBrown

Reservoir Dog

Je moet denk ik voor jezelf eerst eens wat idee gaan krijgen hoeveel van die pakketten je zou kunnen verkopen, en wat dat zou opleveren als je het zelf zou gaan doen. Dat dan min de kosten die je daarvoor zou moeten maken, zodat je dus de winst heb.. (duh :)).. Dan moet je er rekening mee gaan houden dat je als je het pakket verkoopt je zelf geen tijd meer hoeft te steken in de verkoop aan scholen, en die tijd dus ook niet aan kosten heb. Stel aan de hand daarvan een bedrag op wat je wil vangen. Verdeel dit in een bedrag wat je ineens wil ontvangen em wat je voor het totale aantal licenties wil ontvangen (bijv 50/50). Dan kan je dus aan de hand van je schatting van het aantal verkochte licenties het bedrag per licentie berekenen.

Verder moet je natuurlijk ook even rekening houden met de eventuele support die jij naar dat bedrijf toe op het programma moet gaan geven. Maak een schatting van de tijd die dat gaat kosten en reken dat mee. Probeer wel in je contract af te timmeren tot hoever je support moet leveren!!!

Die 100.000 euro lijkt mij een beetje een shot in the open. Ten eerste heeft het daadwerkelijke proggen geen 1,5 jaar maar 6 maanden gekost, en ik weet niet eens of topicstarter daarmee 6 manmaanden bedoelt of "ik ben met het proggen 6 maanden af en toe bezig geweest".

Powered by Manetti (compiled by Jura)

• NaliXL
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 30-07 19:19
Ik zou denken een minimumgarantie. Laat dat bedrijf een percentage geven, en zorg dat ze een contract tekenen dat dat minstens x-duizend eurotjes voor jou moet opleveren. Op die manier ben je goed verzekerd lijkt me.

Genoeg is meer dan veel, en tart den overvloed

Verwijderd

Kan je hier een kleine demo plaatsen, dan weten we waar we over praten...voor de rest: de programmeurs hier krijgen >80 euro per uur dus tsja...;)

Even serieus, hoe ver was je met programmeren toen je met het programma begon? Als je er nog vrij weinig/niets vanaf wist kan je dit natuurlijk niet voor 100% mee laten wegen in je loon per uur. Vraag eerst wat het bedrijf ervoor wil betalen, maar ga daar nooit mee accoord want ze zitten vaak te laag. Gooi daar een bedrag bovenop en begin met onderhandelen. Succes ermee!

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:04
Wat wil het bedrijf met dat programma doen? Doorverkopen aan scholen?

Ik zou het programma aan het bedrijf verkopen voor een bepaald bedrag en in het contract vastleggen dat dat bedrijf per verkochte versie een bepaald percentage aan royalties aan jou moet betalen.

https://fgheysels.github.io/

• Skef
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 01-09 15:32

Skef

Ik scheer.me

Waarom wil je het programma aan dat bedrijf verkopen? Waarom schrijf je niet zelf een goed business-plan, ga je naar de bank en neem je een aantal goede verkopers aan? Op die manier denk ik dat je er meer en langer plezier van hebt...

Maar ja, aan de andere kant: Wanneer is de 2e fase weer vervangen door iets "beters"?

Kun je zelf die verkoop niet doen? Heb je misschien in een keer minder geld, maar je hebt dan wel alles voor jezelf, en hoeft dus niet te delen...

Denk er iig wel goed over na, het zou zonde zijn als dat bedrijf het pakketje "voor weinig" van je koopt, en er vervolgens stinkend-stapel-rijk mee wordt...

SucceS!

"Computer games don’t affect kids: I mean if Pac-Man affected us as kids, we’d all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music."

• Koffie
  • Laatst online: 01-09 17:48

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Vergeet ook niet de in/ex BTW.
Het ziet eruit dat je redelijk wat verstand van zaken hebt (folders laten maken e.d.).
Maar als je dit eenmalig zal verkopen, mag je gelijk een hoop aan de belastingdienst afdragen.

Braaikamer - Smoke&BBQ

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23:12

NiGeLaToR

Luister Kophi Podcast!

Ook moet je even bekijken of je helemaal jouw rechten verkoopt, of dat je ze een gebruiksrecht verleend. Het bedrijf zal het eerste wel preferen om zo geen concurrentie van eigen programma te krijgen. Maar in dat geval is het programma van hun en niet meer van jou. Het geld is van jou ;)

Beetje overweging.. je kan een belastingadviseur om advies vragen, meestal kunnen die er wel wat zinnigs over zeggen :) succes!

