Toon posts:

Nieuw soort waterkoeling, ID only

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een maf idee... Waarom geen heatpipe van de CPU naar de bovenkant van de kast en dan bovenin de kast een grote heatsink in een bak leggen waar je dan water in kan leggen. Dat water kan je dan rondpompen als in een gewone waterkoeling. Op die manier heb je veel meer oppervlakte als bij een standaard waterkoeling.

Voor extreme oc's kan je dan zelfs ijsblokjes in het water gooien.

Is dit een idee of niet?

• FragFrog
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:40
Denk dat't principe niet zo gek veel verschilt van een gewone waterkoelingsopzet met een peltier, en aangezien dat werkt... Maar is stuk makkelijker te maken ;)

[ Site ] [ twitch ] [ jijbuis ]

Verwijderd

hoelang word die heatpipe dan wel niet?

volgens mij is het het beste om de koeling zo dicht mogelijk bij de core te houden

Verwijderd

Topicstarter
Nou, de heatpipe hoeft niet lang te zijn, bij mij zit de CPU vlak onder de bovenkant van de kast, de heatpipe is alleen maar nodig om de hoek om te gaan, een paar centimeter dus.

Het lijkt misschien veel op een gewone waterkoeling setup, maar eigenlijk is het een luchtkoeling, maar ipv lucht laat je water door de heatsink heen lopen, en niet zo'n kleine heatsink als er normaal op zit dus.

Ook krijg je door de bladen van de heatsink enorm veel turbulentie dus dat is ook positief.

• Silentpuma
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 30-11-2025

Silentpuma

To much mind...

Heatpipe is denk niet bedoelt voor zo`n lang transport van hitte. Voordat de warmte bovenin de waterbak kan komen, is ie al, niet efficient, afgekoelt...
Door FragFrog - Sunday 18 August 2002 17:55

Denk dat't principe niet zo gek veel verschilt van een gewone waterkoelingsopzet met een peltier, en aangezien dat werkt... Maar is stuk makkelijker te maken
Idd! Alleen waterkoelingopzet is veel efficienter geloof ik..

EDIT: En waar ga je die heatpipes vandaan halen? Zijn die zo te koop dan?
En bewerken? Di heatsink zou je er omheen moeten maken, ook niet simpel..

Use the Search Luke...

Verwijderd

Topicstarter
Nieuw idee: geen heatpipe meer maar gewoon een grote luchtkoeling heatsink pakken (liefste met spikes) en die inpakken om em waterdicht te maken, dan onder een wateringang en boven een wateruitgang. Is dit wat of niet?

• Silentpuma
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 30-11-2025

Silentpuma

To much mind...

Is al vaker gedaan, kan helaas nu ff geen artikel opsnorren. Resultaten waren vrij goed d8 ik.. :)

Use the Search Luke...

Verwijderd

Topicstarter
Jah ik had er ook al van gehoort maar kon het nergens meer vinden.

Maar het scheelt natuurlijk ook veel in de kosten, ik heb hier nog wel een oude socket-a koelblokje liggen, maar hoe kan ik die het beste inpakken? En hoe kan ik de wateraansluitingen erop maken?

Er zijn genoeg plastics die hoge temps aankunnen, is dat dan een makkelijke manier?

• Interstice
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20-03-2025

Interstice

Hallo?

de funtcie van waterkoeling is eigenlijk alleen maar het transport van warmte naar een grotere koeler (radiator)

Je zou dit imo ook met een heatpipe kunnen doen.

Proud member of Tacopsclan [CLS]

Verwijderd

Topicstarter
Interstice schreef op 18 augustus 2002 @ 18:20:
de funtcie van waterkoeling is eigenlijk alleen maar het transport van warmte naar een grotere koeler (radiator)

Je zou dit imo ook met een heatpipe kunnen doen.
Heatpipes zijn niet erg erg efficient.

Maar lees ff mijn laatste post...

• m-m
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

m-m

Verwijderd schreef op 18 augustus 2002 @ 18:05:
Nieuw idee: geen heatpipe meer maar gewoon een grote luchtkoeling heatsink pakken (liefste met spikes) en die inpakken om em waterdicht te maken, dan onder een wateringang en boven een wateruitgang. Is dit wat of niet?
dat gebeurd wel ja, zijn zelfs een aantal voorbeelden van op GoT, waaronder bobo1on1

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben een uil... hoe? hoe?

Verwijderd

Ik denk dat je koperen remleidingen van een auto wel goed zou kunnen gebruiken als heatpipes
Pagina: 1