Toon posts:

Brandlucht - wat is voor dit onderdeel?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Vandaag/net iets vreemd gehad...

PC was bevroren op de Windows-desktop met een Explorer foutmelding. PC kon wel gereset worden, maar eenmaal gereset bleef het scherm zwart en kon de PC niet meer uitgeschakeld worden. Ik heb de PC toen maar uitgezet dmv de 220V te ontkoppelen.

Bij nadere inspectie in de kast, nogal een branderige geur, niet alsof condensators kapot zijn, maar meer een transistor/chip brandluchtje. Even ruikend/voelend waar het vandaan komt, kom ik uit bij een onderdeel wat met zwarte koelvoet tussen mijn CPU en Geheugen zit. Al voelend kom ik erachter dat dat onderdeel de dader is, en vrijwel onmiddelijk heb ik een ingebrande afdruk van de koelvoet op mijn vinger zitten (het soldeerbout-probleem...).

Afbeeldingslocatie: http://194.134.35.17/~sm56pci/got/biostar-m5ala-hitteprobleem.gif
Links de inzoom, Rechts een overzicht van het mobo.
sorry voor de slechte pics, ik heb hier even geen camera, en moest het met een low-quality jpg'tje doen van een vage website...

Nu begrijp ik niet helemaal wat de oorzaak kan zijn dat dit onderdeel ineens zo heet kan zijn. Ik heb altijd regelmatig mijn mobo geinspecteerd, er zijn geen overmatige insteekkaarten actief en mijn airflow is O.K. (1 CPU koeler, 1 voedingkoeler, 1x 120mm intake bottom, 2x 80mm outtake back). De temperatuur in huis was op dat moment 22'C en is wel eens hoger geweest zonder dat er problemen ontstonden zoals nu.

Zou er een aanwijsbare reden kunnen zijn dat dit onderdeel ineens kan desfunctioneren?

Wat is de functie van dit onderdeel? Wat stuurt/regelt hij?

Mijn vermoeden was dat het een voltageregelaar is, maar nazoekingen op internet leert mij anders:
Het onderdeel met het koperen koelblok wordt de "Switching Mode Regulator" genoemd - als dat dan de Voltage Regulator is, wat is dan het Transistorachtige onderdeel met het zwarte koelblok tussen de CPU en het geheugen?

Zijn er nog mensen die dit probleem herkennen en wellicht opgelost hebben?

Hoe kan ik de betrouwbaarheid van dit mobo vergroten (ivm brandlucht).

Kan ik het onderdeel vervangen voor een "zwaarder" type die minder hitteproblemen geeft?

Bij voorbaat dank voor het meedenken :)

• PipoDeClown
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

PipoDeClown

Izze Zimpell

welke smaak mobo?
volgens mij is het een voltage regulaer :) (gezien de plek naast de proc en het aantal elco's erbij)
zou je cpu het nog wel doen? dat zou eventueel de oorzaker kenne weze. overclocked?

God weet alles, want hij is lid van de Mosad. To protect your freedom i will take that away from you. Mijn drankgebruik heeft ernstig te lijden onder mijn gezondheid.

Verwijderd

Heb je je cpu nog kunnen testen? Het lijkt mij eerlijk gezegd niet goed als de voltregelaar kapot gaat, stel dat het voltage heel even naar boven is geschoten.......

Verwijderd

Topicstarter
Even voor de duidelijkheid:

Ik heb nu een kamerventilator op de kast gezet en zit op deze PC dit bericht te posten.... Er zijn geen onderdelen kapot - voor zover ik dit kan testen in deze korte (15 min) tijd.

De CPU is een AMD K6-II+ Mobile 600MHz op 600MHz... dus niet overgeklokt. Ik heb nu de CPU omlaaggeklokt naar 500MHz en het hitteprobleem blijft - ik heb er weer een brandblaar bij 8-( De CPU zit er al anderhalf jaar in.

De CPU voltage staat op de laagste stand die het mobo ondersteund: 2.1 V
I/O voltage staat op 3.3 V.

Ik vind het naast de voltages voor de CPU ook nogal eng ivm de hoge temperaturen zo vlak naast mijn RAM-reepjes. Die zullen dat ook niet leuk gaan vinden.

Ik ga even de PC uitschakelen en nader inspecteren met wat meer licht.
smaak mobo
Biostar M5 ALA (Ali Aladdin chipset) / Super Socket 7 - 100MHz FSB - Full Sized ATX (biologisch geteelt - niet gezouten, zonder kleur/geur/smaakstoffen)

• makkie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 24-08-2025
Zal waarschijnlijk een thyristor zijn die doorgebrand is.
Zitten er 3 pootjes aan?