Maakt reviews bij IOTDomotica.nl . Podcast bij Kophi: ook op YT.

• licensed
Skef schreef op 19 augustus 2002 @ 10:18:
Waarom wil je het programma aan dat bedrijf verkopen? Waarom schrijf je niet zelf een goed business-plan, ga je naar de bank en neem je een aantal goede verkopers aan? Op die manier denk ik dat je er meer en langer plezier van hebt...

Maar ja, aan de andere kant: Wanneer is de 2e fase weer vervangen door iets "beters"?

Kun je zelf die verkoop niet doen? Heb je misschien in een keer minder geld, maar je hebt dan wel alles voor jezelf, en hoeft dus niet te delen...

Denk er iig wel goed over na, het zou zonde zijn als dat bedrijf het pakketje "voor weinig" van je koopt, en er vervolgens stinkend-stapel-rijk mee wordt...

SucceS!
Zelf ben ik druk met m'n studie en als er veel scholen met het programma werken gaat mij dat te veel tijd kosten... Daarnaast kan ik me bezig gaan houden met andere activiteiten. En inderdaad, als de tweede fase ermee stopt, dan heb je niks 8)7

• licensed
whoami schreef op 19 augustus 2002 @ 09:10:
Wat wil het bedrijf met dat programma doen? Doorverkopen aan scholen?
Jep, ze gaan het doorverkopen aan scholen. Daar zijn ze naar eigen mening erg goed in want ze hebben een enorme sales afdeling....

• Chello200
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20-05 19:00
lol de tweede fase verandert elke jaar, dus je mag verwachten dat je eens per jaar een update moet uitbrengen. :)

dikzak

• XippIX
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
je bent er natuurlijk lang meebezig geweest etc. Maar ik denk niet dat veel scholen dit zullen gaan kopen, het is veel te veel voor een school. Voor jouw natuurlijk niet omdat je hier veel tijd in hebt gestoken, maar jij vraagt bijna 3000 euro, een windows kost nog niet eens 200 euro dus 15x zoveel als een windows. Ik weet natuurlijk wel dat die in veel grotere oplages wordt verkocht, maar ik vindt het toch veel te veel. Ik ben nog niet vaak programma's tegen gekomen die zo duur zijn.

• licensed
Het bedrijf waar het om gaat rekende voor zichzelf het volgende voor:
20% van de markt pakken -> 70 scholen
70 x 2490,- = 174300,- voor het eerste jaar en 31500,- voor ieder volgend jaar.

Ik denk dat ze met 20% van de markt aan de lage kant zitten dus de bedragen zullen waarschijnlijk hoger uitvallen..

• licensed
XippIX schreef op 19 augustus 2002 @ 11:40:
je bent er natuurlijk lang meebezig geweest etc. Maar ik denk niet dat veel scholen dit zullen gaan kopen, het is veel te veel voor een school. Voor jouw natuurlijk niet omdat je hier veel tijd in hebt gestoken, maar jij vraagt bijna 3000 euro, een windows kost nog niet eens 200 euro dus 15x zoveel als een windows. Ik weet natuurlijk wel dat die in veel grotere oplages wordt verkocht, maar ik vindt het toch veel te veel. Ik ben nog niet vaak programma's tegen gekomen die zo duur zijn.
Vergeleken met "concurrenten" op deze markt zit het programma onder het gemiddelde... (maar het biedt veel meer dan de duurdere varianten.

[ Voor 0% gewijzigd door licensed op 19-08-2002 21:12 . Reden: kijken waar m'n icoontje blijft ]

• zneek
  • Laatst online: 08-02-2025
Als het je lukt moet je dat bedrijf als eerste een bod laten doen. Zij hebben hoogst waarschijnlijk al doorgerekend wat het ze op kan leveren, en hebben dus ook een idee wat het mag kosten.

Als zij geen bod willen doen noem je gewoon een heel hoog bod. Als zij dan schrikken dan zeg je "Ik weet niet wat het moet kosten, wat hebben jullie er voor over?". Als ze niet schrikken verkoop je het voor dat hoge bedrag :)

Belangrijkste: zorg dat zij op een of andere manier aangeven wat ze er voor over hebben. Dan is het aan jou om er iets mee te doen.

• marteltor
  • Laatst online: 23:41
ik zou iig een vast bedrag vragen, de 2e fase is nogal wankel; je hebt kans dat het binnenkort niet meer is. Dan kan je dus beter 1x veel geld hebben gevangen.

