Toon posts:

Freon koeling

Pagina: 1
Acties:
  • 166 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
ik zat een te denken als je nu een oude koelkast sloopt en je wilt het in je pc monteren, zit je dus met het probleem dat je een andere radiatuer eraan vast wilt hebben en de buizen ingekort wilt hebben maar dan zal het freon ontsnappen... is er een manier om dit bij te vullen?

geen reactie's over condens wat dat weet ik nu wel :P

Verwijderd

Als je dit echt wilt doen moet je contact opnemen met DaBit, hij is hier moderator en geldt als de autoriteit op het gebied van phase-change op GoT.

Zoek maar op DaBit en contact hem dan, hij weet waarschijnlijk alles wat jij wil weten ;) .

Veel geluk, deze shit is ingewikkeld! Maar de resultaten zijn zeer zeker lekker :)

Verwijderd

De koelkast kan je beter gebruiken als water-chiller, let bij het inkorten van leidingen erop dat de koelvloeistof in de buizen onder druk staat.. dus niet zomaar ergens je dremel opzetten.. :)

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 18 augustus 2002 @ 12:23:
De koelkast kan je beter gebruiken als water-chiller, let bij het inkorten van leidingen erop dat de koelvloeistof in de buizen onder druk staat.. dus niet zomaar ergens je dremel opzetten.. :)
ik hoor net dat het ook met gewoon butaan gas wil, alleen je moet het systeem eerst vacuum hebben, en ik wil geen water chiller er op en ik wil ook geen complete koelkast naast me pc, met de compressor en de verdamper en een radiateur moet het mogelijk zijn

• _Evert_
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23:00
mmm, deja vu??
kijk hier eens:
[rml][ Extreme]Fase Koeling[/rml]

Verwijderd

Zoals Dabit vaak heeft gezegt, een koelkast koeler is niet goed genoeg, een vrieskist maybe als het een beetje een grote is... Check ff zijn site...

Verwijderd

Tsjonge tsjonge kijk eens op zoals _Evert_ het al zei : extreme koeling..

Verder heb je ook de Vapochill zelf bouwen gedeelte..
ik heb vandaag nog veel veel informatie in Extreme koeling topic gegooid.. daar zie je verschillende opties

• BounceMeister
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Misschien kun je ipv een gewone koelkast, zo'n campng-koelbox-koelkast nemen en daar de koeling van gebruiken.

Verwijderd

BounceMeister schreef op 18 augustus 2002 @ 16:52:
Misschien kun je ipv een gewone koelkast, zo'n campng-koelbox-koelkast nemen en daar de koeling van gebruiken.
camping koelbox systeem heeft weinig NUT.. te lage capaciteit.. je hebt twee types als ik het goed hebt. Een die op absorbtie werkt die had ik gezien was maar 75 watt .. en geloof me zo koud zal het niet worden .
Deze werkt met gas , warmte of electricteit 220 volt.

De andere is gewoon een PELT cooled koelbox... .....
Kortweg gezegd dit is een slecht idee

Verwijderd

Zoals ik dus zeg, te weinig vermogen...

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08-02 23:24

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Ik heb net even eigenhandig ons kleine koelkasje opengetrokken, en ik zat dus dat deze maar een vermogen had van 50Watt, dat is inderdaat lang niet genoeg voor een proc. maar ik vraag me toch af of het iets afdoet. je hebt theoretisch gezien misschien nietzoveel power als de proc produceert, maar dat betekend in dit geval niet dat je het niet kwijt kan raken. het ligt ook een beetje aan de radiator denk ik. AL met al geloof ik dat je met een 50Watt koelkast systeem een proc ECHT wel koud krijgt.

Verwijderd

eeeh radiator ... je bedoeld condensor.. we hebben wel over een compressie koelsysteem of hebben we het over waterkoeling ???

Hoeveel hitte produceert een CPU tegenwoordig ? 100 watt minimaal ? Ik wil niet flauw doen maar als de CPU 100 watt hitte creeert en de koeling maar 50 watt (koelkast systeem die water afkoelt) dan zal mijn watertemperatuur niet bij dezelfde temp. blijven .. met andere woorden mjn watertemp zal blijven stijgen en stijgen omdat ik de extra 50 watt (koelkast) niet weg kan pompen.

Om dan een radiator aan te sluiten met in combinatie een koelkast (50 watt) die mijn water res. afkoelt is flauwe Kul omdat:
wanneer de pc aanzet (koeling was al aan) dus watertemp=laag geworden geen vries temp maar 10 graden ofzo. dan werkt een radiator averechts in plaats van mijn waterafkoeling gaat er sprake zijn van opwarming...het is immers nu best hete dagen :P

Kortweg gezegd het slaat op niks om een 50 watt koelkast te gebruiken als extra koeling omdat je er absoluut niks mee wint..als je iets gaat doen kan je beter goed doen :)

Verwijderd

Topicstarter
AtomicShockwave schreef op 18 augustus 2002 @ 22:36:
Ik heb net even eigenhandig ons kleine koelkasje opengetrokken, en ik zat dus dat deze maar een vermogen had van 50Watt, dat is inderdaat lang niet genoeg voor een proc. maar ik vraag me toch af of het iets afdoet. je hebt theoretisch gezien misschien nietzoveel power als de proc produceert, maar dat betekend in dit geval niet dat je het niet kwijt kan raken. het ligt ook een beetje aan de radiator denk ik. AL met al geloof ik dat je met een 50Watt koelkast systeem een proc ECHT wel koud krijgt.
ik wete niet precies hoor maar zover ik weet is dit systeem niet 50 watt koelvermogen maar hij doet niks anders dan warmte verplaatsendus eigenlijk met een snelheid van 50 watt klinkt redelijker :P

• BounceMeister
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Het koelen in een gewone koelkast werkt toch niet met een peltier maar dmv het verdampen en condenseren van een vloeistof/gas (afhankelijk van de staat)? Dan zegt 50 watt toch niets over het koelvermogen maar juist alleen iets over de pomp die erin zit en het lampje in de koelkast zelf?

Verwijderd

Topicstarter
BounceMeister schreef op 19 augustus 2002 @ 19:36:
Het koelen in een gewone koelkast werkt toch niet met een peltier maar dmv het verdampen en condenseren van een vloeistof/gas (afhankelijk van de staat)? Dan zegt 50 watt toch niets over het koelvermogen maar juist alleen iets over de pomp die erin zit en het lampje in de koelkast zelf?
ja dat vond ik dus ook al, voordeel is dta bij een peltier veel meer vermogen verlies is de helft van het verogen gaat om in warmte, een koelkast heeft een heel hoog rendement

Verwijderd

Er lopen verscheidene topics over de vragen die hier naar boven komen. Dit topic voegt weinig toe. Ook via de Search / FAQ is het een en ander te vinden.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.