[Delphi (6)] BIOS/mobo-waarden uitlezen

Pagina: 1
Acties:

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Ik wil dus dingen zoals temps en fan-speeds uitlezen etc...

Alleen ik heb geen idee hoe dat nou precies in z'n werk gaat...

Nu krijg ik waarschijnlijk als 1e, 2e en 3e post: MBM5...

Nou, die mensen hoeven dat niet te melden, want ik wil dat programma niet gebruiken ivm errors/mem-gedoe en andere klote-dingen...

En daarbij: als MBM het kan, dan moet het mij/ons ook lukken (desnoods ga ik mbm decompilen :+ )

Alleen nu dus het probleem hoe het wel in Delphi kan:

Kan het met functies van Delphi zelf? Moet het eventueel met ASM?

'k Heb al gezocht etc en je moet geheugen-locaties weten om uit te lezen oid???

Je BIOS zet toch alle data die beschikbaar is aan Windhoos in het zng. DMI neer ofzow? Of iig zoiets...

Alleen dan nog weten hoe je dat uit moet lezen :{

Iemand enig idee???

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Sow, en nu ontopic.

• No13
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 31-08 17:15

No13

/me was here

Ik kan helaas nog niet heel veel toevoegen maar ik ben in ieder geval zeer geïntresseerd, ik zal eens wat gaan rondkijken of ik iets tegenkom

btw: is het niet zo dat de BIOS alleen tijdens de boot een keer geshadowed wordt?
als dat namelijk zo is dan worden dingen als temp enz maar 1 keer opgeslagen en zijn het dus statische waarden?

nouja misschien dat iemand hier iets meer over kan vertellen ?

• Buzzman
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
No13 schreef op 18 augustus 2002 @ 22:44:
Ik kan helaas nog niet heel veel toevoegen maar ik ben in ieder geval zeer geïntresseerd, ik zal eens wat gaan rondkijken of ik iets tegenkom

btw: is het niet zo dat de BIOS alleen tijdens de boot een keer geshadowed wordt?
als dat namelijk zo is dan worden dingen als temp enz maar 1 keer opgeslagen en zijn het dus statische waarden?

Waar haalt een prog als MBM dan zijn waarden vandaan? :)

• Osiris
  • Niet online
No13 schreef op 18 augustus 2002 @ 22:44:

Tja, misschien op die manier wel, maar MBM kan het ook, dus het MOET mogelijk zijn...

• No13
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 31-08 17:15

No13

/me was here

Ja daar ben ik het mee eens, maar even stukje voor stukje dingen uitsluiten dan komen we er vanzelf... toch?

• Osiris
  • Niet online
No13 schreef op 18 augustus 2002 @ 22:49:
Ja daar ben ik het mee eens, maar even stukje voor stukje dingen uitsluiten dan komen we er vanzelf... toch?
Da's waar :)

Maar ik denk dat de BIOS ergens toch wel geheugen-prut moet updaten oid...

• LoBbY_1
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 18-07 21:03
Hij leest directe waarden van uit de sencors (*of hoe je dat ook schrijft :P) ben ook al teidje bezig in delphi maar ben idd nog nooit zo iets tegen gekomen...De waarden van de sencoren (*) zij gewoon spanninkjes zoals de meeste te meten troep....die zou je dan toch gewoon ergens vandaan moeten toveren, misschien is er een API?

Een echte golver is nooit uitgeput

• Osiris
  • Niet online
LoBbY_1 schreef op 18 augustus 2002 @ 22:53:
Hij leest directe waarden van uit de sencors (*of hoe je dat ook schrijft :P) ben ook al teidje bezig in delphi maar ben idd nog nooit zo iets tegen gekomen...De waarden van de sencoren (*) zij gewoon spanninkjes zoals de meeste te meten troep....die zou je dan toch gewoon ergens vandaan moeten toveren, misschien is er een API?
Tja, er staan idd spanninkjes op die sensoren ed, maar die moeten toch ergens uitgelezen kunnen worden...

Al dan niet direct of via het BIOS oid...