• marteltor
  • Laatst online: 23:41
probeer anders een inzicht te krijgen in de budetten van dat bedrijf. Misschien kun je op iemands andere naam een jaarverslag aanvragen en onder het kopje 'investeringen' kijken?

• joepP
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Mijn voorstel: Afnameverplichting van X pakketten per jaar.

Als ze dan niets verkopen, krijg jij alsnog je geld. Plus dat ze dan extra gebrand zijn op het actief in de markt zetten van je pakket. Je moet de rechten van het pakket ook NIET verkopen! Als zij er niets mee doen, ben je het namelijk kwijt. Als ze het alleen verkopen, kan je zo naar een andere distributeur toe.

Verwijderd

het voorstel van marteltor is goed! het kan nooit kwaad om te kijken hoeveel ze uitgeven aan programma's die ze kopen...

Het is mij niet helemaal duidelijk wat je wilt:
* je hele programma verkopen (de source etc zijn dan van dat bedrijf en mag je nooit meer op internet zetten / concept gebruiken etc)

of

* je programma laten distributeren dus alleen laten verkopen terwijl jij alle rechten houd.

ps met de licenties die je per jaar verlengd bezorg je jezelf natuurlijk wel het werk dat je voor updates moet zorgen e.d. want wie koopt er nou een licentie als er geen toegevoegd waarde in zit?

• Mozin
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 04-06-2023

Mozin

Gewoon een gamer

Programmeurs krijgen nooit >80euro per uur, dat slaat nergens op

• zneek
Mozin schreef op 19 augustus 2002 @ 21:27:
Misschien wel, maar dat is dan wat de klant er voor betaald. Daarvan moet de werkgever van de programmeur een kantoorpand, een bloedsnelle p4 :), software licenties, 12 koppen koffie per dag, werkgeverslasten enz. enz. van betalen. Uiteindelijk blijft er 40 euro p/uur waarvan 20 euro p/uur naar de programmeur gaan, 10 euro naar de belasting dient, en uit de overige 10 euro p/uur moet de werkgever zijn winst halen. Als het project geen vertraging heeft en er onvoorzien overhead kosten optreden, waardoor ook die winst snel tot 0 vergaat.

Om maar eff een beeld te schetsen :) ALs je jezelf nou eens 20 euro per uur rekent (bruto) en daar een verkoopprijs van berekend. Dat is de licentie prijs, waarvoor zij het door mogen verkopen. De auteursrechten liggen nog steeds bij jou. Als ze die willen hebben moeten ze echt diep in de buidel tasten. Want daarmee kunnen ze dan variaties van de software gaan maken en verkopen.

• .oisyn
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:01

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Mozin schreef op 19 augustus 2002 @ 21:27:

een ervaren freelance programmeur gaat daar met gemak overheen

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

• xychix
  • Laatst online: 03-12-2025

xychix

FreeBSD Rules !

Vergeet niet dat ASP script is ! dus als je het verkoopt geef je tevens de source weg !! kun je het niet beter op een server zetten en dan accounts oid aanbieden ???

Every failure offers you a new opportunity! | Lokatie database|GoT - Notepad

• xychix

xychix

FreeBSD Rules !

MrBrown schreef op 18 augustus 2002 @ 23:06:
Je moet denk ik voor jezelf eerst eens wat idee gaan krijgen hoeveel van die pakketten je zou kunnen verkopen, en wat dat zou opleveren als je het zelf zou gaan doen. Dat dan min de kosten die je daarvoor zou moeten maken, zodat je dus de winst heb.. (duh :)).. Dan moet je er rekening mee gaan houden dat je als je het pakket verkoopt je zelf geen tijd meer hoeft te steken in de verkoop aan scholen, en die tijd dus ook niet aan kosten heb. Stel aan de hand daarvan een bedrag op wat je wil vangen. Verdeel dit in een bedrag wat je ineens wil ontvangen em wat je voor het totale aantal licenties wil ontvangen (bijv 50/50). Dan kan je dus aan de hand van je schatting van het aantal verkochte licenties het bedrag per licentie berekenen.

Verder moet je natuurlijk ook even rekening houden met de eventuele support die jij naar dat bedrijf toe op het programma moet gaan geven. Maak een schatting van de tijd die dat gaat kosten en reken dat mee. Probeer wel in je contract af te timmeren tot hoever je support moet leveren!!!