• Mentalist
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18:07

Mentalist

[avdD]

Het is een ietwat wilde gooi maar misschien heb je er iets aan :

Ik heb hier een ouder So7 mobo met daarop (uiteraard..) ook VRM spul naast de cpu, en als ik de actieve koeling van de cpu uitzet dan is dat lekker warm.. Graad of 70~80 gok ik (kan het niet goed testen, ik kan m'n vinger er niet lang ophouden, maar het lijkt me niet goed :P). Nu is de K6 familie toch aardig warm heb ik begrepen (vriend van mij met K6-2 500 zei dat dat ding 70 graden was tijdens normaal draaien ofzo... Ok, hij overdrijft wel 'ns of misschien herinner ik het me niet goed :P).

Maar goed, de bedoeling is dat die VRM dingen gekoelt worden door de lucht die van je cpu koeler afkomt. Als je cpu lekker warm draait komt er alleen niet zoveel verkoelende lucht vanaf, maar alleen maar warme lucht.. En daar kan je VRM misschien niet tegen..

Nogmaals, het is een beetje een gooi, ik weet het ook niet zeker :P

Verstuurd vanaf mijn Computer®

• Leon
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19-08 12:12

Leon

Rise Of The Robots

zoals ik zijn laatste post lees lijkt het alsof hij zijn kamerventilator erop heeft gericht en alles een beetje ondergeklokt en ondergevolt (nieuw woord :P)

En nog steeds word dat ding heet...

Eeuwige n00b

Verwijderd

Topicstarter
OK, weer een update:

Inderdaad is het systeem NIET overgeklokt etc. Het systeem is normaliter exact geklokt en nu in verband met de problemen teruggeklokt. De voltages heb ik hetzelfde gelaten (2.1 V, iets te hoog als de gemiddelde standaardsettings: 1.65-2.25 V). De CPU wordt 27,9 'C ~ 40,1 'C afhankelijk van de belasting. [het is een CPU bedoelt voor in laptops, dus hij heeft lagere hitte-eigenschappen, werkt met een lager voltage en behoeft dus minder gekoeld te worden - de lucht die van de CPU afkomt is dus maximaal 40'C terwijl de 2 zwarte koelribben daar VER boven komen...)

Even een lekker felle halogeenlamp gepakt en de PC een beetje gedemonteerd zodat ik goed kan kijken. Wat ik inschatte als 1 onderdeel, blijken bij nadere inspectie om 2 aparte koelribben te gaan met daarop 2 componenten (elk met 3 pennen). Het _lijken_ op voltageregelaars/transistors.

De onderdelen in kwestie:

Linksboven op zwarte koelblok:
------------
CET
cep 6030 l
^ 88 pha
------------
------------
Photron
psrt 6c40 ct
? ? ? ? ?
------------

Rechtsboven op koperkleurige koelblok
------------
CET
cep 6030 l
^ 88 pha
------------

Ik heb Google al geprobeerd, maar [cep 6030] schijnt een buitenlandse postcode te zijn en ik kan geen info vinden over electronische componenten.

Is er iemand die bovenstaande nummers herkend?

Kan ik het onderdeel vervangen voor een "zwaarder" type die minder hitteproblemen geeft?

Ik kan het onderdeel niet uitmeten terwijl hij nog in mijn kast hangt, dus ik weet niet welke voltages erop komen staan. Hetzelfde geldt voor mijn ATX voeding, ik zou hem moeten ontkoppelen, echter dan is hij een stuk minder belast als ik er geen mobo op aansluit.

Ik heb wel de 12/5/7 V op de molexen kunnen meten:
- 05V: 04,93 V
- 12V: 12,26 V
- 07V: 07,32 V

Als ik het systeem helemaal laat afkoelen tot op kamertemperatuur en dan het systeem aanzet, dan duurt het ongeveer 4 seconden voordat de zwarte koelrib zo heet is dat ik weer een verschroeide opperhuid heb en de pijn ondraaglijk wordt... (ik moet toch echt eens een goede laserpointer-thermometer of thermokoppel voor mijn multimeter kopen).

Die hitte lijkt mij echt niet goed. Als dat zo doorgaat druppelt dadelijk de soldeer nog van mijn mobo...

