Toon posts:

Is het mogelijk om ook zo een airco te maken?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Is het mogelijk om ook zo een airco te maken?

Het water dat uit de radiator komt en richting de fan stroomt
gaat door een kanaal waar het stikt van buizen.

De fan blaast op de buizen waardoor de lucht gekoelt wordt.

Vervolgens gaat het water in een reservoir en wordt weer richting de radiator
gepompt.
Afbeeldingslocatie: http://www.jamwebproductions.com/airco.gif

Het lijkt mij wel een leuk idee maar ik heb zo'n gevoel dat het niet helemaal
goed gaat werken.

• W1LL3M
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21-02 00:39

W1LL3M

⭐⭐⭐⭐⭐

en waar laat je de warmte(=energie) nu dan? in het water zul je zeggen, maar hoe koel je het water dan weer af, door warme lucht naar buiten te blazen? :P

• ModmaN
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 27-07-2015

ModmaN

Damn i'm good

leuk bedacht :P maar het gaat idd niet werken denk ik :P

zie post hierboven

get rich or die try'in

Verwijderd

Ha ha ha, dus je wilt het in de kamer koeler maken door water met lucht te koelen en dan daarmee de lucht weer te koelen. Werkt goed, maar dan moet de lucht waarmee je het water koelt wel kouder zijn als de lucht die je af wilt koelen...

Grote misvatting die een hoop mensen hebben:

Er bestaat niet zoiets als koeler, je kan iets niet kouder of warmer maken. Het enigste wat je kan doen is energie verplaatsen en omzetten. Als ik een strijkijzer gebruik dan zet ik electrische energie om in warmte energie. "Het strijkijzer wordt warm" Als ik mijn CPU koel dan verplaats ik de warmte energie van de CPU naar de heatsink en dan naar de lucht. Daarna verplaats ik de lucht zodat de warmte energie weg gaat van de CPU. "Ik koel de CPU af"

Wat jij hier doet is warmte energie verplaatsen van het water naar de lucht en daarna weer van de lucht naar het water. Dit werkt dus niet + dat het nooit 100% effectief en geeft de pomp ook nog eens warmte af omdat je dan electrische energie omzet in bewegingsenergie en warmte energie. Oftewel, dit is onzin....

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

met die rad gaat het idd niet werken, maar met water uit de kraan kan het wel omdat dit veel koeler is dan kamertemp.
op die manier kan je dus wel een "Airco" voor je pc maken.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• aatos
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 25-08-2024
je hebt feitelijk twee warmtewisselaars (een radiator en een berg buizen met fan is eigenlijk hetzelfde), met water dat wordt rondgepompt.

dit kan je alleen onder de volgende voorwaarden als airco gebruiken:

-de ene warmtewisselaar is geplaatst in de ruimte die je wil koelen, en de andere in een andere ruimte.

-in die andere ruimte is het kouder dan in de ruimte die je koel wil hebben

dit wordt nogal lastig. meestal is het buiten nog warmer dan binnen als je een airco wil hebben.

• aatos
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 25-08-2024
Verwijderd schreef op 18 augustus 2002 @ 21:44:
Er bestaat niet zoiets als koeler, je kan iets niet kouder of warmer maken. Het enigste wat je kan doen is energie verplaatsen en omzetten. Als ik een strijkijzer gebruik dan zet ik electrische energie om in warmte energie. "Het strijkijzer wordt warm" Als ik mijn CPU koel dan verplaats ik de warmte energie van de CPU naar de heatsink en dan naar de lucht. Daarna verplaats ik de lucht zodat de warmte energie weg gaat van de CPU. "Ik koel de CPU af"
er zijn nog wel wat voorwaarden aan dat verplaatsen en omzetten verbonden. want ik kan volgens jou regels dus wel een apparaat hebben dat warmtenergie uit de lucht omzet in electrische energie. das mooi, een airco die ook nog eens stroom levert.

Verwijderd

Er zijn geen voorwaarden verbonden aan het verplaatsen en omzetten van energie, energie is energie.

Ik kan een stof pakken bijvoorbeeld kwik, ik stop dit in een klein dun buisje, dan zorg ik dat de kwik in staat is warmte energie op te nemen, ik zet het dus ff in de diepvries om de warmte energie eruit te halen. Dan zet ik het buisje met de kwik ergens neer waar ik de warmte energie weg wil hebben. Door de verwarming zet het kwik dan uit, dan heb ik dus al warmte energie omgezet in bewegingsenergie. Bewegingsenergie is gemakkelijk om te zetten in electrische energie.

Echt effiecient is dit niet maar het is dus wel mogelijk. En zal ik eens een geheimpje verklappen? Er bestaat helemaal niet zoiets als warmte-energie, warmte is namelijk nix anders als het trillen van atomen en dus is het gewoon bewegingsenergie.

Energie is dus altijd overal om te zetten, en zoals Einstein al zei, massa = energie (e = m * c ^ 2) Heel onze wereld bestaat dus uit energie, alleen in verschillende vormen.

Infrarode straling (die normaal zorgt dat iets warm wordt dus overgaat in bewegingsenergie) kan gemakkelijk om worden gezet in electrische energie (denk aan zonnecellen) warmte is dus ook op een andere manier om te zetten in electrische energie. Electrische energie is ook bewegingsenergie maar dan van de electronen.

Wij kunnen de meeste energie al omzetten van de ene vorm naar de andere, andere kunnen we niet (niet efficient genoeg om er gebruik van te maken) omzetten. Massa kunnen we al wel omzetten in energie, andersom nog niet maar daar wordt aan gewerkt.

• DAMAGE
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13-01 00:52

DAMAGE

a.k.a. Rice_NL

het water cool je met de radiator waar je ook fans op zet... dan moeten de buizen wel erg koud zijn wil je echt coole lucht creeren.. wat bij een airco gebeurt : het water wordt uit het lucht gehaald, waardoor het cooler wordt... het zou kunnen werken maar of het echt veel scheelt weet ik niet ik denk het niet hoor... zet dan een koelblok op je kop en een leuke wc set :9~ :P

Lian Li O11 Dynamic EVO | Corsair HX1500i | Intel i9 13900K | ASUS Maximus HERO Z790 | 32GB GSkill Trident Z5 7200 DDR5 | Samsung 980 Pro 2TB | RTX 4080 | Simucube 2 Pro wheel

• poing
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
ijsblokjes in waterbak.
Pagina: 1