Hoe maak je een screenshot van een film ?

Pagina: 1
Acties:
  • 205 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Tjaps
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online

Tjaps

Snap ik toch...

Topicstarter
Hoe maak je een screenshot van een film ??? Ik heb het al met verschillende progies geprobeerd maar met geen een lukte het. Iemand die iets weet ???

Verwijderd

open de film in mplayer2 en open daar naast een andere mplayer2 en druk op printscreen als je dat stukje wilt hebben... plak dit in je tekenprogramma en voila!

• Compubiter
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21-08-2023

Compubiter

Think again

Virtualdub kan dit zonder problemen ;)

• The Deaken
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15-02 17:48

The Deaken

Nexus

Dat gaat niet werken als je de film laat draaien. Want als je dan in bv paint plakt zie je de film in paint lopen :P
Probeer maar eens

Panta Rei "Alles stroomt en niets is blijvend;alles vergaat en niets blijft ooit hetzelfde."

Verwijderd

wel als je twee mediaplayers draait... Vraag mij niet waarom, maar bij mij werkt het...
Probeer eens...

http://home.wanadoo.nl/gafungchong/koetje.jpg

/edit: werkt dus alleen als je twee mediaplayers tegelijk aan hebt en in beide wat draait. van 1 van die 2 kan je een screenshot maken...

• Speed24
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online
Nee, het 2e scherm gebruikt dan geen overlay, en je kunt dan van het 2e scherm screenshots maken.
Bij ATi drivers heb je er ook een mooie optie voor:
Theater mode
Staat die aan, dan kun je meteen screenshots maken van films.

Zoek maar eens naar overlay, die moet je uitzetten.

• Tjaps
  • Niet online

Tjaps

Snap ik toch...

Topicstarter
owh ok ga t ff proberen

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 04-03 09:52
Dit is met de search te vinden. En dat weet ik zeker, want ik heb het ook aleens gevraagd :P

Het is simpel: De eerste mediaspeler speelt af via direct overlay (ofzo :D) en het OS weet eigenlijk niet wat er dan wordt afgespeeld. Als je dan op printscreen drukt, krijg je een mooi zwart/blauw groen vlak (afhankelijk van de software).
Maar slechts 1 programma kan dat tegelijk doen. Dus zodra je een tweede speler opent, speelt die softwarematig af en dat kan je dus wel via printscreen te pakken krijgen.

Mensen met meer parate kennis van zaken, kunnen dit verhaaltje vast wel ff verduidelijken.

• Speed24
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online
Lampje schreef op 18 augustus 2002 @ 14:26:
Dit is met de search te vinden. En dat weet ik zeker, want ik heb het ook aleens gevraagd :P

Het is simpel: De eerste mediaspeler speelt af via direct overlay (ofzo :D) en het OS weet eigenlijk niet wat er dan wordt afgespeeld. Als je dan op printscreen drukt, krijg je een mooi zwart/blauw groen vlak (afhankelijk van de software).
Maar slechts 1 programma kan dat tegelijk doen. Dus zodra je een tweede speler opent, speelt die softwarematig af en dat kan je dus wel via printscreen te pakken krijgen.

Mensen met meer parate kennis van zaken, kunnen dit verhaaltje vast wel ff verduidelijken.
Is gewoon goed, en er staan al zeker >25 topics over dit onderwerp in de database...

Overlay is gewoon een hardwarematige manier van afspelen, kost minder processor time dan de softwarematige manier. Dit scheelt bij mij iets van 8% geloof ik ( 1700+ )... maar de softwarematige manier heeft als voordeel dat er screenshots van te maken zijn en dat je het beeld op alle schermen ( bij dualhead e.d. ) kunt zien.

• Tjaps
  • Niet online

Tjaps

Snap ik toch...

Topicstarter
ok t lukt alemaal bedankt voor de duidenlijke uitleg

• Nikel
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Bsplayer heeft standaard een capture optie :).

• MrE
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 06-09-2025

MrE

Sugardaddy take me home..