Het RAM-probleem heb ik opgelost door de Simm in de 2e bank te zetten (gelukkig accepteerd m'n mobo dat ipv hij niet wil doorstarten bij geen Simms in bank 1).

Iemand tips, oplossingen, puzzelstukjes tot mijn antwoord?

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 18-08-2002 01:15 . Reden: verduidelijking ]

• Digistorm
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 01-07 10:53

Digistorm

demo scener

Ik heb wel vaker gezien dat zulke transistors met zo'n flink koellichaam eraan eerst heel lang te heet worden en daarna doorbranden inclusief brandplekken enzo. Mijn wijlen ABIT socket7 mobo is hierdoor overleden, en tijdens een vakantiebaan heb ik meerdere Soyo moederborden (ook socket7) door deze reden zien overlijden.
Bij mijn eigen mobo probeerde ik t nog te koelen met zware fans, maar dat hielp niet. In mijn geval zaten er wel redelijk wat insteekkaarten in.

Verwijderd

Topicstarter
Nog steeds geen oplossing (wel duidelijk misschien WAT de onderdelen in kwestie zijn, maar niet WELKE vervangingsonderdelen voldoen).
De onderdelen in kwestie:

Linksboven op zwarte koelblok:
------------
CET
cep 6030 l
^ 88 pha
------------
------------
Photron
psrt 6c40 ct
? ? ? ? ?
------------

Rechtsboven op koperkleurige koelblok
------------
CET
cep 6030 l
^ 88 pha
------------

Ik heb Google al geprobeerd, maar [cep 6030] schijnt een buitenlandse postcode te zijn en ik kan geen info vinden over electronische componenten.

Is er iemand die bovenstaande nummers herkend?

Ik heb misschien wel meer duidelijkheid waarom het onderdeel zo onder stress staat: het verlagen van de I/O + Core voltages heeft ten gevolg dat deze door de voltageregulatoren omlaag gegooid worden door het in hitte om te zetten. Echter, dat verklaard nog steeds niet waarom het probleem nu wel optreed en niet een jaar geleden toen de CPU werdt geplaatst. (misschien stond hij al die tijd wel onder stress, maar is hij nu pas "doorgeslagen").

Ik denk erover om de onderdelen te vervangen en eventueel te verplaatsen naar een andere locatie (bijv. middels opzetprintje met grotere koelvoeten). Echter dan heb ik info nodig over aansluitpennen, specificaties en vervangingsonderdelen - en als het effe kan zwaardere typen die van 5V naar 1.6V omzetten zonder net zo heet te worden als de huidige onderdelen).

Welk zwaarder model/onderdeelnummer kan ik als vervangingsonderdeel gebruiken?

Verwijderd

*zucht* jongen, voor een paar centen heb je toch een ander mobo.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 22 augustus 2002 @ 03:29:
En een echte tweaker repareert zijn mobo eerst :9

Verwijderd

Topicstarter
Het mobo doet het nog, evenals ALLE interne onderdelen.

Alleen de Voltage Regulator wordt overdreven heet (waarschijnlijk: ) omdat het mobo niet ontworpen is voor laag voltage CPU's zoals de K6-2+ mobile en ontwerpers op allerlei factoren besparen. Ik heb dus een voltage regulator nodig die WEL veel volt/warmte kan omzetten zonder de bovengenoemde problemen...

Ik werk momenteel zonder de kamerventilator - PC doet het naar behoren, echter de koelvoeten zijn nog steeds onaanraakbaar heet - PC is nu alleen niet meer inzetbaar voor 24/7 gebruik.
"Iedereen kan kopen, sommige kunnen tweaken en weinigen kunnen repareren en nog minder mensen kunnen verbeteren/innoveren..."

Die paar onderdelen die het mobo nodig heeft als verbetering zijn ten eerste niet zo duur, en ten tweede ook nog wel gratis aan te komen - een nieuw mobo/cpu/mem (want er bestaan geen desktopmobo's die ontworpen zijn voor mobile CPU's) kost altijd geld, geeft een stuk minder plezier, heeft weer allerlei nieuwe problemen en behoeft een complete herschikking van de huidige setting/installatie/hardwareopstelling...

Dit was toch gathering.tweakers.net en geen marktplaats.nl ?

Verwijderd

Eus, is het niet toevallig cep 6030 al inplaats van cep 6030 l ?
En het zijn volgens mij spanningsregelaars.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 22 augustus 2002 @ 04:27:
Eus, is het niet toevallig cep 6030 al inplaats van cep 6030 l ?
En het zijn volgens mij spanningsregelaars.
Het zou kunnen, de onderdelen zitten nogal ongelukkig geplaatst, dus nummers lezen doe ik met een spiegeltje...

