Toon posts:

nut van dual.....

Pagina: 1
Acties:
  • 99 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
okee okee er zijn genoeg topics gegaan over het nut van dual systemen, ik heb het een beetje bijgehouden, en iedere keer word in een topic gezegd dat een dual systeem alleen nut heeft als je de juiste programma's gebruikt, nu weet ik dat ondertussen wel MAAR nu komt me vraag, als je een dual systeem hebt, wat merk je dan bijvoorbeeld van je tweede cpu onder win2k want dat is tenslotte een programma voor dual cpu!

ik had gewoon een paar vragen die misschien beantwoord kunnen worden! :)

-kun ik dan meer applicaties laten draaien als ik het branden ben?
-kun je dan meer applicaties ophetzelfde moment laten draaien zonder dat je merkt dat je ze actief hebt??
-wat maakt het uit voor me seti gaat ie sneller :P?? of blijft hij altijd op 1 cpu doordraaien terwijl de andere de overgebleven taken doet?? gewoon uit intresse!!
-kan het zo zijn dat gewoon het hele win2k gebeuren soepeler draait (bijv van 1 p3 1000mhz naar een dual p3 1000mhz?

en als er nu daadwerkelijk een winst is te verwachten kwa snelheid hoeveel % is dat ongeveer! ik weet wel dat het niet te zeggen is zomaar uit de lucht, maar mischien kan iemand uit zijn eigen ervaringen vertellen! (8>

Verwijderd

Lijkt mij dat je computer gewoon ca. 2x zo snel wordt :)

• Compubiter
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21-08-2023

Compubiter

Think again

Hier heeft Abaddon een aantal dagen geleden een hele mooie FAQ over geschreven, hierin wordt een heleboel beschreven ;) : "Technische PMG FAQ: SMP"
Verwijderd schreef op 17 augustus 2002 @ 19:13:
Helaas is dit dus niet waar.

Verwijderd

Hoort ook niet echt in CME thuis.. kan je beter aan de processor en mobo guru's vragen ;)

En voor markster: je PC wordt niet 2 x zo snel.. je merkt het wel goed in bijvoorbeeld Photoshop, 3DstudioMax en Lightwave, rendertijden gaan vaak met 1/3 omlaag t.o.v. een single processor systeem...

• CRiMiNaL
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 10-01-2024

CRiMiNaL

Witlof ^^

Ff antwoorden op de vragen waar ik een antwoord op heb :P

Jammer genoeg valt er qua snelheid niet veel te halen, met een kleine 12 procent moet je al genoeg nemen, alleen al omdat een HD met 7200 RPM nou eenmaal niet sneller kan zoeken dan 1 proccesor em opdrachten kan geven :D je merkt er idd wel iets van als je winamp aan hebt, je brand een cd'tje met 32 speed, en je ben druk aan het renderen in 3dmax ;) maar zelfs dan moet je een geheugen van 1 GB hebben wil je echt vooruitgang merken

... MMORPG Addict.

• The Bad Seed
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09:18

The Bad Seed

Chaotic since 1983

Verwijderd schreef op 17 augustus 2002 @ 19:13:
Zeker niet, behalve in 3d rendering,database-servering, of met photoshop filters.
Voor dagelijks gebruik is de winst eerder richting de 5-15%

Je kan idd onder win2k(een besturingssysteem, geen programma!) verschillende programma's elk een cpu toewijzen (brandsoftware op de ene, IE op de andere), maar win2k is multitasking genoeg om met een voldoende snelle pc ook te branden en IE op 1 processor tegelijk te draaien.

Hail to the guardians of the watchtowers of the north

Verwijderd

Topicstarter
SORRY ik kom er nu net ook achter dat ik het in het verkeerde topic heb geplaats! ik zal het nooit meer doen :) !!

en alvast bedankt voor de dingen die ik nu al heb bijgeleerd, maar nu ben ik nog steed benieuwd! bijvoorbeeld, criminal: jij zegt dat het een kleine 12 procent sneller gaat?? MAAR wat gaat sneller?? bedoel ik windows in z'n algeheel?

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Om te beginnen is Win2K niet een programma maar een besturingssysteem. Je hebt weliswaar Win2K of een ander multi-CPU besturingssysteem nodig om met 2 CPU's te werken maar om er veel winst van te hebben zul je ook toepassingen moeten gebruiken die geschikt zijn voor dual CPU's.