Die 100.000 euro lijkt mij een beetje een shot in the open. Ten eerste heeft het daadwerkelijke proggen geen 1,5 jaar maar 6 maanden gekost, en ik weet niet eens of topicstarter daarmee 6 manmaanden bedoelt of "ik ben met het proggen 6 maanden af en toe bezig geweest".
6 maand programmeren ja.

dan nog ontwerpen, promoten,testen, etc...

• Mozin

Mozin

Gewoon een gamer

Hij bedoelt 6 maanden full-time of 6 maanden gewoon af en toe er wat aan werken neem ik aan.

• xychix

xychix

FreeBSD Rules !

xychix schreef op 20 augustus 2002 @ 07:38:
Vergeet niet dat ASP script is ! dus als je het verkoopt geef je tevens de source weg !! kun je het niet beter op een server zetten en dan accounts oid aanbieden ???
dit is dus een reden om voor 1x veel geld te gaan en vervolgens ietsje minder per licentie (hie zit veel onzekerheid in)

het bedrijf wil jou graag per licentie betalen. zo zit er vor hun geen risico en investering in.

alles wat zij verkopen is meegenomen voor hun... als het niet verkocht word hebben zij geen/weinig schade..

• MrBrown
  • Laatst online: 11-06 15:51

MrBrown

Reservoir Dog

Mozin schreef op 20 augustus 2002 @ 08:21:
Hij bedoelt 6 maanden full-time of 6 maanden gewoon af en toe er wat aan werken neem ik aan.
Juist, ik 6 manmaanden (dus 40 uur per week voor 6 maanden lang) of 6 maanden tussen de studie, ander werk, oid, door.... Is nogal een verschil.

Powered by Manetti (compiled by Jura)

Verwijderd

ff over een andere boeg: het kiezen van keuzelessen..?! houdt dit in dat een leerling met dit programma kan kiezen welke vakken hij in zn vrije deel (niet profieldeel) dus wil hebben..?!
volgnes mij zijn er al dit soort pakketen die helpen bij de studiekeuze, en daarom is het nog geen gat in de markt... bovendien klaagt onze decaan al als ie 1200 gulden per jaar moet betalen voor 't abb (een of andere personalitycheck o.i.d.) dus ik vind dat 3000 euro voor het eerste jaar erg hoog als je geen monopolist bent...

daarom denk ik dat je niet zomaar 20% marktaandeel haalt...

de school krijgt maar een beperkt budget per leerling en daar moeten ze het van aanschaffen (hardware incluus) zeg dat er per jaar 200 leerlingen (van 1 jaargang) van het programma gebruik maken, dan zijn de kosten voor het programma per leerling na het 1e jaar: 5 gulden per leerling, dat is zeker geen onaardig bedrag, maar de initiele investering is voor veel scholen te hoog, verlaag die en sluit een contract af voor minimaal 3 jaar waardoor de licentiekosten per jaar omhoog kunnen en de initiele investering omlaag (--> ASP principe)

Bovendien denk ik dat het beter is als je het hele boeltje (idien mogelijk) converteert naar VB, want op scholen wil nog wel eens een probleem optreden als iedereen tegelijk gaat zitten internetten... Zorg dus dat de TCO voor een school zo laag mogelijk uitvalt, ze moeten er makkelijk mee kunnen werken en het draait zonder veel support van 3e partijen...

(zeg niet dat wij op onze school achterlopen, waren de eerste school met een mediatheek, en hebben inmiddels hoogste aantal comp. per leerling)

wat je ervoor kan vragen is denk ik rond de 60.000 euro als je tout a complete verkoopt

als je een licentie verkoopt: 15.000 - 25.000 euro per jaar ongeveer...
(dan mag het bedrijf het dus maar beperkt verkopen, echter als het mislukt ben je na 3 jaar je inkomsten kwijt..)

• xychix

xychix

FreeBSD Rules !

MrBrown schreef op 20 augustus 2002 @ 08:54:
[...]

Juist, ik 6 manmaanden (dus 40 uur per week voor 6 maanden lang) of 6 maanden tussen de studie, ander werk, oid, door.... Is nogal een verschil.
het aantal uren boeit eigenlijk niet zo.. probeer gewoon te peilen wat ze ervoor willen geven (doe dit wel snoeihard en tactisch)

• Tomatoman
  • Laatst online: 21:18

Tomatoman

Fulltime prutser

Dat softwarebedrijf begrijpt best dat jij geen ervaring hebt met het verkopen van het eigendom van software. Ik ga ervan uit dat je alle rechten op de software + source code overdraagt. Dat is geen geheim en daarom moet je er mijns inziens ook niet geheimzinnig over te doen. Ik zou ze gewoon vragen een voorstel te doen wat het jou moet gaan opleveren. Komt dat bedrag zinnig op je over, dan kun je verder onderhandelen. Lijkt het je veel te laag, dan vertel je ze dat gewoon en laat je ze een nieuw bod doen.

