Abit KR7A wil niet booten

Pagina: 1
Acties:

• Scighera
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15-08 11:41

Scighera

swim-bike-run

Topicstarter
Ik heb Abit KR7A-Raid met 512MB Samsung DDR PC2110.

als ik wil opstarten gaan alle drie de leds op het mobo branden (5v,power, reset). De monitor geeft geen beeld hierbij en alle fans draaien gewoon. Ik de Cmos al een paar keer gerest(ja, volgens het boekje)

voor verdere specs zie mijn sig hieronder (alleen dan met bovenstaand mobo en geheugen)

ik heb de leds en powersteckers al gecheckt, een cooler op de 'fan 1' aangesloten IDE-kabels eruit gehaald etc. CPU en zo werkt wel op mijn andere mobo

Weet iemand de oplossing??

www.triathlete.nl

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Sinds wanneer is dat gebeurd? Heeft de PC voorheen wel stabiel gedraaid? Heb je ook al geprobeerd om minimaal op te starten? Dus alleen met CPU + 1 reepje geheugen + videokaart opstarten en dus de rest, zoals FDD, HDD, netwerk, etc eruithalen :)

• Scighera

Scighera

swim-bike-run

Topicstarter
Gisteren mobo en Samsung DDR Reepje binnen gekregen.

Ik heb nu mijn pc weer rond mijn 'oude mobo en geheugen' opgebouwd en het draait dan gewoon goed.
De Batterij van het bios is trouwens vol, ik heb hem in mijn pda getest

Oh ja, dat opstarten met alleen cpu+fan+mem+video heb ik al gedaan. ik heb ook de hdd led en zo eruit gehaald, niets helpt.
He lijkt wel of de bios chip leeg is

www.triathlete.nl

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Piept de moederbord niet? Zit het DDR reepje wel goed vastgeklemd? Daarvoor is altijd wel meer kracht voor nodig, dan je in de eerste instantie zou verwachten :)

[ Voor 0% gewijzigd door BalusC op 18-08-2002 11:32 . Reden: grammafoutje ;) ]

• Jimster
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10:14
Dat probleem had ik ook toen ik dat bord voor het eerst in mijn handen kreeg. Ik had van alles geprobeerd.. niets hielp. Toen maar terug in de winkel en daar werkte het wel gewoon. Thuis maar weer met mijn eigen VGA en RAM geprobeerd en toen werkte het wel. Heel raar. Probeer eens een ander DDR reepje of stop het reepje eens in een andere bank.

• Scighera

Scighera

swim-bike-run

Topicstarter
geheugen gecheckt in verschillende banken
het mobobo geeft geen enkel bliepje of piepje

Zou de chip van het bios misschien leeg kunnen zijn (het is Phoenix chip)

ps. Ben ff weg: wielrennen, dus ik reageer wat later

www.triathlete.nl

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Piept de mobo wel als je het geheugen en/of videokaart eruittrekt?

• Scighera

Scighera

swim-bike-run

Topicstarter
nope Ik heb mijn 8500 eruitgehaald ( PC stond natuurlijk wel uit :) )
geen piep tehoren hij deed gewoon weer niets behalve draaiende fans en die3 brandende leds op het mobo (5v, power, reset)

www.triathlete.nl

• Scighera

Scighera

swim-bike-run

Topicstarter
Ik lees in het boekje dat de ' Init Display First" als default op 'PCI slot' staat maar dat hij al er maar 1 kaart in zit hij automatisch kijkt of ie in de AGP of PCI zit en dan met die kaart boot.

Dat zou die toch niu dan ook doen. Heeft iemanders niet toevallig een systeem om een KR7a -RAID gebouwd??

www.triathlete.nl

• eRRoR.InSiDe
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17-08 09:36
Probeer 1 van de volgende dingen van Paul's site eens.

Paul's Unoffical Abit..

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20:12

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
mm heb je wel de cpu fan wel op de goeie ping aangesloten? naast de atx connector zitten er 2
1tje is het =)

Tweakers Discord

Verwijderd

Als alle 3 ledjes op het bord branden(dus ook de rode) kun je er vanuit gaan dat het bord naar de klote is.

