Asus A7V333 wel 10GB, geen 60 en 80 GB

Pagina: 1
Acties:

• Arie Kanarie
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 12-07-2023
Ik ben sinds gister een 'tevreden' bezitter van een ASUS A7V333-RAID. Op dit bordje zit een AMP 2000+XP en is voorzien van slechts 512MB RAM.

Eerst een tijdje knutselen en vervolgens sluit ik een Western Digital Caviar 80GB 7200RPM aan. Dit geheel wordt keurig herkent in mijn BIOS en ik wil graag van mijn harde schijf booten.
Maar dat gaat niet!

Plaatje herkenning WD 80GB
Afbeeldingslocatie: http://www.arendl.tmfweb.nl/tweakers/DSC00205.JPG

1 seconde later wordt ie niet meer herkent!!
Afbeeldingslocatie: http://www.arendl.tmfweb.nl/tweakers/DSC00204.JPG

Vervolgens met Seagate 60GB, Wordt als 32 GB herkent.
Dan maar met 10 GB Quantum Fireball. En voila:
Afbeeldingslocatie: http://www.arendl.tmfweb.nl/tweakers/DSC00206.JPG
dan wil hij dus wel doorstarten

Ik wil dus graag mijn WD 80GB op dit systeem hebben
De volgende handelingen heb ik al verricht:

- Master/Slave jumpers gecontroleerd
- Promise RAID uitgejumpert, voorlopig geen raid nodig
- Automatic IDE uitgeschakeld, handmatig head,cylinder,etc.
- IDE kabel vervangen, het mocht niet baten
- Aansluiten als master op 2de IDE poort
- WD 80GB vervangen door Seagate 60 GB, wordt herkent als 32 GB!!
- WD 80GB getest in andere PC, doet het met Jetway mobo
- BIOS update van 1007 naar 1011

Niets van dit alles help. Hoe krijgen al die andere ASUSA7V333 bezitters hun harde schijf >32 GB aan de praat?

-

Verwijderd

Ik vind het maar een raar probleem, heb je al in het boekje gekeken? Het lijkt me trouwens sterk dat deze schijven niet worden ondersteund, maar als je die 80 GB erin doet en dan met een opstartschijfje FDISK aanzet, krijg je dan ook geen schijven te zien?

Anders moet je gewoon echt die bios is naspitten want dit lijkt me een softwarematig probleem.

Edit:

Je kan toch trouwens ook in de bios schijven detecteren, lukt dat ook niet?

Verwijderd

Gewoon erin hangen en hij wordt goed herkend.
Ik heb zelfde bios en WD800JB. No Problem.

Aangezien je hebt uitgesloten dat het aan de schijven ligt, moet het dus in het bios zitten of het mobo is defect.

Misschien moet je CMOS reset doen.

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp - Zendure 2400AC+ 16kWh

Het jumpertje op de harddisk staat die wel goed, dus dat ie 32> ondersteund ?

Zet hem ook even HARD op Master en niet op cable select, dat wil vaak ook helpen !

• chucky666
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

chucky666

d.y.w.play?

is wel te hopen dat ie ze ondersteund :(
ik wilde ook 2 van 80 halen maar dan voor op de raid :)
heb ook de a7v333 raid en amd 2000+

een OW voor blaten in de IT? laat IT dan maar voortaan links liggen :(

Verwijderd

chucky666 schreef op 17 augustus 2002 @ 18:19:
is wel te hopen dat ie ze ondersteund :(
ik wilde ook 2 van 80 halen maar dan voor op de raid :)
heb ook de a7v333 raid en amd 2000+
Wordt ZEKER ondersteund. Zie 3 berichten hoger!

• Arie Kanarie
Ok, ik heb m'n BIOS even gereset. De Seagate van 60 gieg blijft 32 gieg aanduiden. Er zit inderdaad zo'n 32 GB Limit jumper op. Die staat uit.

Met de 80 gieg krijg ik nu wel een melding. BIOS herkent hem wel, maar ik krijg een Harddisk Failure. Dus deze schijf zal ik weer terugbouwen in mijn oude configuratie, en eerst maar eens backuppen. (Bleeeeeh moet er nu niet aan denken, 80 gieg).

-

• kleintje77
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 26-05-2024
Werkt 100% zeker met 80Gb heb zelf een Maxtor er in hangen van 80GB.