Een goede grap mag vrienden kosten.

Verwijderd

voro 70 scholen zullen ze tenminste 2 verkopers, wellicht 3 verkopers inmoeten zetten

dat gaat ze dus 120.000 euro kosten daarnaast moet er nog support zijn en er zijn marketing kosten... van de 170.000 euro in het eerst jaar zal het bedrijf niet meer overhouden dan 20.000 euro (daarvan moeten ze de software dus kopen)

opbrengsten uit het [2....n] jaar mag je niet meetellen die 35.000 euro is voro de support

• nulkelvin
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09-06-2021

nulkelvin

ehmm is er nog koffie?

Je zal een keuze moeten maken en die hangt af van hoe goed je pakket is.
Je kan ervoor kiezen om je winst te pakken en de hele boel te verkopen dan hoef je er nooit meer naar om te kijken maar je moet er wel voor zorgen, dat je dus even "lekker op vakantie kan".

Als je een pakket hebt, met een lange houdbaardheid, kan je gaan voor geregelde inkomsten over een langere tijd, maar dan gaat er ook weer tijd in zitten.

ik wilde dat ik eens een coole sig. kon bedenken.

• licensed
Verwijderd schreef op 20 augustus 2002 @ 09:12:
ff over een andere boeg: het kiezen van keuzelessen..?! houdt dit in dat een leerling met dit programma kan kiezen welke vakken hij in zn vrije deel (niet profieldeel) dus wil hebben..?!
volgnes mij zijn er al dit soort pakketen die helpen bij de studiekeuze, en daarom is het nog geen gat in de markt... bovendien klaagt onze decaan al als ie 1200 gulden per jaar moet betalen voor 't abb (een of andere personalitycheck o.i.d.) dus ik vind dat 3000 euro voor het eerste jaar erg hoog als je geen monopolist bent...
Het gaat hier om keuzelessen (ook wel KWT-uren of Z-uren geheten). Dit houdt in dat leerlingen op een bepaald moment in de week (bijv. elke dag het 5e uur) zelf kunnen kiezen wat voor een les ze volgen en van welke docent. Om de administratie hanteerbaar te houden is Personal WebChoise ontwikkeld.

Verwijderd

ehh nou kan het aan mij liggen, maar volgens mij werken de meeste scholen niet echt zo.....
iig niet met de keuzevakken in de 2e fase... daar worden de roosters per leerling gemaakt...

wat jij noemt ken ik op hele beperkte schaal en is ook maar 1x voorgekomen, en dat was de keuze of latijn of lo wou hebben....

en die keuze was voor een heel jaar....

mis moet je iets duidelijker zijn.... voor welke klassen is het bedoeld... kunnen ze iedere week iets anders kiezen, hoe en wat..

Verwijderd

licensed schreef op 18 augustus 2002 @ 22:24:
Het bedrijf stelde een bepaalt percentage per verkocht programma voor, maar ik heb liever een combinatie van een vast bedrag + een percentage.
Misschien is het al gezegd (heb geen tijd om alle posts te lezen), maar puur op percentage moet je zeker niet doen. Je moet goed bedenken dat zij *niets* doen behalve een verpakking eromheen en een prijssticker erop plakken (oh, en hun naam overal op stempelen).

Qua vast deel zou ik denken (ik heb geen ervaring, maar 6mnd werk is een boel) aan 10-20k euro. En dan moet je waarschijnlijk nog op de e.o.a. manier je ervan verzekeren dat ze jou product daadwerkelijk gaan verkopen en wel voor een reele prijs (niet voor een tientje als tegelijk je product X van het koopt, of gratis als relatiegeschenk weggeven, of in het geheel niet promoten, of een belachelijke prijs erop zetten zodat niemand het wil hebben).

Misschien kun je kijken of je iemand kunt vinden die al zaken met hen heeft gedaan, uitzoeken of ze betrouwbaar zijn. Of met een advocaat of zo praten.

