Toon posts:

cooling advies

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Binnenkort ga ik zelf een systeem in elkaar zetten, wat ik nog nooit eerder heb gedaan dus zou graag wat tips willen met betrekking tot de koeling.

De onderdelen waarmee ik het systeem wil gaan bouwen zijn:

AOpen Bigtower ATX, 300Watt blauw P4 (HQ08AP)
Asus A7V333,SocketA,KT333,3xDDR,Audio,USB2.0
AMD Athlon XP 1800+, 266Mhz, SocketA
Dane-Elec Dimm 256Mb DDR SDram PC2700
Maxtor DiamondMax Plus D740X 80Gb 7200rpm U-ATA133
Leadtek Winfast A250 LE, GF4 Ti4200,128Mb,TVin/out
Lite-On DVD-Rom 16x48x IDE OEM

Brander, geluidskaart etc neem ik allemaal over van mijn vorige systeem.

Ik vernam dat bij de boxed Athlon XP de koeler zat en wat koelpaste maar voldoet dit? Graag wat tips voor koeling van de processor en moeten andere onderdelen ook gekoeld worden ofzo?

Graag tips want ik wil de boel niet opblazen 8)

• eth0
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15-09-2025
Een of twee 8cm case fans kan geen kwaad 8)

• M v Akkeren
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21-02 11:54
Tja, boxed coolers moeten in staat zijn om de 1800+ op een fatsoenlijke temp te houden, maar toch als je case erg vol is, dan kan het geen kwaad om een paar extra casefans in je case te zetten zoals eth0 ook al vertelde. Voor overclocken en dergelijke is deze cooler absoluut niet geschikt. Maar ze hebben meestal wel als voordeel dat ze vrij stil zijn. Ik hoop dat je er wat aan hebt. :)

Verwijderd

Nou ik geloof dus niet in casefans (call me crazy)

De standaard koeler voldoet prima zolang als je niet wilt overclocken, zelfs met een volle kast koelt het nog genoeg hoor. Alleen als je gaat overclocken zal het niet voldoen en meestal zijn die boxed fans niet echt stil. Hangt ervanaf wat je stil noemt...

Als je goed wilt koelen pak je gewoon een grotere heatsink met een grote koeler erop die langzaam draait zodat het stil is. Ik heb zelf de Artic Cooling SuperSilent Pro en dat houdt mijn XP 1600+ @ 1900+ prima koel (50 graden) en superstil (20 dba)

En hij is niet eens duur ook niet (rond de 30 euro) Ik heb de mijne gekocht bij www.exile.nl

Maar in de pricewatch staan vast nog wel meer winkels (volgens mij hadden ze em bij alternate ook)

Maar casefans zou ik dus niet doen omdat ze meestal niet zo makkelijk geinstalleerd kunnen (tenzij jij toevallig een mooie kast heb waar dit wel kan) en omdat ze meestal niet stil zijn. Op 7 volt zijn ze wel stil, maar zonder is toch altijd stiller.

Edit:

Ik zie dat je in jouw kast 2 plaatsen hebt voor 80 mm fans, dus je kan ze gemakkelijk installeren maar ik zou toch voor een andere CPU koeler gaan, casefans kunnen altijd nog...

Edit2:

Anders onderdelen hoeven niet extra gekoelt te worden hoor, als je een fan op je northbridge hebt dan kan je die meestal zelfs eraf halen. Maar jouw moederbord heeft alleen een koelblok op de northbridge en heeft dus geen fan die lawaai maakt.

Verwijderd

water koeling :P. volgens mij is dat ondertussen mijn standaard openins zin hier :P. maar ik raad je die boxed af en koop gewoon een beetje lekker koelertje zoals eerder aangeraden. ik heb er zelf 1 gekombineerd. 60 mm hs met een verloop stukkie van 60 naar 80 en dan een mooie 80 mm enermax. mooi potmetertje. kan je gelijk hard en zacht zetten aan de hand van wat je gaat doen. een fan met een potmeter is altijd goed zolang ie maar HEEL HARD kan en heel zacht :P

• W1NGM4N
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 09-04-2024
IK heb ook een HQ 08 met voor in 1 intake fan en achterin 2 out take fans. ik heb deze geschakelt zo dat ik ze aan en uit kan zeten met een knopje voor in mijn kast.

ik zou deze opsteling nemen deze word ook anbevolen door Aopen

• W1NGM4N
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 09-04-2024
alle fans zijn 80x25

• O.D.Smolik
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07-11-2025

O.D.Smolik

Geen dag, zonder een appel.

Casefans helpen zekers wel! Gooi maar 1 intake en 1 outtake van 80mm in.
Je cpu temp. daalt met min. 2 graden je casetemp soms wel min. 5 graden.
En vergeet je hd's niet te coolen, atlijd beter dan niet coolen.

Verwijderd

Casefans schelen uit ervaring meestal 5C voor de CPU en kasttemp. Alleen een tip. Als je Windows XP wilt gaan draaien is 512MB ipv 256MB zeker geen overbodige luxe. Kies als het kan voor een 350W PSU. Het zal waarschijnlijk wel goed gaan, maar je kunt beter over hebben. Ik heb mensen met 300W PSU en dergelijke systemen gezien die op t randje zaten (of erover). Mijn mobo, AMD TB en geheugen zijn al te zwaar voor 99% van de 250W voedingen.
Pagina: 1