Ook zou het kunnen dat er gedeeltes van de identificatie onleesbaar is geworden bijv. omdat de letters/cijfers er door de hitte afge"bladderd" is...

Heb je meer info over vergelijkbare nummers ?

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 22-08-2002 04:58 . Reden: LiSm -> inderdaad... ]

Verwijderd

Dit was toch gathering.tweakers.net en geen marktplaats.nl ?
Enkel n00bs weten dat niet... (no flame)

Verwijderd

Verwijderd schreef op 22 augustus 2002 @ 04:33:
[...]

Het zou kunnen, de onderdelen zitten nogal ongelukkig geplaatst, dus nummers lezen doe ik met een spiegeltje...

Heb je meer info over vergelijkbare nummers ?
Dit is hem http://www.chipdocs.com/p...heets/CETSE/CEP6030L.html

http://www.cetsemi.com/n_220263_e.htm hier vergelijkbare nr. en modden maar :P

Mischien een tip,probeer eens of je de transistor liggend kan plaatsen, evt met een mica plaatje ertussen en koelpasta.Het zou mooi zijn als je het dan vast kon schroeven.

Verwijderd

Hier stond een goede tip voor een nieuw mobo, maar het is hier geen marktplaats.nl.
Dan niet hè.

Verwijderd

[quote]Verwijderd schreef op 22 augustus 2002 @ 05:20:
Hier een mooi nieuw socket7 mobo voor slechts 18 amerikaanse euros
Dank je,maar wij lossen het liever zelf op,zou je ook eens moeten doen.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 22 augustus 2002 @ 05:20:
Hier stond een goede tip voor een nieuw mobo, maar het is hier geen marktplaats.nl.
Dan niet hè.
Ik weet niet of je het doorhebt, maar je bent de laatste tijd erg lekker bezig met het plaatsen van onzinnige topics/reacties... Zeg dan niets als je het niet weet, Waarom een nieuw moederbord kopen als je inderdaad gratis/voor 1 euro een onderdeeltje hebt dat kapot was???

We hebben niet allemaal dezelfde ideeen/instelling als jou >:)

Verwijderd

Verwijderd schreef op 22 augustus 2002 @ 06:53:
[...]

Ik weet niet of je het doorhebt, maar je bent de laatste tijd erg lekker bezig met het plaatsen van onzinnige topics/reacties... Zeg dan niets als je het niet weet, Waarom een nieuw moederbord kopen als je inderdaad gratis/voor 1 euro een onderdeeltje hebt dat kapot was???

We hebben niet allemaal dezelfde ideeen/instelling als jou >:)
Unm, het was toch niet zo'n goede tip.
Er komen nog verzendkosten à $22 bij, eheh :D

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 22 augustus 2002 @ 05:20:
Dan niet hè.
dune2000: Voor de duidelijkheid: ik kan ook aan een gratis mobo of aan een nieuw mobo+cpu+mem voor inkoopsprijs komen, daarnaast heb ik nog een paar vergelijkbare S7 bordjes liggen... Maar ik ben een tweaker in de zuinigste zin van het woord -> eerst het oude opmaken/opwaarderen - bovendien kan ik toch niet aan 20 PC's tegelijk zitten... Moederbord modificatie is dan wel iets moeilijker als het bootable maken van een harddisk maar het geeft zeker meer kick als het naar de winkel (of GoT) rennen bij elk PC-probleem... :+ attitude is niet te koop

mania: mijn dank is groot _/-\o_ voor een paar stappen dichterbij mijn oplossing. Hoe had je die site gevonden?
Mischien een tip,probeer eens of je de transistor liggend kan plaatsen, evt met een mica plaatje ertussen en koelpasta.Het zou mooi zijn als je het dan vast kon schroeven.
Helaas is de ruimte op het bordje niet al te groot, ik zit er aan te denken om de zooi aan de (BigTower)kast te monteren - kompleet met koelvoet. Echter ik weet niet of dat zomaar geoorloofd is ivm de verlengde draden (ok, het zal voeding zijn en geen signaal dus ik hoop dat het geen problemen geeft als ik maar de weerstand zo laag mogelijk houdt ivm voltageverlies). Moet alleen even goed uitmeten of de koelvoet ook een pool is, of gelijk is aan aarde. Indien het een pool is zal ik hem geisoleerd moeten ophangen. Indien het aarde is kan hij zonder isolatie vastgeschroeft worden. In welk geval dan ook - ik heb nog een zooi koellichamen liggen die zo gebruikt zouden kunnen worden...