• Mozin

Mozin

Gewoon een gamer

Het hangt niet alleen van de programmeertijd af, maar ook van de kwaliteit van het product. Ik zou eerst het product eens flink door derden laten doorlopen en testen, dan krijg je een lading kritiek waar je u tegen zegt, ook al lijkt het het programma in je eigen ogen perfect :)

• Tomatoman
  • Laatst online: 21:18

Tomatoman

Fulltime prutser

Mozin schreef op 21 augustus 2002 @ 10:40:
Het hangt niet alleen van de programmeertijd af, maar ook van de kwaliteit van het product.
Mee eens. Wat een product waard is hangt niet zozeer af van het werk dat erin is gestoken als wel van het eindresultaat. Als je je product op deze manier verkoopt (fixed price), zijn berekeningen in de trant van zoveel uur werk à zoveel gulden per uur zijn niet zo interessant. Je spreekt gewoon een prijs af en die houdt niet direct verband met de geleverde hoeveelheid werk.

Een goede grap mag vrienden kosten.

• xychix

xychix

FreeBSD Rules !

laat ons we l ff weten hoe het afloopt!

en idd zoek iemand die in deze business zit en ga eens met hem om de tafel.. willen je vast wel helpen

• Rannasha
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01-09 11:49

Rannasha

Does not compute.

licensed schreef op 20 augustus 2002 @ 19:41:
[...]

... houden is Personal WebChoise ontwikkeld.
Kun je meteen je eerste support-actie doen... Choise (als je hier "keuze" mee bedoelt tenminste) is met een "c" -> Choice. Voor de bedragen die hier genoemd worden vind ik een spelfoutje in de naam van het ding vrij storend

|| Vierkant voor Wiskunde ||

Verwijderd

xychix schreef op 20 augustus 2002 @ 07:38:
Misschien kun je dit dan ook via het ASP-model aanbieden? :)

Niet ASP v/d Active Server Pages, maar Application Service Provider.

[Weet niet of het kan met deze applicatie]

• Mozin

Mozin

Gewoon een gamer

En ASP applicaties moeten echt op-en-top zijn wil deze echt rendabel zijn, kijk maar eens naar de 'free' beschikbare ASP applicaties, die zijn vaak complex en zitten goed in elkaar.

Je levert met je product waarschijnlijk ook geen maatwerk. Dus je zal echt eerst moeten polsen of er interesse is voor het product en wat er eventueel anders aan moet voordat het commercieel een haalbaar product is.

Dit zeg ik niet als afkraker, maar veel mensen gaan veel te optimistisch de markt op, het is immers niet voor niets dat de softwareboeren van tegenwoordig het moeilijk hebben.

Verwijderd

Mozin schreef op 21 augustus 2002 @ 16:06:
En ASP applicaties moeten echt op-en-top zijn wil deze echt rendabel zijn, kijk maar eens naar de 'free' beschikbare ASP applicaties, die zijn vaak complex en zitten goed in elkaar.
En een "gat in de markt" vullen met een wellicht niet zo complex betaald script mag niet :? De aard van het product maakt erg uit, een forum kun je ook als hobby maken, het is leuk om te doen, iets wat zij gemaakt hebben is niet iets dat je niet zomaar als hobby doet.
Dit zeg ik niet als afkraker, maar veel mensen gaan veel te optimistisch de markt op, het is immers niet voor niets dat de softwareboeren van tegenwoordig het moeilijk hebben.
Proef jij overoptimisme bij licensed?

• Mozin

Mozin

Gewoon een gamer

Nee, ik proef zeker geen overoptimisme, dat impliceer ik ook niet.

Toevallig werkte ik part-time bij een klein software bedrijfje die geluk heeft gehad en een inderdaad redelijk eenvoudig product succesvol wist (en weet) te verkopen. Gaten in de markt zijn er altijd, ik heb zelf ook vaak getwijfeld over een eventuele eenmansontwikkeling van een interessant programma, daar ben ik toendertijd niet toe gekomen vanwege tijd en inzetgebrek. Een tijdje terug borrelde het idee weer op, maar inmiddels werk ik fulltime en heb ik weer geen tijd en inzet ervoor :).

Nogmaals, ik ben benieuwd, doch altijd sceptisch over dit soort dingen.

• gorgi_19
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18:55

gorgi_19

Kruimeltjes zijn weer op :9

Mozin schreef op 21 augustus 2002 @ 16:06:
Dit HOEFT niet.. Als je hele algemene applicaties neemt (cms, portal, etc.), daar zijn genoeg vrij verkrijgbare applicaties van. Daar moet je je geld bij de implementatie en maatwerk verdienen.

