Nieuw P4/RDRAM systeem wil niet

Pagina: 1
Acties:

• bennierex
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 16-08 23:24
Ik heb afgelopen vrijdag wat nieuwe onderdelen gehaald voor m'n PC. Ik heb toen o.a. een ASUS P4T533-C i.c.m. een P4 2.4 en 2x Kingston 256MB PC1066 RDRAM modules gekocht. Na m'n nieuwe systeempje in elkaar geschroefd te hebben, startte het geheel vrolijk op en na alle instellingen in de BIOS gezet te hebben, heb ik Win2000 geïnstalleerd.

Een goede nachtrust verder start ik het syteem weer op en deze begint lange pieptonen te maken (verder niets). Niet zo mooi dacht ik, maar misschien dat ik iets over het hoofd gezien heb wat na wat simpele wijzigingen in het BIOS verholpen zouden moeten zijn. Niets was echter minder waar, want na een tijdje kreeg ik dan toch het systeem weer opgestart, en alle instellingen leken te kloppen. Enige tijd (en inmiddels een aantal vlekkeloze restarts) later hangt het gehele systeem tijdens het spelen van een potje Counter-Strike. Het geluid blijft in een soort loop hangen en er komen verticale strepen over het beeld. De enige manier om het syteem hier uit te krijgen was een harde reset. Ik heb dit tijdens het spelen van verschillende andere spellen nog een aantal maal meegemaakt, waarna bij een aantal keer de PC weer niet meer wilde doorstarten en lange pieptonen begon te geven.

Ik heb nu het idee dat er iets mis is met één (of beide) geheugenmodule, maar het zou bijvoorbeeld ook aan de CPU of het mainboard kunnen liggen. In de handleiding van het mainboard staat de volgende verklaring wanneer het systeem zulke piepjes maakt tijdens het booten (of niet-booten :( ):
Long beeps in an endless loop - No DRAM installed or detected
Uitgaande van het bovenstaande denk ik dat ik misschien een kapot reepje RAM gekocht heb. Ik heb al vanalles geprobeerd met instellingen en het verplaatsen en omwisselen van de RAM-modules, maar dat mocht allemaal niet baten (ja, ik heb de C-RIMMs er ook in zitten, en alles in de juiste banken geprikt).
Is er misschien iemand die mij een tip zou kunnen geven m.b.t. het bepalen van de oorzaak van mijn probleem of iets dat ik misschien over het hoofd gezien zou kunnen hebben?

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Probeer hem eens een nachtje memtest86 te laten draaien :)

Wat voor een voeding en videokaart heb je overigens? Je System Specs in de signature zijn niet helemaal up to date ;)

• The Bad Seed
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17-08 08:42

The Bad Seed

Chaotic since 1983

bios resetten
1 reepje ram per keer proberen
alle randapparatuur los behalve cpu en ram

Hail to the guardians of the watchtowers of the north

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
trouwens moest rdram niet in paren :? of ligt dan aan mij? en als je dat niet hebt zo een dummy erin?

3-fase Victron 3x MP 6.5kVA | 30kWh Voltsmile LFP | MPPT 450/100 + 2x MPPT | VM-3P75CT Grid Meter

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16:33

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
geheugen kan brak zijn ja, maar ook je voeding zou het niet aan kunnen
koeling is ook ok?

Tweakers Discord

• Kadance074
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-02 18:21
Heb jij je geheugen wel goed erin gestopt? Er zijn twee geheugenbanken. Een verticaal en de andere horizontaal. In elke geheugenbank moet een terminator (C-Rimm) en een geheugen module. En zet trouwens je rdram op 4x in je bios.

Intel Core 2 Quad Q9550 @ 3.20GHz, Gigabyte GA-EP35-DS4, 4GB OCZ PC2-6400 (4-4-4-15), 600 Watt ZM600-HP, Scythe Mugen 2, Sapphire HD5770, 120GB Intel 510 SSD.

• bennierex
1 reepje RAM gaat idd niet, moet in paren gezet worden. Voeding is een Chieftec 360Watt, dus dat zou geen probleem moeten zijn. Videokaart is een Leadtek GF2 Pro. Koeling moet ook geen probleem vormen. Ik heb al een extra fan in de kast zitten die de warme lucht van CPU en RAM wegzuigt en ook met de kast open maakt niets uit.
Ik ga zo eens kijken wat dat memtest86 kan doen.
Kadance074 schreef op 18 augustus 2002 @ 19:20:
Heb jij je geheugen wel goed erin gestopt? Er zijn twee geheugenbanken. Een verticaal en de andere horizontaal. In elke geheugenbank moet een terminator (C-Rimm) en een geheugen module. En zet trouwens je rdram op 4x in je bios.
jep, 1 module in A1 en een C-RIMM in A2, de andere module in B1 en nog een C-RIMM in B2. (rdram heb ik in bios op 4x staan)

• bennierex
Ik heb gisterenavond memtest-86 laten lopen op dat systeem. Hij is nu inmiddels meer dan 16 en een half uur aan het testen en heeft 46 errors gevonden. De meeste daarvan bij de adressen bij 148.5MB en de 148.0MB. Kan ik er nu van uit gaan dat m'n geheugen kapot is, of zijn er ergere dingen aan de hand?

