Toon posts:

Bassbox andersom?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een H&K audio set gekocht voor een drive-in show, maar nu wilde we die eens testen op de DVD set :D Met de benodigde apparatuur ertussen geeft dat behoorlijk lekker geluid (jurrasic park 2). Maar 1 ding vind ik nogal vreemd, zet je de box midden in de kamer dan is de bass veel doordreunender als je achter de speaker staat dan ervoor! Maakt niet uit hoe je m neerzet achter de box is de bass duidelijk harder dan ervoor.
Hoe kan dat??

• Snipisnap
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 27-12-2025
Het zal wel de bedoeling zijn.
Ik kan me voorstellen dat de bass niet rechtsreeks op de luisteraars afgegooid wordt, maar in de kamer wordt verspreid. Dit luistert wat prettiger (voor de meesten dan >:) )

"It certainly appears so..."

• subsonik
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
Je hebt waarschijnlijk een zogenaamde "staande golf" in je kamer op de plaats waar de bas doordreunender klinkt. Normaliter zal die golf op dezelfde plek blijven, bij hetzelfde geluidsfragment, ook al draai je de box om.

Zo'n staande golf wordt veroorzaakt doordat de geluidsgolven uit je box weerkaatsen tegen de muur, en bij het terugkeren op die ene plek mooi samenvallen met de golven die op dat moment net uit de box komen. (Dit fenomeen is trouwens een van mijn persoonlijke ergernissen, ik heb de bas nooit waar ik 'm wil >:) )

Het is zo dat bassen zich niet gericht verspreiden, maar wel rondomrond. (behalve bij zéér grote boxen dan) Het beste zou zijn om de box eens buiten te testen, ver genoeg van muren e.d.

Verwijderd

Topicstarter
Aah vandaar, maar dan is het toch beter als de fabrikant dan de woofer er andersom in monteerd 8)7

• tozzke
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17:47

tozzke

aka tozzert

Verwijderd schreef op 18 augustus 2002 @ 13:31:
Aah vandaar, maar dan is het toch beter als de fabrikant dan de woofer er andersom in monteerd 8)7
Het is zo dat bassen zich niet gericht verspreiden, maar wel rondomrond.
...

Verwijderd

Topicstarter
Ik snappe O-)
Pagina: 1