Mijn Asus P2B-S ondersteunt zelfs 120 GB zou gek zijn dat een nieuwer moederbord het niet eens ondersteunt.

Server , My Homepage

Verwijderd

Met de 80 gieg krijg ik nu wel een melding. BIOS herkent hem wel, maar ik krijg een Harddisk Failure. Dus deze schijf zal ik weer terugbouwen in mijn oude configuratie, en eerst maar eens backuppen. (Bleeeeeh moet er nu niet aan denken, 80 gieg).
Ik had zo'n zelfde probleem. Het is een probleem met RAID, RAID doet moeilijk bij schijven etc vooral als de RAID drivers er niet opstaan.

Gewoon een nieuwe install van Windows erop gooien, dan hoort ie het wel te doen, tenminsten de boot error krijg je dan, als 't goed is niet meer. Schijnt dat windows RAID weer eens TE NIEUW vind en dan gaat kutten en zegt dan "Ga 't maar zelf doen" ... echt weer Microsoft in de bocht..

• The Bad Seed
  • Laatst online: 17-08 08:42

The Bad Seed

Chaotic since 1983

Verwijderd schreef op 17 augustus 2002 @ 22:27:
[...]

Ik had zo'n zelfde probleem. Het is een probleem met RAID, RAID doet moeilijk bij schijven etc vooral als de RAID drivers er niet opstaan.

Gewoon een nieuwe install van Windows erop gooien, dan hoort ie het wel te doen, tenminsten de boot error krijg je dan, als 't goed is niet meer. Schijnt dat windows RAID weer eens TE NIEUW vind en dan gaat kutten en zegt dan "Ga 't maar zelf doen" ... echt weer Microsoft in de bocht..
Deze keer ligt het dus niet aan MS, als de disk door de bios al niet herkend word kan windows daar echt niks aan doen.

Hail to the guardians of the watchtowers of the north

Verwijderd

heh.. dan is RAID gaar...

Op welke IDE's staan de schijven? of Schijf weet ik veel

• The Bad Seed
  • Laatst online: 17-08 08:42

The Bad Seed

Chaotic since 1983

Verwijderd schreef op 17 augustus 2002 @ 22:34:
heh.. dan is RAID gaar...

Op welke IDE's staan de schijven? of Schijf weet ik veel
Lees ff de openingspost :P
De volgende handelingen heb ik al verricht:

- Master/Slave jumpers gecontroleerd
- Promise RAID uitgejumpert, voorlopig geen raid nodig
- Automatic IDE uitgeschakeld, handmatig head,cylinder,etc.
- IDE kabel vervangen, het mocht niet baten
- Aansluiten als master op 2de IDE poort

Hail to the guardians of the watchtowers of the north

Verwijderd

hehe, sorry tis al laat ben een beetje duf...

Nou, hoe ik het heb opgelost is zo:
IDE1: HDD-0 en HDD-1, master slave, uiteraard..
IDE2: DVD-ROM en CD-RW

En IDE3 en 4, dus de RAID controllers heb ik leeg gelaten, ik ben helemaal niet blij met RAID.. :( had net zo goed 't zelfde mobo kunnen kopen zonder raid en nog geld bespaard ook..

anyway, zoals 't er bij mij nu dus uitziet, en wordt volledig gedetecteerd door de BIOS, dus zonder reet ;),
Pri master: Hardeschijf 1
Pri slave: Hardeschijf 2
Sec master: CD-RW
Sec slave: DVD-ROM

Oh ja, als je reet niet gebruikt, zet reet dan uit in de BIOS, ik geloof onder Integrated Perhipials?!

• Bart-01
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16-07 20:25
Als je een WD als enige schijf aan een controller hangt, moet die bij sommige moederborden als cable select gejumperd staan.
Heb hier een ibm 80GB aan een asus a7v333 bordje hangen, dat gaat perfect.
Heb er ook al een wd 80GB aan gehad en ook dat ging goed (maar had er een dvdspeler als slave aanhangen).

[ Voor 0% gewijzigd door Bart-01 op 17-08-2002 22:41 . Reden: typo's (tis al laat) ]

Do as I say, don't do as I do.

• Carel
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 16-08 23:33
Ligt aan dos , eigenlijk formateer je wel 80gb, maak het gewoon eventjes aan met maxdiag. Volgens mij moet het makkelijk lukken met maxblast !! van maxtor( kan je zo daar downnen bij utils.
Als dat niet werkt, dan weet ik het echt niet meer , maar ik heb deze klacht al vaker zo verholpen.