De meeste programma's gebruiken om een dual-CPU maar 1 CPU en je hebt in die gevallen pas winst als je 2 "zware" applicaties tegelijk draait, want die zullen dan elk hun eigen CPU toegewezen krijgen.
Als je maar 1 programma tegelijk draait, zal die geschikt moeten zijn voor dual-CPU, want anders gebruikt ie toch maar 1 CPU en staat de andere CPU duimen te draaien. Die draait dan hooguit wat achtergrondprocessen van het besturingssysteem die sowieso niet zoveel processorkracht nodig hebben.

• bonfie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Nu online

bonfie

ja, man. Dual helpt alleen het aantal berekeningen per seconde omhoog, het geeft je niet meer geheugen/pci snelheid. Dus als de cpu je bottlenek is zal je veel snelheid erbij krijgen, anders kan je beter meer geheugen of een sis chipset halen(daar zit je ide bus niet op de pci) scheelt weer dat je de 133ATA snelheid niet hoeft te delen met andere apparaten. want 533 is de snelheid van de sis brug, je heb dus nog 400MB/s over voor andere dingen

• M@rijn
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15:41
Als je wilt gaan werken met een dualsysteem dan heb je software nodig die voor SMP (symmetric Multi Processor) ondersteunt, dan merk je echt verschillen. Als je software hebt die SMP enabled is dan worden er threads over meerdere CPU's gestuurt.

p.s. draai vooral WIN .. professional of linux software (deze OS'en ondersteunen namelijk SMP).

Verwijderd

Topicstarter
maaruuu downtime is het dan niet zo dat ik bijvoorbeeld wel me seti op een andere cpu kan draaien?? en hoe zit het dan met wat gezegd is geworden dat je win2k gewoon domweg de opdracht geeft om een andere cpu te gebruiken??? en als dat kan hoe moet ik dan dat zien??? bijvoorbeeld, ik zeg tegen de windows taskmanager dat hij alleen maar branden, seti, winamp op cpu 2 mag doen en dat dvd, ie en unreal op cpu1 mag???

• M@rijn
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15:41
Verwijderd schreef op 17 augustus 2002 @ 19:21:
SORRY ik kom er nu net ook achter dat ik het in het verkeerde topic heb geplaats! ik zal het nooit meer doen :) !!

en alvast bedankt voor de dingen die ik nu al heb bijgeleerd, maar nu ben ik nog steed benieuwd! bijvoorbeeld, criminal: jij zegt dat het een kleine 12 procent sneller gaat?? MAAR wat gaat sneller?? bedoel ik windows in z'n algeheel?
Alleen de MS OS'en die SMP ondersteunen
bonfie schreef op 17 augustus 2002 @ 19:23:
ja, man. Dual helpt alleen het aantal berekeningen per seconde omhoog, het geeft je niet meer geheugen/pci snelheid. Dus als de cpu je bottlenek is zal je veel snelheid erbij krijgen, anders kan je beter meer geheugen of een sis chipset halen(daar zit je ide bus niet op de pci) scheelt weer dat je de 133ATA snelheid niet hoeft te delen met andere apparaten. want 533 is de snelheid van de sis brug, je heb dus nog 400MB/s over voor andere dingen
Ook weer als er alleen SMP software en OS op draait
8) :*)

Verwijderd

Topicstarter
wat een wazige shit!! dus als ik dingen doe als: spellen, internetten, winamp, branden, dvd rippen. dan heeft het geeeeeeen ENKEL NUT??

• Compubiter

Compubiter

Think again

Verwijderd schreef op 17 augustus 2002 @ 19:25:
maaruuu downtime is het dan niet zo dat ik bijvoorbeeld wel me seti op een andere cpu kan draaien?? en hoe zit het dan met wat gezegd is geworden dat je win2k gewoon domweg de opdracht geeft om een andere cpu te gebruiken??? en als dat kan hoe moet ik dan dat zien??? bijvoorbeeld, ik zeg tegen de windows taskmanager dat hij alleen maar branden, seti, winamp op cpu 2 mag doen en dat dvd, ie en unreal op cpu1 mag???
Al deze vragen worden door Abbadon hier beantwoord: Technische PMG FAQ: SMP

Je }:O ondersteunt idd SMP.
Verwijderd schreef op 17 augustus 2002 @ 19:28:
wat een wazige shit!! dus als ik dingen doe als: spellen, internetten, winamp, branden, dvd rippen. dan heeft het geeeeeeen ENKEL NUT??
Nee, dan is het idd te duur ;).

