[biosupgrade]Wie heeft een ATC-5000 (soc. 7) MB

Pagina: 1
Acties:

• RiDo78
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Ik sta op het punt om een 40 Gb schijfje aan mijn Atrend ATC-5000 mamaplankje te wrotten. Alleen het bios snapt er geen snars van en met MaxBlast II (EZ-BIOS) kom ik ook niet veel verder. Nu hoop ik dat het met een bios-upgrade wel lukt.

ALLEEN: het proggie AWDFLASH beweerd dat de binfile (die haast niet te vinden is op inet) niet overeenkomt.

Nu vraag ik mij af of:
- Die bios-update naar versie 1.07 uberhaupt helpt.
- Er iemand is die weet wat er met Atrend gebeurd is. (failliet of gewoon down).
- Er iemand is die hetzelfde moederbord is met een nog werkend bios, zodat we evt. mijn gebroken bios weer kunnen herstellen. (als er dus iets mis gaat).

Die machine gebruik ik nu als servertje (P166, 128 MB), en het zou zonde zijn als ie t niet meer doet.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Heb je de BIOS hiervan afgehaald? Is het een moederbord van een OEM computer? (Compaq, Tulip, Sky, etc..)

• RiDo78
  • Niet online
Ik heb het bios niet van die site, maar van zdnet.de. Het is overigens wel hetzelfde bestand (naam & grootte).

Het is geen OEM computer, maar zelf in elkaar geknutseld. Het is een Atrend mobo, maar ik heb geen flauw idee meer waar ik het moederbord op de kop getikt heb. (Waarschijnlijk HCC dagen een aantal jaren terug).

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Heeft het plankje een Award v4.51PG BIOS? Zoja, dan kun je nog altijd een nood-opstartdiskette maken met de originele BIOS: maak mbv AWDFLASH een backup van je BIOS, zet hem op een opstartfloppy en modificeer de AUTOEXEC.BAT ervan, zodat alléén het volgende regeltje erin voorkomt:
code:
1
AWDFLASH.EXE BIOSFILE.BIN /PY /SN /R /CC /CD /CP

Hierna kun je een poging wagen je BIOS te flashen. Als je computer daarna niet meer POST, dan kun je deze noodhersteldiskette gebruiken :)

Disclaimer: BalusC stelt zich niet verantwoordelijk voor de gevolgen, mocht het onverhoopt misgaan

• RiDo78
  • Niet online
Ahh bedankt... Hij heeft idd dat bios. Nu alleen ff de diskdrive fixxen, die weigerd simpelweg om te schrijven (Disk is write protected) ookal is de disk dat niet. Maargoed, dat fixen we wel.

• Mentalist
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18:07

Mentalist

[avdD]

Dat (best wel opgefokte) EZ-bios werkt wel, alleen kun je (naar mijn ervaring) niet booten van een EZ-bios schijf als deze niet door de bios herkend wordt.... Dan moet je je grote hd in het bios uitzetten, booten van een andere (kleinere?) schijf en EZ-bios de rest laten doen.

Of een bios-upgrade helpt betwijfel ik om eerlijk te zijn met een ouder mobo, het kan altijd natuurlijk, maar ik denk dat je dan weer een beperking van 30 GB krijg ofzo.. Maar dat kan ik niet voorspellen.

Je kunt natuurlijk ook altijd nog een pci ide kaartje halen, afaik lukt het daarmee haast altijd..

Verstuurd vanaf mijn Computer®

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

En.. is het nog gelukt? (geen reactie = meestal wel gelukt, maar het is toch leuk ons even te laten weten of het daadwerkelijk is gelukt - dat is ook handig voor de naslag (aka search))

• RiDo78
  • Niet online
Ik had gisteravond geen zin meer. De PC staat nl. ergens op zolder in een kast weggeborgen dus ik moet hem eerst tevoorschijn halen. (En ja, hij draait doorgaans 24/7) maar ik ga er nu aan beginnen. Ik laat het wel weten.

update: Ondanks de waarschuwing is de BIOS-update een succes. Het systeem doet het nog. Alleen de 40 GB schijf ziet ie (nog) niet. Er is op dit gebied wel iets vooruitgang: Hij hangt niet meer bij de autodetectie, hij zegt nu simpelweg:
Detecting primary master: None
Misschien doet EZ-bios het nu wel.

[ Voor 0% gewijzigd door RiDo78 op 19-08-2002 12:49 . Reden: update ]

• RiDo78
  • Niet online
Helaas, de BIOS update heeft niet geholpen. Hij ondersteund nog steeds hdd's tot 8 Gb.
EZ-BIOS komt met de foutmelding "Could not determinate correct BIOS ID for the drive" en werkt dus ook niet.

Het wordt toch maar een kaartje. BTW: is jullie al opgevallen dat een RAID kaartje tegenwoordig goedkoper is dan een ATA-100 kaartje?

• RiDo78
  • Niet online
Okay, de laatste en final update:

Het systeem draait nu lekker met een 40 GB schijf. Het kaartje dat ik had gekocht kon alleen niet starten in de setup-fase (het zal eens meezitten), dus ik heb het OS nu op een 2 GB schijfje staan.

Allebei hartelijk dank voor het meedenken, mijn servertje kan weer even verder.

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

RiDo78 schreef op 20 augustus 2002 @ 15:32:
Het kaartje dat ik had gekocht kon alleen niet starten in de setup-fase (het zal eens meezitten), dus ik heb het OS nu op een 2 GB schijfje staan.
Bedoel je de setup-fase van Windows 2000/XP? Hier zou je een driverdiskette paraat moeten hebben en in de gleuf indrukken, nadat je op F6 hebt gedrukt wanneer hij erom vraagt tijdens het eerste begin van de setup: "Press F6 to install 3rd party SCSI controllers" oid :)

• RiDo78
  • Niet online
Jah dat weet ik, zelfde gaat ook op voor Windows NT4. Die diskette die heb ik en de drivers werden herkend. Alleen wanneer hij dan doorboot en de multiprocessorkernel gaat starten dan hangt ie. Maargoed, zo werkt ie ook! een 1 GB swapfile op de 40 gig: die 2 GB schijf gebruikt ie zelden!! Alleen bij het opstarten en het inladen van bv een drivertje.
Pagina: 1