LAAT MAAR< IK LAS HET VERHAAL MAAR HALF, ik heb eigenlijk alleeen maar deze problemen gezien bij super socket 7/BX/LX gezien of lager.
De bits adressering van je mobo is onjuist, hoe staat het eigenlijk met die schijven, hebben ze ook een 32gb clip?

• Arie Kanarie
Ik weet waarschijnlijk de oplossing al!! :)

In het verleden heb ik de partitioneer programmaatjes van de harddrive fabrikanten gebruikt. Het programmaatje van Seagate (Diskwizard) gaf aan dat de Master Boot Record (MBR) een schijfgrootte van 32 GB aangaf om de BIOS te faken. Dit omdat de oudere BIOS'sen geen grote Harde schijven ondersteund. De moederborden accepteerden dit tot nu toe wel, maar ASUS vindt dit kennelijk 'not done' en geeft dus gewoon: 'Disk Boot Failure' aan. :(

Ik ga nu proberen mijn 80 gieg te backuppen :( en het programmaatje van Western Digital (Life Guard), de boot records goed laten schrijven. Daarna geef ik nog wel een slotpost.

-

Verwijderd

Arie Kanarie schreef op 18 augustus 2002 @ 20:22:
Ik weet waarschijnlijk de oplossing al!! :)

In het verleden heb ik de partitioneer programmaatjes van de harddrive fabrikanten gebruikt. Het programmaatje van Seagate (Diskwizard) gaf aan dat de Master Boot Record (MBR) een schijfgrootte van 32 GB aangaf om de BIOS te faken. Dit omdat de oudere BIOS'sen geen grote Harde schijven ondersteund. De moederborden accepteerden dit tot nu toe wel, maar ASUS vindt dit kennelijk 'not done' en geeft dus gewoon: 'Disk Boot Failure' aan. :(

Ik ga nu proberen mijn 80 gieg te backuppen :( en het programmaatje van Western Digital (Life Guard), de boot records goed laten schrijven. Daarna geef ik nog wel een slotpost.
Je hebt dan nogal wat schijfruimte om zeep geholpen/niet gebruikt. Was een biosflash geen optie om dit te benutten ipv deze software oplossing?

• Arie Kanarie
Je hebt dan nogal wat schijfruimte om zeep geholpen/niet gebruikt. Was een biosflash geen optie om dit te benutten ipv deze software oplossing?
Nee anderhalf jaar terug niet, toen waren er immers veel topics met dit probleem (lees: fdisk, format, BIOS problemen). Dergelijke software programmaatjes zagen er gebruikersvriendelijk uit en werkten goed. MAAR oweee als je eraf wilt, zoals ik. :(

Ik zit nu nog met 1 probleem. In mijn Master Boot Record staat een andere harde schijf grootte aangegeven dan in mijn BIOS. Hoe kan ik de Boot Records harde schijf grootte veranderen c.q. verwijderen?? :?

mmmmm, het begint een beetje een i/o opslagmedia topic te worden.......misschien even modje schoppen? :?

-

Verwijderd

Arie Kanarie schreef op 19 augustus 2002 @ 13:42:
[...]

Nee anderhalf jaar terug niet, toen waren er immers veel topics met dit probleem (lees: fdisk, format, BIOS problemen). Dergelijke software programmaatjes zagen er gebruikersvriendelijk uit en werkten goed. MAAR oweee als je eraf wilt, zoals ik. :(

Ik zit nu nog met 1 probleem. In mijn Master Boot Record staat een andere harde schijf grootte aangegeven dan in mijn BIOS. Hoe kan ik de Boot Records harde schijf grootte veranderen c.q. verwijderen?? :?

mmmmm, het begint een beetje een i/o opslagmedia topic te worden.......misschien even modje schoppen? :?
Je master boot record herstel je door FDISK /MBR op prompt in te voeren.

• Arie Kanarie
OK, dit werkte dus ook niet. :( Ik ben maar weer naar norrod gegaan, getest op een ander ASUS mobotje en hetzelfde probleem.

Conclusie: AUS ondersteund geen WDC8000BB :(
Oplossing: Ander harde schijfje, ik heb een Maxtor gekocht. Jammer western digital is toch echt sneller en stiller is mijn ervaring. Maarja het is kiezen of delen.

-

Pagina: 1