3d traag op acer travelmate 613txc-suse 8.0prof

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bite
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
3d gaat traag op mijn acer travelmate 613txc met suse 8.0prof
3Ddiag en 3dinfo geven aan dat alles ok is(de modules glx en dri zijn geladen en mesa is ook ok).
De resolutie staat op 1024x768-16bits, in windows kan ik bzlfag soepel draaien op 1024x768-24bits.
Iemand een idee wat het probleem kan zijn?

Ik wil ook wel een andere distro installeren die betere support heeft voor mijn laptop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je hebt kans dat in windows je 3d onder hardware ondersteund wordt, terwijl dat in linux niet het geval is. Ik weet alleen zo even niet wat er voor vga kaart in dat laptoppie zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bite
  • Niet online
Verwijderd schreef op 17 augustus 2002 @ 21:44:
Je hebt kans dat in windows je 3d onder hardware ondersteund wordt, terwijl dat in linux niet het geval is. Ik weet alleen zo even niet wat er voor vga kaart in dat laptoppie zit?
Volgens windows is het een intel 82815, in linux een ali i815.
In de handleiding staat alleen maar dat het een 12MB kaart is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bite
  • Niet online
ik heb het werkende gekregen :P ,moest de nieuwe dri i810 installeren.
Er is nu nog wel wat beeldverminking(blauwe verticale strepen) in kde dus er zal nog wel ergens iets niet goed staan :? ben iig weer een stuk verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het is dan waarschijnlijk een intel i815, aangezien ALi een andere naamgeving aanhoudt. Het geheugen voor de VGA kaart maakt gebruik van 'unified memory architecture' (lees: wordt 'geleend' van het werkgeheugen). De beeldverminkingen klinkt weer meer als driver of geheugen timing problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

waarschijnlijk is dit op te lossen door het geheugen van je videokaart in X te begrenzen
edit in de XF86Config de Device entry en zet daar:
VideoRam 8192

in. (in elk geval minder dan dat de kaart zelf heeft)

ook kun je op dri.sourceforge.net kijken of daar nieuwere glx libs zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat bedoel je precies met 3d ik heb een travelmate 613txv en daar draait het video gebeuren kwa kde en gnome gewoon goed op. Geen last van balken ofzo. Heb het trouwens met debian 3.0 voor elkaar gekregen met de i810 driver. Als je bedoelt dat spellen ofzo niet werken dan weet ik dat niet ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bite
  • Niet online
Verwijderd schreef op 18 augustus 2002 @ 17:27:
waarschijnlijk is dit op te lossen door het geheugen van je videokaart in X te begrenzen
edit in de XF86Config de Device entry en zet daar:
VideoRam 8192

in. (in elk geval minder dan dat de kaart zelf heeft)

ook kun je op dri.sourceforge.net kijken of daar nieuwere glx libs zijn
Het is idd een videokaart die het ram geheugen gebruikt, heb ik gevonden bij intel.com

Ik heb inmiddels ook redhat 7.3 en mandrake 8.2 geprobeerd,3d was daarmee geen probleem.
Bij mandrake werd kde 2.2 geinstalleerd, die gaf geen problemen met het beeld maar toen ik 'm ge-upgrade had naar kde 3.0 zag ik weer die blauwe strepen in de menubalken.
Misschien is het een bug :? met 24 bits kleuren is het wel goed maar dan werkt 3d weer niet :( (op 't werk met een knoppix cd precies het zelfde probleem met kde 3.0 , 2.2 werkt daar wel goed)

De geluidskwaliteit was met redhat en mandrake minder goed dan met suse, ik heb niet kunnen vinden waar dat aan lag...
Ben nu suse weer aan het installeren, die vind ik toch het beste van de drie :)
Als ie klaar is met installeren zal ik die VideoRam instelling eens proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bite
  • Niet online
Verwijderd schreef op 18 augustus 2002 @ 22:56:
Wat bedoel je precies met 3d ik heb een travelmate 613txv en daar draait het video gebeuren kwa kde en gnome gewoon goed op. Geen last van balken ofzo. Heb het trouwens met debian 3.0 voor elkaar gekregen met de i810 driver. Als je bedoelt dat spellen ofzo niet werken dan weet ik dat niet ;)
Debian heb ik eens geprobeerd te installeren op mijn oude tochiba laptop, de configuratie wou toen niet echt lukken, ik ben toch wat gewend aan tools als yast ed...
Het lijkt me wel de moeite waard om weer eens te proberen, apt-get "programma" is wel veel handiger dan rpm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

het kan trouwens best zijn dat glx zich alleen netjes gedraagt onder 16bit (misschien ook 32bit)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Over die geluidskwaliteit, ik weet het niet zeker maar ik had gelezen dat de normale i810_audio driver het brak deed kwa geluid. Daarom kon je een alsa driver ofzo downloaden die wel goed geluid gaf. Ik denk dat suse die driver gebruikt.

En over debian, onder die travelmate 613 is het heel makkelijk te instaleren. Je moet alleen even goed weten welke modules je moet hebben, en dat je de goede cd download. Maar ik vind veel lekerder werken als mandrake die ik hier twee weken op gehad heb omdat debian het niet deed omdat ie vast liep in de kernel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

SuSe is geloof ik de grote jongen achter ALSA. Als je naar hun site gaat is het ook helemaal in SuSe stijl. Dus zij gebruiken bij voorkeur ALSA, ja. Ik gebruik ook sinds al een aardig tijdje ALSA en ben daar prima tevreden mee. Heel wat issues die ik (of anderen) met OSS had zijn er door opgelost (of minimaal verbeterd).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bite
  • Niet online
En over debian, onder die travelmate 613 is het heel makkelijk te instaleren. Je moet alleen even goed weten welke modules je moet hebben, en dat je de goede cd download. Maar ik vind veel lekerder werken als mandrake die ik hier twee weken op gehad heb omdat debian het niet deed omdat ie vast liep in de kernel[/quote]

Ben net weer begonnen met het installeren van debian(wil het toch weer eens proberen), tot nu toe is het idd niet moeilijk.
Pagina: 1