Toon posts:

[EL] LCD Smartie backlight functie werkt nie goed

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
ik heb dus al meer dan een jaar mijn mooie 4x20 lcdtje.
nou heb ik er net een transistor op gemaakt die er voor kan zorgen dat mijn backlight aan en uit kan.

maar het backlight licht haast niet op, hoe kan ik er voor zorgen dat hij meer stroom krijgt?

ik heb hem gemaakt via dit schema:
Afbeeldingslocatie: http://www.rendo.dekooi.nl/~fjbgp/smartie/LCDconnect.jpg
alleen is die 100 weerstand een pormeter.

mijn backlight ging vroeger veel feller aan dan nu, nu zie je het verschil bijna niet.
dus het moet aan de transistor of de 1K weerstand liggen.
welke moet ik vervangen?

Verwijderd

hmm en word die bc547 ook heet/warm?

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 17 augustus 2002 @ 19:40:
hmm en word die bc547 ook heet/warm?
totaal niet.

Verwijderd

En toch werd het wel warm, je hebt toch je vingers gebrand!!!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 17 augustus 2002 @ 21:48:
En toch werd het wel warm, je hebt toch je vingers gebrand!!!
grr :(
dat was ergens anders aan.
aan een soldeer bout waarvan ik dacht dat hij uit stond 8)7

• M14
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 31-07 12:11

M14

Verwijderd schreef op 17 augustus 2002 @ 16:49:
ik heb dus al meer dan een jaar mijn mooie 4x20 lcdtje.
nou heb ik er net een transistor op gemaakt die er voor kan zorgen dat mijn backlight aan en uit kan.

maar het backlight licht haast niet op, hoe kan ik er voor zorgen dat hij meer stroom krijgt?

ik heb hem gemaakt via dit schema:
[afbeelding]
alleen is die 100 weerstand een pormeter.

mijn backlight ging vroeger veel feller aan dan nu, nu zie je het verschil bijna niet.
dus het moet aan de transistor of de 1K weerstand liggen.
welke moet ik vervangen?
Je kunt 3 dingen doen om een beter resultaat te krijgen:
-de 1K weerstand kleiner maken
-de 100k (of is het niet 100k, maar 100 Ohm?)potmeter een waarde kleiner pakken .
-een andere transistor pakken met een grotere versterking (grotere hfe)

of een combinatie hiervan. Dit moet je zelf uitproberen. Als je te veel stroom naar de backlight stuurd, dat gaat ie gegarandeerd stinken en/of roken. Je moet dus ff uitzoeken hoeveel stroom ie mag hebben, en hoeveel stroom er van pin nr 17 af komt. En dan moet je aan het rekenen gaan. Dus uitrekenen met welke waardes je moet gebruiken om uiteindelijk de juiste stroom naar de backlight te laten gaan.

Mess with the best, Die like the rest
There is no such thing as Society
There are 2 kinds of people: Snipers and their targets
Never run for a sniper ... you only die tired :)

Verwijderd

Topicstarter
M14 schreef op 17 augustus 2002 @ 22:33:
[...]

Je kunt 3 dingen doen om een beter resultaat te krijgen:
-de 1K weerstand kleiner maken
-de 100k (of is het niet 100k, maar 100 Ohm?)potmeter een waarde kleiner pakken .
-een andere transistor pakken met een grotere versterking (grotere hfe)

.........
100ohm weerstand
1k weerstand

ok wat is een idee voor die 1k weerstand?
0.5k?
weet ik veel, als ik het zie dan snap ik het, maar ik weet niet alles.

potmeter moet toch groter? dan krijgt hij meer stroom toch?

watvoor andere weerstand?
deze word niet warm dus eigenlijk niet nodig.
backligt trekt d8 ik 100 a 150ma

Verwijderd

LPT Poort kan niet veel stroom leveren, je kan beter een fet gebruiken zoals een BS170. Dit is dan een spanningsgestuurde schakeling, wel opletten met de max. stroom door de FET, kan maar een 100mA verdragen zonder echt heet te worden. BS170 is voor FETS wat BC547 is voor TOR, dus makkelijk te verkrijgen en tal van voorbeelden

• Looki
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 04-03 14:43

Looki

Als je zoekt dan zul je vinden

probeer is een potmeter van 1 k voor de 547b dan kan je het zien.. als dat het niet is een krachtige Trans. gebruiken.