Specialistische applicaties (keuzewijzer, etc.) geschreven in ASP zijn niet zo algemeen verkrijgbaar en hier kan je dus geen geld mee verdienen.
Je levert met je product waarschijnlijk ook geen maatwerk. Dus je zal echt eerst moeten polsen of er interesse is voor het product en wat er eventueel anders aan moet voordat het commercieel een haalbaar product is.
Keuze tussen basisproduct of maatwerk (aanpassing van basisproduct tegen uurtarief)

Als je weinig geld te besteden hebt, kan het goedkoper. heb je veel geld te besteden, dan is het duurder, maar meer op jouw situatie gericht.. :)

Digitaal onderwijsmateriaal, leermateriaal voor hbo

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 01-09 06:28

Croga

The Unreasonable Man

XippIX schreef op 19 augustus 2002 @ 11:40:
Ik ben nog niet vaak programma's tegen gekomen die zo duur zijn.
rofl!

Jij draait nog niet zo lang mee in het wereldje he?
Heb zojuist een applicatie geschreven ter ondersteuning van de Wet Verbetering Poortwachter.... De eerste klant heeft hier bijna € 40'000 voor betaald. De volgende klant betaald meer.....

€ 3000 voor zo'n applicatie is écht een schijntje. Ik denk dat je er makkelijk het dubbele voor kunt vragen, zo niet het drievoudige.

En als ik jouw was, zou ik inderdaad voor een vast bedrag in één keer, én een percentage van de opbrengst gaan. Je zou voor dat percentage kunnen denken aan 30% van de winst, of iets van 5% van de omzet. Op die manier moet het bedrijf ook nog redelijk wat geld vragen om zélf te verdienen, en krijg jij dus ook een aardig bedragje.

In ieder geval veel succes gewenst joh, en vooral: Gefeliciteerd!

• Tripp
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16-03-2024

Tripp

Wreah

[hk]Slotje, dit kan duidelijk in vraag en aanbod :+ [/hk]

serieus:
Is er niet een speciaal bureau die zich met dit soort zaken bemoeit?

specs

• Tom-my
  • Laatst online: 19-06 09:25

Tom-my

w03iz0rz

Vergeet niet dat de meeste scholen aardig wat geld te besteden hebben heur. Subsidies en dergelijk liegen er echt niet om. En 3000 piek/euro/pond is echt niet duur.

"Then there was the man who drowned crossing a stream with an average depth of six inches."

Verwijderd

er is een eenmalige subsidie gegeven van 300 gulden per leerling als ik me niet sterk vergis...

daar moest alles van betaald worden, servers, ruimte, computers, software, meubilair, beheerders, en opleiding... voor een grote school is dit 300 ton of 135.000 euro.... als er nou iemand aankomt zetten met een programma dat mij nog niet heeft overtuigd waarom het zo geniaal is, of wat er zo speciaal aan is... denk ik dat er niet veel scholen zomaar 3000 euro gaan neertellen... cker omdat lang niet alle roosters in nederland hetzelfde werken...

• xychix

xychix

FreeBSD Rules !

Koffie schreef op 19 augustus 2002 @ 10:23:
Vergeet ook niet de in/ex BTW.
Het ziet eruit dat je redelijk wat verstand van zaken hebt (folders laten maken e.d.).
Maar als je dit eenmalig zal verkopen, mag je gelijk een hoop aan de belastingdienst afdragen.
idd. probeer he t(in geval van 1 groot bedrag) net over 2 belastingjaren te verdelen..

dus een flink voorschot in december en afbetaling in januarie..

• zneek
xychix schreef op 22 augustus 2002 @ 06:45:
[...]

idd. probeer he t(in geval van 1 groot bedrag) net over 2 belastingjaren te verdelen..

dus een flink voorschot in december en afbetaling in januarie..
Dat maakt dus lekker geen fluit uit. Tenzij je verder geen geld verdient. Als je een normale baan hebt zit je al over je belastingvrije voet heen. Tenzij het bedrag echt heeeeel hoog is, dan kun je in een hogere tariefgroep terechtkomen bij betaling in 1 keer, en dus meer belasting moeten afdragen. En dan geldt over het algemeen ook nog dat de ontvangst van geld niet bepalend is voor het meenemen voor een bepaald belastingjaar. Normaal gesproken telt het moment waarop je het geld verdient.

Bijv. je spreekt op 10 december af dat je 50.000 euro voor de hele bende krijgt, uitbetaald in 2 delen, 25.000 op 30 december en 25.000 op 2 januari. Je hebt dan in 2002 50.000 euro verdient en in 2003 0.

Enige uitzondering is als jij aannemelijk kunt maken dat het werk waarvoor je betaald wordt deels in 2002 en deels in 2003 is uitgevoerd.