Ehmm, ik heb net ook even zitten pielen, maar ik krijg (onder XP) met geen mogelijkheid twee mediaplayers geopend. Is daar een foefje voor?

the -<::::::::::D is mightier than the <:::::::::[=@

• Wits
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 16-01-2023

Wits

fka Witsflow

Het kan ook door in de opties van wmp hardwareversnelling uit te zetten.

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op 18 augustus 2002 @ 14:13:
wel als je twee mediaplayers draait... Vraag mij niet waarom, maar bij mij werkt het...
Probeer eens...

http://home.wanadoo.nl/gafungchong/koetje.jpg

/edit: werkt dus alleen als je twee mediaplayers tegelijk aan hebt en in beide wat draait. van 1 van die 2 kan je een screenshot maken...
Omdat een een hardware overlay gebruikt en je videokaart schijnbaar niet nog een hardware overlay ondersteund.

Verwijderd

MrE schreef op 18 augustus 2002 @ 15:05:
Ehmm, ik heb net ook even zitten pielen, maar ik krijg (onder XP) met geen mogelijkheid twee mediaplayers geopend. Is daar een foefje voor?
start=>run=>mplayer2 en dat twee keer herhalen. Lukt tenminste op mijn xp bak hier...

en ja dit is al eerder gevraagd (als die search het deed.... ;) ) Ik heb het ook een keer gevraagd 8)7

Verwijderd

Met iview 32 gaat dat kei makkelijk :)

Probeer dat maar is !!!

• Thijs
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 04-03 14:10
ff een kick... (mocht van JvS :o)

Mij lukt het niet met die 2 Mplayers. Ja, ok, ik krijg wel een screenie, maar hij is heel blokkerig. Kortom, als ik Lampjes verhaal moet geloven dan is softwarematige overlay fucking ranzig bij mij en moet ik dus een screenie hebben van die hardwarematige overlay. Alleen is dat dus blijkbaar helemaal NIET mogelijk?

Als ik het filmpje afspeel met Media Player heb ik PERFECT en echt super STRAK beeld. Maar waar ik ook m'n screenies mee maak.. OVERAL krijg ik van die lelijke artifacts/blokjes... echt niet mooi. Ik wil een wallpaper maken en dan wil ik hoge kwaliteit en niet steeds tegen die blokjes aan moeten kijken

[ Voor 32% gewijzigd door JvS op 29-12-2002 14:05 ]

• m-m
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

m-m

Thijs schreef op 29 december 2002 @ 13:59:

Mij lukt het niet met die 2 Mplayers. Ja, ok, ik krijg wel een screenie, maar hij is heel blokkerig. Kortom, als ik Lampjes verhaal moet geloven dan is softwarematige overlay fucking ranzig bij mij en moet ik dus een screenie hebben van die hardwarematige overlay. Alleen is dat dus blijkbaar helemaal NIET mogelijk?
Gebruik BSPlayer, is gratis en kan dit erg goed... Werkt ook nog es prettiger dan mplayer2 :)

• twopack
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 02-01 13:43
Thijs schreef op 29 December 2002 @ 13:59:

Jawel dus, met BSPlayer

damn.... :(

specs

• Thijs
m-m schreef op 29 december 2002 @ 14:01:
[...]

Gebruik BSPlayer, is gratis en kan dit erg goed... Werkt ook nog es prettiger dan mplayer2 :)
Mja, dat heb ik al geprobeerd en die doet bij mij niet eens die overlay, die speelt bij voorbaat al blokkerig af :(

Edit: ff iets wat ik nog tegen JvS zei tegen ICQ:

Als ik het filmpje afspeel met Media Player heb ik PERFECT en echt super STRAK beeld. Maar waar ik ook m'n screenies mee maak.. OVERAL krijg ik van die lelijke artifacts/blokjes... echt niet mooi. Ik wil een wallpaper maken en dan wil ik hoge kwaliteit en niet steeds tegen die blokjes aan moeten kijken

[ Voor 36% gewijzigd door Thijs op 29-12-2002 14:05 ]

• m-m
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

m-m

Thijs schreef op 29 December 2002 @ 14:03:
[...]

