Ik ben verkoper van camera's en ga mijn best doen om je van advies te zijn:)
Allereerst zou ik voor een digitale camera gaan ipv. een analoge. Je hebt dan een veel betere (duidelijk waarneembare) beeldkwaliteit en de mogelijkheden van een digitale camera zijn veel groter(o.a. via i-link naar pc of DVDR)
Ok, het gaat hoogstwaarschijnlijk een digitale camera worden, nu de vraag welke want je hebt twee types:
Ik zou voor een miniDV camera gaan; die hebben in het algemeen een betere horizontale resolutie +500 lijntjes/beeld. Verder ben je hiermee op de toekomst voorbereid; DVD-recorders en ook pc's worden tegenwoordig uitgerust met een i-link (firewire) poort uitgerust. Zo kun je dan bijv. je videofilms rechtstreeks op een DVD-tje branden. Overigens hebben de nieuwere (Sony) Digital8 (dat zijn digitale camera's die Hi8 bandjes gebruiken) ook een i-link poort). Toch zou ik voor een miniDV camera kiezen; zoals ik al zei zijn er miniDV camera's die een betere beeldkwaliteit hebben en daarnaast zijn miniDV camera's veel kleiner&compacter dan Digital8 camera's (miniDV tape is ongeveer een derde van een Hi8 tape).
Nu nog wat andere dingen waar je op kunt letten:
*DV in/out: Je moet jezelf de volgende vragen stellen: 1)wil ik de opgenomen filmpjes naar mijn pc zetten en 2) wil ik ze na het bewerken/monteren weer naar de tape in de camera terugschrijven? Voor 1) heb je DV-out nodig en voor 2) heb je DV-in nodig. DV-out zit standaard op alle miniDV camera's, voor DV-in moet je een duurdere camera nemen, daar betaal je ongeveer 100 euro meer voor.
*De optische zoom, ik zou altijd een camera kopen met minimaal 10x optische zoom.
*staand of liggend model. Ik zou hierbij niet alleen het uiterlijk mee laten tellen bij je overweging, natuurlijk is een staand model veel mooier en stoerder, maar ik wil je erop attenderen dat die bij sommige klanten niet goed in hand liggen. Probeer ze beiden in de winkel en kijk welke jij het beste bij JOU vindt passen.
*Mogelijkheid om foto's (snapshots) te maken, hoewel dit eigenlijk niet erg noodzakelijk is. toch? De camera's verschillen in het feit of ze deze foto's op de tape of op een aparte geheugenkaart opslaan (Memorystick, SD-card etc.) Ik zou eerder voor het laatste kiezen, het is dan makkelijker om de foto's terug te vinden.
*Steadyshot(= zorgt ervoor dat de beelden vloeiend blijven ondanks het feit dat jij trillende handjes hebt;)). Deze techniek zit zo ongeveer standaard op alle camera's, zeker die van Sony en JVC.
Zo zijn er nog een aantal dingen. Maar aangezien ik niet meer zoveel tijd heb ga ik even tot wat concretere voorstellen:
Mijn advies zou zijn kies voor een JVC of Sony. Beiden zijn qua design top en qua mogelijkheden spannen ze ook de kroon. JVC heeft een hele goede prijs/kwaliteit verhouding, zie het als de AMD van de camera's terwijl je bij Sony toch ook wel een beetje voor de naam betaald (de Intel van de camera's). De Sony's hebben wel een iets betere lens, de Carl Zeis lens, ze hebben daarnaast wat extra snufjes(Bluetooth, USB-streaming=webcamfunctie etc.), maar dat neemt niet weg dat de lens van JVC zeker ook heel goed is!
Sony: DCRTRV16, DCRTRV24, DCRTRV25, DCRTRV115, DCRTRV120
http://www.sonystyle.com/...682x9129x9012&scatid=9012
JVC: GRDVX44, GRDVX400, GRDVL160 GRDVL167, GRDVL367.
http://data3.jvc-europe.c...ng=En&Category=CamDigital
Nu nog wat advies: Ik zou als ik jou was toch proberen om hier ff een uur voor uit te trekken en dan naar een winkel als BCC te gaan. Daar kunnen ze voor je alle camera's demonstreren en je krijgt antwoorden op al je vragen. Verder ben je dan zeker van dat je niet te veel betaald, ze hebben daar de laagste prijsgarantie

Tot slot,kijk of je er ook starter's kit bij kunt nemen. Zo'n starter's kit bestaat uit een extra accu (handig!) , een tape en een degelijk tasje (wordt nooit standaard bij de camera geleverd, vandaar de starter's kit;))