• Scighera

Scighera

swim-bike-run

Topicstarter
- die rode is volgens het boekje de reset, deze gaat branden als je reset indrukt
- ik al een CPU fan op FAn 1 aangesloten (niet die van de processor, anders blaas ik nl het mobo op)
- vga-card is al gecontroleerd
- alle dimm-sloten geprobeerd, gekeken of de module er echt inklikte (Samsung
DDR).
- Reset knop gecheckt (KT7a heeft nergens last van met dezelfde onderdelen
- power kabel gecontroleerd
- bios batterij is vol
- cmos jumper staat goed (al een paar keer gereset)
- Ide kabels zijn goed (ook zonder geboot)
- minimum boot gedaan (mobo,cpu,cpu-fan,mem videokaart en monitor)

:? iemand nog suggesties

www.triathlete.nl

Verwijderd

Daar ben ik ook bang voor. Alleen het oranje ledje hoort te branden.

• Scighera

Scighera

swim-bike-run

Topicstarter
D14 = oranje = 5v standbye
D16 = groen -=power button pressed
D17 = rood = reset button pressed

www.triathlete.nl

• eRRoR.InSiDe
Probeer eens alle kabeltjes behalve die van je powerconnector los te halen zodat je je PC enkel aan en uit kan doen en niet resetten.

• Captain Pervert
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 26-02 17:43
Ik heb precies hetzelfde gehad.
Zelfde moederbord (RAID versie), zelfde lampjes die brandden en dezelfde wanhoop. Hier is mijn topic: Mijn PC start niet meer op

Op GoT kende niemand mijn probleem, in newsgroups, die ik heb geraadpleegd via google, wel, maar een oplossing hadden ze ook daar niet.

Tot iemand (XoF) voorstelde om de voeding te vervangen, en hopla Y:)
Waarom ik daar niet meteen aan dacht? Naar mijn ervaring (Had eerder 3 voedingen kapot gehad / zien gaan) gaven ze gewoon geen kik meer. Deze voeding was kennelijk 'anders kapot', misschien geeft hij verneukte stroom af. Misschien te weinig spanning, of iets anders.

Maar het is dus je voeding :) Succes!

Porsche 928 - It's about as fast as you can go without having to eat airline food.

Verwijderd

Had ik ook met me kr7a, werd helemaal lijp erdoor. Wat bij mij hielp: druk de ram heel stevig aan, en probeer iedere ram bank apart eventjes.

En ergens in het boekje staat dat je een knop ingedrukt moest houden terwijl het aan het opstarten was, pagina uhhhh.... :) Wat iedergeval wel nuttig in mijn geval.

• Captain Pervert
Maar het is de voeding :)

Ik zou mijn piemel ervoor verwedden

Porsche 928 - It's about as fast as you can go without having to eat airline food.

• Scighera

Scighera

swim-bike-run

Topicstarter
linke weddenschap, je wil niet weten wat ik normaal gesproken aan die voeding heb hangen:
-KT7a mobo
-TB 1333c@1466
-reepje 512mb PC133
-Ati Radeon8500 Retail
-TV/R/TT kaart
-SB Audigy
-100 mbit LAN adapter
-80 GB 7200rpm MAxtor
-40GB 7200rpm IBM
-Aopen DVD+-LiteOn burner
-CPU Cooler mer 2 7000rpm fans
-8(!) casefans
-CCFL
-paar ledjes
-secundaire monitor

_/-\o_ draait zelfs met dit weer stabiel

[ Voor 0% gewijzigd door Scighera op 19-08-2002 07:29 . Reden: spelling ]

www.triathlete.nl

• eRRoR.InSiDe
En als je het gewoon probeert? Of is het al opgelost?

• Scighera

Scighera

swim-bike-run

Topicstarter
Ik ga zo naar Gistron

www.triathlete.nl

• Captain Pervert
Ok dan, succes.

• Captain Pervert
je wil niet weten wat ik normaal gesproken aan die voeding heb hangen:
Juist daarom!!! Daar mag je echt wel een 430w voor hebben. En aan die 8 casefans (wat een beetje overkill is) en die CCFL te zien ben je een serieuze tweaker. Neem dan ook een serieuze voeding dit keer... Enermax ofzo.

Trouwens, je gebruikt KT7A en KR7A door elkaar. Had je eerst een KT7 en daarna een KR7? Want het is een beetje verwarrend.