Mja, dat heb ik al geprobeerd en die doet bij mij niet eens die overlay, die speelt bij voorbaat al blokkerig af :(
hmm dan doe je iets verkeerd? Hier totaal geen last van hoor.

• Raymond
Ik wil een wallpaper maken en dan wil ik hoge kwaliteit en niet steeds tegen die blokjes aan moeten kijken
Je beseft je toch wel dat zo'n filmpje maar iets van 720 bij nogwattes is he? Daar KAN je gewoon geen mooie grote wallpaper van maken.

• Thijs
Check m'n screenie, dit is toch niet normaal!? (en komt echt niet door de JPG compressie)

Afbeeldingslocatie: http://home.student.utwente.nl/m.p.h.hoogstraten/bsplayer.jpg

• Thijs
Lampje schreef op 29 December 2002 @ 14:10:
[...]

Je beseft je toch wel dat zo'n filmpje maar iets van 720 bij nogwattes is he? Daar KAN je gewoon geen mooie grote wallpaper van maken.
Ja, maar ik wou allemaal plaatjes bij elkaar doen... 10 plaatjes van 500x380 oid kan je wel een wallpaper van maken :)

• Raymond
Thijs schreef op 29 december 2002 @ 14:11:
Check m'n screenie, dit is toch niet normaal!? (en komt echt niet door de JPG compressie)

eeehhh....jawel..

• Thijs
Nou, dan moet je m'n beeld eens checken als ik het met Media Player afspeel, dan heb je niet eens 1 blokje... dat beeld wil ik gewoon en niets minder. Maarja, blijkbaar kan dat gewoon niet. Zucht... moet ik toch maar eens kijken of ik met Photoshop al die blokjes weg kan krijgen :'(

• TheLunatic
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 16-08-2025

TheLunatic

Ouwe boxen.

HyperSnap-DX :)

Mother, will they like this song?

• jasjenl
  • Laatst online: 03-03 16:59

jasjenl

Liab A Tymo

Thijs schreef op 29 December 2002 @ 14:11:
Hm, ik vind dit er voor een video-screencapture eigenlijk nog helemaal niet zo beroerd uit zien, eerlijk gezegd.. Maar als je zo'n screenshot captured, zorg je er dan wel voor dat je player het filmpje op 100 % afspeelt en niet gescaled? Dat zou bij softwarematig afpspelen nl. ook nog wel eens voor nare artifacts kunnen zorgen. Als je de capture dan naderhand naar wallpaper size wilt vergroten, kun je dat beter met een goed tekenprogramma doen.

• Cartman!
  • Niet online
Thijs schreef op 29 December 2002 @ 14:11:

[afbeelding]
omdat je filmpje met een aantal beelden per seconden gaat lijkt t als hij speelt dat het vloeiend is, maar 1 beeldje ervan ziet er gewoon zo uit hoor.
Om het beter te zien : download VirtualDub of NanDub en open je filmpje, en dan kan je beeldje voor beeldje bekijken, en daarvan kan je, zoals gezegd werd, ook een screenshotje van maken :)

• Thijs
Heb ik geprobeerd. Even dacht ik dat dit ging werken met die "special capture", maar ook hierbij krijg ik dezelfde kwaliteit als met VirtualDub.
jasjenl schreef op 29 December 2002 @ 15:00:
[...]