Hieronder had ik iets leuks kunnen neerzetten... Maar waarom mensen hiermee vervelen....

• Der_Rudy
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 06-09-2022

Der_Rudy

Thats me....

mmm ik had hier ook bijna geen backlight en heb gewoon de 100 ohm weerstand weggelaten werkt prima hier (4x20 display)

dus kan je met 100 ohm potmeter testen..

www.haller.nl nu op een Compaq Proliant DL380 2xPIII 933MHz / 1GB / Smart Array controller / Raid 5 met 8 stuks 36,4 en 4 stuks 18,2 GB schijfjes... en draaiend achter een APC 2200 UPS

• M14

M14

Verwijderd schreef op 17 augustus 2002 @ 22:52:
[...]

100ohm weerstand
1k weerstand

ok wat is een idee voor die 1k weerstand?
0.5k?
weet ik veel, als ik het zie dan snap ik het, maar ik weet niet alles.

potmeter moet toch groter? dan krijgt hij meer stroom toch?

watvoor andere weerstand?
deze word niet warm dus eigenlijk niet nodig.
backligt trekt d8 ik 100 a 150ma
Het volgende gebeurd als je de 1k weerstand kleiner maakt: er vloeit meer stroom in de 'basis'-aansluiting van de transistor. Gevolg: hij gaat meer versterken, en er word meer stroom doorgelaten door de collector (het pinnetje waar de 100Ohm potmeter aanhangt) naar de emmitor (het pinnetje wat aan massa hangt). Dus omdat er meer stroom door de transistor (via collector naar emittor en dan massa) vloeit, kan er ook meer stroom door de backlight lopen.

Maar: de 100ohm potmeter begrensd de stroom die door de collector vloeit. Maak je die weerstand kleiner, dan gaat er meer stroom door de backlight lopen.

Verwijderd

Topicstarter
M14 schreef op 18 augustus 2002 @ 01:12:
[...]

Het volgende gebeurd als je de 1k weerstand kleiner maakt: er vloeit meer stroom in de 'basis'-aansluiting van de transistor. Gevolg: hij gaat meer versterken, en er word meer stroom doorgelaten door de collector (het pinnetje waar de 100Ohm potmeter aanhangt) naar de emmitor (het pinnetje wat aan massa hangt). Dus omdat er meer stroom door de transistor (via collector naar emittor en dan massa) vloeit, kan er ook meer stroom door de backlight lopen.

Maar: de 100ohm potmeter begrensd de stroom die door de collector vloeit. Maak je die weerstand kleiner, dan gaat er meer stroom door de backlight lopen.
dat is logisch.
maar waarom kan je dan niet meteen 100% geven?

• MNM(tm)
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 04-09-2025
Alaaf! :)

Hier de ontwerper van het hier besproken schema, en dan vooral de backlight aansturing!

De weerstand tussen de LPT-connector en de basis van de transistor heeft een waarde van één kilo ohm (1k). De waarde van de weerstand tussen de transistor en het display (-backlight) is honderd ohm (100).

Als je je backlight wil dimmen, moet je daar nog een potmeter van 100 ohm mee in serie zetten! Als je alleen een potmeter gebruikt, fikt óf de tor uit, of de LED's van de backlight als je 'm te ver dicht draait (dus naar minimale weerstand).
De weerstand van 1k dient als stroombegrenzing voor de basis van de tor. Deze is hier als elektronische schakelaar gebruikt, dus is de Hfe hier geheel niet van toepassing.

Wat stroomlevering door de LPT-poort betreft: die mag zelfs 50mA zijn, dus toepassing van een FET is beslist overbodig! (De basisstroom zal trouwens ook maar hooguit iets van 0,02mA zijn...)

Maar nog ff een antwoord op de vraag "...maar waarom kan je dan niet meteen 100% geven?"
Dat staat ook al vermeld in de LCD-FAQ; die weerstand is beslist noodzakelijk, omdat anders de stroom door de backlight-LED's te groot kan worden, en ze daardoor kunnen doorbranden! (Vandaar dus die 100ohm laten zitten en er een potmeter mee in serie zetten, zodat de minimale weerstand nooit kleiner kan worden dan 100ohm!)

...With a touch of magic¿

Verwijderd

Topicstarter
MNM(tm) schreef op 18 augustus 2002 @ 03:09:

Hier de ontwerper van het hier besproken schema, en dan vooral de backlight aansturing!

