[koeling proc] Op zuinige manier proc koeler krijgen

Pagina: 1
Acties:

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Ik heb nu een XP 1800+, een harstikke leuk dingetje, nix mis mee, behalve de temperatuur...

Op dagen zoals vandaag waar het op de zolder hier snikheet wordt, dan wordt de temperatuur gewoon te hoor: 60°!!!

Het kan misschien wel en het is misschien niet echt veels te warm, maar ik vind dat het gewoon koeler moet.

Mijn hoofdverdachte: de CoolerMaster AAC-01...

Aangezien deze PC niet zelf samengesteld is, maar door een bedrijfje in mekaar is geflanst, omdat het een PC-privé-project-PC is, zit er dus maar zo'n standaard koelertje op...

Als ik zo kijk, dan zie ik een leuk blokje met een klein fannetje erboven op:
Pic van site:
Afbeeldingslocatie: http://www.coolermaster.com.hk/en/products/cooler/aac-001.jpg

Ik denk dus zelf dat dat de hoofdboosdoender is, aangezien de case open staat en er een case-fan voor frisse lucht zorgt...

Mijn vraag: heeft het nut om op deze heat-sink een fan-adapter te gooien en er een lekkere 80x80-casefan op te zetten???

Of moet ik een nieuwe heat-sink kopen waarbij een fan zoals deze (60x60) het prima koel krijgt...

• veldmuis
  • Registratie: Mei 2001
  • Niet online
wat is je casetemp :?

* veldmuis heeft ook een 1800+'je met een volcano 6 Cu gevalletje, die ook tegen de 60 graden aantikt :)
heb dan ook helemaal geen casekoelers enzo :P

nu met kast open en de proc op 1300mhz oid is-ie al tegen de 50
dus echt niet veel mis met die temp als je weinig of geen casefans hebt :)

maar aangezien ie 90 graden mag worden.... :Y)

• Osiris
  • Niet online
Tja, het is hier snikheet op deze kamer :)

Ik gok dat het hier ongeveer 30° is en MBM geeft een case-temp aan van 34°, maar ik weet niet, of dat ook daadwerkelijk mijn case-temp is, of mijn chipset oid :P

Verwijderd

Ik zou voor casefans gaan en mijn kast dichtdoen.
Mijn kasttemp zit vandaag op 31 graden en das best knap met dit weer.
De proc zit op 50 graden (athlon xp 1800 +)
Ik heb nu een Zalman koeler maar daarvoor had ik ook die coolermaster en die koelde maar net ietsie minder. Alleen veel meer herrie :(

• 2Dutch
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

Let er wel op, dat omdat de kamertemperatuur ook hoog is, hij nooit zo koel wordt als met normaal weer he? :) Een 80mm fan, is stiller en kan meer cfm geven, dat zou wat graden kunnen schelen.
Je kunt wel steeds andere koelers halen en vergelijken, maar warm weer is nou eenmaal warm weer. Hij zal nooit 35idle worden zonder dat je doof wordt of iets dergelijks :)

| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |

• Osiris
  • Niet online
Verwijderd schreef op 17 augustus 2002 @ 16:14:
Ik zou voor casefans gaan en mijn kast dichtdoen.
Mijn kasttemp zit vandaag op 31 graden en das best knap met dit weer.
De proc zit op 50 graden (athlon xp 1800 +)
Ik heb nu een Zalman koeler maar daarvoor had ik ook die coolermaster en die koelde maar net ietsie minder. Alleen veel meer herrie :(
Tja, ik heb er nu dus eentje voor/onderin die blaast en er kan er ook nog eentje achterin iets hoger die het uit de kast zuigt zeg maar...

En als ik dan de kast dicht doe, dan is er volgens mij geen enkele airflow :{

De temp schiet dan als het goed is omhoog... En ik ga ook niet rounden oid...

Btw, weet iemand de prijs van een leuk klein Phase Change systeempje?? (zelfbouw uiteraard *D )

• Osiris
  • Niet online
2Dutch schreef op 17 augustus 2002 @ 16:17:
Let er wel op, dat omdat de kamertemperatuur ook hoog is, hij nooit zo koel wordt als met normaal weer he? :)
Heb hier een echte heteluchtoven: Athlon 1.3, die met dit weer dus gewoon weinig games doet omdat ie dan richting de 70C gaat en mijn kamertemp nog verder omhoog perst.
Je kunt wel steeds andere koelers halen en vergelijken, maar warm weer is nou eenmaal warm weer. Hij zal nooit 35idle worden zonder dat je doof wordt of iets dergelijks :)
Daarom wil ik dus ook OOIT wel een phase change en dan hang ik het ding dat dan warm wordt wel in de schaduw buiten ofzow :P

Verwijderd

Osiris schreef op 17 augustus 2002 @ 16:19:
[...]

Tja, ik heb er nu dus eentje voor/onderin die blaast en er kan er ook nog eentje achterin iets hoger die het uit de kast zuigt zeg maar...

En als ik dan de kast dicht doe, dan is er volgens mij geen enkele airflow :{

De temp schiet dan als het goed is omhoog... En ik ga ook niet rounden oid...
Heb je het al geprobeerd? In theorie heb je dan namelijk juist wel een goede airflow

• Osiris
  • Niet online
Verwijderd schreef op 17 augustus 2002 @ 16:26:
[...]

Heb je het al geprobeerd? In theorie heb je dan namelijk juist wel een goede airflow
Ja... Dat heb ik dus al eens geprobeerd... Maar dat had dus geen enkel resultaat, mede denk ik, omdat mijn video-kaart aardig wat ruimte inneemt en er ook twee IDE-kabels rondslingeren + nog stroom etc..

Beetje slordig ATM, maar dat was bij het proberen met airflow wel redelijk netjes...

Tja... Ik heb eik ATM toch wel liever info over Phase Change *D Ff zoekûh!!! :D

• WhizzCat
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 03-10-2025

WhizzCat

www.lichtsignaal.nl

ik zit met coolermaster hhc-001 met een zalman weerstandje op 64 graden stressed... en hij pruttelt nog lekker door >:)

desondanks denk ik dat ik ook maar een verloop stukkie voor een 80 mm fan ga aanschaffen, misschien helpt dit nogn, ik bedoel, elk graadje naar beneden is meegenomen, nietwaar?

Probeer sowieso een koperen blok erop te gebruiken i.c.m. Arctic Silver III pasta :)

Gezocht: netwerkbeheerder
Als je het niet aan een 6-jarige kan uitleggen, snap je er zelf ook niks van! - A. Einstein

Pagina: 1