Toon posts:

Teksten uitlijnen in html files

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een automatisch proces gemaakt wat een boel files doorloopt, indexeert en er dan duizenden html files van maakt die allemaal netjes met elkaar linken op basis van bijbehorende links.

Nu na 3 weken ongeveer ben ik redelijk tevreden over het resultaat en ik kan me nu bezig gaan houden met schoonheidsfoutjes. 1 van de dingen die echt niet kunnen is dat tekst wat in de originele files insprong met tabs/spaties nu in de html echt niet meer uitgelijnd is. Het springt alle kanten op.

In de code heb ik gewoon gezegd dat:

2 spaties in het uitvoer bestand achterelkaar moet worden vervangen door
"  "

Zo krijg ik dus nu resultaten als:

tekstwoord:      hallo
tekswoord bijlagen:      hallo

Naja je ziet dat "hallo" nu totaal niet uitgelijnd is. In de html lijkt dit niet mooi.

Is er iets aan te doen maar dan zonder tabellen, cellen te gebruiken want dat laatste is geen optie aangezien in de praktijk het voorbeeld niet zo simpel is als hetgeen ik hierboven had neergezet. De regels die verwerkt worden kunnen namelijk van alle bevatten, soms opsommingslijsten, soms plaatjes, een enkel woord etc...

Verwijderd

gebruik de <pre> tags deze gebruiken een lettertype waarbij iedere letter eenzelfde breedte heeft

Verwijderd

dit is trouwens wel een vraag voor de buren...

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09:31

Crazy D

I think we should take a look.

Html opmaak is meer iets voor de buurtjes in /13 :)
Spaties en tabs is nou eenmaal niet echt de manier om in html de boel netjes uit te lijnen. Met de <pre> tag zou je idd nog een eindje moeten kunnen komen (das zeg maar de [ code] tag) maar imho is die ook niet altijd even bruikbaar.

Kun je eens een voorbeeldje geven?
Is er iets aan te doen maar dan zonder tabellen, cellen te gebruiken want dat laatste is geen optie aangezien in de praktijk het voorbeeld niet zo simpel is als hetgeen ik hierboven had neergezet. De regels die verwerkt worden kunnen namelijk van alle bevatten, soms opsommingslijsten, soms plaatjes, een enkel woord etc..
Je zou kunnen kijken of er een manier is om het 1 en ander te detecteren. Ik weet niet waar die files vandaan komen en wat het is, maar er moet natuurlijk wel iets te verzinnen zijn waardoor je het netjes, zonder spaties en tabs, kunt uitlijnen.

Exact expert nodig?

Verwijderd

Topicstarter
Dat met die <pre> tags doet helaas weinig goeds. IK heb dit geprobeerd door iedere line een tag te geven of door een heel stuk van een page binnen een pre tag te zetten maar t wordt er eigenlijk alleen maar minder van...

Een vraag voor de buren. Hmm zou kunnen maar tis niet perse een html vraag het kan ook opgelost worden door de Perl sourcecode aan te passen. Bijvoorbeeld je zou misschien van alles voor de html spaties de lengte kunnen bepalen en dan afhankelijk van de langste lengte in de langste woorden op zo'n page een paar spaties toevoegen aan de huidige regel die je dan net onderzoekt. Het blijft wat knullig allemaal echter..

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 18-08-2002 12:18 . Reden: Ip adres verwijderd, was niet langer nodig. ]

• Gerco
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 30-08 17:59

Gerco

Professional Newbie

Combineer <PRE> eens met <TT>

- "Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit!" | All number systems are base 10!

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Idd een W&G probleempje, verplaatst vanuit P&W

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb genoeg gehoord. Bedankt voor de tips. Ik heb geen vertrouwen in die pre tag in deze situatie. Ik ga er wel iets programmeren wat zorgt voor proportionele uitlijning. Kan dicht.

• Dark Blue
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-08 22:18

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

offtopic:
Ik hoor mensen zo vaak roepen 'ok, antwoord is er, kan dicht' maar een topic zal gewoon zakken in de topiclijst hoor, en zolang er geen flames in het topic staan kan hij gewoon open blijven. Het is juist handiger, bij een lang topic althans, als je als topicstarter even kort de punten opnoemt, de omstandigheden, en de oplossing. Als dit topic dan in de search gevonden wordt heeft de volgende er ook meer aan.

heidiulrich.nl | adventura.nl : rugzakavonturen | pathwise.nl : prepping geeks to get jobs

Verwijderd

Als je geen voorbeeld geeft van zo'n tekst, dan kunnen we er ook erg weinig over zeggen.
Mogelijk kun je met de <dl> tag en de CSS property text-indent nog iets netjes voor elkaar krijgen, maar daar is zonder voorbeeld niets over te zeggen.

Dus als je misschien een screenshot hebt van hoe het eruit moet gaan zien?

Verwijderd

Topicstarter
Mjah dat screenshot had ik al geplaatst maar heb ik weer weggehaald. Ik heb trouwens inderdaad vrij snel geroepen van kan dicht omdat ik meteen al aanvoel in dit hele topic dat het anders opgepakt word dan ik had gehoopt. Mn vraagstelling is vast fout. Ten eerste worden de pages gemaakt door een programming language en met een slim algorithme kan ik snel het probleem oplossen. Dit kan ik zelf allemaal wel bedenken maar ik hoopte gewoon op een tip die me achterover uit de stoel zou laten vallen. Voor de rest was het even polsen. Nou ja mn topic wordt al uit programmeren gegooid naar web design. Hardstikke mooi maar nou kan ik alleen nog maar rekenen op html-like comments. Nou ja dat is dan snel bekeken met tags zoals men deze al heeft genoemd maar daar schiet ik niets mee op omdat die tags wel handig zijn als je met meerdere typen fonts werkt maar niet als alles in 1 type font staat. Tenminste ik heb eigenlijk geen probleem met propotionele lettertypen want alles staat keurig verschoven ongeacht de letterbreedte. Nou ja kortom ik ga er zelf nog wel over nadenken. De magische hint zie ik toch niet komen en met wat nadenken kom ik zelf wel uit. Dit was meteen al de bedoeling maar soms is het handig om eens de mening van iemand anders te horen omdat die vaak een andere insteek kunnen geven aan het hele probleem.

• Dark Blue
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-08 22:18

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Nou bij deze dan, houd je vast aan je stoel:
De:
div met margin-left: 20px; !
span met margin-left: 20px; !

Als je kunt achterhalen wélk stukje tekst telkens die 2 spaties moet krijgen, kun je natuurlijk precies dat stukje tussen <span> en </span> tags zetten, die je weer middels css een afstandje meegeeft. Of het margin, padding of spacing moet zijn, don't ask me, maar de css guru's hier, en rommel even wat. En of dit allemaal in andere browsers naast IE zo fijn wordt opgepakt, weet ik ook niet...

heidiulrich.nl | adventura.nl : rugzakavonturen | pathwise.nl : prepping geeks to get jobs

Pagina: 1