• Evil Dax
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09-07 12:38

Evil Dax

had toch duidelijk zon besteld

Reset-LED blijft branden, of gaat 'ie na halve seconde uit.
ALs 'ie BLIJFT branden: MoBo stuk !

in de winter is het kouder als buiten

• Captain Pervert
evildax schreef op 19 augustus 2002 @ 16:02:
Reset-LED blijft branden, of gaat 'ie na halve seconde uit.
ALs 'ie BLIJFT branden: MoBo stuk !
Lees het topic, sjaak. Het moederbord is niet stuk (nou ja, de kans daarop schat ik 2%). Het is de voedinggggggggggg

• Evil Dax

Evil Dax

-overbodig-

[ Voor 0% gewijzigd door Evil Dax op 19-08-2002 16:58 . Reden: collega zat te kloten ]

• Evil Dax

Evil Dax

De kans dat het de voedling is schat ik kleiner als 1%, omdat ik dit probleem vee vaker heb meegemaakt. Ook gezien zijn KT7a gewoon erop werkt, bevestigd mijn vermoeden.
Leg dat chop-blok maar vast klaar, want dit gaat je je piemel kosten !

• comprobot
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 07-08 19:54
Tweede mogelijkheid:

bios chip kapot? Daar is dit chip belangrijkste voor de booten. Als hij niet meer reageert,dan is dit bios chip kapot. Als je chipapparaat heeft dan kan je bios chip zien of dit chip werkt .

www.tiedragon.nl

• Evil Dax

Evil Dax

BIOS heeft niets te maken met je reset. Sterker nog: Als je ALLEEN de voeding erin stopt moet de reset ook weer uitspringen. Dus memory, BIOS, CPU en HDD kan je al wegvinken als boosdoeners.

• Captain Pervert
evildax schreef op 19 augustus 2002 @ 17:03:
De kans dat het de voedling is schat ik kleiner als 1%, omdat ik dit probleem vee vaker heb meegemaakt. Ook gezien zijn KT7a gewoon erop werkt, bevestigd mijn vermoeden.
Leg dat chop-blok maar vast klaar, want dit gaat je je piemel kosten !
Nu je het zegt, nu snap ik pas waarom hij Kt7 en KR7 door elkaar gebruikt. En als die KT7 wel werkt, is de kans op een kapotte KR7groter. Maar nog acht ik het niet onmogelijk dat het aan de voeding ligt.

• nAFutro
  • Laatst online: 17-04-2020

nAFutro

hmm

mogelijke oplossing zet de pc aan wacht tot die hangt :) trek de voedingsstekker er uit en daarna er weer in. dan doet ie het weer denk ik.
als je de instert inhoud tijdens het aanzetten laad ie de defaults misschien dat ook wil helpen

• Evil Dax

Evil Dax

Aanzetten tottie hangt ?
:?
Als die reset niet laag word doettie NIETS, dus ook niet hangen.
Insert tijdens booten ???
Sorry maar zeg dan nix, zolang die reset niet wil gaat die CPU nie lopen |:(

• OcNewB
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17-08 21:45
Ehm, staan je jumpers allemaal wel goed? fsb op 133 etc??
Staat je Multiplier wel goed op je mobo?
Ik had ook zoiets want ik was vergeten mijn jumpers op 11,5 te zetten ipv oude 10,5 na upgrade van de processor.

• Scighera

Scighera

swim-bike-run

Topicstarter
OK:

-Dat van die voeding lijkt mij onzin aangezien mijn oude pc (zie een paar post terug) gewoon stabiel draaide me deze voding. Dan zou die kR7a met enkel een cpu,cooler,memory en videokaart het toch gewoon moeten doen (geen fans, hdd's en pci-kaarten.
-De Kr7a stelt de multiplier en FSb in via SoftFSB in het bios, hij heeft daar geen jumpers voor (net als de KT7a)
-De reset blijft conitinue branden, als ik reset indruk gaat het lampje niet knipperen of uit

Gisteren trouwens naar gistron geweest, kon helaas geen ander mobo direct meenenemen daar het magazijn en kantoor tijdelijk ergens anders zat (verbouwing I think) m

www.triathlete.nl

Verwijderd

Reset lampje hoord inderdaad even een fractie van een seconde te knipperen, voeding heeft hier uiteraard niks mee te maken.

Het bord is echt kapot, heb op het werk ook een PC staan met een defecte KR7A die exact hetzelfde probleem had, mainboard vervangen en 't was gefixt

• Evil Dax

Evil Dax

Zei ik toch :)
Mainbord vervangen vind ik wel erg radicaal, meestal fix ik die borden gewoon :P

• marshal
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 03-04 16:08

marshal

Reality beats fiction by far

Even een mega-kick, vandaag is mijn kr7a-raid er ook mee opgehouden. zelfde symptomen als hierboven beschreven.