Verwijderd

Topicstarter
nee ik vraaag niet of het te duur is! ik vraag of niet geen ENKEL NUT HEEFT! daar ben ik gewoon naar benieuwd, want ik heb nu een asuscuv4 met 1 p3 1000mhz, en ik heb nog een p3 op me kamer liggen die ik niet gebruik, dus ik hoef alleen nog maar een mobo te kopen! en zelfs voor een beetje snelheidswinst wil ik nog wel wat geld uitgeven,,, een dual heeft gewoon z'n charmes snappie ;)

• Compubiter

Compubiter

Think again

Verwijderd schreef op 17 augustus 2002 @ 19:35:
nee ik vraaag niet of het te duur is! ik vraag of niet geen ENKEL NUT HEEFT! daar ben ik gewoon naar benieuwd, want ik heb nu een asuscuv4 met 1 p3 1000mhz, en ik heb nog een p3 op me kamer liggen die ik niet gebruik, dus ik hoef alleen nog maar een mobo te kopen! en zelfs voor een beetje snelheidswinst wil ik nog wel wat geld uitgeven,,, een dual heeft gewoon z'n charmes snappie ;)
Verder nog opmerkingen, aanmerkingen over SMP?
Wel, bezuinig niet op de onderdelen; je bent sowieso al een redelijk bedrag kwijt aan het bord en de CPU's. Let met name op de geheugen eisen, er zijn flink wat borden welke expliciet registered ram vereisen (voor uitleg/betekenis 'registered', zie RAMFAQ) en neem merkspul. Neem genoeg geheugen en snelle disken; niks is erger dan dat beide cpu's van de honger omkomen want daarmee doe je je SMP bak de das om. Verder moet je goed overwegen of de hogere investering in een SMP bak voor jouw specifieke geval de moeite waard is; maak voor jezelf duidelijk wat je er mee wilt gaan doen om zo een goede inschatting te kunnen maken of die tweede cpu jou inderdaad het verwachte rendement en/of plezier op gaat leveren
Naast je Mobo zal je dus wel iets meer moeten investeren wil je een beetje snelheidswinst maken.

Verwijderd

interessant topic, ik dacht nl. gewoon dat ie dan 2x zoveel rekenkracht had en dan ook benutte :)

Verwijderd

Topicstarter
:( dit is niet wat ik had gehoopt te horen!

Verwijderd

Topicstarter
maar hoe zit het eigenlijk als ik bijvoorbeeld een spel ben het speelen en ik doe tegelijk bijv branden en een mp3tje spelen??? neem unreal tournament als voorbeeld, is het dan niet zo dat automatich cpu1 het spel speelt en cpu2 het branden en mp3??

Verwijderd

allemaal leuk en aardig, mmaar topic starter, denk je niet dat in PMG hoort?

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:46
Ja, zoiets gebeurt er wel. In de praktijk zullen beide processen vaak switchen van CPU, maar het is wel zo dat als de ene op CPU_0 draait de ander op CPU_1 draait of andersom.

• XyonN
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 25-03-2022

XyonN

Onderkin zul je bedoelen....

Ik heb hier een dual PII pro 200 Mhz als server, hij is alleen maar 2X zo snel hoor, meer niet

Met een hamer past alles, en met ducktape blijft alles wel op zijn plek!

• Ooyevaar
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08-07-2025
Dual of multi cpu is/was alleen interessant als je meer kracht nodig had dan de snelste enkelvoudige die op dit/dat moment voorhanden was. Of als je voor de snelste enkele proc geen geld had.
Stel bijvoorbeeld dat de snelste proc op dit moment 3000MHz is en voor die combinatie 500 euro neergelegd moet worden (incl bord) Dan kan het interessant zijn om een dual 1500 te kopen die dan bijvoorbeeld maar 400 kost.