Verwijderd

Bij mij doen alleen de ram repjes het als ik hem in a1 en b2 zet - ik weet het erg vreemd, maar ok... en de c-rimms natuurlijk in de 2 anderen- ik ga ook maar ff memtesten

• bennierex
Welk merk/type RIMM heb jij?

Verwijderd

[stond iets stoms]

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

bennierex schreef op 19 augustus 2002 @ 12:48:
Ik heb gisterenavond memtest-86 laten lopen op dat systeem. Hij is nu inmiddels meer dan 16 en een half uur aan het testen en heeft 46 errors gevonden. De meeste daarvan bij de adressen bij 148.5MB en de 148.0MB. Kan ik er nu van uit gaan dat m'n geheugen kapot is, of zijn er ergere dingen aan de hand?
Voldoende reden om je geheugen in te ruilen als zijnde brak. Ze zullen hem daar in de winkel/fabriek ook wel testen. Als ze met je mee eens zijn dat de desbetreffende reepjes brak zijn, dan krijg je wel nieuwe teruggestuurd :)

Verwijderd

bennierex schreef op 19 augustus 2002 @ 12:53:
Welk merk/type RIMM heb jij?
Kon je in mijn sig staan maar als je die uit hebt staan, Kingston Pc1066 Rdram 2x 256Mb

• bennierex
sorry, ik heb niet goed gekeken (net een LANparty achter de rug, dus nog een beetje brak ;)

Heb net het geheugen omgeruild. Ik heb het probleem uitgelegd en gezegd dat ik memtest86 had laten lopen met errors e.d. en kreeg zo twee nieuwe reepjes. Na het eten ff in het systeem zetten en hopen dat alles verholpen is.

• bennierex
OK, nu een maandje verder dacht ik dat mijn problemen verholpen waren met het nieuwe geheugen, maar dat mocht niet zo zijn helaas :(
Na het installeren van het nieuwe geheugen heb ik voor de zekerheid weer een nachtje memtest86 laten draaien en deze vond nu geen errors meer. Ik heb ook niet meer meegemaakt dat de pc niet wilde booten (met piepjes e.d.), maar de vastlopers zijn er nog steeds. Ik kwam hier achter toen ik gisteren de UT2003 demo had gedownload en deze tijdens het spelen vastliep. Hiervoor had ik o.a. ook vastlopers tijdens FS2002, maar dat lijkt nu niet meer het geval.
edit:
met die verticale strepen dus

Ik begin nu eigenlijk aan m'n videokaart te twijfelen, hoewel deze in het 'oude' systeem altijd als een zonnetje heeft gedraaid. (De temp van de vidkaart is trouwens ook normaal).
Misschien iemand hier die eenzelfde ervaring heeft en mij uit de brand kan helpen?

• Steve
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 16-08 17:10

Steve

Krokodil \o/

Bevriest het beeld ?

Welke graka heb je, en OC je hem ?

• Semt-x
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19-08 07:09
Duracell schreef op 18 augustus 2002 @ 19:06:
bios resetten
1 reepje ram per keer proberen
alle randapparatuur los behalve cpu en ram
Kan niet, PC1066 moet in paren (16Bit)

• bennierex
Jupiler schreef op 17 september 2002 @ 14:37:
Bevriest het beeld ?

Welke graka heb je, en OC je hem ?
lees m'n eerste post;
Het geluid blijft in een soort loop hangen en er komen verticale strepen over het beeld. De enige manier om het syteem hier uit te krijgen was een harde reset.
edit:

is een Leadtek GF2 Pro 64MB, zie voor gedetailleerde specs het linkje in m'n sig.
(vidkaart is, zoals de rest van het systeem, NIET overclocked)

• Device Manager
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 07-06-2024

Device Manager

5.9L diesel 4X4 325pk en 826Nm

onderschat je P4 niet. Geheugen wordt aangesproken via de cache op je proc. Hierdoor zou het ook kunnen zijn dat je proc het probleem is. Ik zou terug naar de winkel gaan waar je het gekocht hebt, en hun vragen om je proc en geheugen individueel te testen. Meestal is het het geheugen, maar uit ervaring weet ik dat de kans dat het de proc is toch redelijk goed is (misschien zo'n 25-30% (hou geen exacte cijfers hiervan bij)).

<a href=http://www.tweakers.net/gallery/53099/sys>Mijn systeem</a>

• bennierex
Het geheugen is al vervangen, dus ik sluit uit dat het nu nog aan het geheugen zou liggen. Ik ga van de week maar eens terug naar Informatique met de proc/mobo/geheugen combi. Straks ff een Matrox G400 erin prakken om te kijken wat voor effect dat geeft.

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Heb je al eens geprobeerd zo kaal mogelijk je systeem te starten, dus enkel CPU, memory, videokaart, keyboard, muis, scherm, HDD ? Kijk eens of ie dan nog steeds vastloopt..

