Auto installatie reageert op gaspedaal?

Pagina: 1
Acties:
  • 3.418 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barracuda_82
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-12-2024

Barracuda_82

mkTime(), not war!

Topicstarter
Ik heb net in de search iets proberen te vinden over mijn probleem, maar daar kon ik niets vinden evenals op google ofzo.

Ik heb vorige week een nieuwe installatie gekocht voor mijn auto, maar nu ik die aangesloten heb blijkt dat de installatie een beetje bromt als ie aan staat en als ik mijn auto start dan begint het te piepen over de speakers en de toonhoogte van deze piep veranderd als ik gas geef (klinkt een beetje als een formule 1 auto).

Ik had al van iemand begrepen dat het mijn plus-draad kan zijn vanaf de accu naar de versterker die bij de signaaldraad ligt, maar die heb ik inmiddels via de andere kant van de auto laten lopen. Alleen in het begin als hij door het schutboord komt komt hij in de buurt van de signaalkabel (10 cm.)

Ik weet niet wat het zou kunnen zijn wat ik verkeerd heb gedaan, wie weet waar dit geluid vandaan komt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 51684

Ehm dat is volgens mij de dynamo van je auto die je over je speakers hoort. Je moet dan een condensator tussen je accu en je versterker plaatsen. (in de plus draad) Dieunits verkopen ze bij een beetje car stereo center wel.
Ik had dat probleempje ook in mijn golfie LX ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fetcher
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 24-01-2024
ik had dat probleem ook met een wat goedkopere versterker. Nadat ik later een pioneer en een soundlab versterker in me auto had geschroeft was het weg. Die hebben hier filters tegen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plague
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Een honda he?! :Y) ;)

Ik denk dat er IETS van je gaspedaal langs de kabel van je radio loopt. Dit veroorzaakt storing die die toon veroorzaakt. Het kan ook zijn de er iets in de buurt van de versterker zit wat bij harden rijden een sterker signaal maakt. (Andere frequentie :? ). controleer dus ff wat er allemaal in de buurt zit daar :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 19295

Oh, das een bekend probleem. dat gepiep wat je hoord komt van je ontsteking. de hoge voltages die daar worden opgewekt storen je gevoelige audio installatie. oplossing is om een andere aarde(-)draad te vinden, in plaats van diegene die je nu gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barracuda_82

Barracuda_82

mkTime(), not war!

Topicstarter
Plague schreef op 17 augustus 2002 @ 17:04:
Een honda he?! :Y) ;)

Ik denk dat er IETS van je gaspedaal langs de kabel van je radio loopt. Dit veroorzaakt storing die die toon veroorzaakt. Het kan ook zijn de er iets in de buurt van de versterker zit wat bij harden rijden een sterker signaal maakt. (Andere frequentie :? ). controleer dus ff wat er allemaal in de buurt zit daar :)
Ik heb alles al nagelopen wat er fout zou kunnen zijn, maar er zit niet bij in de buurt. De plus-draad is netjes gescheiden van alle andere signaalkabels. En in de kofferbak zit alleen een reservewiel, een subwoofer en een krik.

Een condensator wil ik ook niet meteen gaan kopen, want als dat niet werkt is het ook zonde van het geld (ik heb geen flauw idee wat een condensator kost :?)

Wat is er trouwens mis met honda? :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barracuda_82

Barracuda_82

mkTime(), not war!

Topicstarter
Anoniem: 19295 schreef op 17 augustus 2002 @ 17:10:
Oh, das een bekend probleem. dat gepiep wat je hoord komt van je ontsteking. de hoge voltages die daar worden opgewekt storen je gevoelige audio installatie. oplossing is om een andere aarde(-)draad te vinden, in plaats van diegene die je nu gebruikt.
Ow, de aardedraad die ik nu gebruik lijkt me een goede kabel (6,7 mm dik) en ik denk dat ik die ook wel goed vastgemaakt heb in de kofferbak, maar waar kan ik het beste deze draad aan vast maken? Ik heb hem nu aan een boutje ergens bij de achterlichten in de buurt zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkpaulus
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22-03 19:47
Je kan gewoon zo'n kastje kant en klaar kopen bij een Automat ofzo .. ik meen dat ze 20 Euro kosten.
Maar dan heb je zeker weten dat gebrom weg .. m'n broertje had het ook in z'n auto maar dat was een Nissan Micra (Lijkt wel een beetje op een Honda :-) ) En daar is het nu weg

Succes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolandO
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
dit zoort klachten ligt ook vaak aan een slechte aarde, schuur b.v eens de aansluitingen van je aarde ( - ) draad van je versterker eens goed blank met schuurpapier ook de plek waar je aard kan van groot belang wezen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Laatst online: 11:42

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

als je bedrading goed is (en afgeschermd) dan kan je je toevlucht nemen tot een condensator. Beter is nog om je de bedrading galvanisch te scheiden. kost niet zo veel hoor..
voor 20-30 Euro ben je klaar....