Je programma's moeten het uiteraard wel ondersteunen anders neemt het maar één cpu en blijft de helft aan proc-kracht over. Een snellere enkel cpu is in dat geval voordeliger en flexibeler; elk programma kan de volle kracht gebruiken.
Tegelijk programma's draaien op een single cpu kan prima gaan als de programma's een beetje aardig zijn voor elkaar. Tegelijk programma's draaien op een multi cpu kan slecht gaan als één van de programma's meerdere threads heeft en niet aardig is voor de overige programma's.

Oftewel, bottomline, etc... hangt af van je beschikbare geld en van de programma's die je wilt draaien.

Yamaha FZ1 :-)

• RiDo78
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Ik denk dat je het kunt zien als de keuken van een restaurant waar 2 koks werken; een kok en een hulp. De hulp is -net als een processor- afhankelijk van de opdrachten die hij van de kok krijgt. Hij kan/mag niets op eigen initiatief doen.

De kok doet alle huishouding, de bestellingen worden door hem aangenomen en de produkten bereid. Nu kan de kok natuurlijk dingen aan zijn hulp uitbesteden. Bijvoorbeeld het braden van een stukje vlees. Als de kok dit doet, moet hij dat tegen zijn hulp zeggen. Als hij dat zegt, kan hij op dat ogenblik even niets anders doen. De hulp op dat moment ook niet.

Is het stukje vlees klaar, dan weet de hulp niet wat ie ermee moet doen. Dus hij roept de kok erbij die hem nieuwe instructies geeft. Weer staan ze allebei niets te doen.

Nu wordt het wat drukker in de keuken en de kok moet meerdere maaltijden tegelijk bereiden. Dus moet de hulp ook meerdere dingen gaan doen. Alleen de kok moet telkens de hulp vertellen dat ie op het vlees moet letten, aardappels bij moet schillen, etc. etc. etc. En al deze tijd staan ze allebei even niets productiefs te doen.

Maar de kok is een professional. Iemand die gaat tot de uiterste tevredenheid van de gasten. Deze kok, zal de meest belangrijke zaken altijd zelf doen. Hoe druk hij het ook heeft.

===
Vertaal je dit terug naar de wereld van de computer, dan komt het erop neer dat de tweede processor (slave) nooit wat doet zonder dat daar expliciet instructies voor gegeven zijn door de eerste processor (master). Als de slave klaar is, dan roept hij de master en wacht op nieuwe instructies.

Wanneer de slave meerdere processen toebedeeld krijgt, moet de master nog altijd de slave aan blijven sturen. Dit kost ook weer tijd.

En ook in de wereld van de PC's zal de master de belangrijkste taken nooit aan zijn slave overdragen: het besturingssysteem. Dit besturingssysteem, wat de hele huishouding in feite doet kan maar op 1 processor draaien, de master.
===
Wanneer ik nu naar mijn eigen systeem in de taskmanager kijk dan zie ik dat mijn (uniprocessor) systeem 94% idle is. Bij een tweede processor zal dat ding gewoon he-le-maal NIETS doen. Wanneer ik nu een aantal programma's open, dan schiet de belasting omhoog... totdat de programma's gestart zijn. Dan keldert die weer.

Bedenk nu voor het starten van de programma's de harde schijf het meeste werk verricht, dan schiet je nog niets op met die tweede processor.

Het verdelen van programma's over CPU's is natuurlijk ook mogelijk. Maar bedenk wel dat programma's continu communiceren met het besturingssysteem en elkaar(even een DLL aanroepen of een berichtje aan windows sturen) en het werk dus alsnog voor een groot deel door de master gedaan wordt.

Wanneer SMP echt nuttig wordt is als je specifieke programmatuur hebt die alles in hapklare -voor een slave te bevatten- brokken verdeelt.

Als je wat meer wilt weten, kun je bijvoorbeeld even op de site van Microsoft op zoek gaan naar Windows 2000 Datacenter. Voor het hardwarematige deel kun je even bij Unisys (www.unisys.nl) op de site kijken. Die bouwen echt leuke servertjes. Bijvoorbeeld de ES7000 Orion 230: 32xPentium Xeon met 32 GB intern geheugen. En als het moet draait ie 8 complete besturingssystemen met 4 processoren elk in parallel (dus geen emulatie of vmware oid). :9~ :9~ :9~ :9~ :9~
Houdt wel in gedachte dat die Unisys GEEN SMP maar CMP is.

• Kaj.
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

Abbadon in "Technische PMG FAQ: SMP"
en nog het verkeerde forum ook...
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.