• bennierex
Dat ga ik ook straks proberen. Hier nog ff een foto van hoe m'n scherm eruit ziet bij zo'n vastloper:

Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~rexwi021/scherm.jpg
note: meestal is het gedeelte wat hierboven geel/licht gekleurd is, zwart.

• Snipisnap
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 27-12-2025
Ik had het probleem ook wel eens dat counter-strike hing en het geluid in een loop bleef zitten.
Dit gebeurde wanneer mijn processor te warm werd. Ik denk dat er dan fouten in de berekeningen optreden als de proc te warm wordt. Als er zich te veel fouten voordoen crasht ie dus.
Dus of je proc wordt te warm of hij is brak.
BTW, ik heb een athlon T-bird 1400 (zo'n heethoofd ja...) eerst had ik een lullig spire-koelertje opzitten. Toen had ik wel eens een crash. Nadat ik een ALPHA PAL 8045 erop had gezet geen crashes meer :)

Edit: En als ik dat plaatje zie begin ik toch ook sterk te twijfelen aan je video-kaart :D Zoiets had ik namelijk nooit.

"It certainly appears so..."

Verwijderd

bennierex schreef op 17 september 2002 @ 15:13:
Dat ga ik ook straks proberen. Hier nog ff een foto van hoe m'n scherm eruit ziet bij zo'n vastloper:

[afbeelding]
note: meestal is het gedeelte wat hierboven geel/licht gekleurd is, zwart.
hmm lijkt me meer een warmte probleem ?

• bennierex
Ik heb net alle overbodige dingen losgehaald en ben nu weer de UT2003 benchmark aan het draaien, kijken hoe lang (of kort) 'ie dit volhoudt.

edit:

ik had het nog niet uitgesproken of hij liep weer vast.... nu ff die Matrox erin

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Uhh heb je de nieuwste Live! drivers geinstaleert! En als je ook weer een intel chipset hebt, die heeft ook drivers, soms helpen ze soms niet :)

3-fase Victron 3x MP 6.5kVA | 30kWh Voltsmile LFP | MPPT 450/100 + 2x MPPT | VM-3P75CT Grid Meter

• Beaves
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13:20

Beaves

Usque ad Finem

Snipisnap schreef op 17 september 2002 @ 15:20:
[..]
Dit gebeurde wanneer mijn processor te warm werd. Ik denk dat er dan fouten in de berekeningen optreden als de proc te warm wordt. Als er zich te veel fouten voordoen crasht ie dus.
Dus of je proc wordt te warm of hij is brak.
[..]
De P4 schakeld zichzelf in een lagere snelheid als hij te warm wordt, hij schakeld zichzelf pas uit als de temperatuur echt veel te hoog wordt, wat niet het geval kan zijn bij jou denk ik.

De P4 kan nog steeds kapot zijn, maar een temperatuur probleem bij de P4 is het iig niet, misschien bij je videokaart.

Schotlandofiel | Godzijdank ben ik atheïst
Canon 7D / 20D / 300D + glas | Just Light | Flickr

• bennierex
Vorkie schreef op 17 september 2002 @ 15:55:
Uhh heb je de nieuwste Live! drivers geinstaleert! En als je ook weer een intel chipset hebt, die heeft ook drivers, soms helpen ze soms niet :)
Wat bedoel je nou?
Ik heb de nieuwste SB Live! drivers en de intel chipset drivers geïnstalleerd.

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Wat zijn eigenlijk de temps van je systeem ?

• bennierex
Die zijn in orde... en zelfs al zouden die te hoog zijn, dan krijg je nog niet dit soort taferelen met een P4. Ik ben nu aan het testen met een Matrox G550; deze loopt in de UT2003 benchmark al vrij snel vast, maar dan niet met verticale strepen, maar het beeld blijft gewoon hangen. Da's meer een probleem tussen UT en de matrox neem ik aan...

• Steve

Steve

Krokodil \o/

* Steve wilt cijfers ;)

Verwijderd

voedings probleem misschien ??

Verwijderd

Verwijderd schreef op 17 september 2002 @ 18:43:
voedings probleem misschien ??
nee..je geheugen moet voorzien zijn van SAMSUNG chipjes..
zie ook www.asus.com.tw voor meer informatie over t moederbord..die bord accepteert alleen geheugens met samsung chipjes...en ik weet zelf niet of kingston wel of geen samsung chipjes heeft...

• RRR
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-08-2017

RRR

goR

Kijk eens naar de IRQ settings, zit de geluidskaart dichtbij, even een andere videokaart proberen?

* RRR is dankzij z'n Jaton Voodoo2 bekend met artefacts :X

• Snowjunk
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 29-01-2022

Snowjunk

2x Seagate 1Tb, Raid 0

Zelfde probleem bij zelfde config gehad, heb je de BIOS al vernieuwd? Dat was bij ons de oplossing.

Core i5 2500k, Asus Sabertooth P67, Corsair H70

Pagina: 1