Extra woofer in koffer van auto --> effectief?

Pagina: 1
Acties:
  • 461 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• subsonik
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20-02 14:24
Hallo,

ik ben eigenaar van een Opel Astra en zou graag m'n sound systeem wat uitbreiden. Het gaat hem om een 4-deurs model, en heeft dus geen hoedenplank waardoor ik daar geen grotere speakers kan inbouwen.

Daarom dacht ik om in de kofferruimte een kleine woofer te plaatsen, maar ik vraag mij af of dit:
- effectief is
- lekker klinkt

Aangezien er geen directe weg is voor het geluid, betwijfel ik dit eigenlijk een beetje...

Ik ben wel voor hifi (kwil dus geen boom-car ofzo), en had deze woofer op het oog. Deze zou in een basreflexkastje van 50L komen, met een resonantiefrequentie van 31 Hz. Zou deze setup samen met een versterkertje van 70 tot 100 W rms goed boven het rijgeluid komen?

De enige geluidssystemen met woofer(s) in de kofferruimte die ik al gehoord heb, zijn dus zo'n boomcars met een afgrijselijke klank en een hifi-nivo dat ver te zoeken is. Ik hoop dus dat hier mensen zitten die ervaring hebben met een degelijk systeem...

• Wekkel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-08-2024

Wekkel

De downloadkoning

Een woofer in een kistje in je kofferbak brengt de boomsound maar al te goed in je wagen. Niets beter dan een sedan in dat opzicht. Alhoewel misschien op het eerste gezicht een onding, is een kofferbak van een sedan een ideale plaats voor car hi-fi om grafkelder bassen vandaan te halen.

Hoe je dit verder inpast is aan jezelf. I.p. moet een 10" woofer meer dan zat zijn. Je komt zelf met een home hi-fi woofer aan, wat op zich kan werken, maar ik raad je liever een echte goede woofer aan (4 Ohm) van een respectabel merk (zoals Emphaser, MTX, Polk, Lanzer etc.).

• subsonik
Wel, de woofer die ik voorstel is idd een 8 ohm exemplaar wat niet zo gebruikelijk is in de wagen. De versterker is echter een zelfbouwmodel en is daar op voorzien.

Wat zijn volgens jou de voordelen van een specifieke carwoofer tegenover een gewone home-hifi woofer? De woofer komt in een normale basreflexkast, en het exemplaar dat ik voorstelde heeft goed rendement, grote lineaire uitslag en lage resonantiefrequentie. Zijn er modellen die volgens jou geschikter zouden zijn?

Verwijderd

Sub in de kofferbak gaat best goed. Ik heb zelf een 10" Pioneer met 130W RMS erop in een gesloten kist in de kofferbak staan, en dat geeft prima bas. Als er niemand achterin zit klap ik soms wel de achterbank half naar beneden, dan klinkt het nog wat harder, maar met bank omhoog is het ook prima.

Of je auto een boomcar wordt, hangt helemaal van je installatie en (vooral) de hoeveelheid vermogen die je erin stopt. Met 100W hoef je je iig geen zorgen te maken dat je de buren wakker maakt (zolang je de deur dichthoudt iig :P )

autosub vs homehifi: Ik weet het niet helemaal zeker, maar ik meen ergens gelezen te hebben dat autosubs wat beter bestand zijn tegen hoge en lage temperaturen en luchtvochtigheid (in de zon kan het in de auto >70 graden worden)
Je kunt natuurlijk een dual voice coil sub nemen als je 8 ohm wilt houden voor je versterker.

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Nu online

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

* teacher verwijst even naar zijn *kuch* eigen topic:
[rml]sub in auto how-to [ met pics][/rml]

Ik heb eigenlijk hetzelfde gedaan; een 8 ohm speaker in een kist flanzen.
Wel heb ik er een iet betere versterker voorgezet (een caliber 80.4).

De bas gaat van "mooi aanvullend aanwezig" naar "waanzinnig, er komt bloed uit mijn oren". Het ligt er maar aan hoe hard je hem instuurd.
succes!

Wise enough to play the fool

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Home hifi is prima bruikbaar in de auto. Autohifi is alleen, zoals eerder opgemerkt, beter gemaakt voor de omstandigheden in een auto en vaak wordt een beetje woofer zodanig geconstrueerd, dat je met 30 liter uit de voeten kan, terwijl je met home hi-fi al snel aan behoorlijk grote kasten gaat.

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Ik hoorde van iemand dat ie geen subwoofer in z'n Opel Vectra kon leggen omdat ie door de dikke stalen achterbank dan bijna niks hoorde.
Mij lijkt een hatchback ook vele malen geschikter. Bij een sedan ligt de kont echt achter de auto, heb je volgens mij niet veel aan om daar veel herrie te creeren.

