vraagje over het bijhouden van bezoekers

Pagina: 1
Acties:

• marty
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 27-03-2023
PHP vraag:

ik heb tot nu toe altijd nog kant en klare scriptjes gebruikt om m'n bezoekers bij te houden en de laatste die ik had (axs) kon ook weergeven wat een bepaalde bezoeker deed op m'n site - van welke naar welke pagina hij klikte, hoe lang hij daar bleef etc. Echter dit is een cgi script en nou wilde ik iets dergelijks zelf maken, maar dan in PHP. Ik kom er wel redelijk uit denk ik, maar er is een dingetje wat ik een soort lastig vind.
Hoe bepaal je wanneer een bezoeker nog steeds op je site is en aan het klikken, of dat hij z'n browser heeft afgesloten en later is terug gekomen?
Ik heb al eens naar dat cgi script zitten kijken, maar heb de balle verstand van cgi en zie dus ook niet hoe ze dat doen.

Zat er zelf al te denken aan een maximale tijd in te stellen. Dus als het loggen tussen twee pagina's van 1 ip > 1 uur ofzo, dat het dan gezien wordt als een nieuwe keer dat de bezoeker op je site komt.

Is er misschien iemand die al eens zoiets gedaan heeft en me een tip in de goede richting kan geven. Hoef geen code hoor, alleen een indicatie van hoe ik dat moet doen.

(p.s. het is niet de bedoeling dat er van cookies ofzo gebruik gemaakt gaat worden)

[ Voor 0% gewijzigd door marty op 17-08-2002 21:32 . Reden: vergat in m'n topic titel aan te geven dat het php is ]

Verwijderd

Sessies?

• sebas
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16-12-2025

Everyone complains of his memory, no one of his judgement.

• marty
ohwjah ;) tuurlijk. die heeft aan de kant van de server natuurlijk ook een unieke id

heb het nu zo opgelost dat ik 2 aparte logfiles heb: 1 met bezoekers (die telkens 1 opgehoogd wordt op het moment dat er weer een nieuwe bezoeker komt (dmv die sessie) en de waarde van dat getal wordt gelijk de user-id in m'n logfile waar alle andere bende ook staat.

of is dat erg omslachtig met twee logfiles werken?

• nxt
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 26-08 13:51

nxt

wat staat er behalve een getal nog meer in die 1e logfile?
als je behalve een ip adres o.i.d. nog veel meer constante data bewaart is het idd in verband met hdd ruimte handig om 2 files te hebben,
maar anders zou ik gewoon het sessie_id als user_id gebruiken en alles in 1 file stoppen (of nog liever in een db)

• marty
ik heb nu 1 log file die alleen het aantal bezoekers bijhoudt - die bevat dus alleen een getal
en die 2e logfile bevat ip, hostname, browser, waarvandaan, waarnaartoe, user-id,en gegevens over de datum en tijd

en die user-id is dus het getal van wat overeenkomt met de hoeveelste bezoeker ze zijn

Verwijderd

gewoon sessie ip, als je alleen ip doet heb je niks aan met proxy bezoekers..

• marty
wat is een sessie ip??
maar het gaat toch goed in m'n huidige design: proxy-bezoekers zullen nu een apart user_id krijgen, omdat er voor iedere proxy-bezoeker een aparte sessie wordt geopend.
Pagina: 1