[LINUX] Dataverkeer meten per IP-Adres

Pagina: 1
Acties:
  • 142 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• nudie
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13-08 12:03
Hallo,
Hoe meet ik dataverkeer per IP-adres op een linux systeem?
En kan het ook per port ?

Ik heb onlangs een gameserver klaar staan om online gebracht te worden maar ik ben benieuwd hoeveel een public 16 server voor soldier of fortune 2 qua dataverkeer gaat opslokken. Ik wil het iig in de gaten gaan houden door een of andere programmatje. Alvast bedankt

Verwijderd

Met IP-Tables kan dat.

• TheBoneCollector
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14-06 10:52
Met MRTG kan het ook!
Krijg je pr8ige grafieken & zo...

Verwijderd

maar hoe kan je dan bij MRTG uitrekenen hoeveel dataverkeer je verbruikt hebt?

Ik zie bij mrtg alleen maar staan:

Max In: 2848.0 b/s (0.0%) Average In: 1960.0 b/s (0.0%) Current In: 2848.0 b/s (0.0%)
Max Out: 7328.0 b/s (0.0%) Average Out: 5720.0 b/s (0.0%) Current Out: 6840.0 b/s (0.0%)

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 19-08 22:47

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

euh .. wat er in totaal doorheen is gegaan _IS_ toch je verbruikte data verkeer :?

Braaikamer - Smoke&BBQ

Verwijderd

Verwijderd schreef op 19 augustus 2002 @ 10:02:
maar hoe kan je dan bij MRTG uitrekenen hoeveel dataverkeer je verbruikt hebt?

Ik zie bij mrtg alleen maar staan:

Max In: 2848.0 b/s (0.0%) Average In: 1960.0 b/s (0.0%) Current In: 2848.0 b/s (0.0%)
Max Out: 7328.0 b/s (0.0%) Average Out: 5720.0 b/s (0.0%) Current Out: 6840.0 b/s (0.0%)
Dat lijken wel snelheidsgegevens ipv datahoeveelheden ja.
Met ifconfig <interface> zie je ook het verbruikte verkeer. Met MRTG lijkt me dit ook wel mogelijk.

Verwijderd

Mikez is denk ik wat onduidelijk..... :+
Ik denk dat ie bedoel per ip-adres in zijn netwerk en niet zo zeer van alleen die ene server....
OF.... bij mrtg zie je alleen je gemiddelde verbruik... en niet je totalen...
Maar dan kan hij beter RRDtool gaan gebruiken..... dan krijg je helemaal fancy graphs en daar kan je ook makkelijk het totaalverbruik bij laten zetten... (bijv. laatste uur, 2 uur, 6 uur, 12 uur, 24 uur.... etc.)

Verwijderd

Verwijderd schreef op 19 augustus 2002 @ 10:15:
Mikez is denk ik wat onduidelijk..... :+
Ik denk dat ie bedoel per ip-adres in zijn netwerk en niet zo zeer van alleen die ene server....
OF.... bij mrtg zie je alleen je gemiddelde verbruik... en niet je totalen...
Maar dan kan hij beter RRDtool gaan gebruiken..... dan krijg je helemaal fancy graphs en daar kan je ook makkelijk het totaalverbruik bij laten zetten... (bijv. laatste uur, 2 uur, 6 uur, 12 uur, 24 uur.... etc.)
euh jah, ik denk dat ie net als ik op een zeer simpel linux systeempje zit met nog een hub dat dient als server, en dan wil weten wat het verbruik is van elke pc afzonderlijk... centraal wel te verstaan... kan handig zijn als je een 10GB/maand verbinding gaat sharen onder een 10-tal gebruikers...

OOk ik ben nog op zoek nr een proggie dat het kan meten, liefst zelfs eentje dat het intern verkeer NIET meerekend ... wie weet raad...

Verwijderd

Verwijderd schreef op 19 augustus 2002 @ 10:21:
[...]
OOk ik ben nog op zoek nr een proggie dat het kan meten, liefst zelfs eentje dat het intern verkeer NIET meerekend ... wie weet raad...
Als je gebruik maakt van twee NIC's is dat geen enkel probleem....
Anders wordt het toch weer een gevalletje sleutelen voor gevorderden....
De tijd die je er in moet stoppen om dat in leven te krijgen..... ik denk dat je sneller en makkelijker uit ben om voor een paar tientjes een tweede NIC te kopen en die aan je kabelmodem te hangen.

Verwijderd

hmm NIC = netwerkkaartje? ja, hoor, we werken met 2 kaartjes :)
setup is Kabelmodem -> 'linuxmachinetje met 2 kaartjes' -> hub -> clients...

enig idee welke sofware het kan doen? zodat we op server (of gegevens kunnen opvragen van de server) kunnen zien, wie hoeveel heeft verbruikt? thx :)
Pagina: 1