• subsonik
teacher schreef op 18 augustus 2002 @ 12:21:
* teacher verwijst even naar zijn *kuch* eigen topic:
[rml]sub in auto how-to [ met pics][/rml]
Dat met die kartonnen doos om de maten even te passen is een goed idee! Had ik zelf nog niet aan gedacht }:O

Misschien dat ik dan toch maar es uitkijk voor een goede carwoofer (ipv hifi-woofer)

• GA!S
  • Niet online

GA!S

295 g/km

Bigs schreef op 18 augustus 2002 @ 14:44:
Ik hoorde van iemand dat ie geen subwoofer in z'n Opel Vectra kon leggen omdat ie door de dikke stalen achterbank dan bijna niks hoorde.
Mij lijkt een hatchback ook vele malen geschikter. Bij een sedan ligt de kont echt achter de auto, heb je volgens mij niet veel aan om daar veel herrie te creeren.
Niet voor subs en ander laag spul :)

de betaler vervuilt

• MaNdM
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 16:02

MaNdM

1000-dingen-doekje

Ik heb de sub die op mn kamer staat (=actieve sub oorspronkelijk :P) in de achterklep van een mazda 323F (oude model) en laat ik het zo zeggen, sub is een ruime 70 liter groot. Zit EEN 35 watt speakertje in... lijkt alsof het niets bijzonders is. MAAR de bass kan dermate diep dat je hem voelt en niet horen kan (<20 Hz dus) en hij kan ook flink harde bass produceren die je voelt / hoort en de buitenspiegels niet meer bruikbaar zijn (trillen :P)

kort genomen, het ligt aan de bouw van de kast op zich en hoe je hem vervolgens aan gaat sturen. Deze kast daar zit de speaker IN en er zijn alleen 2 gaten zichtbaar, het was namelijk een speakertje van een druk-box (of hoe heten ze ook weer, iets met druk iig) en daarom is de sub een speaker met een grote kast eromheen zeg maar, erg aan te raden voor de bass die aanwezig is maar niet overdreven, de diepe mooie bass dus

"Bonken" kan er ook mee, maar dan moet er dempingsmateriaal in

* MaNdM heeft helaas geen pics...

kan wel een tekening maken voor je

To be determined...

• subsonik
Je bedoelt een zgn. bandpass behuizing MaNdM :)

Met een grote bandpasbehuizing kan je inderdaad afgronddiepe bassen bereiken, als je kast maar groot genoeg is.

Spijtig genoeg is het bereken van bandpasbehuizingen erg moeilijk... Als iemand een goede guide ofzo heeft, laat maar weten :)

• GA!S
  • Niet online

GA!S

295 g/km

de betaler vervuilt

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Het berekenen van een simpele bandpass is koekie, daar heb je programma's voor. Het nauwkeurig bouwen van deze behuizingen, dat is veel lastiger.

• GA!S
  • Niet online

GA!S

295 g/km

Wil je goedkoop VEEL bassen:
-Ga naar de lokale electronica toko en pak een 12" car woofer
-maak een kist met een boven- en onderkamer van beide +/- 35 liter
-gaten + baspijpen erin en klaar.

Lekker onverantwoord :P maar erg leuk om te maken en de resultaten vallen zeker niet tegen voor de prijs.

de betaler vervuilt

• Inge801
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Inge801

Iron Maiden

Wekkel schreef op 18 augustus 2002 @ 21:27:
Het berekenen van een simpele bandpass is koekie, daar heb je programma's voor. Het nauwkeurig bouwen van deze behuizingen, dat is veel lastiger.
zelf bouwen en berekenen is idd moeilijk, als je toch zelf wilt bouwen kun je beter een voorberekend stappenplan uit een audiotijdschrift opvolgen, dan weet je teminste dat ie het doet :)

你还记得吗 记忆的炎夏

• mollie
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10-01 22:22

mollie

hmm 70 lier is voor de auto al wel erg groot.. heb een 10 inch en die speels gepoort in 28 liter.. dicht d8 ik iets van 21.. veel dempingmateriaal erin en dan kan ie nog 10/20%kleiner..

• subsonik
70 liter is inderdaad érg veel... Ik ga proberen een kastje van 40 tot 50L te ontwerpen dat mooi in de zijkant van de koffer past, rond de wielkast. Op die manier heb ik een relatief grote inhoud zonder al te veel verlies van kofferruimte...

Door de vorm die ik zou gaan gebruiken zal bandpass waarschijnlijk niet in aanmerking komen... Toch bedankt voor de goeie link, GA!S .

• GA!S
  • Niet online

GA!S

295 g/km

Heb zelf een bandpass in de wagen liggen, reservewiel eruit en onderkant van de kist in die bak, bovenkant is afgewerkt als een soort verhoogde vloer. Samen met mijn 70 liter LPi tank heb ik nu de kofferruimte van een gemiddelde cabrio :P

de betaler vervuilt

• GA!S
  • Niet online

GA!S

295 g/km

ff voor de moraalridders: reservewiel had ik toch niets aan: ten eerste is ie te klein (was een thuiskomer en de 155 is oorspronkelijk met 14 en 15" geleverd, niet met 17"). Daarnaast heb ik velgen met centrale wielmoeren. Het reservewiel past daar niet op. Daarbij zit er dermate plat en stijf rubber onder de wagen (Pirelli P7000 205x40x17) dat je met een lekke band door kan rijden zonder al te veel problemen (net als een thuiskomer). En als laatste ligt er nog een spuitbus achterin voor uiterste nood.

de betaler vervuilt

Pagina: 1