Toon posts:

K7D Master-L: VCore CPU2 (veel) te hoog?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb vanochtend mijn splinternieuwe systeem opgehaald bij een lokale pc-boer met de volgende specs:

MSI K7D Master-L
2x AMP 1800+
2x Thermaltake Volcano 7+
2x 512MB Dane-Elec
Matrox G550 Milennium
Chieftec HPC-340-201 voeding
...en verder zie mijn sign.

Vrijwel meteen toen ik mijn systeem ging installeren viel me op dat CPU 2 zo'n 12 tot 14 graden Celcius warmer was als CPU 1 (38 en 50~52). In eerste instantie dacht ik aan de mogelijkheid dat misschien de koeler niet lekker op zijn plek zat oid, maar ik besloot om het even af te wachten en te kijken wat er tijdens het gebruik (surfen, dloaden, ff koetje) zou gebeuren.
Het verschil werd alleen maar groter! Zelfs ~ 20 graden. Sandra even losgelaten, ze rapporteerde voor CPU 1 1.73V en voor CPU 2 2,52V...

Welnu, ik heb het BIOS vervolgens van 1.1 naar 1.3 geflashed, maar geen verschil. In het BIOS is de Vcore wel in te stellen, maar alleen enkelvoudig, voor beide CPU's dus. Ook wordt alleen Vcore1 weergegeven. Ik dacht slim te zijn door dan de Vcore van Default naar "1.8 nog wat" om te zetten, maar nog steeds geeft Sandra ~2.52V aan voor CPU 2. Overigens verandert de Vcore van CPU 1 in Sandra wel naar de ingestelde waarde.

Ik heb hetzelfde nu ook uitgeprobeerd met Motherboard Monitor 5 en Speedfan 4.06, en dat geeft eigenlijk precies hetzelfde resultaat. K**!

Ik heb nog wat in het BIOS gerommeld met Fail Safe en Optimized Settings enzo, maar het scheelt allemaal niets, nada, njente. :'(

Vervolgens, ik wil er altijd zelf uitkomen, koppig, even een kijkje genomen op 2cpu in het forum, en daar blijkt dat dit wel vaker voorkomt, zonder dat er een oplossing gegeven wordt:

search: K7D Vcore
een vbtje

Nu zit ik dus een met mijn klauwtjes in mijn hanekam, want:

1. het kreng wordt warm, en dat wil ik niet
2. ik wil ze alletwee op dezelfde vcore hebben, principieel, punt
3. ik wil weer virtuele veehouder spelen }:O, zonder op de temp te letten
4. ik weet niet of het uberhaupt kwaad kan
5. mijn pc-boer is pas dinsdag weer te bereiken
6. en zo nog wat redenen...

Wat kan ik er aan doen? Zijn er meer mensen met hetzelfde probleem? If so, hoe heb je het opgelost? Kan het kwaad (tijdelijk)? Help me out here, please?

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 17-08-2002 21:33 . Reden: MBM 5.0 en Speedfan 4.06 metingen toegevoegd, typo ]

Verwijderd

het zal wel niks uit maken, maar wissel de processoren eens om .

Verwijderd

Ik zelf zou er niet aankomen. Straks vervalt de garantie nog ofzo. Wacht maar gewoon tot dinsdag, doorbranden zal ie heus niet.

• Bart-01
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16-07 20:25
Dat de ene wat warmer wordt dan de ander kan door belastingsverschil komen. Het verschil in Vcore is wel erg groot, maar volgens mij geeft een 1800+ echt de geest bij 2,52 volt, dus ik vertrouw die waardes niet zo.
Bij mijn asus a7v333 staat ook de vcore op default, maar volgens alle meetprogjes (incl die van asus) loopt hij op 1,82. Dus ook hier heb ik niet zo'n vertrouwen in.

Do as I say, don't do as I do.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb dus vannacht -lekker koel!- wat verder zitten zoeken in verschillende fora tot ik met mijn hoofd op het keyboard in slaap viel -as clear as your conscience...-, en ik denk zo maar dat de waarde van Vcore 2 zoals die uitgelezen wordt door software toch ergens anders op slaat, ik denk haast aan geheugen, zou in ieder geval mooi kloppen, leuk B)
Ik bedoel, het bord kan niet eens hoger dan 1.850V.
Het feit dat CPU2 een paar graden tot bij sommigen zelfs 15 of meer graden warmer wordt, schijnt ook normaal te zijn [sic].
Ik heb Arctic Silver 3, 3x 80 en 1x 92 enermax fans besteld. Ik denk dat ik het geheel met een betere airflow en geleiding wel flink omlaag krijg. Voorts kan het zo zijn dat het vervangen van het koelertje op de noordbrug door een 'big ass' blok ook weer een paar graden scheelt op CPU2, gek genoeg.

De gein is namelijk ook, dat het verschil tussen idle en een half uurtje rammen met een koetje - bijna 11 Mkeys/s- niet meer uit maakt dan een graadje of 5.
CPU2 zit ook behoorlijk dicht in de buurt van het AGP slot, mijn G550 is ook niet echt koel en warmte stijgt op.... 8)7

Tja, en mijn zoldertje is nu eenmaal bokheet, tot +40 graden. Ik vind het wel lekker, maar mijn pc dus niet echt.

[off topic]
Tot nu toe had ik ook weinig ervaring met koeling en warmteontwikkeling, mijn p3 coppermine staat nu al 2 a 3 weken 24/7 soulseek en ik geloof vanaf 10-08 }:O te draaien, en het ding wordt op dezelfde zolder niet warmer dan 45 graden!
[/off topic]

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16-08 23:05
Ik heb eigenlijk dezelfde ervaringen met mijn bord: cpu0 is beduidend warmer dan cpu1 en het verschil tussen idle en stressed is niet zo groot. Ik zou iig niet op die 2,5v afgaan want dan had je al lang wat geroken :+

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Verwijderd

Topicstarter
Een bewuste kick:

Allereerst heb ik de VCore omlaag gezet naar 1,66. De hele boel is daarna 2 weken stabiel gebleven @ full load en het scheelde me een paar graden.

Vervolgens heb ik mijn northbridge HSF vervangen door deze Zalman (met dank aan T-mug ) en tevens mijn cpu HSF's voorzien van AS3.
Wat schets nu mijn verbazing: -of eigenlijk niet, maar het bekt wel lekker- alles is koel! -Hoewel dit verschil ook voor mij ietwat onverwacht is-

cpu0 (fans@full speed) 42 -> 39 (fans@low speed)
cpu1 (fans@full speed) 64 -> 42 (fans@low speed)

What the ...? 8)7

Dus, ik hoef geen dure SLK-800's te scoren, of allerlei rare toeren uit te halen voor een stil en koel systeem!

Sometimes live IS good. B)
Pagina: 1