• Osiris
  • Niet online
Dat is én C++ én Linux :P

'k Heb ff zitten kijken, maar eerlijk gezegt is dat voor mij maar wartaal

Verwijderd

Okay.. ze hadden dus ook 'n pagina met algemene documentatie.. had 'n bietje gehoopt dat je 'm zelf zou vinden..

http://secure.netroedge.com/~lm78/pdfs.html

• Creepy
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online

Creepy

Tactical Espionage Splatterer

en uiteraard valt je dan ineens op dat er veel bussen en chip-sets zijn, en dat het een pokke werk is om het zelf te doen ;) (lees: er is dus niet 1 manier om dit voor elk mobo uit te lezen!!)

"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney

• Tomatoman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 01-09 21:18

Tomatoman

Fulltime prutser

Motherboard Monitor (MBM) is geschreven in Delphi. Het maakt gebruik van een I/O driver van CanSoft om de hardware uit te lezen. Op de website van MBM vind je meer informatie. Ik verwijs je dus toch naar naar MBM, want de bewuste I/O driver blijkt in combinatie met Delphi goed te werken.

Een goede grap mag vrienden kosten.

• Osiris
  • Niet online
Verwijderd schreef op 18 augustus 2002 @ 23:04:
Okay.. ze hadden dus ook 'n pagina met algemene documentatie.. had 'n bietje gehoopt dat je 'm zelf zou vinden..

http://secure.netroedge.com/~lm78/pdfs.html
Ach, sorry hoor Mijnheer Yarvieh, dat die link mij niet opgevallen was... Wil je het me vergeven?
Creepy schreef op 18 augustus 2002 @ 23:31:
en uiteraard valt je dan ineens op dat er veel bussen en chip-sets zijn, en dat het een pokke werk is om het zelf te doen ;) (lees: er is dus niet 1 manier om dit voor elk mobo uit te lezen!!)
Tja, maar ik wil ut eik alleen voor mijn eigen mobo gebruiken, want zoals je al zegt: het wordt wel rottiger als je meerdere mobo's moet ondersteunen...

Mensen die het zelf willen gebruiken, die met deze info dan zelf wel aan de slag dacht ik zo???
tomatoman schreef op 18 augustus 2002 @ 23:53:
Motherboard Monitor (MBM) is geschreven in Delphi. Het maakt gebruik van een I/O driver van CanSoft om de hardware uit te lezen. Op de website van MBM vind je meer informatie. Ik verwijs je dus toch naar naar MBM, want de bewuste I/O driver blijkt in combinatie met Delphi goed te werken.
Ah, kijk, kewl, dat is op zich nuttig... En je verwijst tenminste niet naar MBM as in: sjonge, wrom zou je moeilijk doen; gebruik MBM, dus dit is goed! :)

• Creepy
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online

Creepy

Tactical Espionage Splatterer

Osiris schreef op 19 augustus 2002 @ 10:50:
[...]
Tja, maar ik wil ut eik alleen voor mijn eigen mobo gebruiken, want zoals je al zegt: het wordt wel rottiger als je meerdere mobo's moet ondersteunen...

Mensen die het zelf willen gebruiken, die met deze info dan zelf wel aan de slag dacht ik zo???
Ik denk ik waarschuw je alvast als je progje ineens niet lijkt te werken op een ander systeem ;) Maar zolans je het voor jezelf maakt is er niks aan de hand natuurlijk.

"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney

• Osiris
  • Niet online
Creepy schreef op 19 augustus 2002 @ 14:07:
[...]

Ik denk ik waarschuw je alvast als je progje ineens niet lijkt te werken op een ander systeem ;) Maar zolans je het voor jezelf maakt is er niks aan de hand natuurlijk.
Pcies.. En andere users moeten de Disclamer maar ff goed doorlezen >:)

Btw, ik ben nog niet echt opgeschoten...

Die I/O-driver van Cansoft is volgens mij niet te downloaden en naar die link van Yarvieh heb ik nog niet echt gekeken...

Verwijderd

De io driver doet er ook niet zo heel veel toe, dlportio functioneerd ook goed met delphi (word in vrij veel lcd apps gebruikt) problem solved ;)

• Osiris
  • Niet online
Verwijderd schreef op 19 augustus 2002 @ 14:21:
De io driver doet er ook niet zo heel veel toe, dlportio functioneerd ook goed met delphi (word in vrij veel lcd apps gebruikt) problem solved ;)
DLPortIO... Zoekende...
Pagina: 1