De weerstand tussen de LPT-connector en de basis van de transistor heeft een waarde van één kilo ohm (1k). De waarde van de weerstand tussen de transistor en het display (-backlight) is honderd ohm (100).

Als je je backlight wil dimmen, moet je daar nog een potmeter van 100 ohm mee in serie zetten! Als je alleen een potmeter gebruikt, fikt óf de tor uit, of de LED's van de backlight als je 'm te ver dicht draait (dus naar minimale weerstand).
De weerstand van 1k dient als stroombegrenzing voor de basis van de tor. Deze is hier als elektronische schakelaar gebruikt, dus is de Hfe hier geheel niet van toepassing.

Wat stroomlevering door de LPT-poort betreft: die mag zelfs 50mA zijn, dus toepassing van een FET is beslist overbodig! (De basisstroom zal trouwens ook maar hooguit iets van 0,02mA zijn...)

Maar nog ff een antwoord op de vraag "...maar waarom kan je dan niet meteen 100% geven?"
Dat staat ook al vermeld in de LCD-FAQ; die weerstand is beslist noodzakelijk, omdat anders de stroom door de backlight-LED's te groot kan worden, en ze daardoor kunnen doorbranden! (Vandaar dus die 100ohm laten zitten en er een potmeter mee in serie zetten, zodat de minimale weerstand nooit kleiner kan worden dan 100ohm!)
duhh.
ik bedoel, waarom laar de trans niet in 1x 100% door?

maar jij zecht, als ik m aan een 100ohm weerstand hang dat hij dan wel werkt?
of moet ik een 200ohm weerstand/potmeter halen?

• Der_Rudy
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 06-09-2022

Der_Rudy

Thats me....

MMM das grappig ik heb hier een display waar ik de 5 volt meteen op de backlight mag zetten ... zal dan wel ergens al een weerstand in zitten .... moet je dat maar eens uitdokteren misschien heb jij dat ook wel dan kan je net als mij die weerstand van 100 Ohm laten vervallen denk ik zo .....

www.haller.nl nu op een Compaq Proliant DL380 2xPIII 933MHz / 1GB / Smart Array controller / Raid 5 met 8 stuks 36,4 en 4 stuks 18,2 GB schijfjes... en draaiend achter een APC 2200 UPS

• M14

M14

MNM(tm) schreef op 18 augustus 2002 @ 03:09:

(Vandaar dus die 100ohm laten zitten en er een potmeter mee in serie zetten, zodat de minimale weerstand nooit kleiner kan worden dan 100ohm!)
Hij wil em harder laten branden. Als je er nog een potmeter mee in serie zzet zal ie zeker _niet_ harder branden.

• MNM(tm)
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 04-09-2025
Neej, dat weet ik ook wel. Maar 'k denk dat je in jouw geval eerst maar eens moet testen of je tor niet gewoon stuk is: ff de tor verwijderen en de weerstand meteen aan de - knopen (dus al hat ware de collector direct met de emitter verbinden). Dan weet je iig zeker of de tor wel of niet de schuldige is.

Er zijn idd LCD backlights waar al een voorschakelweerstand in zit, maar daar moet je wel heel zeker van zijn, dus ff goed de spec's van 't LCD doornemen!!!

Omdat de transistor hier als schakelaar wordt gebruikt, laat 'ie dus ook 100% door. De stroom door de backlight wordt hier dus alleen door de weerstand van 100ohm bepaald.
Ga dus niet rommelen met de waarde van de weerstand aan de basis, anders weet je zeker dat je tor 't niet overleeft (als je die weerstand de te klein maakt).

Je kan proberen een kleinere weerstand voor die van 100ohm te gebruiken (47ohm ofsow), en kijken wat 'ie dan doet. Mocht 't alsnog het geval zijn dat er geen voorschakelweerstand in het backlight zit, gaat 'ie iig niet meteen stuk, maar kun je wel ff kijken of je zo wel meer licht krijgt. ;)

Met een potmeter in serie met die 100ohm kun je de helderheid van 't backlight regelen. Die weerstand van 100ohm zorgt ervoor dat de minimale totale weerstand niet kleiner wordt dan 100ohm. (Bij gebruik van een potmeter van 100ohm wordt de maximale weerstand dus 200ohm).

Alleen als je zeker weet dat er al een voorschakelweerstand in je LCD zit, kun je die weerstand van 100ohm weglaten...

...With a touch of magic¿

Pagina: 1