Als ik eraan ga beginnen zal ik ook gelijk de AGP nameten of die ook nog modificatie behoeft. Als ik bijv. die niet over de mobo-regulator laat lopen, maar over die in de voeding scheelt dat ook weer in hitteproductie op het mobo...
When the regulator temperature rises too high the regulator automatically switches the voltage down. Thus the worst thing to be expectected from overloading the regulators is a system halt. The cpu cannot be damaged.
[...]
If the current is too high, the regulator will be over-heated and then will automatically switch the voltage down. It means that the CPU can't be damaged but will not work.
In ieder geval 1 goed bericht - echter wegens de brandlucht (die er NU niet meer is) kan ik niet vertrouwen op deze feature...

Verwijderd

eehm, met die 3 potige transistors heb ik ooit een grote fout gemaakt, ik had een blokje er op geschroeft & later er weer eraf omdat ik voldoende case-fans had dus kon die eraf,, wat gebeurde nou later, Door de kracht die ik heb moeten zetten om dat verrekte schroefje in die koelplaatje te draaien heeft die tor aan metaalmoeheid geleden & was er af gevallen ( :? ) op een lan party wat ooit ergens hier had neer gezet,,, Ik had het weer opgelost door de aangesloten (er waren maar 2 pootjes in gebruik) soldeerpuntjes door te bruggen, maar helaas, het was niets voor niets zo gebouwd met een tor ertussen dus is het mobo na een half jaar overleden (msi-6195).

• Lief Adje
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18:50

Lief Adje

Love is in the air

pas wel op met de vervanging, ik heb dit ooit ook eens gedaan met een oud bx-bord het werkte naa de vervanging 3 maand probleemloos en toen kon het behang vervangen worden (pc volledig uitgefikt....) :(

PV: 2550WP | 520WP | een mens lijdt t meest door het lijden dat hij vreest

Verwijderd

Pics?,, ik heb ooit een keer een onverklaarbare fik gehad in m'n pc , ik ben vrijwilliger op een jongerencentrum & had een x een vette LCD beamer tot m'n beschikking op m'n pc, ik lekker met winamp Geforce & TriPlex spelen op grootscherm (om de bezoekers te entertainen, was een Techno Feest), ik denk ik laat het even op automatic staan & ga een kleine pauze doen,, (was een dj-hok met een raampje erin) even later komt er iemand naar me toe met de melding dat er iets in de fik stond,,, nou... Helemaal blauw van de rook en bleek dat de voedingskabel van de 6-block fan's in de fik was gevlogen (offtopic,, weet het), het hele draad was gewoon weggeschroeid & niets meer van over,, maar het gekke was is dat het moederbord/voeding niet afgeslagen was / is, dat had je wel met de AT voedingen (of mijn voeding is brak), het is echt gevaarlijk want als je lekker uitgaat & je laat je kist aan om net die ene download binnen te krijgen dan heb je kans dat je hele kamer/huis is uitgefikt...

Maar, als jij 'm hebt vervangen met de zelfde type Tor, dan moet er toch niks aan de hand zijn?? of heb je 'm als een echte tweaker van je 486mobo ge-desoldeerd?? >:)

Verwijderd

Topicstarter
Maar, als jij 'm hebt vervangen met de zelfde type Tor, dan moet er toch niks aan de hand zijn?? of heb je 'm als een echte tweaker van je 486mobo ge-desoldeerd?? >:)
Natuurlijk neem je hetzij hetzelfde onderdeel, of beter: een onderdeel die van een zwaardere uitvoering is.

Daarom ben ook zo op zoek naar de specificaties van de bovengenoemde onderdelen (met name Amperage (nominaal en maximaal) en Voltagedrop). Met die gegevens kan ik dan wel een zwaarder onderdeel vinden - of iemand moet wat meer datasheetgeheugen hebben en zo nummers kunnen geven van zwaardere modellen...

Even iets anders: Kan ik de load verdelen over meerdere regelaars?

Bijvoorbeeld:
15A verdelen over 3x 7A (3x7A=21A-15A= 6A voor de marge) regelaars door de outputs van die regelaars aan elkaar te knopen en op die manier binnen de specificaties te blijven en de hitteproductie per onderdeel te verminderen?