[ Voor 0% gewijzigd door zneek op 22-08-2002 11:11 . Reden: typo ]

Verwijderd

doe je het toch anders...je verkoop een deel van je programma in 2002 en het andere deel ( waarmee het programma daadwerkelijk werkt), verkoop je 1 januari 2003.

• tozzke
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:31

tozzke

aka tozzert

joepP schreef op 19 augustus 2002 @ 11:58:
Mijn voorstel: Afnameverplichting van X pakketten per jaar.
heeft toch geen zin!!!
aangezien er weer andere fases komen, en dus blijf je bezig met updaten/graden

gewoon idd een vast bedrag vragen, en zoals iemand eerder zei eerst het bedrijf laten bieden. Ze zitten 9 van de 10 keer lager dan hun budget voor zo'n stukje software, dus gooi er een smak geld bovenop, en begin dan met onderhandelen. Daarna per afname een percentage in jouw zak

• licensed
Verwijderd schreef op 20 augustus 2002 @ 19:49:
ehh nou kan het aan mij liggen, maar volgens mij werken de meeste scholen niet echt zo.....
iig niet met de keuzevakken in de 2e fase... daar worden de roosters per leerling gemaakt...

wat jij noemt ken ik op hele beperkte schaal en is ook maar 1x voorgekomen, en dat was de keuze of latijn of lo wou hebben....

en die keuze was voor een heel jaar....

mis moet je iets duidelijker zijn.... voor welke klassen is het bedoeld... kunnen ze iedere week iets anders kiezen, hoe en wat..
Leerlingen kiezen een les op een bepaald uur in de week (dus niet voor de rest van hun schoolcariere).... Deze les volgen ze tot ze een andere keuze maken.

Volgens de KPC Groep (www.kpcgroep.nl) werken bijna alle scholen met een soortgelijk systeem...

• licensed
Mozin schreef op 21 augustus 2002 @ 10:40:
Het hangt niet alleen van de programmeertijd af, maar ook van de kwaliteit van het product. Ik zou eerst het product eens flink door derden laten doorlopen en testen, dan krijg je een lading kritiek waar je u tegen zegt, ook al lijkt het het programma in je eigen ogen perfect :)
Er is door zo'n 600 man 4 maanden mee gewerkt. Veel negatieve reacties hebben ik niet gehad, wel veel positieve....

• licensed
Species5618 schreef op 21 augustus 2002 @ 13:59:
[...]

Kun je meteen je eerste support-actie doen... Choise (als je hier "keuze" mee bedoelt tenminste) is met een "c" -> Choice. Voor de bedragen die hier genoemd worden vind ik een spelfoutje in de naam van het ding vrij storend
OK, deze reactie hebben we nog maar 326.492.095.852.941 keer gehad..... :+

Choise met een S blijft prima hangen, zie jouw reactie. Dat is de reden dat we ervoor gekozen hebben.

• Apollo_Futurae
  • Niet online
Leerlingen kiezen een les op een bepaald uur in de week (dus niet voor de rest van hun schoolcariere).... Deze les volgen ze tot ze een andere keuze maken.

Volgens de KPC Groep (www.kpcgroep.nl) werken bijna alle scholen met een soortgelijk systeem...
ik doe nu VWO-6 (Tweede Fase dus) en bij ons is een dergelijk systeem niet in gebruik. Ik weet dat het op sommige scholen bestaat, maar het lijkt me zeer onwaarschijnlijk dat 'bijna alle scholen' zo werken.

dit is niet bedoeld om je te ontmoedigen, maar als ik jou was zou ik eens grondig onderzoeken hoe veel scholen zo werken (de grootte van je doelgroep bepaalt per slot van rekening mede de waarde van je programma).

Pas de replâtrage, la structure est pourrie.

• licensed
Apollo_Futurae schreef op 26 augustus 2002 @ 16:55:
[...]

ik doe nu VWO-6 (Tweede Fase dus) en bij ons is een dergelijk systeem niet in gebruik. Ik weet dat het op sommige scholen bestaat, maar het lijkt me zeer onwaarschijnlijk dat 'bijna alle scholen' zo werken.

dit is niet bedoeld om je te ontmoedigen, maar als ik jou was zou ik eens grondig onderzoeken hoe veel scholen zo werken (de grootte van je doelgroep bepaalt per slot van rekening mede de waarde van je programma).
De KPC Groep is de grootste onderwijs ondersteunende organisatie van Nederland. Ik neem aan dat zij weten waar ze het over hebben... :)
Pagina: 1