Ataraid met minder load?

Pagina: 1
Acties:

• Blubber
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Ik heb op me fileserver Slackware 8.1 draaien, werkt perfect, loopt nooit vast. De server bevat de volgende schijven

maxtor 30gb -> OS
maxtor 40gb -> LVM
maxtor 60gb -> LVM
maxtor 40gb -> LVM
WD 80gb -> RAID0
WD 80gb -> RAID0

De LVM schijven vormen dus samen een logisch station van 140gb. De RAID controller is een Promise FastTrak100 TX2. De WD's zitten dus in een RAID0. Alle schijven draaien op ext3. Nou werkt het opzich prima. De RAID0 schijf is volgens bonnie++ aanzienelijk sneller van de LVM drive. Alleen, en nu komt het, als iemand via het netwerk met 4mb/s een bestand naar de RAID0 drive upload gaat de load stevig omhoog, terwijl als die zelfde persoon hetzelfde bestand naar de LVM upload blijft de load 'normaal' De bak doet verder weinig, load avg hangt normaal rond de 0.02 :). Als er iets naar de RAID0 gaat wordt dat dus iets van 2.00. Dan wordt het typen op de console zwaar vertraagt enzo, het is soms wel iritant. Is daar nog iets aan te doen? Of moet ik me daar maar gewoon bij neerleggen?

Verwijderd

Een HW Raid belast je systeem wel meer dan een LVM dat is logisch, maar ik heb 2x HW RAID0 met 2x 4maal 120GB zonder dat de load omhoog gaat zelfs als er een totale bandwidth is van 9,6 mb/s.

• Blubber
  • Niet online
Verwijderd schreef op 18 augustus 2002 @ 14:21:
Een HW Raid belast je systeem wel meer dan een LVM dat is logisch, maar ik heb 2x HW RAID0 met 2x 4maal 120GB zonder dat de load omhoog gaat zelfs als er een totale bandwidth is van 9,6 mb/s.
Welk hardware/software gebruik jij dan? Nog iets getweaked? mmm De persoon die aan het iploaden is, heeft ff een screenshot van zijn netwerkload gemaakt, met WinXP, vorige keer had ik ditzelfde tafreel, die blokjes, toen op me LVM de UDMA niet aanstond. ff simpel met hdparm aanzetten. Maar op de RAID werkt hdparm niet. Moet/kan ik uberhaupt UDMA (nog) aanzetten op dat ding?

Netload

Verwijderd

Dual Athlon XP 2000+ op een TYAN Tyger mobo met 1024mb ram, verder 2x adaptec raid met allebei 4x 120gb WD 8mb cache hdd's. D'r draait LFS op met 2.4.19 kernel.

• Blubber
  • Niet online
mm, tja dat van mij is maar een Celeron 600 met 384 intern, en Slackware 8.1. Met 1 promise Fasttrak :)

Verwijderd

kan zijn maar zelfs dan is 4 mb/s niets, als het om de load gaat!

• Blubber
  • Niet online
Verwijderd schreef op 18 augustus 2002 @ 14:33:
kan zijn maar zelfs dan is 4 mb/s niets, als het om de load gaat!
4 mb/s is idd niks. Maar tjek mijn post hierboven ook. Na de edit :) of had je het daar over?
Pagina: 1