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16-08 23:05
Verwijderd schreef op 22 augustus 2002 @ 03:29:

Dit soort niks toevoegende quasi bijdehandte opmerkingen gewoon achterwege laten, heel makkelijk.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Verwijderd

Zonder de hele topic telezen en op basis van je foto's lijkt het een MSI mainboard... en ik denk dat ik zelfs dit probleem wel eens heb gehad..

em dat onderdeel zal een Eind trap zijn (transistor) en er zo uit zien

code:
1
2
3
 ___
[   ]
 |||

met een klein stukkie metaal aan de achterkant waar dan de coolgril op zit...

die dingen worden vrij heet idd +/- 70 80 graden, maar als je echt een verbrand lucht ruikt lijkt het me een goed idee daar cooling op te maaken op een fan die het geheel want verlicht kwa warmte...

want je kunt um op blazen..

Verwijderd

[Hoe had je die site gevonden?

Zo als ik al zei,ik heb hier nog een socket 7 liggen waarvan de bios verkeerd geflasht is :( (zelfs dat kan een keer gebeuren) en daar vond ik dit nr.CEB8703AL,toen dacht ik voor de gein,laat ik dit nr. eens proberen
cep6030al,maar dan wel de even nr.Want ik ben om half 10 geboren,en zo als het mij verteld is ,kan je dan het getal vermenigvuldigen,toen dacht ik "Hee,het is nu toch bijna 11uur10 . zo ben ik er zo,n beetje uitgekomen.
En dit moederbord (elpina V.3.2A) wil ik ook nog eens weer gaan gebruiken.
Vandaar dat die hier nog ligt,nu nog op zoek naar een goede flashrom chip. B)

Verwijderd

Topicstarter
UPDATE:

Ik heb de PC ontmateld en ben bezig hem aan te passen voor een Athlon Thoroughbred mobo/cpu/ram upgrade.

Het probleem bordje, de Biostar M5ALA zal worden gelapt met vervangingsonderdelen. Laatst startte het bordje alleen op in de Bios/Dos, zodra Windows werd geroken rook ik hem ook en had ik spontane mobo-blackouts...

Er is maar 1 onderdeel wat hittesporen heeft achtergelaten op het mobo (geen sporen door gebrand, alleen de coating/blanke lak verkleurd) -> de bovenste VRM: [CET - cep6030L / Delta 88 PHA] - een ontstoringscondensator [1000 uF - 10V] en een kernspoeltje [2x 9 windingen].

Weet iemand een modelnummer van een zwaarder model [meer als 85 Watt ofzo] als vervanging voor de [CET - cep6030L / Delta 88 PHA] ?

Ik begrijp " Vgs @ 4.5V " en " Rds(on)Max(mΩ) " niet van de cetsemi site - en de PDF's zijn niet downloadbaar...

Mania: een flashromchip kun je ook bestellen, eventueel al geheel met de juiste bios erop. Is al eens voorbijgekomen in een topic over BadFlash...

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17:43
W3ird_N3rd schreef op 17 augustus 2002 @ 21:55:
Het is een ietwat wilde gooi maar misschien heb je er iets aan :

Ik heb hier een ouder So7 mobo met daarop (uiteraard..) ook VRM spul naast de cpu, en als ik de actieve koeling van de cpu uitzet dan is dat lekker warm.. Graad of 70~80 gok ik (kan het niet goed testen, ik kan m'n vinger er niet lang ophouden, maar het lijkt me niet goed :P). Nu is de K6 familie toch aardig warm heb ik begrepen (vriend van mij met K6-2 500 zei dat dat ding 70 graden was tijdens normaal draaien ofzo... Ok, hij overdrijft wel 'ns of misschien herinner ik het me niet goed :P).

Maar goed, de bedoeling is dat die VRM dingen gekoelt worden door de lucht die van je cpu koeler afkomt. Als je cpu lekker warm draait komt er alleen niet zoveel verkoelende lucht vanaf, maar alleen maar warme lucht.. En daar kan je VRM misschien niet tegen..

Nogmaals, het is een beetje een gooi, ik weet het ook niet zeker :P
Als hij idd een AMD K6 mobile op 2.1V en 600MHz op dat ding heeft draaien, is het ook nog wel eens mogelijk dat ie em passief koelt, die dingen worden helemaal niet echt warm door het 0.18um proces waar ze mee gemaakt zijn, dus is een grote socket A heatsink meer dan voldoende.
Pagina: 1