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 38063

Het is een aardlus, het zijn spanningswisselingen veroorzaakt door je dynamo die door je RCA kabels gaan die je hoort. Bij de audiozaak een 'ground loop isolator' (transformator) halen (~€20) en het is ongetwijfeld weg (ik had namelijk precies hetzelfde bij mijn installatie)
Als het een beetje fatsoenlijke audiozaak is laten ze je dat ding echt wel even uitproberen voor de deur, als je niet zeker bent dat het helpt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad_Demon
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 06-05 22:21

Mad_Demon

de dokter

Goed jongens, wat is het nou? :?
Ik heb het topic een beetje gevolgd en iedere poster heeft een andere reden :)

The art of medicine consists in amusing the patient while nature cures the disease. ~Voltaire

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pogostokje
  • Laatst online: 12:47

Pogostokje

* twiet *

Het is het gebrek aan (een goede) ontstoorfilter. :)
En hoe je dat oplost, dat staat hierboven beschreven door allerlei mensen.

... ook ik heb soms per ongeluk gelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekkel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-08-2024

Wekkel

De downloadkoning

Het kan liggen aan een te kleine voedingskabel, een voedingskabel die klem ligt, geen goede aarde of storing op je signaalkabels. Ik ga er van uit dat je dubbel afgeschermde signaalkabels gebruikt (die tulpsnoeren). Leg deze ver weg van je voedingskabels en lieft ook van andere autokabels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• savale
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09:55
ehm ik heb er zelf geen ervaring mee maar studeer elektrotechniek en het is waarschijnlijk een storing van de voeding... probeer maar eens je installatie te testen als de motor niet draait (als het aansluiten je lukt) dan zul je niks geen brom horen... zodra de dynamo draait geeft deze een wisselspanning af die je uiteindelijk weer hoort in je geluidsinstallatie... een condensator zorgt er voor dat er geen wisselspanning wordt doorgelaten dus de bromtoon weg zal gaan... je moet deze parallel zetten over je voeding om het gebrom te verhelpen ( wel + en - niet omkeren :P). Neem een grote condensator van minimaal 10.000 uF (denk zelfs nog meer) prijs ligt zo rond de 10 euro denk ik

edit: zo'n type condensator heet trouwens een elko (10.000 uF kost 6 euro 80 bij conrad)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 2185

savale schreef op 18 augustus 2002 @ 15:52:
ehm ik heb er zelf geen ervaring mee maar studeer elektrotechniek en het is waarschijnlijk een storing van de voeding... probeer maar eens je installatie te testen als de motor niet draait (als het aansluiten je lukt) dan zul je niks geen brom horen... zodra de dynamo draait geeft deze een wisselspanning af die je uiteindelijk weer hoort in je geluidsinstallatie... een condensator zorgt er voor dat er geen wisselspanning wordt doorgelaten dus de bromtoon weg zal gaan... je moet deze parallel zetten over je voeding om het gebrom te verhelpen ( wel + en - niet omkeren :P). Neem een grote condensator van minimaal 10.000 uF (denk zelfs nog meer) prijs ligt zo rond de 10 euro denk ik

edit: zo'n type condensator heet trouwens een elko (10.000 uF kost 6 euro 80 bij conrad)
Je verhaal klopt bijna, maar bij mijn weten heeft het altijd te maken gehad met je bobine en de combinatie van een versterker die geen goede filters heeft :)

Hoe dan ook gemakkelijk op te lossen door even naar de betere car-hifi winkel te gaan en daar even het probleem uitleggen.

*edit*

Bobine is dat mooie stukje techniek wat ervoor zorgt dat je bougie's van die mooie vonkjes kunnen geven. Daardoor draaid je motor lekker rond en natuurlijk de dynamo ook :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• savale
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09:55
hehe :) ja weet weer minder van autotechniek :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barracuda_82

Barracuda_82

mkTime(), not war!

Topicstarter
Anoniem: 38063 schreef op 18 augustus 2002 @ 10:08:
Het is een aardlus, het zijn spanningswisselingen veroorzaakt door je dynamo die door je RCA kabels gaan die je hoort. Bij de audiozaak een 'ground loop isolator' (transformator) halen (~€20) en het is ongetwijfeld weg (ik had namelijk precies hetzelfde bij mijn installatie)
Als het een beetje fatsoenlijke audiozaak is laten ze je dat ding echt wel even uitproberen voor de deur, als je niet zeker bent dat het helpt.
Ik denk dat ik dat maar eens ga proberen morgen, ik heb inmiddels al van meerdere mensen begrepen dat dat waarschijnlijk het probleem op kan lossen.

Alle andere dingen die hier genoemd worden kunnen niet het probleem zijn, want de kabel is dik genoeg (6,7 mm) en de aarde is ook goed (zit aan een niet geverfde bout die in de carosserie zit geschroefd) en de kabels zitten ook niet te dicht bij elkaar (bij het schutboord komen ze wel redelijk dicht bij elkaar, maar dat ka niet anders)

Bedankt voor de informatie en ik denk dat ik er zo wel uit kan komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 38063

Barracuda_82 schreef op 18 augustus 2002 @ 16:41:
[...]

Ik denk dat ik dat maar eens ga proberen morgen, ik heb inmiddels al van meerdere mensen begrepen dat dat waarschijnlijk het probleem op kan lossen.

Alle andere dingen die hier genoemd worden kunnen niet het probleem zijn, want de kabel is dik genoeg (6,7 mm) en de aarde is ook goed (zit aan een niet geverfde bout die in de carosserie zit geschroefd) en de kabels zitten ook niet te dicht bij elkaar (bij het schutboord komen ze wel redelijk dicht bij elkaar, maar dat ka niet anders)

Bedankt voor de informatie en ik denk dat ik er zo wel uit kan komen.
Veel success, zal wel goed komen denk ik. Laat maar even weten of het idd hielp, is wel leuk voor de search-waarde :)
Pagina: 1