Ik baal hier stevig van, garantie is 2 dagen geleden verlopen en leverancier heeft al min of meer aangegeven dat hij m'n harde schijf die ook defect is niet wil opsturen naar maxtor, ik neem aan dat dan hetzelfde voor een mobo geld.

Welke garantietermijnen hanteerd abit? heb al geprobeerd op de site van abit te zoeken maar dat ding is zo traag als bagger. Heb wel een email-adres gevonden en daar naar toe gemaild.

Maar even concluderend, ik kan ervan uit gaan dat dit mobo kapot is. ik geloof nl. niet dat het de voeding is.

Nog een vraag, hoort misschien meer thuis bij opslagmedia, maar misschien dat iemand het hier weet. Ik heb mijn data op een raid-0 configuratie staan. kan ik er van uitgaan dat ik deze kwijt ben of kan ik die op een nieuw c.q. vervangen mobo weer terugkrijgen op de een of andere manier?

• nAFutro
  • Laatst online: 17-04-2020

nAFutro

hmm

evildax schreef op 19 augustus 2002 @ 22:53:
Aanzetten tottie hangt ?
:?
Als die reset niet laag word doettie NIETS, dus ook niet hangen.
Insert tijdens booten ???
Sorry maar zeg dan nix, zolang die reset niet wil gaat die CPU nie lopen |:(
ik zou zeggen lees die klote handleiding (lezen is meer dan plaatjes kijken) ipv gefrusteerd te posten, het staat er echt: na 4 of 5 keer de stroom er compleet af te hebben gehaald terwijl de pc aanstaat reset het mobo zich, tijdens booten kun je de insert inhouden om de default te laden. het helpt want dat heeft het bij mij ook gedaan na het opbouwen van mijn KR7A-R

Verwijderd

Wat bij mij het probleem was (KT7-RAID) was dat ik mijn mobo niet helemaal lekker had geinstalleerd, hij maakte contact met de kast. De symptomen waren precies zoals de topicstarter vermeld. Check dus ook ff of ie niet stekem toch ergens contact maakt!

Verwijderd

Abit geeft vanaf 2002 sowieso 2 jaar garantie, dacht zelfs 3
De RAID-0 array op je bord is alleen te benaderen met een Highpoint HPT370/372 controller, check de RAID-BIOS notes welke BIOS'versies van de controller kunt gebruiken om je array te benaderen

• marshal

marshal

Verwijderd schreef op 24 January 2003 @ 23:00:
Abit geeft vanaf 2002 sowieso 2 jaar garantie, dacht zelfs 3
De RAID-0 array op je bord is alleen te benaderen met een Highpoint HPT370/372 controller, check de RAID-BIOS notes welke BIOS'versies van de controller kunt gebruiken om je array te benaderen
Waar kan ik die raid-bios notes vinden? ik kan op de site van highpoint en abit niets vinden. Ik weet in ieder geval dat ik een bios had met een oudere versie, ik wilde hem eigenlijk updaten maar omdat er een mega grote waarschuwing bij stond dat ik al m'n data kon verliezen heb ik dat maar niet gedaan.

Verwijderd

Die BIOS-notes staan gewoon op de site van Abit, maar naar mijn weten is het bij de KR7A-Raid bij geen enkel BIOS nodig om je RAID-array opnieuw aan te maken,

• marshal

marshal

Nog even een kleine update, Ik heb inmiddels mijn bord terug mogen ontvangen van Abit, heeft in totaal van het moment van kapotgaan tot het moment van terugontvangen 3 weken geduurd.

het bord heb ik woensdag 22-1 verstuurd betaling 1 dag eerder overgemaakt d.m.v. girotel. Vrijdag 24-1 was volgens de tpg het bord bij abit.
Daarna heb ik op 10-2 gebeld wat de status was, toen hoefde het bord alleen nog verstuurd te worden.
(N.B. een vriend van me had toen ik m'n bord verstuurde al 2 weken zijn defecte pc bij de leverancier staan).

Dus hulde aan abit voor snelle reparatie. Kreeg iig nog een extra cd, manual (van een of andere duitse gast te zien aan de notes achterin :P), en nog een ide en een floppy kabel erbij.

Er was dus wel degelijk iets defect op het bord, dit was in mijn geval nog te zien door een grote witte plek die achter was gebleven als gevolg van de reparatie. Na een mailtje naar abit te hebben gestuurd of dit normaal was kreeg ik als antwoord dat waarschijnlijk de reparateur vergeten was het bord schoon te maken.
Voor degene die het interesseert, het was het ic naast het agp slot.
Pagina: 1