Hm, ik vind dit er voor een video-screencapture eigenlijk nog helemaal niet zo beroerd uit zien, eerlijk gezegd.. Maar als je zo'n screenshot captured, zorg je er dan wel voor dat je player het filmpje op 100 % afspeelt en niet gescaled? Dat zou bij softwarematig afpspelen nl. ook nog wel eens voor nare artifacts kunnen zorgen. Als je de capture dan naderhand naar wallpaper size wilt vergroten, kun je dat beter met een goed tekenprogramma doen.
Ik speel hem gewoon op 100% af ja.
g00fy schreef op 29 December 2002 @ 15:21:
[...]

omdat je filmpje met een aantal beelden per seconden gaat lijkt t als hij speelt dat het vloeiend is, maar 1 beeldje ervan ziet er gewoon zo uit hoor.
Om het beter te zien : download VirtualDub of NanDub en open je filmpje, en dan kan je beeldje voor beeldje bekijken, en daarvan kan je, zoals gezegd werd, ook een screenshotje van maken :)
Nee, dat dacht ik eerst ook, maar deze screenie die je hier ziet test ik het nu steeds mee. Want dit beeld blijft een seconde staan (je ziet hem ff denken). Dat is voor mij lang genoeg om te zien dat er GEEN blokjes te zien zijn. Misschien op een paar plekjes wel, aangezien ik natuurlijk niet het hele beeld meteen kan checken, maar die egale vlakken kan ik je verzekeren dat die helemaal mooi strak zijn en dat dat niet eens in de buurt komt van wat VirtualDub mij geeft (laat staan BSPlayer en PowerDVD).

Edit: VirtualDub komt overeen met hoe het beeld eruit ziet als ik de kwaliteit van de DivX filter op MIN zet. Ik wil dus de kwaliteit van het beeld zoals het eruit ziet als het op MAX staat.

[ Voor 6% gewijzigd door Thijs op 29-12-2002 15:34 ]

• Raymond
Want dit beeld blijft een seconde staan (je ziet hem ff denken). Dat is voor mij lang genoeg om te zien dat er GEEN blokjes te zien zijn
druk eens gewoon op pauze?

• Thijs
Lampje schreef op 29 december 2002 @ 15:35:
[...]

druk eens gewoon op pauze?
hehe, triest, dat kan natuurlijk ook gewoon :) Nu kan ik eens rustig kijken en het beeld is zeker weten stukken beter dan wanneer ik met VirtualDub of whatever een screenie maak. Heel af en toe zie je bij een lijntje beetje artifacts, maar dat is logisch, want op precies dezelfde plekken is bij de screenie het extreem blokkerig, het is nog een wonder dat die filter dat zo netjes kan maken. En een screenie maken terwijl ie op pauze staat lukt niet.

• Ralph Smeets
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 03-03 09:48

Ralph Smeets

sinds 10-7-2009

Die blokjes die je ziet komt dus echt van het compressie algorithme die gebruikt wordt. De overlay functie van een videokaart is meestal gekoppeld aan een motion-compensation en enkele andere hardware matige filters waardoor die blokjes er min of meer uitgefilterd worden.

Weet je trouwens zeker dat het beeld compleet stil staat? Weet je zeker dat in het origineel (voor compressie!) het beeld volledig stil staat? Kleuren die lichtjes veranderen is voor een compressie algorithme trouwens ook gewoon een beweging! Hoe meer beweging, hoe meer blokjes. Hoe minder beweging, hoe minder blokjes.

Heb je trouwens ook al eens gekeken welke van de 25 frames in die seconde het er beste uit ziet om die dan te capturen? Veel kans trouwens dat de laatste er het beste uit ziet omdat die de meeste informatie bevat (1 frame is het startframe waarin het hele plaatje wordt beschreven en de volgende zijn tussenframes waarin alleen de veranderingen ten opzichte van het startframe zijn opgenomen en indien er geen veranderingen zijn, verfijningen van het frame. Het laatste capturen is dus erg belangrijk!). Kijk maar eens naar een webcam met flink wat compressie. De achtergrond die stilstaat wordt redelijk gedetaileerd naar verloop van tijd.

Hoop dat dit help, heb trouwens zelf nooit frames gecaptured, maar hou me op dit moment bezig met hardware matige MPEG1/2/4 decoding :).

Mestreechs volksleed:
Jao diech höbs us aon 't hart gelege, Mestreech door alle ieuwe heer
Veer bleve diech altied genege, En deilde dreufheid en plezeer....etc.

Pagina: 1